szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A francia tévé egyik műsorának állítása szerint nem tekinthető pusztán fatális véletlennek a Concorde repülőgép öt évvel ezelőtti tragédiája, hanem a hivatalos jelentéstől eltérően szinte előre látható volt.

A balesetet kivizsgáló francia hatóság jelentése szerint a Concorde 113 halálos áldozatot követelő  balesetét véletlenek láncolata váltotta ki. A kifutópályáról előtte startolt egy másik gép, amelynek szárnyáról levált egy kisebb fémlemez. A francia gép kereke közvetlenül a magasba emelkedés előtt ráfutott a fémdarabra, emiatt a gumiabroncs felrobbant, darabjai kilyukasztották az üzemanyagtartályok egyikét, és a kerozin kigyulladt. Ez okozta a motor leállását és a gép lezuhanását. A vizsgálat lezárult, de a felelősséggel kapcsolatos bírósági eljárás még tart.

A francia tévében megszólaló szemtanúk, szakemberek, köztük a Concorde volt pilótái, üzemeltetői viszont azt fejtették ki, hogy a tragédiára számítani lehetett, szinte csak idő kérdése volt, hogy mikor következik be. Rámutattak: a Concorde repülésének 24 évében fel- és leszálláskor mintegy 70 alkalommal robbant szét kerék. Volt, hogy darabjai kilyukasztották az üzemanyagtartályt, s a gépnek vissza kellett térni a a repülőtérre - csak nem gyulladt ki az üzemanyag. Egy ilyen baleset után már korábban felvetődött, nem kell-e kivonni a forgalomból a gépet, ezt azonban presztizs-szempontból elvetették.

Az egyik szakértő kifejtette: a kerékproblémák jóval gyakoribbak voltak a Concorde-nál, mint más tipusoknál. Ha a szuperszónikus gép a szokásos szériában készül, és nem csak 12 példánya közlekedik - ami már eleve a típus kereskedelmi kudarcának  következménye volt -, akkor a végzetes baleset alighanem jóval hamarabb bekövetkezett volna.

Lett volna mód biztonságosabb abroncs felszerelésére, vagy az üzemanyagtartály megerősítésére, de ezt elmulasztották - állította egy szakértő, míg egy másik szerint a baleset napján a gép hajtóművével sem volt minden teljesen rendben.

Ezek és más, az adás által említett körülmények a szakértők között eddig is vita tárgyát képezték, természetesen a felelősségét tagadó - a kis fémlemezt állítólag elvesztő -  Continental Airlines amerikai légitársaság ügyvédei is hivatkoznak rájuk a még folyamatban lévő bírósági eljárásban.

Az egyik megszólaltatott szakértő úgy nyilatkozott: jórészt politikai szempontok miatt állították forgalomba a gépet, ugyanis szerinte már a koncepciója is elhibázott volt, amennyiben a szárny alján elhelyezett üzemanyagtartály egyetlen más típuson sem került olyan közel a kerekekhez, mint a Concorde-on.

A több mint öt évvel ezelőtti baleset végső soron oda vezetett, hogy a francia Air France és a brit BEA légitársaságnál közlekedő összesen 12 Concorde gépet a baleset nyomán előbb korlátozott időre leállították, majd rövid újbóli repülés után végül teljesen kivonták a forgalomból: ezzel legalábbis belátható időre véget ért a hangsebesség feletti menetrendszerű utasszállítás a világon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

A Concorde utódján dolgoznak Japánban

A szigetország űrügynöksége a jövő hónapban Ausztrália térségében teszteli az új szuperszonikus utasszállító gépet, amely a hírek szerint négy óra alatt teszi meg a Tokió-Los Angeles távot.

Gazdaság

Novembertől végleg nem repül a Concorde

A British Airways és az Air France is bejelentette, hogy május 31. után felfüggesztik, október végétől pedig végleg megszüntetik a Concorde légijáratait - számol be a BBC. A 2000-ben történt Concorde-katasztrófa óta nem állt vissza a korábbi utaslétszám, így a járatot nem éri meg fenntartani.