szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Abban ugyan nincs hiba, hogy a karácsony előtti fogyasztói aktivitás felpörgetése érdekében a Fekete Péntek ne csak egy céghez kötődjön. De van-e olyan virágárus, aki komolyan azt gondolja, hogy levédetheti a Valentin napot? Új töltettel indul a konkurenciaharc.

Mint azt néhány hete megírtuk, az Extreme Digital bejelentette, hogy az amerikai kiskereskedelemben jól ismert Fekete Péntekkel népszerűsíti az internetes vásárlást az idén. A cég 20-30, de akár 70 százalékos áresést lengetett be termékei egy részére a november 21-én. Azt is megírtuk, hogy a cég úgy látja: az egész internetes kereskedelemnek használhat az, ha minél több e-kereskedő szállna be az akciózói körbe, és a minél nagyobb hype arra is rávilágítana, hogy az e-kereskedelem nemcsak kényelmes ügyintézést, hanem tartósan alacsonyabb, időszakosan pedig különlegesen kedvezményes árakat is képes kínálni.

A Fekete Péntekre tett védjegybejelentés
sztnh.gov.hu

Így, ennek hatására indult el a blackfriday.hu is, mely a szükséges alapinformációkon túl a Black Friday-be belépő kereskedőket is listázza.

Ezért is érthetetlen, hogy az ország egyik legnagyobb, és legismertebb elektronikai kereskedője, a Media Markt miért akarja kisajátítani ezt a projektet. A cég a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához benyújtott ugyanis egy szellemi tulajdonvédelmi kérvényt, hogy a "Fekete Péntek" szóösszetételt védjegyként bejegyeztessék. Az október 22-ével visszaigazolt kérvényt a Hivatal egyelőre nem bíráláta el, de a helyzet olyan átlátszó, mintha egy virágárus a "Valentin nap" szóösszetételt szeretné kisajátítani, saját használatúvá tétetni.

Így látja ezt a Media Markt

Német Károly Csongor, Media Markt Saturn Magyarország Kft. ügyvezető-igazgatója mindezt a következőképpen magyarázza:

 

"A Media Markt azzal, hogy jogi oltalom alá helyez egy szóösszetételt, úgy gondolja, nem vét sem a törvények, sem az üzleti, etikai normák ellen. Megtisztelőnek, ugyanakkor túlzásnak tartjuk azon véleményüket, hogy ki tudnánk sajátítani a Fekete Pénteket, különös tekintettel arra, hogy maga az esemény a világ legtöbb országában Black Friday néven híresült el, így joggal feltételeztük (ahogy történt is), hogy versenytársaink ezen a néven fognak reklámozni.

 

Erre utal, hogy a Black Friday–t, mint domaint számtalan formában vásárolták meg versenytársaink és egyéb befektetők.

 

Esetünkben az is indokolhatja a megkülönböztetést az eredeti megnevezéstől, hogy mi nem az eredeti időpontban, hanem egy héttel korábban szerettünk volna egy rendkívüli vásárlási lehetőséget nyújtani.

Hiszünk a tisztességes versenyben, ösztönzően hat ránk, tiszteljük a tisztességes konkurenciát és természetesnek tartjuk, hogy nem vagyunk egyedül a piacon, ezt az is alátámasztja, hogy bár törvény szerint lehetőségünk lett volna a megnevezést használókkal szemben eddig semmilyen jogi, vagy egyéb formában nem léptünk fel és nem is tervezzük.

 

Reméljük, hogy ezzel a hozzáállással is jó példával járhatunk elöl a piac többi szereplője számára is."

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!