szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Oxfordi Egyetem szakértője ízekre szedte a gyorskiszolgáló láncot, amely az utóbbi időben óriási reputációvesztést szenvedett el.

Steve New, az Oxfordi Egyetem szakértője a Harvard Business Review hasábjain hosszasan elemzi, hogy miért szenved üzleti értelemben a McDonald’s. A világ legnagyobb étteremlánca olyan rossz eredményeket produkál, hogy nemrég távoznia kellett a vezérigazgatónak, a kritikák pedig a cégglel kapcsolatban minden korábbinál erősebbek lettek.

AFP / Fred Tanneau

New emlékeztet arra, hogy már öt évvel ezelőtt felhívta a figyelmet az ellátási lánc átláthatóságának fontosságára, amelyben a McDonald’s a jelek szerint ma sem jeleskedik. A szakértő az alábbi három fő hibát említi az étteremlánc mélyrepülésével kapcsolatban:

1. Az átláthatóság hosszú távú játszma, a reputációs probléma nem tűnik el gyorsan

A gyorskiszolgáló étteremlánc a kilencvenes évek óta folyamatosan reputációvesztésben van, Angliában például nagyon rosszul jött ki egy civil szervezettel folytatott, rekordhosszúra nyúló perből, az olyan filmek pedig, mint a Super Size Me vagy a Fast Food Nation óriásit rontottak a helyzetén. A cégről sokakban az a beidegződés alakult ki, hogy egészségtelen életmódra nevel, a környezetvédelemre nem figyel, az ételei pedig egyszerűen visszataszítóak.

A McDonald’s rengeteget tett ezeknek a rossz beidegződéseknek a cáfolatára, sok esetben kézzelfogható, kimutatható eredményeket is elért, óriási erőket mozgósított annak igazolására, hogy ételei egészségesek, ám ez mégsem volt elég. New ugyanis kiemeli, hogy a kedvezőtlen megítélést nem lehet ilyen könnyen lerázni, korábban egy egész középosztálybeli generáció döntött végelegesen úgy, hogy nem kér a McDonald’s-ból. Ez különösen akkor káros a cég számára, amikor megjelennek a piacon olyan új, kisebb szereplők, amelyek tiszta lappal indulnak, és az utca másik oldalára könnyűszerrel átcsábítják a vevőket.

2. A globális szervezetnek konzekvens globális működtetés kell

A McDonald’s minden erőfeszítése ellenére sem tudta világszerte teljesen egységesíteni a működését. Tavaly más piaci szereplőkkel együtt egy élelmiszer-biztonsági botrányba keveredett Kínában, és ilyenkor a leggyengébb láncszemet ért veszteség végigfut a teljes szervezeten. A kínai rossz hírek máshol is azt mondták a vásárlóknak, hogy „ebben a cégben továbbra sem lehet bízni”. Az ilyen rossz hírek a hitelességet alapjaiban rengetik meg, és szinte megsemmisítő erejűek a világ más részein elért jó eredményekre is.

3. Paradox következmények

Amikor a McDonald’s elkezdett olyan promóciós videókat forgatni, amelyben bemutatta, hogy a húspogácsa tényleg húsból van, a dolog részben visszafelé sült el. A húsfeldolgozás realisztikus bemutatása sokak számára egyszerűen riasztó lehetett, nem volt jó ötlet arra emlékeztetni a vevőket, hogy az állat min megy keresztül, amíg a tányérra jut, és hogy néz ki közben.

New szerint a McDonald’s jövője a márka újra-kitalálásában rejlik. A McCafé az egyik jó példa, mert az már nem is emlékeztet egy gyorsétteremre, teljesen új koncepciót tükröz. Az új vezérigazgatónak mégis az marad a fő feladata, hogy orvosolja az akut problémákat és minden eddiginél nyitottabb pályára állítsa a céget.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!

„Amit a miniszterelnök úr ígér, az általában úgy is van” – Szentendrén folytatódott a Fidesz-turné

„Amit a miniszterelnök úr ígér, az általában úgy is van” – Szentendrén folytatódott a Fidesz-turné

Franciaország megindokolta, miért nem tartóztatná le Netajahut az elfogatóparancs ellenére sem

Franciaország megindokolta, miért nem tartóztatná le Netajahut az elfogatóparancs ellenére sem

Űrmacskát fejlesztett Kína, az aszteroidákat kutatná vele

Űrmacskát fejlesztett Kína, az aszteroidákat kutatná vele

A kormány felmenti magát a távlati tervezés alól

A kormány felmenti magát a távlati tervezés alól