hvg.hu

Több furcsaság is szerepel abban a tanulmányban, amely a kedden forgalomba került orosz koronavírus-vakcina hatásosságát taglalja – állítják a dokumentumot ellenőrző nemzetközi kutatók. A bírálók egy érzékletes hasonlata szerint a benne szereplő adatok nagyjából azt a képet mutatják, mint ha valaki egy dobókockával többször is pontosan ugyanazt a számsort dobná ki.

Furcsának találta az orosz koronavírus-vakcináról, illetve annak hatásosságáról szóló adatokat néhány európai és amerikai kutató, miután átnézte a hatóanyag tudományos összefoglalóját – derül ki a The Moscow Times híréből. Az orosz vakcináról szóló értekezés a The Lancet című orvosi folyóiratban jelent meg.

A kutatók egyike szerint olyan, mintha az adatokat "photoshopolták" volna.

A tanulmányban több olyan érték is található a bírálók szerint, melyek furcsán duplikálódnak. "Ez olyan, mint ha egy dobókockával többször is pontosan ugyanazt a számsort dobná ki valaki" – érzékeltette aggályait az egyik kutató.

A vakcinát előállító orosz tudósok állítólag hat különböző anyagot teszteltek a kísérletbe bevont pár tucatnyi páciensen, de azt továbbra sem tudni, pontosan milyen alkotóelemek találhatók bennük, illetve a keddtől már forgalomban is elérhető Szputnyik V-ben.

A Moscow Times megjegyzi, hogy a Lancetet több kritika is érte, amiért mostanában hezitálás és alaposabb megfontolás nélkül közöl tudományos publikációkat a koronavírusos kutatásokról. Egyet május végén el is távolított felületéről a folyóirat, miután 120 kutató közös levélben kérte az anyagban szereplő adatok pontosítását.

Enrico Bucci, az amerikai Temple Egyetem biológiaprofesszora szerint egyelőre nem tudni, hogy az orosz vakcina publikációja miért néz ki így. Abban viszont biztos, hogy sem a brit, sem a kínai, sem az amerikai kutatásoknál nem látott még hasonlót.

Túlterheléses támadás érte a Magyar Hang honlapját is