szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

Az egyik e-roller a kisebb mérete és kedvezőbb ára, a másik pedig nagyobb hatótávja és erősebb motorja révén hódíthat. Kipróbáltuk, hogy milyen gyorsan és milyen messzire lehet suhanni a Xiaomi kétkerekűjeivel.

Az elektromos rollerek az Egyesült Államokban és sok nyugat-európai ország után már Magyarországon is a nagyvárosi utcakép szerves részét képezik. Más kérdés, hogy itthon egyelőre sajnos nemcsak a kultúrája, hanem a jogi szabályozása is hiányzik a – kölcsönözhető vagy megvásárolható – e-rollereknek.

A Xiaomi kínálatában már jó ideje nemcsak okostelefonok és viselhető kütyük, hanem többek között okos fogkefék, okosmérlegek, kamerák és elektromos rollerek is felfedezhetők. Utóbbi termékkategóriából két modellt mutatunk most be részletesen.

©

Rollerre fel!

Mi Electric Scooter – olvasható az egyik roller dobozán, a másikon pedig az áll, hogy Mi Electric Scooter Pro. Nincs túlbonyolítva a névadás, és ehhez hasonlóan az összeszerelés, a beüzemelés és a használat is pofonegyszerű. Nincs más dolgunk, mint kiemelni a dobozból a rollert, felhajtani és gyorszárral rögzíteni a függőleges részét, melyre négy imbuszcsavarral rögzíthető a kormány.

A bekapcsoló gomb a kormány nyakrészén található, rövid lenyomására egy csippanás hallható és a roller máris üzemkész. Gázt nem a markolat elforgatásával, hanem az egyedi kialakítású, hüvelykujjal mozgatható kezelőszerv mozgatásával lehet adni. Álló helyzetből nem indul el magától a szerkezet, a gázkar csak akkor kelti életre a villanymotort, ha már van egy minimális, mintegy 5 km/h-s lendületünk.

©

Elsőre furcsa lehet, de gyorsan megszokható, hogy az erő az első keréken érkezik meg a talajra, a villanymotor ugyanis az első kerékben található. A 8,5 colos kerekek átmérője minimálisan nagyobb a normál rollerekénél, ami némi előnyt jelent a rosszabb minőségű utakon. A tömlős gumik a mellékelt adapter segítségével egyszerűen a kívánt nyomásra fújhatók: a puhább gumi nagyobb komforttal kecsegtet, de növeli a defektveszélyt. Rugózás és lengéscsillapítás nincs, azonban az utazási komfortra a ballonos gumi miatt így sem igazán lehet panasz.

A legnagyobb sebesség 25 km/h, de nem a hardver, hanem sokkal inkább a nemzetközi normák miatt, ennél nagyobb tempó egyszerűen már veszélyes lenne. Nem mintha egy 20-25 km/h-val esés nem lenne nagyon kellemetlen, így a nagyobb biztonság érdekében ajánlott védősisakban suhanni.

©

Különbségek

A Pro változat fellépőjének hasznos része 6 milliméterrel szélesebb és 40-nel hosszabb, így nagyobb lábméret esetén jobban el lehet rajta férni. Gyermeket szállítani nem szabad elektromos rollerrel, de ha esetleg valaki mégis bevállalja, annak a 20 milliméterrel nagyobb kormánymagasságú Pro modell a méretei miatt mindenképpen jobb választás. A 90 milliméteres hasmagasság tekintetében nincs eltérés, járdázáskor erre érdemes odafigyelni.

Míg az alapmodell tartósan 250 W-ot, rövid ideig pedig 500 W-ot tud leadni, addig a Pro 300-600 W-ra képes. A végsebességre ez nincs hatással, arra viszont igen, hogy a Pro kicsit jobban gyorsul, egyszerűbben birkózik meg a nagyobb tömegű használóval, és könnyebben gyűri le az emelkedőket. 12-14 fokosnál nagyobb emelkedőre önerőből már nehezen tud felhajtani a roller, ilyenkor egyszerűen csak be kell segíteni lábbal, vagy marad a tolás.

©

A Prón 10 milliméterrel nagyobb, 120 milliméteres féktárcsa található a hátsó tengelyen, a legnagyobb tempóról körülbelül 4 méter alatt lehet megállni a baloldali fékkar erőteljes meghúzásával. Kisebb lassulást a gázkar elengedésével lehet elérni, ilyenkor a villanymotor motorfék üzemre vált és energiát termel vissza az akkumulátorba.

Az eABS funkciónak köszönhetően az első kerék sosem blokkol, de a hátsó kerék könnyen megcsúszhat, ha túl erősen fékezünk. Némi megszokást igényel, hogy a normál rollerektől eltérően a hátsó sárvédő taposásával nem tudunk fékezni, és ezt már csak azért is érdemes kerülni, mert adott esetben eltörhet a vékonyka műanyag elem.

©

A hivatalosan maximum 100 kilogrammal terhelhető, 120-200 centiméteres "sofőrök" által vezethető e-rollerek közül az alapmodell egyszerű négy LED-es visszajelzéssel szolgál az akkumulátor töltöttségéről, a Pro változat viszont már százalékosan is meg tudja jeleníteni a töltöttségi szintet, illetve az aktuális sebességet is.

Az alapmodell normál és takarékos, 15 km/h végsebességű eco módban használható, a Pro pedig normál, eco és sport módokat támogat. Közös vonás az erős első LED-lámpa, mely mintegy 5-6 méterre világít el, illetve a hátsó lámpa, mely a fékezést is jelzi a mögöttünk érkezők számára.

©

Hatótáv, egyebek

A hatótávot nagymértékben befolyásolja, hogy milyen nehéz a felhasználó, hogy mennyire sík vagy dombos terepen használja a rollert, illetve, hogy mennyire bánik óvatosan a gázkarral. A mindkét esetben a fellépő alá rejtett lítium-ion akkumulátor az alapmodellben 280 Wh-s, a Próban pedig 474 Wh-s, ami rendre 30-, illetve 45 kilométeres hatótávval kecsegtet. És tapasztalataink szerint ez a gyakorlatban is hozható.

A 71 W-os töltő a kisebb akkumulátort 5 óra alatt tölti fel teljesen, a nagyobb feltöltésével pedig 8-9 óra alatt végez. Egy éjszaka alatt tehát még a lemerült Pro is teljesen feltölhető, mindenesetre a gyártótól elegánsabb lett volna, ha mondjuk egy 100 W-os töltőt csomagol mellé. A gumifüllel védett kör alakú töltő csatlakozóaljzat elég védtelen helyre, az első kerék mögé került, vagyis oda, ahova adott esetben a legtöbb nedvesség és szennyeződés juthat.

A hátsó kerék elé elhelyezett kitámasztókar 10 centiméteres és segítségével stabilan leparkolható a roller, de masszív lopásgátló megoldásról sajnos nem gondoskodott a Xiaomi.

©

Míg egy normál roller átlagosan 5-7 kilogrammos, addig jelen tesztalanyaink a villanymotor és az akkumulátor miatt rendre 12,5, illetve 14,2 kilogrammot nyomnak a mérlegen. Az autó csomagtartójába nem különösebben nehéz a praktikusan összecsukható rollerek beemelése, de hosszabb távon nem szívesen cipelnénk őket.

A telefonunkra érdemes letölteni a Xiaomi Home alkalmazást (Android, iOS), mely vezeték nélküli Bluetooth-kapcsolaton keresztül kommunikál a rollerekkel. Lekérdezhető vele az eddig megtett, illetve az aktuális töltöttséggel megtehető távolság, frissíthető a roller vezérlőszoftvere, illetve három fokozatban állíthatjuk a regeneratív fékezés erősségét.

Ugyancsak az applikációban kapcsolható be a tempomat, melynek lényege, hogy ha 5 másodpercnél tovább haladunk stabil tempóval, akkor egy csippanás kíséretében bekapcsol az automatikus sebességtartó. Ezt követően elengedhetjük a gázkart, és fékezésre természetesen azonnal visszakapjuk a kontrollt. Hasznos dolog a csengő, mellyel jelezhetjük, hogy érkezünk, a roller ugyanis szinte teljesen hangtalan.

©
Elektromos vs. normál roller
©

Konklúzió, árak

Nem is olyan régen még sci-fi számba mentek volna az elektromos rollerek, melyek a normál rollereknél alig nagyobb méretben kínálnak kényelmes, vesződségmentes suhanást.

Az e-rollerek kiváló mikromobilitási eszközök, melyek jelentősen lerövidíthetik a városon belüli közlekedésre fordított időt, abban pedig egyelőre csak bízni tudunk, hogy a velük közlekedők az eddiginél nagyobb harmóniában tudnak majd közlekedni a gyalogosokkal és biciklisekkel. Tömegük révén normál rollerezésre alkalmatlanok az e-rollerek, és csak akkor mozgatnak meg egy picit, ha komolyabb emelkedő kerül elénk, vagy ha éppen cipelni kell őket.

Cikkünk írásakor a fekete és fehér színben készülő Xiaomi Electric Scooter 135 ezer forintba kerül, a fekete Pro változat árcéduláján 170 ezer forintos összeg olvasható. A hatótáv- és a teljesítménykülönbség ismeretében az árkülönbség reális, és mindenki eldöntheti, hogy melyik modell szimpatikusabb a számára. A mosoly viszont akkor lenne teljesen őszinte az arcunkon, ha a Pro mellé erősebb töltőt csomagolnának, és esetleg rugózást is kapnánk a felárért cserébe.

©

A többi tesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Reagált a Szegedi Tudományegyetem a bölcsészoktatók nyilatkozatára

Reagált a Szegedi Tudományegyetem a bölcsészoktatók nyilatkozatára

Ugatással riasztja el a betörőket az Amazon hangszórója

Ugatással riasztja el a betörőket az Amazon hangszórója

"Sokan nem térnek már vissza a sporthoz" – csapatokat tesz tönkre az Emmi járványprotokollja

"Sokan nem térnek már vissza a sporthoz" – csapatokat tesz tönkre az Emmi járványprotokollja