Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"40145e8e-e748-498a-b8b2-489e9e5046e7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A jegybank cáfolta azt is, hogy Matolcsy el akarta volna lehetetleníteni Nagyot a távozása után.","shortLead":"A jegybank cáfolta azt is, hogy Matolcsy el akarta volna lehetetleníteni Nagyot a távozása után.","id":"20241128_mnb-matolcsy-gyorgy-nagy-marton-cafolat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40145e8e-e748-498a-b8b2-489e9e5046e7.jpg","index":0,"item":"4e449258-a777-405b-a969-183f6f4c0862","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_mnb-matolcsy-gyorgy-nagy-marton-cafolat","timestamp":"2024. november. 28. 12:17","title":"Az MNB szerint Nagy Márton távozása mögött „elfogadhatatlan vezetői stílusa és jegybankárhoz méltatlan viselkedése” állt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f282b5a0-a247-4da9-9f7f-fd6eb231e1c7","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"Gulyás Gergely szentendrei előadásán jártunk, ahová először beengedték, később mégis kiküldték az utcára a HVG stábját. ","shortLead":"Gulyás Gergely szentendrei előadásán jártunk, ahová először beengedték, később mégis kiküldték az utcára a HVG stábját. ","id":"20241128_gulyas-gergely-szentendre-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f282b5a0-a247-4da9-9f7f-fd6eb231e1c7.jpg","index":0,"item":"d7cb6d49-6cf3-4fa7-af2c-a763ad389080","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_gulyas-gergely-szentendre-video-ebx","timestamp":"2024. november. 28. 08:43","title":"„Amit a miniszterelnök úr ígér, az általában úgy is van” – Szentendrén folytatódott a Fidesz-turné","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a39b5e6-6e49-4d6a-926f-70ef11135bfd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Kreml szerint divat nyugaton Oroszországot hibáztatni, ha történik valami.","shortLead":"A Kreml szerint divat nyugaton Oroszországot hibáztatni, ha történik valami.","id":"20241129_kreml-roman-elnokvalasztas-peszkov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a39b5e6-6e49-4d6a-926f-70ef11135bfd.jpg","index":0,"item":"c153eacc-8e4e-45ef-b84c-75db5a6dc84a","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_kreml-roman-elnokvalasztas-peszkov","timestamp":"2024. november. 29. 15:18","title":"Moszkva azt állítja, hogy nem kavartak a román elnökválasztásnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b87b0afe-51a6-471e-a107-ee14f059aedf","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Közel 370 millió euró értékben, 400 hektáron dolgozott a NER-közeli Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt. és leányvállalatai.","shortLead":"Közel 370 millió euró értékben, 400 hektáron dolgozott a NER-közeli Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt...","id":"20241128_bmw-epitkezes-market-garancsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b87b0afe-51a6-471e-a107-ee14f059aedf.jpg","index":0,"item":"c362608e-35bb-4b28-af33-1b07810e253a","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241128_bmw-epitkezes-market-garancsi","timestamp":"2024. november. 28. 10:35","title":"Garancsi István cége befejezte a BMW-gyár építését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5513f9de-6c69-430f-9223-f7277d8fe100","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Semmi komoly, és inkább zápor, mint hó. ","shortLead":"Semmi komoly, és inkább zápor, mint hó. ","id":"20241129_idojaras-hozapor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5513f9de-6c69-430f-9223-f7277d8fe100.jpg","index":0,"item":"e1acfe28-b953-4b09-a026-6ed955b8e045","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_idojaras-hozapor","timestamp":"2024. november. 29. 14:28","title":"Több helyen lehet hózápor délután","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ef5a52d-3653-4ca7-b7ec-6c9278ae749a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatók szerint hatékonyabban lehetne kihasználni az űr által kínált erőforrásokat, ha a mikrogravitációs környezethez alkalmazkodni tudó robotokat használnának. Ennek eredménye lett az első űrbéli robotmacska.","shortLead":"Kínai kutatók szerint hatékonyabban lehetne kihasználni az űr által kínált erőforrásokat, ha a mikrogravitációs...","id":"20241128_robotmacska-robotkutya-urkutatas-kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ef5a52d-3653-4ca7-b7ec-6c9278ae749a.jpg","index":0,"item":"874395d0-6d22-454a-8a72-10b989db3d96","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_robotmacska-robotkutya-urkutatas-kina","timestamp":"2024. november. 28. 12:03","title":"Űrmacskát fejlesztett Kína, az aszteroidákat kutatná vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75f6c6c4-1392-4e01-8c5b-2228061c452c","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Újabb negatív rekordot állított fel a 21. század egyik legjobb futballklubja, a Manchester City, amely történelmi leolvadást produkált a Feyenoord elleni BL-meccsen. A csapat edzője, Pep Guardiola olyannyira nehezen viseli ezeket a nehéz heteket, hogy már magában is képes kárt tenni. De van-e ennél lejjebb?","shortLead":"Újabb negatív rekordot állított fel a 21. század egyik legjobb futballklubja, a Manchester City, amely történelmi...","id":"20241128_manchester-city-pep-guardiola-vereseg-melypont-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75f6c6c4-1392-4e01-8c5b-2228061c452c.jpg","index":0,"item":"920484f4-6d5c-4901-9f26-7425c7f813e9","keywords":null,"link":"/sport/20241128_manchester-city-pep-guardiola-vereseg-melypont-ebx","timestamp":"2024. november. 28. 16:16","title":"Megtörtént az elképzelhetetlen a Manchester Cityvel, de mi lesz ezután?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"317c3471-2765-48a4-be11-81298be6f32c","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"gazdasag","description":"Több hónapnyi utalgatás után a miniszterelnök a Kossuth rádióban fedte fel Matolcsy György utódját.","shortLead":"Több hónapnyi utalgatás után a miniszterelnök a Kossuth rádióban fedte fel Matolcsy György utódját.","id":"20241129_orban-viktor-magyar-nemzeti-bank-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/317c3471-2765-48a4-be11-81298be6f32c.jpg","index":0,"item":"6c1a405d-7ea2-4d1b-9f7b-39d0c61d13ea","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_orban-viktor-magyar-nemzeti-bank-ebx","timestamp":"2024. november. 29. 07:49","title":"Orbán Viktor: Varga Mihály lesz az új jegybankelnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Támogatható lenne a pályázati rendszer olyan leegyszerűsítése, melynek következtében eltűnne a pályázatíró cégek fele, azonban az állami ingyenes pályázatírás ötlete csak megterhelné a pályázókat, szaporítaná a bürokráciát és gátolná az uniós források lehívását.
Az utóbbi időben egyre többször hallható a fejlesztéspolitikai kormányzati kommunikátorok részéről az a gondolat, hogy az állam átvállalná bizonyos esetekben az uniós pályázatok elkészítését.
Elsőként érdemes megjegyeznünk, hogy a fejlesztési projektek generálásában, kidolgozásában az állami intézményrendszer részéről nyújtott segítség nem magyar találmány és akadnak rá működőképes, jó példák. Ugyanakkor nem véletlenül alakult ki a pályázatíró cégek piaca. Kialakulása a versenyszféra válasza volt arra, ha a tagállam képtelen volt a társadalom számára érthető, felfogható és könnyen kezelhető pályázati rendszert létrehozni. (Nem csak hazánkban, számos más országban sem.)
Ha a pályázók 70-80 százaléka képtelen szakértő segítség nélkül megírni egy pályázatot, akkor nem a pályázókkal van probléma. Ez azonban csak a felszín, érdemes mélyebbre tekintenünk.
5 alapvető szempont
1. A vállalkozók és egyéb pályázók számára a megbízásnál a szakértelem csak egy dolog, a külsős független céget, lényegében a megbízó érdekeit nézik. Ha pedig egy pályázatíró rosszul végzi a dolgát, kihullik fokozatosan a piacról. A pénzügyi, vállalkozási célok, a pályázó üzleti és egyéb körülményeinek ismerete olyan bizalmi viszonyt feltételez, mely soha nem alakulhat ki egy állam alkalmazásában álló, attól fizetést kapó személy és vállalkozások között. Gondoljunk csak bele, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarába befizetett éves regisztrációs díjért cserébe, ki vett már onnan igénybe könyvelőt, adótanácsadót, jogászt. Ezeket az ember bizalmi ismerősi körből választja. De érdemes áttekinteni ebben a témában a Széchenyi Programiroda, illetve a kistérségi koordinátori hálózat tapasztalatait és levonni a tanulságokat.
A pályázatírást ugyanis létező piaci igény hívta létre. Egy állami szervezet nem fog kijárni helyszínre a pályázóhoz, elkészíteni neki aláírásra minden dokumentumot, beszerezni a pályázó könyvelőjétől és ügyvédjétől a szükséges dokumentumokat, kigyűjteni a teljesen felesleges indikátorokat (vízfogyasztás a cégnél egy parkoló építési projektnél!) és így tovább. Ehelyett adatokat, dokumentumokat kér majd be a leendő pályázótól, mint egyfajta előközreműködő Szervezet. Ez csak szaporítja a bürokráciát és gátolja az uniós források lehívásáts
2. A pályázatírás során a problémák túlnyomó része nem a vállalkozó részről adódik. A problémák (határidők betartása vagy be nem tartása, felesleges hiánypótlások, hiánypótlásban nem említett dolgok bekérése a korrekcióban, stb.) elsődlegesen a pályázati intézményrendszer kiszámíthatatlanságából, a gyakran változó és nem egységes szabályokból, az intézményeken belüli nagy fluktuációból és bizonytalanságból erednek. A pályázatkészítés teljes folyamatának államon belülre helyezése, egyszerűen csak a problémákat változtatná belső problémává, azt külső kontroll nélkül internalizálná. Ily módon leginkább csak a postai kézbesítésekre szánt időt lehetne megspórolni. Még így is kérdéses ugyanakkor, hogy mennyivel lenne hatékonyabb, ha az állam egyes részei egymással vitatkozva próbálnák megoldani a problémákat, mint ha lenne legalább egy versenypiacon dolgozó szakértő, aki csak akkor jut pénzéhez, ha a projektproblémákat megoldották. Az állam szervei közötti egyeztetések gyorsaságára ijesztő példákat nyújt a szegedi lézerközpont előkészítése, vagy azok a pályázati projektek, ahol a magyar állam tulajdonában lévő ingatlanok érintettek.
3. Az összes problémának csak egy kisebb halmaza merül fel a pályázatírás szakaszában. Az igazi bonyodalom sok esetben a megvalósítás „adminisztrációja alatt adódik”. Erre pedig az állami pályázatírásnak kevés hatása lesz. Figyelembe véve, hogy a tapasztalatok szerint kevesebb nehézség adódik, ha ugyanaz a megbízott pályázatíró, mint aki később a megvalósítás adminisztrációját végzi, magától adódik a következtetés, hogy az egész projekt megvalósítás pályázó oldali adminisztrációját is az új állami intézményrendszernek kellene átvennie. Ez azonban azt jelentené, hogy a teljesítésigazolást, a számlamásolgatást, hitelesítést, számos nyilatkozatot, kifizetési kérelmet, időszakos beszámolót az intézményrendszernek kéne megírnia, elküldenie a pályázónak, aláíratnia és visszaküldetnie a Közreműködő Szervezeteknek. Hova illeszthető be ekkora kapacitás az állami intézményrendszerbe? A pályázati intézményrendszer jelenlegi feladataival sem tud megbirkózni csúszás nélkül. Egy ilyen lépés rendkívüli kockázatokat jelentene a források lehívása szempontjából.
4. Ki dolgozna ebben az új intézményben? A pályázati intézményrendszeren belül egyébként is elég nagy a fluktuáció, jellemző, hogy néhány év munka után, a jobb fizetés miatt a munkatársak a versenyszféra pályázatíró cégeihez mennek át dolgozni, akik szívesen fogadják őket intézményoldali tapasztalataik és megmaradó kapcsolataik miatt. Mivel nem látszik a személyi kapacitás ezért valószínűsíthető, hogy az új állami szerv is versenypiaci alvállalkozóknak szervezné ki a feladatot, mint ez történik például sokszor az uniós projektek közbeszerzéseinek véleményezésénél.
5. Bármely pályázati anyag előkészítésében való aktív állami részvétel a korrupció melegágya, és mint ilyen, az eredeti nemzetgazdasági célokkal ellentétben kárt okozhat. A fokozott állami közreműködést feltételező rendszerek működhetnek például a mai Ausztriában, de történelmi tapasztalatok szerint nem működnek azokban a régiós országokban, amelyek a mai napig nem tudták levetkőzni az erősen korrupt Osztrák-Magyar Monarchia örökségét.
De akkor mi legyen?
Nem vagyok nagy pártolója a pályázatírásnak jelenlegi formájában, ennek oka, hogy az energia nagy része nem az alkotó munkára, hanem formai-adminisztratív abszurditásokra fordítódik. Rendkívüli pazarlás, hogy jól képzett, intelligens emberek akár az intézményrendszer, akár a pályázatírói oldalról azzal foglalkoznak, hogy a harmadik ugyanolyan pecsét is rajta van-e ugyanazon a dokumentumom és az milyen szögben áll, illetve hogy teljességgel megbecsülhetetlen indikátorokat hasra ütve próbáljanak meghatározni.
A pályázati rendszer örökre elveszett munkaórákban, úti-, papír-, posta- és egyéb költségekben már mérhető kárt okoz a nemzetgazdaságnak, melyet még soha nem számszerűsítettek. Meglepőek lennének a számok, ha a Technikai Segítségnyújtás OP-ból kellene ezt megtéríteni a pályázói oldal számára is.
A megoldás egy átfogó egyszerűsítés lenne, amelynek következtében megszűnhetne a pályázatíró cégek fele. A jelenlegi javaslat azonban nem visz közelebb a társadalmi optimumhoz, hanem éppen ellenkezőleg, távolabb visz tőle. Ez pedig nem lehet sem a fejlesztéspolitikusok, sem pedig a pályázók érdeke.
A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem gazdaságpolitika oktatója és uniós fejlesztési projektekben érdekelt cégek vezetője.