Először hasonlították össze a koronavírusos betegek tüdejének immunsejtjeit más vírusokéval: súlyosabb komplikációkat okozhat.

Koronavírus – a második év
Több mint egy év telt el azóta, hogy a kínai hatóságok egy új, sebesen terjedő vírus felbukkanását jelentették a WHO-nak. Aligha akad azóta olyan ember a világon, aki ne hallotta volna a Covid–19 kifejezést, és mind többen gyászolnak rokont vagy barátot, akivel az új betegség végzett, miközben egzisztenciák dőltek romba hetek alatt, és a teljes életünket átírta a járvány. Mostanra elkészültek az oltások is, ami viszont nemcsak reményt, de ismét rengeteg kérdést is felvet, miközben a vírust nem hogy megállítani nem sikerült, de újabb mutációja is fenyeget. E harc a részleteit találja meg cikksorozatunkban.

Más tüdőgyulladásokkal összehasonlítva az új típusú koronavírus okozta tüdőgyulladás súlyos komplikációit a betegség hosszú lefolyása okozhatja, nem pedig az, hogy egy jóval súlyosabb betegségről van szó – vélik az amerikai Északnyugati Egyetem kutatói.

Ahelyett, hogy gyorsan, órákon belül megfertőzné a tüdő nagy területeit, ahogyan azt a baktériumok vagy vírusok, mint például az influenzavírus teszi, az új típusú koronavírus a tüdő számos kicsiny területén telepszik meg, "elrabolja" a tüdő saját immunsejtjeit és felhasználja őket a tüdőben való elterjedésre napokon vagy heteken keresztül – írták a kutatók a Nature című tudományos folyóiratban közzétett tanulmányukban.

Lassan megszállva a tüdőt, a fertőzés károsodást hagy hátra, folyamatosan lázat, alacsony vérnyomást okoz, károsítja a vesét, az agyat, a szívet és a beteg más szerveit.

[Semmelweis Egyetem: Ezt művelte 18 nap alatt egy magyar beteg tüdejével a koronavírus]

Részletes elemzésük alapján a kutatók azonosították a kritikus célpontokat az új koronavírus okozta tüdőgyulladás kezelésére és a károsodások enyhítésére. Ezek a célpontok az immunsejtek: a makrofágok és a T-sejtek. A makrofágokat, amelyek feladata általában a tüdő védelme, megfertőzheti az új koronavírus és így hozzájárulhatnak a fertőzés terjedéséhez a tüdőben.

A kutatók azt is kimutatták, hogy a Covid-19 miatt lélegeztetőgépre került betegek körében a halálozás alacsonyabb, mint a hagyományos tüdőgyulladás esetében lélegeztetőgépre kerültek esetében.

"Célunk, hogy a Covid-19-et egy súlyos betegség helyett enyhévé változtassuk, olyanná, mint egy súlyosabb nátha" – idézte az egyetem közleménye Scott Budingert, a tanulmány társszerzőjét. A Covid-19 az influenzához hasonlóan ugyanis nem fog eltűnni – tette hozzá Ben Singer társszerző.

Ez az első olyan tanulmány, amelyben a kutatók szisztematikusan elemezték a koronavírusos betegek tüdejéből vett immunsejteket és összehasonlították azokat más vírusok vagy baktériumok okozta tüdőgyulladásos betegek sejtjeivel.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos hírekkel is szolgáló Facebook-oldalát.

Szén-monoxid-mérgezés gyanújával került kórházba egy dunaharaszti család