Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5605e4f4-b505-44ad-b20d-96518603cd40","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Turbulens évek vannak mögötte, s a jövője is hasonló lehet a Budapesti Metropolitan Egyetemnek, amely az MNB-s érintettsége okán került a figyelem középpontjába, és ahol Matolcsy György volt jegybankelnök emberei jutottak pozícióba.","shortLead":"Turbulens évek vannak mögötte, s a jövője is hasonló lehet a Budapesti Metropolitan Egyetemnek, amely az MNB-s...","id":"20250411_hvg-metropolitan-egyetem-mnb-alapitvanyok-padme-optima-befektetesi-zrt-asz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5605e4f4-b505-44ad-b20d-96518603cd40.jpg","index":0,"item":"396b7c41-3285-4a7a-b180-03d31f2ad7e8","keywords":null,"link":"/360/20250411_hvg-metropolitan-egyetem-mnb-alapitvanyok-padme-optima-befektetesi-zrt-asz","timestamp":"2025. április. 11. 11:50","title":"Veszélybe került az összematolcsyzott Metropolitan Egyetem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99edb392-10eb-4155-85ce-b2fa66dd94ff","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Rengeteg adatot gyűjtenek manapság az okostelefonok, ezek segítségével pedig a pszichológiai rendellenességek is azonosíthatók – hívja fel egy figyelmet egy kutatás.","shortLead":"Rengeteg adatot gyűjtenek manapság az okostelefonok, ezek segítségével pedig a pszichológiai rendellenességek is...","id":"20250410_depresszio-felismerese-okostelefonok-adataibol-kinai-tanulmany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99edb392-10eb-4155-85ce-b2fa66dd94ff.jpg","index":0,"item":"702b9b8e-8aa9-4cad-ac22-02b25b07c28e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250410_depresszio-felismerese-okostelefonok-adataibol-kinai-tanulmany","timestamp":"2025. április. 10. 13:03","title":"Meglepő dolog segítheti a depresszió korai felismerését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2678947b-c624-4292-b539-3cb0bfdd6b8d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az ítélet szerint James Toback forgatókönyvíró-rendező rengeteg nő ellen követett el négy évtizeden át szexuális erőszakot. ","shortLead":"Az ítélet szerint James Toback forgatókönyvíró-rendező rengeteg nő ellen követett el négy évtizeden át szexuális...","id":"20250410_40-no-vadolta-meg-szexualis-zaklatassal-17-milliard-dollart-kell-fizetnie-az-Oscar-ra-jelolt-filmesnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2678947b-c624-4292-b539-3cb0bfdd6b8d.jpg","index":0,"item":"babdd25e-046d-431f-ba17-80d133d606a6","keywords":null,"link":"/elet/20250410_40-no-vadolta-meg-szexualis-zaklatassal-17-milliard-dollart-kell-fizetnie-az-Oscar-ra-jelolt-filmesnek","timestamp":"2025. április. 10. 10:55","title":"40 nő vádolta meg szexuális zaklatással, 1,7 milliárd dollárt kell fizetnie az Oscar-díjra jelölt filmesnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e7a4bd9-e210-429a-a9b4-c45e63561296","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A gazdasági minisztérium kész a gazdaság bármely szektorában beavatkozni, ha az „indokolatlan” áremelés veszélye felmerül. A szaktárca üdvözli a bankok „önkéntes” díjcsökkentéseit.","shortLead":"A gazdasági minisztérium kész a gazdaság bármely szektorában beavatkozni, ha az „indokolatlan” áremelés veszélye...","id":"20250410_Gyakorlatilag-feltamadt-az-Arhivatal-az-NGM-megfenyegette-az-egesz-magyar-gazdasagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e7a4bd9-e210-429a-a9b4-c45e63561296.jpg","index":0,"item":"d2a9b9ea-2978-4324-9e31-7d7d68dced54","keywords":null,"link":"/kkv/20250410_Gyakorlatilag-feltamadt-az-Arhivatal-az-NGM-megfenyegette-az-egesz-magyar-gazdasagot","timestamp":"2025. április. 10. 09:01","title":"Feltámadt az Árhivatal, az NGM megfenyegette az egész magyar gazdaságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"640fc7e9-a45e-4987-af01-2075ab0e5d63","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Öt új traffipax figyeli majd a gyorshajtásokat. ","shortLead":"Öt új traffipax figyeli majd a gyorshajtásokat. ","id":"20250409_sebessegmero-kamerakat-telepitenek-Budapesten-helyszinek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/640fc7e9-a45e-4987-af01-2075ab0e5d63.jpg","index":0,"item":"7edfb46f-1323-43a6-ace4-f682f47715ed","keywords":null,"link":"/cegauto/20250409_sebessegmero-kamerakat-telepitenek-Budapesten-helyszinek","timestamp":"2025. április. 09. 13:41","title":"Újabb sebességmérő kamerákat telepítenek Budapesten – itt vannak a helyszínek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35cb188e-9147-45f5-9ea4-253bd74ffa90","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök dicsérte a kormány intézkedéseit, megígérte, hogy jön a „vámbéke” és letörik az inflációt is. Orbán Viktor ismét kikelt Ukrajna EU-tagsága ellen és szidta Brüsszelt valamint a Tisza Pártot.","shortLead":"A miniszterelnök dicsérte a kormány intézkedéseit, megígérte, hogy jön a „vámbéke” és letörik az inflációt is. Orbán...","id":"20250411_Orban-Viktor-radiointerju-Kossuth-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35cb188e-9147-45f5-9ea4-253bd74ffa90.jpg","index":0,"item":"dc921ba7-4134-4143-bda2-447eefa4c6c3","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Orban-Viktor-radiointerju-Kossuth-ebx","timestamp":"2025. április. 11. 07:39","title":"Orbán Viktor: Aki hatalomért és pénzért bármire képes, abban sosem szabad megbízni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06314dc3-06eb-4366-b751-77cc417c1d36","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi tizenegyszer hazudott a segélyhívó központnak. ","shortLead":"A férfi tizenegyszer hazudott a segélyhívó központnak. ","id":"20250411_segelyhivo-segitsegkeres-vad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06314dc3-06eb-4366-b751-77cc417c1d36.jpg","index":0,"item":"9770765d-946d-4820-a1d5-b8f6662d2e0d","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_segelyhivo-segitsegkeres-vad","timestamp":"2025. április. 11. 12:24","title":"Italfutárként és taxisként is használta volna a rendőröket, börtönbe is kerülhet egy férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6bdb9ba-1026-4c95-9781-c454e451b4c8","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Mivel az orosz vagyon adja a fedezetet, a támogatást nem kell majd visszatéríteni.","shortLead":"Mivel az orosz vagyon adja a fedezetet, a támogatást nem kell majd visszatéríteni.","id":"20250409_1-milliard-eurot-kapott-Ukrajna-a-befagyasztott-orosz-vagyonok-hozamabol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6bdb9ba-1026-4c95-9781-c454e451b4c8.jpg","index":0,"item":"336a35d9-94cb-4520-a959-9528b768ddbf","keywords":null,"link":"/vilag/20250409_1-milliard-eurot-kapott-Ukrajna-a-befagyasztott-orosz-vagyonok-hozamabol","timestamp":"2025. április. 09. 19:10","title":"Egymilliárd eurót kapott Ukrajna a befagyasztott orosz vagyonok hozamából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több mint 850 ember halt meg 1994 szeptemberének végén, amikor Észtország és Svédország között rövid idő alatt elsüllyedt az Estonia nevű észt komphajó. A viharos időben bekövetkezett tragédia okát a mai napig nem állapították meg pontosan, s a roncsról készült videófelvételek alapján most egy új, logikusnak tűnő magyarázat is született.
Egy hatalmas, négy méter széles léket fedezett fel az Estonia komphajó testén a tenger mélyén fekvő roncsot pásztázó távirányítású tengeralattjáró. A roncs vizsgálatát egy svéd dokumentumfilmes, Henrik Evertsson végezte el, aki most akár börtönbe is kerülhet: Stockholmban ugyanis már évekkel ezelőtt hivatalosan is temetőnek nyilvánították az Estonia maradványait – a komp belsejében rekedt az áldozatok többsége – így Evertsson a vádak szerint megsértette a halottak nyugalmát. A svédek egyébként eleinte felszínre akarták hozni a 90 méter mélyen fekvő roncsokat, ám végül úgy döntöttek, túl sokba kerülne a kiemelés.
Wikipedia / Accident Investigation Board Finland
Míg a hatalmas lyuk láttán a szakértők többsége úgy véli, hogy egy svéd vagy egy orosz tengeralattjáró ütközhetett az Estoniának, Evertsson egy vasárnap adott nyilatkozatában közölte: Nem találgatunk, nem vonunk le következtetéseket, csak egymás mellé tesszük a tényeket. 26 éven keresztül azt hajtogatták a hivatalos megszólalók, hogy nem létezik, amit mi most megtaláltunk. Ez hatalmas jelentőségű” – mondta a dokumentumfilmes a The Guardianben megjelent nyilatkozatában.
Európa Titanicja
Az észt zászló alatt közlekedő legnagyobb hajó, az Estonia fedélzetén közel ezer ember – ebből 803 utas – tartózkodott, amikor 1994. szeptember 27-én este fél hétkor a komp elindult Tallinnból Stockholm felé. Az időjárás ugyan viharos volt – hatméter magas hullámok is ostromolták a hajó falát – ám ez nem számít szokatlannak a Balti-tengeren. Az viszont igen, hogy hajnali egy órakor egy hangos fémes zörej hallatszott, majd pár perccel később kinyílt a hajó orrán lévő ajtó, s kezdett bezúdulni a jéghideg tengervíz. 15 perccel később az Estonia már hatvan fokos szögben megdőlt, nem sokkal később pedig el is süllyedt.
Ap / AFP / MTVA Sajtó- és Fotóarchivum / MTI
A huszadik századi történelem második legsúlyosabb polgári tengeri katasztrófájában az emberek többségének esélye sem volt a menekülésre. Az első vészjelzés hajnali egy óra után húsz perccel hangzott el, de ekkor a hajó már olyan gyorsan dőlt és olyan mértékben áramlott be a jéghideg víz, hogy a kajütökben lévő emberek már ki sem tudtak lépni a teljesen elárasztott folyosóra. A helyzetet súlyosbította, hogy az Estonia először nem a megfelelő módon jelezte rádión a vészhelyzetet, így értékes percek múltak el addig, amíg a közelben lévő hajók megértették, mennyire súlyos a helyzet. Amire ez végül sikerült, az Estonián megszűnt az áramszolgáltatás, így a rádiós nem tudta leadni a komp pontos tartózkodási helyének a koordinátáit.
Az Estonia 1:50kor tűnt el a viharos tengerben, az első hajó 22 perccel később ért a helyszínre. Később helikopterek is érkeztek, s végül ezek több embert mentettek ki, mint a hajók. A balesetet 138 ember élte túl, s a 852 halott közül mintegy 300-an a kihűlés miatt vesztették az életüket. A túlélők többsége fiatal erős férfi volt: az 55 éven felüli utasok közül heten maradtak életben, 12 évesnél fiatalabb gyermekkek közül pedig egy sem élte túl a katasztrófát.
AFP / Kimmo Mantyla
Az okok vizsgálata meglehetősen lassan haladt, az első hivatalos jelentést 1997-ben hozták nyilvánosságra, abban az állt, hogy a komp azért süllyedt el, mert meghibásodtak az első ajtón lévő zárak, és emiatt önthette el a víz a fedélzetet. „De az emberek arról számoltak be, hogy nemcsak hallották a fémes zajt, hanem érezték is a hajtótestre mért ütés erejét” – magyarázta Evertsson, akinek többrészes filmjét a Discovery csatornát mutatják be.
Sok elmélet kering
A Trondheimi Egyetem tudósa, Jörgen Amdahl szerint a négyméter széles, másfél méter magas léket egy 1000-1500 tonnás, 2-4 csomós sebességgel haladó jármű okozhatta, s a sérülés döntő szerepet játszott az Estonia elsüllyedésében.
Amikor Evertssonék közzétették a lékről szóló beszámolójukat, az érintett országok – Svédország, Észtország, és Finnország – azonnal bejelentették, megvizsgálják az új információkat. Margus Kurm, az ügyet korábban vizsgáló főügyész szerint a bemutatott képek alapján nagyon valószínű, hogy az Estonia egy tengeralattjáróval való ütközés miatt jutott a tengerfenékre. S azért tengeralattjáróval, mert a túlélők egyike sem látott hajót a szerencsétlenül járt komp közelében. Kurm szerint az is kizárt, hogy a lyuk akkor keletkezett volna, amikor az Estonia elérte a tenger fenekét. „A roncs ezen része nem érintkezett a talajjal” – mondta az ügyész.
Az egyik elmélet szerint az Estonia katonai felszereléseket, részben lőszert is szállított, s a robbanóanyag detonációja miatt süllyedt el feltűnően gyorsan a komp. Egy másik magyarázat szerint két Volvo teherautó volt az Estonia járműfedélzetén, s ezek különféle titkos orosz fegyvereket szállítottak volna Svédországba. A hajót állítólag orosz titkosügynökök küldték a tenger fenekére, mert mindenképpen meg akarták akadályozni, hogy az orosz technológia nyugati szakemberek kezére kerüljön.
AFP / Kimmo Mantyla
Akik ezt a változatot tartják a katasztrófa valódi okának, már korábban is beszámoltak a hajó elején lévő lyukról, ők azt állították, a lék úgy néz ki, mint egy nagy erejű robbanás okozta sérülés. Akkor meg is vizsgáltak egy, az Estoniáról származó fémdarabot, amelyen állítólag robbanószer nyomaira bukkantak. A robbantásos változat támogatói szerint az akció célja nem a komp elsüllyesztése volt, a támadók állítólag csak azt akarták elérni, hogy a hajótestre erősített akna robbanása miatt az Estonia forduljon vissza Tallinnba, és ne vigye magával a titkos katonai felszerelésket.
Van olyan teória is, amely szerint az orosz és az észt maffia közös „munkája” volt az Estonia elsüllyesztése. Több orosz dokumentumfilmes csapat is arra a következtetésre jutott, hogy a kompnak azért kellett a tenger fenekére jutnia, mert a hajóstársaság nem volt hajlandó védelmi pénzt fizetni a szervezett alvilágnak.
A legújabb, tengeralattjáróval való ütközést feltételező teóriával kapcsolatban egyelőre még sok a kérdőjel, nem csak Evertsson nem kívánt feltételezésekbe bocsátkozni, hanem a vizsgálat felújítását ígérő balti államok sem. Így egyelőre nem lehet megállapítani, hogy az ütközés szándékos volt, vagy véletlenül következett be. Az viszont tény, hogy a Balti-tenger hadászati szempontból is fontos térség, hiszen, ha Oroszország le tudja zárni a bejáratot, elszigetelődnek a NATO többi tagjától az észak-atlanti szövetség kis balti tagállamai. A Balti-tengeren ezért folyamatosan mozognak a NATO és Oroszország tengeralattjárói, így előfordulhatott, hogy egyikük rosszkor és rossz helyen emelkedett ki a vízből.