Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ez nem árstop, hanem valami enyhébb, valami más, de nem zárja ki, hogy radikálisabb intézkedések is jöjjenek hamarosan. Az árrésstop politikai termék, méghozzá a demagóg fajtából. Inflációról, gazdaságpolitikáról Németh Dáviddal és Kovács Gáborral a HVG közéleti műsorában.","shortLead":"Ez nem árstop, hanem valami enyhébb, valami más, de nem zárja ki, hogy radikálisabb intézkedések is jöjjenek hamarosan...","id":"20250313_Fulke-podcast-Nemeth-David-Kovacs-Gabor-arresstop-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"e4b9c851-33bc-47fd-8967-0e378e7a3c49","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_Fulke-podcast-Nemeth-David-Kovacs-Gabor-arresstop-ebx","timestamp":"2025. március. 13. 15:55","title":"Így csak a gazdagok járnak jól – árrésstopról Németh Dáviddal és Kovács Gáborral a Fülkében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23544461-7246-4aec-b96e-41783db14e71","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Végpontok közötti titkosítás jön az iOS-es és az androidos eszközök közötti kommunikációba, melynek kidolgozásában maga az Apple is részt vett.","shortLead":"Végpontok közötti titkosítás jön az iOS-es és az androidos eszközök közötti kommunikációba, melynek kidolgozásában maga...","id":"20250314_rcs-szabvany-android-iphone-uzenetkuldes-biztonsag-vegpontok-kozotti-titkositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23544461-7246-4aec-b96e-41783db14e71.jpg","index":0,"item":"c5bb9f11-9d2d-4b49-89dc-450754a93690","keywords":null,"link":"/tudomany/20250314_rcs-szabvany-android-iphone-uzenetkuldes-biztonsag-vegpontok-kozotti-titkositas","timestamp":"2025. március. 14. 18:03","title":"Biztonságosabb lesz a funkció, ami leküzdi az Android és az iPhone közötti korlátokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4f958fd-9a76-4535-a042-a9251a37d483","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Vlagyimir Putyin szerdán először látogatott Kurszk régióba az ukrán erők benyomulása óta, és arról beszélt, reményei szerint hamarosan kiszoríthatják onnan az ukránokat.","shortLead":"Vlagyimir Putyin szerdán először látogatott Kurszk régióba az ukrán erők benyomulása óta, és arról beszélt, reményei...","id":"20250313_Mar-a-vegso-szakaszaban-jar-a-kurszki-teruletek-visszafoglalasa-a-Kreml-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4f958fd-9a76-4535-a042-a9251a37d483.jpg","index":0,"item":"9cb6475a-303e-4bff-ae9b-24f6d3cd60c4","keywords":null,"link":"/vilag/20250313_Mar-a-vegso-szakaszaban-jar-a-kurszki-teruletek-visszafoglalasa-a-Kreml-szerint","timestamp":"2025. március. 13. 09:26","title":"A Kreml szerint hamarosan visszafoglalhatják Kurszkot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"192dbbdb-bf83-4ac6-ac81-104b869edc3a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Elismerés a kapitánynak, bunkóság, bűnös élvezet – megoszlanak a vélemények arról, hogy van-e létjogosultsága ennek a különös szokásnak. Melyik ország utasai tapsolnak leginkább landolás után, és mit szólnak hozzá a pilóták?","shortLead":"Elismerés a kapitánynak, bunkóság, bűnös élvezet – megoszlanak a vélemények arról, hogy van-e létjogosultsága ennek...","id":"20250313_taps-a-repulon-leszallaskor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/192dbbdb-bf83-4ac6-ac81-104b869edc3a.jpg","index":0,"item":"e51df57b-2a9c-4524-bfc4-a85489a08352","keywords":null,"link":"/elet/20250313_taps-a-repulon-leszallaskor","timestamp":"2025. március. 13. 05:01","title":"Ön szerint kínos tapsolni, miután leszállt a repülő?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2218f7a6-9a96-4658-afe8-f8044bc3c935","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az is végleges, hogy valóban az iX3 elnevezést kapja. ","shortLead":"Az is végleges, hogy valóban az iX3 elnevezést kapja. ","id":"20250314_szeptember-elejen-debutal-a-debreceni-BMW","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2218f7a6-9a96-4658-afe8-f8044bc3c935.jpg","index":0,"item":"59dcd664-1dec-4fff-b728-bf2818617c53","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_szeptember-elejen-debutal-a-debreceni-BMW","timestamp":"2025. március. 14. 10:29","title":"Hivatalos: Szeptember elején debütál a debreceni BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"886800bc-b2c0-4459-8cf1-18bf3cd36d31","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke feljelentést helyezett kilátásba az európai parlamenti dokumentum ügyében.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke feljelentést helyezett kilátásba az európai parlamenti dokumentum ügyében.","id":"20250313_Magyar-Peter-sajtotajekoztato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/886800bc-b2c0-4459-8cf1-18bf3cd36d31.jpg","index":0,"item":"b7438430-1f9d-458a-a65f-04c4e165b4f2","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Magyar-Peter-sajtotajekoztato","timestamp":"2025. március. 13. 11:32","title":"Magyar Péter: Dömötör Csaba nem tagadta, hogy ők állnak a hamisított aláírás mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ee7504e-14f0-4292-b3e3-b201e3dcf6e7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az újdonság az Enyaqéhoz hasonló elektromos hajtásláncot a Kodiaqéhoz hasonló 7 üléses kivitellel társítja.","shortLead":"Az újdonság az Enyaqéhoz hasonló elektromos hajtásláncot a Kodiaqéhoz hasonló 7 üléses kivitellel társítja.","id":"20250314_elso-fotok-ime-a-skoda-7-szemelyes-hatalmas-uj-villanyautoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ee7504e-14f0-4292-b3e3-b201e3dcf6e7.jpg","index":0,"item":"6a166838-f96b-4ecd-b89b-ced31ac80c11","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_elso-fotok-ime-a-skoda-7-szemelyes-hatalmas-uj-villanyautoja","timestamp":"2025. március. 14. 07:21","title":"Első fotók: íme a Skoda 7 személyes hatalmas új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2291f526-3d91-4cc9-ab31-c668b5dcb818","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A döntés alapján, a GDPR arra kötelezi a magyar hatóságokat, hogy helyesbítsék a nemi identitásra vonatkozó személyes adatot, amennyiben az pontatlan, vagyis minden olyan esetben, amikor a transz emberek társadalmi valósága és nemi identitása eltér a születéskor rögzített nemüktől.","shortLead":"A döntés alapján, a GDPR arra kötelezi a magyar hatóságokat, hogy helyesbítsék a nemi identitásra vonatkozó személyes...","id":"20250314_Europai-Birosag-Helyesbiteni-kell-a-transz-emberek-nemet-a-magyar-nyilvantartasokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2291f526-3d91-4cc9-ab31-c668b5dcb818.jpg","index":0,"item":"86712475-7888-4562-a503-dbbea2e58320","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Europai-Birosag-Helyesbiteni-kell-a-transz-emberek-nemet-a-magyar-nyilvantartasokban","timestamp":"2025. március. 14. 12:26","title":"Európai Bíróság: Helyesbíteni kell a transz emberek nemét a magyar nyilvántartásokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az egyik e-roller a kisebb mérete és kedvezőbb ára, a másik pedig nagyobb hatótávja és erősebb motorja révén hódíthat. Kipróbáltuk, hogy milyen gyorsan és milyen messzire lehet suhanni a Xiaomi kétkerekűjeivel.
Az elektromos rollerek az Egyesült Államokban és sok nyugat-európai ország után már Magyarországon is a nagyvárosi utcakép szerves részét képezik. Más kérdés, hogy itthon egyelőre sajnos nemcsak a kultúrája, hanem a jogi szabályozása is hiányzik a – kölcsönözhető vagy megvásárolható – e-rollereknek.
A Xiaomi kínálatában már jó ideje nemcsak okostelefonok és viselhető kütyük, hanem többek között okos fogkefék, okosmérlegek, kamerák és elektromos rollerek is felfedezhetők. Utóbbi termékkategóriából két modellt mutatunk most be részletesen.
László Ferenc
Rollerre fel!
Mi Electric Scooter – olvasható az egyik roller dobozán, a másikon pedig az áll, hogy Mi Electric Scooter Pro. Nincs túlbonyolítva a névadás, és ehhez hasonlóan az összeszerelés, a beüzemelés és a használat is pofonegyszerű. Nincs más dolgunk, mint kiemelni a dobozból a rollert, felhajtani és gyorszárral rögzíteni a függőleges részét, melyre négy imbuszcsavarral rögzíthető a kormány.
A bekapcsoló gomb a kormány nyakrészén található, rövid lenyomására egy csippanás hallható és a roller máris üzemkész. Gázt nem a markolat elforgatásával, hanem az egyedi kialakítású, hüvelykujjal mozgatható kezelőszerv mozgatásával lehet adni. Álló helyzetből nem indul el magától a szerkezet, a gázkar csak akkor kelti életre a villanymotort, ha már van egy minimális, mintegy 5 km/h-s lendületünk.
László Ferenc
Elsőre furcsa lehet, de gyorsan megszokható, hogy az erő az első keréken érkezik meg a talajra, a villanymotor ugyanis az első kerékben található. A 8,5 colos kerekek átmérője minimálisan nagyobb a normál rollerekénél, ami némi előnyt jelent a rosszabb minőségű utakon. A tömlős gumik a mellékelt adapter segítségével egyszerűen a kívánt nyomásra fújhatók: a puhább gumi nagyobb komforttal kecsegtet, de növeli a defektveszélyt. Rugózás és lengéscsillapítás nincs, azonban az utazási komfortra a ballonos gumi miatt így sem igazán lehet panasz.
A legnagyobb sebesség 25 km/h, de nem a hardver, hanem sokkal inkább a nemzetközi normák miatt, ennél nagyobb tempó egyszerűen már veszélyes lenne. Nem mintha egy 20-25 km/h-val esés nem lenne nagyon kellemetlen, így a nagyobb biztonság érdekében ajánlott védősisakban suhanni.
László Ferenc
Különbségek
A Pro változat fellépőjének hasznos része 6 milliméterrel szélesebb és 40-nel hosszabb, így nagyobb lábméret esetén jobban el lehet rajta férni. Gyermeket szállítani nem szabad elektromos rollerrel, de ha esetleg valaki mégis bevállalja, annak a 20 milliméterrel nagyobb kormánymagasságú Pro modell a méretei miatt mindenképpen jobb választás. A 90 milliméteres hasmagasság tekintetében nincs eltérés, járdázáskor erre érdemes odafigyelni.
Míg az alapmodell tartósan 250 W-ot, rövid ideig pedig 500 W-ot tud leadni, addig a Pro 300-600 W-ra képes. A végsebességre ez nincs hatással, arra viszont igen, hogy a Pro kicsit jobban gyorsul, egyszerűbben birkózik meg a nagyobb tömegű használóval, és könnyebben gyűri le az emelkedőket. 12-14 fokosnál nagyobb emelkedőre önerőből már nehezen tud felhajtani a roller, ilyenkor egyszerűen csak be kell segíteni lábbal, vagy marad a tolás.
László Ferenc
A Prón 10 milliméterrel nagyobb, 120 milliméteres féktárcsa található a hátsó tengelyen, a legnagyobb tempóról körülbelül 4 méter alatt lehet megállni a baloldali fékkar erőteljes meghúzásával. Kisebb lassulást a gázkar elengedésével lehet elérni, ilyenkor a villanymotor motorfék üzemre vált és energiát termel vissza az akkumulátorba.
Az eABS funkciónak köszönhetően az első kerék sosem blokkol, de a hátsó kerék könnyen megcsúszhat, ha túl erősen fékezünk. Némi megszokást igényel, hogy a normál rollerektől eltérően a hátsó sárvédő taposásával nem tudunk fékezni, és ezt már csak azért is érdemes kerülni, mert adott esetben eltörhet a vékonyka műanyag elem.
László Ferenc
A hivatalosan maximum 100 kilogrammal terhelhető, 120-200 centiméteres "sofőrök" által vezethető e-rollerek közül az alapmodell egyszerű négy LED-es visszajelzéssel szolgál az akkumulátor töltöttségéről, a Pro változat viszont már százalékosan is meg tudja jeleníteni a töltöttségi szintet, illetve az aktuális sebességet is.
Az alapmodell normál és takarékos, 15 km/h végsebességű eco módban használható, a Pro pedig normál, eco és sport módokat támogat. Közös vonás az erős első LED-lámpa, mely mintegy 5-6 méterre világít el, illetve a hátsó lámpa, mely a fékezést is jelzi a mögöttünk érkezők számára.
László Ferenc
Hatótáv, egyebek
A hatótávot nagymértékben befolyásolja, hogy milyen nehéz a felhasználó, hogy mennyire sík vagy dombos terepen használja a rollert, illetve, hogy mennyire bánik óvatosan a gázkarral. A mindkét esetben a fellépő alá rejtett lítium-ion akkumulátor az alapmodellben 280 Wh-s, a Próban pedig 474 Wh-s, ami rendre 30-, illetve 45 kilométeres hatótávval kecsegtet. És tapasztalataink szerint ez a gyakorlatban is hozható.
A 71 W-os töltő a kisebb akkumulátort 5 óra alatt tölti fel teljesen, a nagyobb feltöltésével pedig 8-9 óra alatt végez. Egy éjszaka alatt tehát még a lemerült Pro is teljesen feltölhető, mindenesetre a gyártótól elegánsabb lett volna, ha mondjuk egy 100 W-os töltőt csomagol mellé. A gumifüllel védett kör alakú töltő csatlakozóaljzat elég védtelen helyre, az első kerék mögé került, vagyis oda, ahova adott esetben a legtöbb nedvesség és szennyeződés juthat.
A hátsó kerék elé elhelyezett kitámasztókar 10 centiméteres és segítségével stabilan leparkolható a roller, de masszív lopásgátló megoldásról sajnos nem gondoskodott a Xiaomi.
László Ferenc
Míg egy normál roller átlagosan 5-7 kilogrammos, addig jelen tesztalanyaink a villanymotor és az akkumulátor miatt rendre 12,5, illetve 14,2 kilogrammot nyomnak a mérlegen. Az autó csomagtartójába nem különösebben nehéz a praktikusan összecsukható rollerek beemelése, de hosszabb távon nem szívesen cipelnénk őket.
A telefonunkra érdemes letölteni a Xiaomi Home alkalmazást (Android, iOS), mely vezeték nélküli Bluetooth-kapcsolaton keresztül kommunikál a rollerekkel. Lekérdezhető vele az eddig megtett, illetve az aktuális töltöttséggel megtehető távolság, frissíthető a roller vezérlőszoftvere, illetve három fokozatban állíthatjuk a regeneratív fékezés erősségét.
Ugyancsak az applikációban kapcsolható be a tempomat, melynek lényege, hogy ha 5 másodpercnél tovább haladunk stabil tempóval, akkor egy csippanás kíséretében bekapcsol az automatikus sebességtartó. Ezt követően elengedhetjük a gázkart, és fékezésre természetesen azonnal visszakapjuk a kontrollt. Hasznos dolog a csengő, mellyel jelezhetjük, hogy érkezünk, a roller ugyanis szinte teljesen hangtalan.
László Ferenc
Elektromos vs. normál roller
László Ferenc
Konklúzió, árak
Nem is olyan régen még sci-fi számba mentek volna az elektromos rollerek, melyek a normál rollereknél alig nagyobb méretben kínálnak kényelmes, vesződségmentes suhanást.
Az e-rollerek kiváló mikromobilitási eszközök, melyek jelentősen lerövidíthetik a városon belüli közlekedésre fordított időt, abban pedig egyelőre csak bízni tudunk, hogy a velük közlekedők az eddiginél nagyobb harmóniában tudnak majd közlekedni a gyalogosokkal és biciklisekkel. Tömegük révén normál rollerezésre alkalmatlanok az e-rollerek, és csak akkor mozgatnak meg egy picit, ha komolyabb emelkedő kerül elénk, vagy ha éppen cipelni kell őket.
Cikkünk írásakor a fekete és fehér színben készülő Xiaomi Electric Scooter 135 ezer forintba kerül, a fekete Pro változat árcéduláján 170 ezer forintos összeg olvasható. A hatótáv- és a teljesítménykülönbség ismeretében az árkülönbség reális, és mindenki eldöntheti, hogy melyik modell szimpatikusabb a számára. A mosoly viszont akkor lenne teljesen őszinte az arcunkon, ha a Pro mellé erősebb töltőt csomagolnának, és esetleg rugózást is kapnánk a felárért cserébe.