Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"eefa7a82-4ccd-4823-b904-b94ec50fe47b","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Burkina Faso három éve, 34 évesen puccsal hatalomra jutott katonai vezetője, Ibrahim Traoré a kontinens új antiimperialista mozgalmának arcává vált.","shortLead":"Burkina Faso három éve, 34 évesen puccsal hatalomra jutott katonai vezetője, Ibrahim Traoré a kontinens új...","id":"20250607_ibrahim-traore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eefa7a82-4ccd-4823-b904-b94ec50fe47b.jpg","index":0,"item":"4649c548-fa81-45a6-98ac-76d2dc51d312","keywords":null,"link":"/360/20250607_ibrahim-traore","timestamp":"2025. június. 07. 13:00","title":"Félénk kisfiúból lett Afrika forradalmár ikonja, aki régiós hatalmat épít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"562853d1-75e3-4a21-9340-870dc125a17f","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A MÁV-vezér szerint késő estére rendbe hozták a meghibásodott sorompót, de „valami biztosan nincs rendben”, ha fél napig tartott.","shortLead":"A MÁV-vezér szerint késő estére rendbe hozták a meghibásodott sorompót, de „valami biztosan nincs rendben”, ha fél...","id":"20250608_mav-balatoni-fovonal-vasuti-kozlekedes-vonat-busz-hegyi-zsolt-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/562853d1-75e3-4a21-9340-870dc125a17f.jpg","index":0,"item":"39e79641-83f0-4b92-be45-03e066d5796d","keywords":null,"link":"/itthon/20250608_mav-balatoni-fovonal-vasuti-kozlekedes-vonat-busz-hegyi-zsolt-lazar-janos","timestamp":"2025. június. 08. 11:08","title":"Háromszáz klímás busz áll készenlétben arra az esetre, ha újra összeomlana a vasúti közlekedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"990ec618-4bbb-44d4-8828-df6ea5a6c912","c_author":"Somfai Dávid","category":"360","description":"Minden nap összesen ezernél több kamera figyeli BKK-járművekről a forgalmat, így látszólag könnyen felelősségre lehetne vonni a tömegközlekedést akadályozó, szabálytalankodó autósokat. A főváros automatizálná is a levideózott szabálysértők bírságolását, de a Belügyminisztérium szerint erre nincs jogi lehetőség. Miért nem alkalmazható ilyen esetekben az, ami a gyorshajtóknál már ma is működik? És mit tesz a BKK és a rendőrség ehelyett?","shortLead":"Minden nap összesen ezernél több kamera figyeli BKK-járművekről a forgalmat, így látszólag könnyen felelősségre lehetne...","id":"20250609_Rendszammal-egyutt-veszik-oket-lencsevegre-megis-meguszhatjak-a-birsagot-a-tomegkozlekedest-zavaro-autosok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/990ec618-4bbb-44d4-8828-df6ea5a6c912.jpg","index":0,"item":"480571cf-7db1-4615-bc1e-0f4248a39a83","keywords":null,"link":"/360/20250609_Rendszammal-egyutt-veszik-oket-lencsevegre-megis-meguszhatjak-a-birsagot-a-tomegkozlekedest-zavaro-autosok","timestamp":"2025. június. 09. 07:00","title":"Rendszámmal együtt kapják őket lencsevégre, mégis megúszhatják a bírságot a tömegközlekedést zavaró autósok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f2eb45b-2b86-4a89-8b77-80dc5048878c","c_author":"Balogh Csaba","category":"360","description":"Az orvost nem pótolják, a szakvéleményét nem helyettesítik, de az ő felügyelete mellett hasznosak lehetnek a hétköznapokban a kifejezetten krónikus betegek számára fejlesztett alkalmazások.","shortLead":"Az orvost nem pótolják, a szakvéleményét nem helyettesítik, de az ő felügyelete mellett hasznosak lehetnek...","id":"20250607_hvg-egeszsegugyi-alkalmazasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f2eb45b-2b86-4a89-8b77-80dc5048878c.jpg","index":0,"item":"a1922c8b-2824-46d8-861d-d8d594690be7","keywords":null,"link":"/360/20250607_hvg-egeszsegugyi-alkalmazasok","timestamp":"2025. június. 07. 17:30","title":"Mutatunk 5 telefonos alkalmazást, amelyek segítenek megőrizni az egészségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98ed5ae9-cc21-4a14-9a97-5a7d5fdac9dc","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A focista nemrég arra buzdított, hogy mindenki szavazzon a Voks 2025-ön, mire sok kommentelő nekiesett. Nem várt helyről jött a segítség(?).","shortLead":"A focista nemrég arra buzdított, hogy mindenki szavazzon a Voks 2025-ön, mire sok kommentelő nekiesett. Nem várt...","id":"20250607_Orban-Viktor-es-Menczer-Tamas-is-bevedte-Bode-Danielt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98ed5ae9-cc21-4a14-9a97-5a7d5fdac9dc.jpg","index":0,"item":"5ef74264-24e0-4523-9592-612a44ed1216","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Orban-Viktor-es-Menczer-Tamas-is-bevedte-Bode-Danielt-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 16:31","title":"Orbán Viktor és Menczer Tamás is fontosnak érezte, hogy bevédje Böde Dánielt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d3438c0-5352-4305-9680-b8f3acf83595","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szintet léphet az Apple és az Európai Unió jogi csatározása, emiatt pedig akár el is tűnhet egy fontos, régi funkció a cég eszközeiről – így az iPhone-okról is. ","shortLead":"Szintet léphet az Apple és az Európai Unió jogi csatározása, emiatt pedig akár el is tűnhet egy fontos, régi funkció...","id":"20250608_apple-airdrop-megszunes-eu-dma-iphone","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d3438c0-5352-4305-9680-b8f3acf83595.jpg","index":0,"item":"fc5f0c01-a9e2-448e-82f3-1bb316401566","keywords":null,"link":"/tudomany/20250608_apple-airdrop-megszunes-eu-dma-iphone","timestamp":"2025. június. 08. 08:03","title":"El fog tűnni egy alapfunkció a telefonjáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja az anyagcserét, a növekedést és a normális sejtműködést. De vajon mindenkinek ugyanannyi vasra van szüksége? Távolról sem! Lássuk, milyen tényezőktől függ, mennyit kell bevinnünk belőle.","shortLead":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja...","id":"20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e.jpg","index":0,"item":"beab4618-d3d2-44ae-9c20-b31b791efcbf","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","timestamp":"2025. június. 08. 11:30","title":"Elég vasat eszünk meg naponta? A válasz nem egyértelmű!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f1074f65-e3b5-416e-bba5-6dc26f42ac0e","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"„Ez az igazi kuriózum, az egy nap késéssel érkező pótlóbusz” – kommentálta Vitézy Dávid azt, ahogyan Lázár János reagált a MÁV szombati összeomlására. Vitézy szerint Lázár „a rendszerváltás óta eltelt évtizedek legkudarcosabb közlekedési minisztere”.","shortLead":"„Ez az igazi kuriózum, az egy nap késéssel érkező pótlóbusz” – kommentálta Vitézy Dávid azt, ahogyan Lázár János...","id":"20250608_Lazar-szinte-sikerkent-beszel-a-300-potlobuszrol-Vitezy-szerint-ez-a-koklersege-szimboluma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1074f65-e3b5-416e-bba5-6dc26f42ac0e.jpg","index":0,"item":"952f7e47-f288-4fbb-9244-0e58085f67b3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250608_Lazar-szinte-sikerkent-beszel-a-300-potlobuszrol-Vitezy-szerint-ez-a-koklersege-szimboluma","timestamp":"2025. június. 08. 12:55","title":"Lázár szinte sikerként beszél a 300 pótlóbuszról, Vitézy szerint ez a kóklersége szimbóluma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Költséges vezetéképítés helyett Európának inkább a hatékony nemzetközi ellenőrzést kellene választania, így is biztosíthatja a gázellátás zavartalanságát - véli Valerij Nyesztyerov orosz gázpiaci elemző. A lapunknak adott interjúban sejtetni engedte: az orosz-ukrán gázvitában korrupciós elemek is szerepet játszottak.
hvg.hu: Ahogy telik az idő, egyre bizonytalanabbnak látszik a legutóbbi orosz-ukrán gázháborút lezáró megállapodás jövője. Ön hogy látja, jelenthet hosszú távú megoldást ez a dokumentum?
Valerij Nyeszterov: Mindenképpen meg kellett állapodni, már csak azért is, mert az Európai Uniónak sem Oroszország, sem Ukrajna nem akarhatott komoly kárt okozni. A hosszú távú szerződéseket gyakran felül kell vizsgálni, hiszen az aláíráskor képtelenség figyelembe venni a jövő változó feltételeit. Ami a 2019 végéig szóló orosz-ukrán egyezséget illeti, való igaz, hogy még a független megfigyelőkben is szaporodnak a vele kapcsolatos kétségek.
hvg.hu: Hol vannak a gyenge pontok?
V. Ny.: Kezdjük azzal, hogy a felek különbözőképpen igyekeznek értelmezni a szerződést, amelynek szövegét – noha üzleti titokként kellene kezelni – Ukrajnában nyilvánosságra hozták, minden bizonnyal politikai megfontolásokból. Lehetnek még viták az árról, a tartozásokról, és kérdés az is, hogy létrejöhet-e – miként azt Moszkva szorgalmazza – nemzetközi konzorcium az ukrajnai gázvezeték-hálózat felügyeletére, amil szavatolná az orosz szállítások zavartalanságát. Úgyhogy a jövő év elejét is aggodalommal várhatjuk, hacsak addig nem erősítik meg konkrét részmegállapodásokkal a most megkötött szerződést.
Valerij Nyesztyerov
A gázpiaci elemző földrajzot tanult a Moszkvai Állami Egyetemen, de már diákként, majd aspiránsként is az olaj és a gáz érdekelte. A tudományos akadémia olaj- és gázgeológiai intézetében kezdett, tanulmányozta kutatóként a gázipar gazdasági problémáit, és volt a Gazprom alkalmazottja is. Az 1990-es évek elején a már önálló Oroszország energetikai minisztériumában a gazdasági reformok előkészítésével foglalkozott, aztán áthangolt a magánszférára, és különböző pénzintézeteknek, egyebek közt a Chase Manhattannek és a JP Morgannek készített elemzéseket, nyolc éve pedig az egyik legnagyobb oroszországi befektetési bank, a külföldön is számos képviseletet működtető Trojka Gyialog munkatársa.
hvg.hu: A kölcsönös vádaskodások közepette Dmitrij Medvegyev orosz államfő és Vlagyimir Putyin kormányfő is azt állította, hogy Ukrajnában korrupció szövi át a gázüzletet. Ön szerint ez igaz?
V. Ny.: Ez a vád időről időre elhangzik, és a kép valóban zavaros. A független megfigyelők számára érthetetlen például, hogy miként mehetett az anyavállalatával szemben az orosz-ukrán gázkereskedelemben mindeddig közvetítőként szereplő Roszukrenergo, amely fele részben a Gazprom tulajdona, de most azt állítják róla, hogy decemberben ő hiúsította meg a gázár-megállapodást. És az sem világos, hogy ebben a helyzetben mi motiválta a Gazprom lépéseit.
hvg.hu: Ön szerint tehát, ha voltak visszaélések, azok középpontjában a Roszukrenergo állhatott?
V. Ny.: A korrupció gyanúját eleve az kelti, hogy nem látni logikát a közvetítő szerepeltetésében. A Gazprom azt állítja, hogy az ukrán fél ragaszkodott hozzá, Kijevben viszont ennek az ellenkezőjét hangoztatják. Az mindenesetre tény, hogy a közvetítők általában felverik az árakat, áttekinthetetlenné teszik az ügyleteket, márpedig így a továbbértékesítés során óriási haszon keletkezhet, és kérdés, hogy azt mire használják.
hvg.hu: A logika azért azt diktálja, hogy ha egy kereskedelmi kapcsolat egyik oldalán korrupciót sejtenek, akkor az valószínűleg a másik oldalon is van. Vagyis jó eséllyel a Gazprom is érintett.
V. Ny.: Nem tudok vitatkozni az állításával. Egy meglehetősen zárt rendszerről beszélünk, ha nem az lenne, valószínűleg fel sem vetődne a visszaélések gyanúja. Ugyanakkor a nagyszabású korrupció egyik fő jellegzetessége éppen a jó álcázóképesség.
hvg.hu: Az ukrán elnök környezetében mindenesetre vereségként értékelik az oroszokkal kötött alkut. Egyetért ezzel? Lehetnek itt egyáltalán győztesek?
V. Ny.: Sokat ártott az ügynek, hogy ezt az alapjában véve üzleti konfliktust ennyire átszőtte a politika, hogy nyilvánosan, gyakran hozzá nem értő kommentárok közepette zajlott a vita. Senki sem nyert. Európa két hétig nem kapott gázt, Ukrajnáról ismét kiderült, hogy az országban nem stabil a politikai helyzet, a gáz az elnök és a kormányfő között folyó politikai játék eszközévé vált. A Gazprom pedig nemcsak másfél-kétmilliárd dollárt bukott az év elején meghiúsult szállításokon, hanem a tekintélyéből is sokat vesztett. Érthető, ha az európai országokban felerősödött a Moszkvához fűződő politikai kapcsolatok lehűlése miatt már egy ideje amúgy is létező törekvés, hogy lehetőleg minél kevesebb orosz gázt vegyenek, diverzifikálják a szállításokat, alternatív energiaforrásokat keressenek. Pedig Oroszországnak létérdeke a gázkereskedelem. Energetikai stratégiájában például az szerepel, hogy 2030-ig 120-130 milliárd köbméterrel kell növelni a gázeladásokat, amire elvileg meg is van a lehetősége.
hvg.hu: Ezt segítheti, hogy a krízis után felgyorsulni látszik az egyik alternatív szállítási útvonal, a Németországba irányuló Északi Áramlat gázvezeték építése.
V. Ny.: Igen, egyre többen akarnak részt venni benne, de kérdés, hogy érdemes-e megépíteni. A gáz árának csökkenése ugyanis kétségessé teszi a megavállalkozások gazdaságosságát, márpedig az Északi Áramlat is a költséges beruházások közé tartozik, csakúgy, mint a még csak tervként létező Nabucco. Persze bármilyen vezetéket meg lehet építeni, ha sikerül összetrombitálni egy csoportnyi országot, amely összedobja rá a pénzt, de az már nem piacgazdaság lesz. Ha a tranzitot nem zavarnák politikai problémák, nem lenne szükség drága projektekre. A legjobb az lenne, ha olyan, jól szervezett nemzetközi együttműködés jönne létre, amely egyebek közt a tranzit feltételeit is rögzítené. Az Ukrajnán és Belaruszon keresztül futó vezetékek kapacitása ugyanis elegendő a szükséges gázszállításokhoz.
hvg.hu: De a Nabuccónak éppen az az elsődleges célja, hogy a függőség csökkentése végett az oroszon kívül más forrásból származó gázhoz is hozzáférjenek az európai országok.
V. Ny.: Én egy kissé eltúlzottnak tartom ezt a problémát. Oroszország 35 éve szállít gázt Európába, és a kitermelés növelését tervezi, ami egyre nagyobb költségekkel jár, vagyis csak akkor éri meg, ha megbízható piaca van. Márpedig a fő és legfontosabb piac Európa. Az USA-ban Oroszország nem jöhet számításba komoly szállítóként, a Távol-Keleten pedig nagy a konkurencia. Kína energiafelhasználásában a gáz alig 3-5 százalékot képvisel, ráadásul a hatalmas távolság miatt Peking hosszú távon nem fog nagy mennyiségben, Oroszországnak megfelelő piaci áron gázt vásárolni, főleg úgy, hogy hamarosan elkészül a Türkmenisztánból oda vezető gázcső. Ugyanakkor, bármennyire szeretné, Európa sem tud leválni az orosz gázról. A tartályban is szállítható sűrített gáz ugyanis drága és nem kínál hosszú távú megoldást, az alternatív források – például a szél- vagy a bioenergia – kétségesek, egyedül az atomenergiára pedig nem lehet építeni; gondoljunk csak arra, hogy milyen erőműbezárási hullám söpörne végig Európán, ha csak egyetlen reaktor ellen is terrorakciót követnének el.
hvg.hu: Marad tehát a gáz?
V. Ny.: Igen, a gáz, amelyből saját kitermelésű egyre kevesebb van az európai országokban. Az exportőr Norvégiában is fogynak a készletek, csakúgy, mint Algériában. Szállítóként szóba jöhet még Egyiptom és Líbia, általában a Közel-Kelet, de Európa, az Egyesült Államok, Japán és Kína mindig arra törekedett, hogy olaj- és gázellátása minél kevésbé függjön ettől a régiótól. Azerbajdzsán legfeljebb 15-20 milliárd köbméternyi gázt tud exportálni, Irán és Türkmenisztán pedig Oroszországnál bizonytalanabb forrás lenne.
hvg.hu: Ráadásul, úgy tűnik, a közép-ázsiai szovjet utódállamok szállításait szigorú ellenőrzés alatt tartja a Gazprom. Az üzbég elnök éppen a múlt héten biztosította orosz kollégáját arról, hogy Taskent csak Moszkvának ad el gázt, és Türkmenisztánt is szoros szerződés köti Oroszországhoz.
V. Ny.: A Gazprom szempontjából nagy siker volt, hogy – mivel az európai export csak orosz területen át lehetséges – éveken keresztül a piaci árnál olcsóbban jutott hozzá a számára konkurenciát jelentő türkmén gáz jelentős részéhez. Ám ahogy erősödik a közép-ázsiai országok függetlensége, úgy válik egyre önállóbbá a politikájuk is. És egyre élesedik az a harc is, amelyet több ázsiai ország, például Kína, Japán és India, valamint az Egyesült Államok, Európa és a pozícióját megőrizni akaró Oroszország vív e térség befolyásolásáért.