Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2abe3432-9b7b-4c9f-a9fd-cfc5e9cce18f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Június elején Yellowstone-nál szökött meg a Rayne Beau nevű cica a gazdáitól, akit négy napig hiába kerestek. A legnagyobb meglepetésre két hónappal később, a lakóhelyük közelében bukkant fel újra.","shortLead":"Június elején Yellowstone-nál szökött meg a Rayne Beau nevű cica a gazdáitól, akit négy napig hiába kerestek...","id":"20241203_elkoborolt-macska-yellowstone-kalifornia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2abe3432-9b7b-4c9f-a9fd-cfc5e9cce18f.jpg","index":0,"item":"615e89f8-ecce-4863-b979-cd19bcda1f78","keywords":null,"link":"/tudomany/20241203_elkoborolt-macska-yellowstone-kalifornia","timestamp":"2024. december. 03. 13:03","title":"1448 kilométert kóborolt egy amerikai macska, hogy újra megtalálja gazdáit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97f8583a-3db5-46d9-b29b-e7e411dc84fc","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"A vállalat vezérigazgatója egy interjúban arról beszélt, hogy karcsúsítják az élelmiszermárka-portfóliót, de konkrét, eladósorba kerülő cégeket nem nevezett meg.","shortLead":"A vállalat vezérigazgatója egy interjúban arról beszélt, hogy karcsúsítják az élelmiszermárka-portfóliót, de konkrét...","id":"20241202_Egymilliard-euros-forgalmat-bonyolito-markacsokrot-keszul-eladni-az-Unilever","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97f8583a-3db5-46d9-b29b-e7e411dc84fc.jpg","index":0,"item":"cc836c96-0015-42f4-b584-399a6b1624d3","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_Egymilliard-euros-forgalmat-bonyolito-markacsokrot-keszul-eladni-az-Unilever","timestamp":"2024. december. 02. 14:14","title":"Egymilliárd eurós forgalmat bonyolító márkacsokrot készül eladni az Unilever","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"778846ea-b842-4e65-8f6e-519e16d59c2b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Immár hazánkban is elérhető a Cupra Born szupererős legsportosabb kivitele.","shortLead":"Immár hazánkban is elérhető a Cupra Born szupererős legsportosabb kivitele.","id":"20241202_teslat-legyorsulo-uj-cupra-erkezett-magyarorszagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/778846ea-b842-4e65-8f6e-519e16d59c2b.jpg","index":0,"item":"a8cc931a-4017-44ce-9310-51427ddedf8d","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_teslat-legyorsulo-uj-cupra-erkezett-magyarorszagra","timestamp":"2024. december. 02. 06:41","title":"Teslát legyorsuló új Cupra érkezett Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afeb4800-7645-4345-a79e-bce1977b59bd","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A Népszava szerint az akció mögött az állami megrendelésekben dúskáló Trendency Online Zrt. áll, akik a tiltakozók adatait a Fidesznek gyűjtik.","shortLead":"A Népszava szerint az akció mögött az állami megrendelésekben dúskáló Trendency Online Zrt. áll, akik a tiltakozók...","id":"20241202_erzsebetvaros-fizetos-parkolas-tiltakozas-ner-trendency","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afeb4800-7645-4345-a79e-bce1977b59bd.jpg","index":0,"item":"a29c90de-98c1-4e21-8e03-0e691212b43e","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_erzsebetvaros-fizetos-parkolas-tiltakozas-ner-trendency","timestamp":"2024. december. 02. 09:35","title":"NER-es cég szervezi a parkolási reform elleni civilnek mondott tiltakozást Erzsébetvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2450312c-9589-4d41-9a44-618690d75c33","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Akár másfél milliót is kérhet saját kártérítéseként a biztosítónk. ","shortLead":"Akár másfél milliót is kérhet saját kártérítéseként a biztosítónk. ","id":"20241202_nyari-gumi-baleset-biztosito-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2450312c-9589-4d41-9a44-618690d75c33.jpg","index":0,"item":"4f9ec1a8-e8d0-4ab9-9135-550d63471a95","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_nyari-gumi-baleset-biztosito-karterites","timestamp":"2024. december. 02. 14:33","title":"Sokba kerülhet, ha valaki nyárigumival okoz télen balesetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a38ad0d-c3e2-4c03-9f28-14eb5ca0e614","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Szalai Szabolcs korábban a kormányközeli Transzparens Újságírás Alapítvány stratégiai igazgatója is volt.","shortLead":"Szalai Szabolcs korábban a kormányközeli Transzparens Újságírás Alapítvány stratégiai igazgatója is volt.","id":"20241203_szalai-szabolcs-hirado-hu-uj-foszerekeszto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a38ad0d-c3e2-4c03-9f28-14eb5ca0e614.jpg","index":0,"item":"ff4063f0-2ca7-4a70-a9f4-c9ffe85bef98","keywords":null,"link":"/kkv/20241203_szalai-szabolcs-hirado-hu-uj-foszerekeszto","timestamp":"2024. december. 03. 05:30","title":"Az Indextől érkezett a hirado.hu új főszerkesztője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0baeb349-0fb8-4bd1-8fcd-ef86f724f973","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Huszonöt éve került a mozikba a Harcosok klubja. A kultuszfilm alapjául szolgáló regény írójával erőszakos családi történeteiről, a fájdalom hajtóerejéről és a mű hatásáról beszélgettünk.","shortLead":"Huszonöt éve került a mozikba a Harcosok klubja. A kultuszfilm alapjául szolgáló regény írójával erőszakos családi...","id":"20241201_hvg-chuck-palahniuk-harcosok-klubja-regeny-kultfilm-szubkultura-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0baeb349-0fb8-4bd1-8fcd-ef86f724f973.jpg","index":0,"item":"4628229f-be12-4bd9-b830-f89b59b51881","keywords":null,"link":"/360/20241201_hvg-chuck-palahniuk-harcosok-klubja-regeny-kultfilm-szubkultura-interju","timestamp":"2024. december. 01. 19:30","title":"A legtöbb szereplőm egyszer csak rájön, hogy a világ más, mint hitte – interjú Chuck Palahniukkal, a Harcosok klubja írójával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"kkv","description":"Több vonal is lassabbá válik néhány perccel, a mellékvonalak közül akad nem egy, ahol tíz percnél is nagyobb változáshoz kell hozzászokni, a pótlóbuszok közül pedig sokkal kevesebb fog elindulni, mint eddig – így néz ki a MÁV új, december 15-től érvényes menetrendje. ","shortLead":"Több vonal is lassabbá válik néhány perccel, a mellékvonalak közül akad nem egy, ahol tíz percnél is nagyobb...","id":"20241203_vonat-busz-menetrend-mav-kozlekedes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38.jpg","index":0,"item":"52b0a1a5-7e6c-4293-be3f-e76c98ff05c9","keywords":null,"link":"/kkv/20241203_vonat-busz-menetrend-mav-kozlekedes-ebx","timestamp":"2024. december. 03. 04:55","title":"Lassuló vonatok, használhatatlan pótlóbuszok: mutatjuk, hogyan változik a MÁV új menetrendje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sid Vicious, Semjén Zsolt és az 55-ös busz vonala.
Az istentől származó, majd onnan lassacskán lecsorgó hatalom elmélete első hallásra is sunyi magyarázkodásnak tűnt számomra, ami semmi másra nem jó, mint arra, hogy akinek van, az kapaszkodjon belé. Akinek meg nincs, az meg fogja be a pofáját. Az 55-ös busz szomorú története azután végleg lerombolta bennem a feltételezést, miszerint a hatalom puszta megléte alkalmassá teszi használatára bitorlóját. Ez egyáltalán nincs így: a hatalom semmiben sem különbözik a többi tudatmódosítótól, mert ugyan biztosan akad egy ember a millióból, aki kreatívan és megfontoltan használja a heroint, azonban a többiek nyálcsorgatva simulnak bele az állati sorba, és meg vannak győződve saját felsőbbrendűségükről.
Sid Vicious és Semjén Zsolt – nem látok semmi különbséget, rossz vége lett, rossz vége lesz.
Mielőtt azonban foghegyről gépbe írva, mintegy mellesleg, nem takarékoskodva az irónia hereroppantó bársonyosságával és a többszörösen bővített mondatokkal, szociokulturális sztereotípiává degradálnám a buszvezetést és a buszvezetőket, fontosnak tartom megjegyezni, hogy az 55-ös vonala el van átkozva.
Mi lehet ennek az oka?
Mindazok számára, akik nem a fővárosban laknak, illetve kerülik a tömegközlekedést, elmondom, hogy az 55-ös busz a Boráros térről jár Gyálra és vissza. Érinti a Nemzeti Színházat, a nemzet bolhapiacát, az autóneppereket, az Illatos utat – ok tehát ezernyi lehet, miért is átkozott a vonal, de ha a japánok végre megfilmesítenék a történetét, egészen biztosan egy magányos, hosszú hajú kislány ülne a leghátsó ülésen, szemét eltakarná fekete haja, mellette kutya, aztán mikor megint belenézne a visszapillantó tükörbe a sofőr, mindketten eltűnnének (a távolban furcsa nyöszörgés).
Ezek után nem csoda, hogy nemrégiben egy terhes nőt csuklóztatott az egyik buszvezető, mert az útpadkán várta a járatot, most pedig négy megállón át szívatott egy fiatal nőt egy másik, mert élvezte a helyzet hatalmát.
A buszvezetőkre úgy gondolunk (gondolok), mint a munkásosztály kiemelkedően felelősségteljes és reprezentatív képviselőire, akik minden nap, minden órában életek tucatjait őrzik, a rájuk bízott emberekkel minden percben, minden megállóban el kell számolniuk, józanok, mint egy agysebész, megfontoltak, akár… ööö… egy másik agysebész, szóval a lényeg az, hogy hatalmas felelősség van a vállukon, közben magukat sem képesek eltartani a fizetésükből, nemhogy egy normális családot. Norvégiában sem a buszvezetők a leggazdagabbak, Németországban és Franciaországban sem, de egy albérletet ki tudnak fizetni és néha még étteremben is esznek, nem úgy, mint nálunk.
Nyilván nem akarom a fizetésre fogni, hogy némelyik buszvezető büdös bunkó módjára viselkedik, de fontos a megértésükhöz a feszültség, ami a napi párezer élet és a vacak fizetés között vibrál. A házastárs már rég lelépett, a gyerekeik kiröhögik őket, a központ néhány évente új egyenruhákat terveztet nekik, amik nejlonból készülnek és nevetségesen néznek ki, az utasok néha megverik őket vagy leköpik, az utak borzalmasak, a buszok füstölnek és kiégnek, és semmi, de semmi sem marad, csak az a kis hatalom, amikor kinyitják az ajtót, majd bezárják. Itt összpontosul a világ minden dühe és frusztráltsága, az ujj elindul, de aztán mégse, az ajtó zárva marad, rohadjon meg mindenki!
Mert megteheti.
Megteheti, hogy nem áll meg a megállóban, megteheti, hogy nem nyitja ki az ajtót, megteheti, hogy leszállítja az utast. Ennyit tehet meg, és ezt meg is teszi, mert abban a pillanatban, hogy behúzza a kéziféket és kiszáll, már semmi hatalma nem marad, nem tisztelik az utcán, a családban, a kocsmában, a közértben vagy a buszon – ha nem ő vezeti. De amikor igen, akkor megmutathatja végre.
A fentiek ismeretében inkább az meglepő számomra, hogy a buszvezetők többsége teljesen normális, a megállókban megáll, az utasokat elviszi, az ajtókat a megfelelő időben kinyitja és bezárja, hogy nincs tele a város kettévágott nyugdíjasokkal, hogy nem húz maga után minden járat egy félig-meddig odazárt és megfojtott utast az aszfalton, hogy nem száguldoznak sikoltozó, megtébolyodott buszvezetők a belvárosban, és nem töri át valamelyik híd korlátját naponta legalább egy járat.
Az 55-ös busz vezetője, aki az utolsó járatot vezette azon az éjjelen, pontosan tisztában volt vele, hogy 7 perccel korábban indult, de nem érdekelte, gyűlölte az egészet. A következő megállóban talán már elgondolkodott, hogy mit kezdjen az utassal, de szorongott és unta. Aztán már gyűlölte: itt van megint, fel akar szállni, taxival jön, megint és megint, rohadjon meg, nem fog felszállni, mert én vagyok a buszvezető és én kezelem a gombot, ami nem engedi, hogy felszálljon. Talán tudta, hogy ezzel vége, ezt nem úszhatja meg, de az utolsó pillanatig kiélvezte hatalmát, mert mit ér az olyan hatalom, amivel nem lehet élni, mi van, ha megteheti, hogy nem nyitja ki az ajtót, de mégis kinyitja?!
Egész elrontott életének a csúcspontja volt ez, erősnek és legyőzhetetlennek érezte magát. Most már nyugodtan hal meg – gondolta – de milyen sokára lesz az! – hasított bele a rettenet.
Az ellenzékiként ismert melegeknek épp máglyát rakat a hatalom a leggátlástalanabb verőembereivel. A hűséges alattvaló viszont puhára esik a huszonöt fős buliból is – írja publicistánk.