szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A Google az elmúlt évtizedekben egybeforrt az internetes kereséssel. Szakértők régóta mondják, hogy ez nem fog örökké tartani – és most már jelek is látszódnak.

A Google internetes keresőjének piaci fölénye hosszú évek óta megdönthetetlen, nem csoda, hogy mára a közbeszédben a „ráguglizok” kifejezés az internetes keresés szinonimájává vált. A piaci fölénye olyan nagy az amerikai vállalat szolgáltatásának, hogy az Egyesült Királyság versenyfelügyeleti hatósága nemrég vizsgálatot indított, hogy kiderítse, nem él-e vissza ezzel az erőfölényével a cég.

Annak ellenére azonban, hogy az internetes keresések nagyjából 90 százaléka a Google keresőmotorjával történik, egyáltalán nem biztos, hogy ez a jövőben is így marad. A Search Engine Land jelentése szerint a Statcounter statisztikái azt mutatják, hogy a keresési piacon a Google globális részesedése az elmúlt három hónap mindegyikében 90 százalék alatt volt. Egész pontosan:

  • októberben 89,34 százalékos,
  • novemberben 89,99 százalékos,
  • decemberben pedig 89,73 százalékos.

Source: StatCounter Global Stats – Search Engine Market Share

Persze a 89+ százalékos piaci részesedés még mindig hatalmas fölényt jelent, ami azonban érdekessé teszi az adatot, az az, hogy a cég 2015 óta – vagyis az elmúlt 10 évben – most először nem tudta megtartani a 90 százalék fölötti részesedését három egymást követő hónapban.

10 emberből 9 a Google-lel keres, de ennek most már tényleg véget vetnének

Lehet, hogy nem a mesterséges intelligencia jelenti a legnagyobb veszélyt a Google üzleti modelljére, hanem az emberi. Amely rájött, hogyan lehet bizonyítani, amit évek óta mindenki lát: a kereső szinte példa nélküli monopóliumát. De most jön a neheze: miként lehet rendet tenni a torz piacon?

Az Android Authrority szerint bár elsőre azt feltételezné az ember, hogy a ChatGPT előretörése jelenti a Google keresőjének „hanyatlását”, a statisztikák szerint a hagyományos keresőmotor-versenytársak profitáltak a legtöbbet ebből a trendváltozásból. A Bing, a Yahoo! és a Yandex is előrébb lépett, a három közül pedig a Bing volt a második helyezett a piacon, igaz, a részesedése decemberben még így is csupán 4 százalékos volt.

Mindez egyelőre ellentétes alakulása a piacnak ahhoz képest, amit a Gartner elemzőcég jósolt még 2024 tavaszán. Az akkori jelentés szerint a hagyományos keresőmotorok jelentősen – 25 százalékkal – veszíthetnek piaci részesedésükből, a mesterséges intelligenciával felturbózott keresők ugyanakkor feltörekvőben lesznek. Igaz, a Gartner ezt a trendet 2026-ra jósolja, így kérdés, mi történik majd a következő 12 hónapban.

Hogy milyen az új keresési élmény, arról itt olvashat részletes tesztünkben.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!