Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fe548294-8d1d-4aab-ab47-52d42d819487","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Most a résztvevőket listázni akaró Bayer Zsolton a sor, hogy cáfolja a kormánypárti tévé állítását.","shortLead":"Most a résztvevőket listázni akaró Bayer Zsolton a sor, hogy cáfolja a kormánypárti tévé állítását.","id":"20250223_A-TV2-szerint-nem-voltak-birok-a-birok-tuntetesen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe548294-8d1d-4aab-ab47-52d42d819487.jpg","index":0,"item":"c6c40463-4fbf-4e9d-b8a7-af88ed3453cc","keywords":null,"link":"/elet/20250223_A-TV2-szerint-nem-voltak-birok-a-birok-tuntetesen","timestamp":"2025. február. 23. 10:44","title":"A TV2 szerint nem voltak bírók a „bíró tüntetésen”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6911a486-62a3-479f-b759-eff8860f54b8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy ember meghalt a merényletben.","shortLead":"Egy ember meghalt a merényletben.","id":"20250222_mulhouse-keses-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6911a486-62a3-479f-b759-eff8860f54b8.jpg","index":0,"item":"96f322e3-c6b1-4e25-a37e-6c0df2cde0d0","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_mulhouse-keses-tamadas","timestamp":"2025. február. 22. 19:16","title":"Rendőröket sebesített meg egy késes támadó Kelet-Franciaországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"089d7aa3-2da1-4a66-9b7c-21c92a002a63","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint nagyon egyszerű lesz a folyamat, és aki Orbán Viktor bejelentése nyomán az esetleges visszaélések miatt aggódik, az ócska politikai hangulatkeltést folytat.","shortLead":"A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint nagyon egyszerű lesz a folyamat, és aki Orbán Viktor bejelentése nyomán...","id":"20250224_nyugdijasok-afa-visszateritese-Nemzetgazdasagi-Miniszterium-NGM-bejelentes-hogy-mukodik-kartya-kod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/089d7aa3-2da1-4a66-9b7c-21c92a002a63.jpg","index":0,"item":"0b3464d1-866a-43e5-9182-0e1fafed8a97","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_nyugdijasok-afa-visszateritese-Nemzetgazdasagi-Miniszterium-NGM-bejelentes-hogy-mukodik-kartya-kod","timestamp":"2025. február. 24. 08:56","title":"Bejelentették, hogyan fog működni a nyugdíjasok áfa-visszatérítése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aef15c2d-bcfa-458e-bf11-3e257f347777","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Kisgyerekként a pénzzel először arany formájában találkozunk az animációs meséknek köszönhetően, később azonban elfelejtjük az aranyat, mint befektetési lehetőség. ","shortLead":"Kisgyerekként a pénzzel először arany formájában találkozunk az animációs meséknek köszönhetően, később azonban...","id":"20250224_Ugorjunk-fejest-az-aranyba-befektetes-podcast-Kasszakulcs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aef15c2d-bcfa-458e-bf11-3e257f347777.jpg","index":0,"item":"7ce36836-feb3-4c2e-8b24-c2cf235ff598","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_Ugorjunk-fejest-az-aranyba-befektetes-podcast-Kasszakulcs","timestamp":"2025. február. 24. 06:00","title":"Ugorjunk fejest az aranyba? - Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4004651b-7765-40b5-9075-1a836ba7f177","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Borbély Alexandra jutalomjátéka a zsidó gyereket mentő varrónő szerepe.","shortLead":"Borbély Alexandra jutalomjátéka a zsidó gyereket mentő varrónő szerepe.","id":"20250222_hvg-Emma-es-a-halalfejes-lepke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4004651b-7765-40b5-9075-1a836ba7f177.jpg","index":0,"item":"e3ebb82f-aed2-4a13-9e47-03bf8f0aa236","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-Emma-es-a-halalfejes-lepke","timestamp":"2025. február. 22. 16:15","title":"Emma és a halálfejes lepke: szembenézés a világháború bűneivel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85181ce1-cb0e-4132-b148-df62ad49962f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendelkezésre álló adatok szerint a 13 éves lány 2025. február 22-én XV. kerületi otthonából ismeretlen helyre távozott. A rendőrök jelenleg is keresik.","shortLead":"A rendelkezésre álló adatok szerint a 13 éves lány 2025. február 22-én XV. kerületi otthonából ismeretlen helyre...","id":"20250223_Eltunt-egy-13-eves-lany-a-15-keruletben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85181ce1-cb0e-4132-b148-df62ad49962f.jpg","index":0,"item":"9c284068-7600-4704-bfa7-c2039adfd2e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250223_Eltunt-egy-13-eves-lany-a-15-keruletben","timestamp":"2025. február. 23. 09:34","title":"Eltűnt egy 13 éves lány a 15. kerületből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b00ca776-116d-4c6a-87e2-8936a97111eb","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"2024-ben 22 milliárd eurót fizettek a tagállamok az orosz gázért, Ukrajna három milliárd euróval kevesebb támogatást kapott.","shortLead":"2024-ben 22 milliárd eurót fizettek a tagállamok az orosz gázért, Ukrajna három milliárd euróval kevesebb támogatást...","id":"20250224_Az-EU-tobb-penzert-vesz-orosz-gazt-es-olajat-mint-amennyivel-az-ukranokat-tamogatja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b00ca776-116d-4c6a-87e2-8936a97111eb.jpg","index":0,"item":"00801d12-96c5-4c87-989a-835b5711ab51","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_Az-EU-tobb-penzert-vesz-orosz-gazt-es-olajat-mint-amennyivel-az-ukranokat-tamogatja","timestamp":"2025. február. 24. 07:20","title":"Az EU több pénzért vett tavaly orosz gázt és olajat, mint amennyivel az ukránokat támogatta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40df24e6-3cee-410b-8828-7ae17b339872","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"Ahány nő, annyiféle élet, szokás, test és tűrőképesség. A változókori tünetek – habár jellemzően azonosak – megélése egyénenként változó lehet: kit így, kit úgy, kit jobban, kit kevésbé viselnek meg. Egy biztos, a test változásaira mindenkinek érdemes tudatosan felkészülnie. Mutatjuk, hogyan.","shortLead":"Ahány nő, annyiféle élet, szokás, test és tűrőképesség. A változókori tünetek – habár jellemzően azonosak – megélése...","id":"20250129_Valtozni-a-valtozokorban-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40df24e6-3cee-410b-8828-7ae17b339872.jpg","index":0,"item":"1f064fcd-3835-41e8-9539-f526d60a0389","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Valtozni-a-valtozokorban-remifemin","timestamp":"2025. február. 24. 07:30","title":"Változni a változókorban: fontos és elkerülhetetlen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""}]
Bringás sztráda, zöldhullám: így kell biciklis fővárost építeni
szerző:
Folk György (hvg.hu)
Tetszett a cikk?
Milyen helyi hatások, törekvések és döntések vezettek oda, hogy egyes nyugat-európai nagyvárosokban mára többen közlekednek két keréken, mint autóval vagy tömegközlekedéssel. Ennek járt utána a hvg.hu, bringás városok következnek.
Most esett meg először Amszterdam történetében, hogy a közlekedési statisztikai adatok szerint számszerűen is többen ülnek biciklire, mint autóba. Az EuroBike közlése szerint 2005 és 2007 között naponta 0,87-szer szálltak kétkerekűre és csak 0,84-szer gépkocsiba a városban közlekedők. A statisztikák szerint miközben 1990-hez képest 14 százalékkal csökkent az egy főre jutó napi autóhasználat a városban, 36 százalékkal nőtt a bringával megtett utak száma. A holland statisztikai adatok citálása kapcsán azonban zsigerből a közlekedési kultúra fejlettségével, illetve a síkon tekerés könnyű voltával védekeznek az autójuk nélkül az életet nehezen elképzelő magyarok.
Ne elégedjünk meg azonban ezzel a felszínes válasszal, hanem próbáljuk meg összegyűjteni azokat a – domborzati viszonyokon kívüli – tényezőket, melyek nyomán a kerékpározás tarolni kezdett egy-egy városban, régióban vagy akár országban. Az első felmerülő kérdés, hogy civil akaratra indul-e be a bicilklisbarát várostervezés, vagy annak felülről jövőnek kell lennie. László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke szerint a legtöbb általa ismert esetében egy-egy karizmatikus figura akarata nyomán vált szemponttá a kerékpározás kedvezményezése. Brüsszelben például – ahol az utóbbi években minden egyirányú utca a bringásoknak kétirányúvá vált, idén júniusban elindult a városi bérbicikli projekt, minden metrójáraton lehet szállítani kétkerekűt, s nagyszámú kerékpár-lekötő helyet telepítettek – Pascal Smet mobilitásért és városi közmunkáért felelős belga miniszter teljes mellbedobással végzett munkája volt kulcsfontosságú.
Noha Budapesten a civil kerékpáros aktivitás - László János szerint - európai szinten is megállja a helyét, az autós, útépítő és kőolaj érdekekkel szemben van egy óriási hátránya a „bringáslobbinak”, mégpedig az, hogy a bicikli utak építése, fenntartása és karbantartása aprópénz az autóutak építéséhez képest. Vagyis akik az eszetlen motorizációban és autóhasználatban érdekeltek, könnyen meggyőzik - itt nem részletezett eszközökkel - az önkormányzatokat – magyarázza a Kerékpáros Klub feje.
Karizmatikus figura nélkül is megtörténhet azonban a szemléletváltozás, melyre jó példa Santiago de Chile, ahol a civil nyomásra kezdte a város egy-egy útszakasz és városrész felújítása során előbbre sorolni a fenntarthatósági szempontokat, melynek egyenes következménye az átgondolt bicikliút-építés lett.
A témában publikáló szakemberek azonban nem győzik hangsúlyozni, hogy a bringabarát infrastruktúra kiépítése sokkal kevésbé pénzügyi, s sokkal inkább szemléletváltás kérdése. A városvezetés feladata sokkal összetettebb annál, mint hogy kerékpárutakat épít; azoknak nem csak tervezetten kell behálóznia a várost, de szolgáltatói infrastruktúra, a biciklizésre csábító megoldások, de akár adókedvezmények is segíthetik a nyeregbe pattanást. És hogy mindez pontosan mit takar: mindenekelőtt azt, hogy az utak felújítása során nem a gyalogosoktól, hanem az autózható felületekből kell leválasztani a leendő bringasávot. A városi autózás, a vele járó dugókkal csakis így csökkenthető érdemben, így kaphatják vissza a városi tereket azok, akik a fenntartható közlekedési formákat választják, vagyis utóbbiakat ténylegesen csak így jutalmazza a városvezetés az autóhasználókkal szemben.
Új útburkolatjelzések felfestésén és néhány kiegészítő tábla kihelyezésén kívül például nem kerülne semmibe az autók számára egyirányú utcák bringás kétirányusítása, ahogyan az Nyugat-Európában szokás, s ahogyan a Belváros új főutcája tervben is bujtatottan szerepel. (Az ehhez szükséges Kresz-módosítás még nincs meg, de a tervek a kétirányú bringázást támogatják.) A kritikus helyeken megszokott egyirányúsítás így csak az autósokat sújtja, a biciklisek pedig gyorsan és szabadon jutnak át a forgalmas városrészeken, mely fokozza bennük a „biciklizés a megfelelő választás a városban” érzetet.
László János a hvg.hu-nak elmondta, nem csak számára elfogadhatatlan érvelés, de a fejlődést csírájában elfojtó gondolkodásmód az, amely szerint Magyarországon nincs mód bicikli utak építésére úgy, hogy a közúti forgalomtól vegyünk el egy aszfaltcsíkot. „Sokak azért nem nézik itthon jó szemmel a bicikliút-építéseket, mert nem az utcákból, hanem az amúgy is szűk járdákból vágják ki azokat” – teszi hozzá. A nyár elején a magyar sajtóban nagy teret kapott műdugó kérdése is tévútra futott akkor, amikor az autósok és a biciklisták közti szembenállásban csúcsosodott ki. Sokan azt hiányolták, hogy a fővárosnak nincsenek átgondolt válaszai és alternatívái arra, hogy az autósok hol rakják le autójukat, ha egyszer így döntenek.
A jó kezdeményezésekre hazai példa a munkahelyre tekerést népszerűsítő Bringázz a Munkába!, ennek célja, hogy a cégek csekély befektetéssel irodai bringás parkolókat telepítsenek, s ideális esetben még zuhanyzási lehetőséget is biztosítsanak bicikliző munkatársaiknak, cserébe kevésbé stresszes, de sportosabb és egészségesebb dolgozókat nyernek vele. A bringázást a vállalati politika szintjére emelte például a Google is, mely ingyenesen ad dolgozóinak drótszamarat és különböző kampányokkal és cégen belüli versenyekkel ösztönöz mind több, amúgy egész nap a számítógép előtt ülő kollégát a tekerésre.
A budapestinél nagyobb hangsúlyt kap a világ nagyvárosaiban, Párizsban, Londonban de a súlyos autóhasználat nyomán ma már New Yorkban is az kerékpározás népszerűsítése, a figyelemfelhívó kampányok. A korábban a New York-i, jelenleg pedig a párizsi önkormányzatnál dolgozó Polyák Levente városkutató és tervező szerint ma már nem engedheti meg magának egyetlen önkormányzat sem, hogy városuk élhetővé tételéhez ne hívják segítségül a kerékpározást. Annak terjedése minden ép ész érvet figyelembe véve csakis jót tesz a városlakókkal.
Polyák szerint a városi kerékpárkölcsönző-hálózatok kiépítése kapcsán kezdik megérteni a polgármesterek, hogy nem okoz gazdasági hátrányt az urbánus bicajozás támogatása, mindössze egy újabb alternatívával egészíti ki a közlekedési rendszereket. A bérbringa-hálózat olyan integrált megoldás, mely a polgárok előtt álló út egy-egy szakaszának megtételét hivatott meggyorsítani, esetleg a legközelebbi metró vagy HÉV-megállóig segíti az eljutást, de akár „villamospótló” is lehet néhány kilométer megtételéhez.
A várostervezési szakember szerint a civilek és az önkormányzatok hatékony együttműködése nélkül igen kicsi az esély az érdemi áttörésre, mivel a civilek ugyan birtokában vannak a szükséges ismereteknek, de nem építhetik át a várost a vezetés és annak pénzügyi forrásai nélkül. Az önkormányzatok pedig Polyák szerint olyan jó szándékú ám kudarcot vallott kezdeményezéseket pénzelhetnek a civilek nélkül, mint az Andrássy úti kerékpár sávok, melyekre folyamatosan ráparkolnak az autók, de a szabályosan megálló autósok is gyakran rányitják a kocsik jobb oldalán elhaladó bringásokra az ajtóikat, súlyos baleseteket okozva.
A bérbringa hálózat kiépítése - melyre nemrég Budapest is beadott egy Európai Uniós finanszírozásra vonatkozó pályázatot, amelynek elbírálása jelenleg első körénél tart – és a fenntartható közlekedés népszerűsítése mellett se szeri se száma az új megoldásoknak. Ilyen például az dimbes-dombos városokban a „lusta kerekezők” megnyerésére hivatott bringás felvonók építése, melyekkel kibekkelhető a felfelé tekerés és marad a síkon pedálozás vagy a lefelé száguldás. De önmagában a bringák felengedése a tömegközlekedési eszközökre sokakat nyerhetne meg pedálozásnak fővárosunkban.
Ennél komolyabb beruházást igényel az először Koppenhágában kezdeményezett, de most éppen Aarthus városában is kiépítés alatt álló „szuper bringásutak” létrehozása, mely biciklis felül- és aluljárókkal, bringás zöldhullámmal és széles utakkal csábítja nyeregbe a lakókat. Sőt a projekt lényege, hogy a városon kívül élőket is rávegye, hogy a külvárosból induló gerinchálózatok végpontjain ingyen parkolva a belvárosig hátralévő 8-10 km-t gyors bringaúton gördülve tegyék meg. Az már csak a kényelmet fokozza, hogy a szuperutak mellett ivó kutak, szervizek és ingyenes pumpa állomások sorakoznak.
A városi kerékpáros közlekedés kérdése összességében tehát nem gazdasági kérdés, ezen közlekedési módozat hatékony alkalmazása és integrációja sokkal inkább a városok élhetőbbé tételéről szól: arról, hogy a polgárok a mindinkább gyorsan, kényelmesen, és fenntartható módon juthassanak A-pontból B-be.
Az autózás gyorsabb - szól az ellenérv, de ezt is kikezdik azok az európai adatok, amelyek szerint az autóval való közlekedés kevesebb, mint 20 km-es óránkénti átlagos sebességet tesz lehetővé a dugók, lámpák, elterelések és balesetek miatt, míg egy rutinos kerékpáros - jó infrastruktúra esetén - könnyedén haladhat 22-25 km-es sebességgel. Közben karban tartja testét, nem bocsát ki aránytalanul sok széndioxidot, kevésbé stresszel a dugóban állva, s ráadásul járműválasztásával nagyban hozzájárul az utak mentén élők jobb életminőségéhez is.
Akár a szokásos háromszorosára is nőhet a kerékpáros-forgalom a fővárosban a BKV-sztrájk idején Kürti Gábor, a Hajtás Pajtás Közhasznú Egyesület szóvivője szerint.
"Saját biztonsága" érdekében kiutasítottak a politikai és katonai káosz uralta Szomáliából egy kínai kerékpárost, aki világkörüli útján jutott el a kelet-afrikai országba - erősítették meg az ország Puntföld néven ismert, félautonóm régiójának hivatalos szervei.
Sok gyalogos és kerékpáros nincs tisztában a rá vonatkozó, alapvető közlekedési szabályokkal, amit az is bizonyít, hogy a legtöbbször az ő szabályszegő magatartásuk miatt történt tragikus baleset októberben és novemberben - állapította meg kéthónapos fokozott ellenőrzése alapján a rendőrség.
Az egykor országosan egyeduralkodó csepeli kerékpárüzemben jártunk, ahonnan még ma is évente 50-60 ezer biciklit dobnak piacra. A legapróbb részletekig végigkísértük az összeszerelést.
Az Egyesült Államokban jövőre életbe lép a Bicycle Commuter Act, amelynek értelmében azok a dolgozók, akik kerékpáron mennek a munkahelyükre, a hónap végén plusz 20 dollárt találnak a fizetési borítékukban, és e jutalom után nem is kell adózniuk. Sőt, még a munkaadók is elfeledkezhetnek róla adóbevallásukban.
Jogalkalmazói és jogalkotói lépésekről, a KRESZ módosításáról tárgyalt csütörtökön az Új rend és szabadság program kormánybiztosa a Magyar Kerékpárosklub elnökével - tájékoztatott a kormánybiztos hivatala.