Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d146e783-810c-4209-aab5-bda9d7e22f13","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Senki sem akart még ki tudja mennyit fizetni 2 vagy 3 olyan csillagért, ami semmire sem jó. Fél éve adott a lehetőség a Magyar Honvédség közösségi finanszírozására, de eddig egy jelentkező sem akadt.","shortLead":"Senki sem akart még ki tudja mennyit fizetni 2 vagy 3 olyan csillagért, ami semmire sem jó. Fél éve adott a lehetőség...","id":"20250129_vasarolhato-fotiszti-rang-szalay-bobrovniczky-csekely-erdeklodes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d146e783-810c-4209-aab5-bda9d7e22f13.jpg","index":0,"item":"1da58fcf-dcf6-436a-9e98-e4874732565c","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_vasarolhato-fotiszti-rang-szalay-bobrovniczky-csekely-erdeklodes-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 05:52","title":"Nem tolonganak az adományozók, hogy „vásárolható” főtiszti rangot kapjanak Szalay-Bobrovniczky minisztertől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea3a6d10-2ff7-417e-a2dd-9af337befb5d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A szervezet a struktúráját is megújította, a cél, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem előtt álló kihívásokra és erősítse a hazai céget exportképességét.","shortLead":"A szervezet a struktúráját is megújította, a cél, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem...","id":"20250130_A-Google-es-a-PwC-vezetoi-kerultek-a-Digitalis-Kereskedelmi-Szovetseg-elere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea3a6d10-2ff7-417e-a2dd-9af337befb5d.jpg","index":0,"item":"43651f08-34c2-4c88-a1ce-11959850ca04","keywords":null,"link":"/kkv/20250130_A-Google-es-a-PwC-vezetoi-kerultek-a-Digitalis-Kereskedelmi-Szovetseg-elere","timestamp":"2025. január. 30. 08:04","title":"A Google és a PwC vezetői kerültek a Digitális Kereskedelmi Szövetség élére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4324342-bd71-4df8-853b-01ca35b43616","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Közzétette a Spotify, miként alakult a 2024-es év a cég kiadásait illetően. A vállalat szerint van 60 olyan előadó, akik évente legalább 3,92 milliárdot kapnak a platformtól.","shortLead":"Közzétette a Spotify, miként alakult a 2024-es év a cég kiadásait illetően. A vállalat szerint van 60 olyan előadó...","id":"20250129_spotify-kiadas-zeneipar-eloadok-kiadok-jogdij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4324342-bd71-4df8-853b-01ca35b43616.jpg","index":0,"item":"c1d6dffe-c489-47aa-833f-915c8d56866d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_spotify-kiadas-zeneipar-eloadok-kiadok-jogdij","timestamp":"2025. január. 29. 18:33","title":"Kiterítette a lapjait a Spotify: rekordösszeget fizetett 2024-ben az előadóknak és a kiadóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48135edd-1006-4601-8bb4-856cba98f9c5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Elek Péter Ausztráliában él, önmagát keresztény konzervatívnak tartja, többször is a Fideszre szavazott. A rendező Magyar Péter megjelenéséről is beszélt. ","shortLead":"Elek Péter Ausztráliában él, önmagát keresztény konzervatívnak tartja, többször is a Fideszre szavazott. A rendező...","id":"20250129_Csurran-cseppen-megszolalt-Majka-klipjenek-rendezoje_Elek_Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48135edd-1006-4601-8bb4-856cba98f9c5.jpg","index":0,"item":"d00a7741-e0c0-4d34-97b6-5d0a90beb712","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Csurran-cseppen-megszolalt-Majka-klipjenek-rendezoje_Elek_Peter","timestamp":"2025. január. 29. 12:07","title":"„Áhhh a dal, ami után nem lesz több munkátok” – megszólalt Majka Csurran-cseppen klipjének rendezője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f9aeae2-3c59-4900-8d0c-6bfce9cf2e21","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Ha a Real Valladolid új igazolásának, Nikitscher Tamásnak jól sikerül a klubváltás, hosszú évekig meghatározó játékosa lehet a nemzeti csapatnak.","shortLead":"Ha a Real Valladolid új igazolásának, Nikitscher Tamásnak jól sikerül a klubváltás, hosszú évekig meghatározó játékosa...","id":"20250129_nikitscher-tamas-palyafutas-atigazolas-real-valladolid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f9aeae2-3c59-4900-8d0c-6bfce9cf2e21.jpg","index":0,"item":"f261ffe7-81be-43b5-8510-54f6972763d4","keywords":null,"link":"/sport/20250129_nikitscher-tamas-palyafutas-atigazolas-real-valladolid","timestamp":"2025. január. 29. 16:48","title":"Történelmi átigazolás, amiből óriásit profitálhat a magyar fociválogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0725daa0-db4f-49cc-86b1-5a4e88a09322","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen ID.7 Pro S-ben egy hatalmas méretű, nettó 86 kWh kapacitású akkumulátor kapható.","shortLead":"A Volkswagen ID.7 Pro S-ben egy hatalmas méretű, nettó 86 kWh kapacitású akkumulátor kapható.","id":"20250129_rekord-hatotav-magyarorszagon-a-vw-id7-pro-s-700-kilometert-tudo-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0725daa0-db4f-49cc-86b1-5a4e88a09322.jpg","index":0,"item":"c255fa81-04b9-4536-ac12-bc7cbeeb8885","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_rekord-hatotav-magyarorszagon-a-vw-id7-pro-s-700-kilometert-tudo-villanyauto","timestamp":"2025. január. 29. 06:41","title":"Rekordhatótáv: Magyarországon a VW 700+ kilométert tudó villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a980149-9ffc-4fb7-b977-70572bac2b4f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az NFI-t vezető Káel Csaba arról is beszélt, hogy szerinte csúsztatás, hogy 2024-ben több független játékfilm készült, mint állami támogatású. ","shortLead":"Az NFI-t vezető Káel Csaba arról is beszélt, hogy szerinte csúsztatás, hogy 2024-ben több független játékfilm készült...","id":"20250130_Kael-Csaba-NFI-Futni-mentem-Most-vagy-soha","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a980149-9ffc-4fb7-b977-70572bac2b4f.jpg","index":0,"item":"4a95824b-8c06-4b80-9cd8-221393e3c2c4","keywords":null,"link":"/kultura/20250130_Kael-Csaba-NFI-Futni-mentem-Most-vagy-soha","timestamp":"2025. január. 30. 12:06","title":"Káel Csaba elmondta, miért nem kapott állami pénzt a Futni mentem, és miért kapott a Demjén-film","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0081559-580e-41d0-8d5d-9c4af18e050d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az elfogadott rendelet szerint a kerületeket mintegy 259 milliárd forint (46 százalék), a fővárost pedig nagyjából 305 milliárd forint (54 százalék) illeti meg.","shortLead":"Az elfogadott rendelet szerint a kerületeket mintegy 259 milliárd forint (46 százalék), a fővárost pedig nagyjából 305...","id":"20250129_Dontottek-a-fovarosi-kepviselok-a-forrasmegosztasrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0081559-580e-41d0-8d5d-9c4af18e050d.jpg","index":0,"item":"beb73a60-62b3-4e33-80de-6a7f5d576f78","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Dontottek-a-fovarosi-kepviselok-a-forrasmegosztasrol","timestamp":"2025. január. 29. 22:01","title":"Döntöttek a fővárosi képviselők a forrásmegosztásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hidrogénes buszok és kukásautók is szerepelnek a Nemzeti Hidrogénstratégiában. A technológia jelenleg még drága, több területen is áttörésre van szükség, hogy igazán elterjedjen, figyelmeztet az elemző.
Hat prioritást élvező projektre összesen 105-135 milliárd forint közötti összeget szánva tervezi bevezetni a kormány a tiszta hidrogént és a hidrogéntechnológiákat, illetve megteremteni a hidrogénipar háttérbázisát a napokban megjelent Nemzeti Hidrogénstratégia szerint.
35-40 milliárdot szánnak a Zöld Kamion Programra - a teherforgalom zöldítéséért,
10-20 milliárdot a Zöld Busz Program Pluszra - a helyi közösségi közlekedés zöldítéséért,
10-15 milliárdot úgynevezett hidrogénvölgyek kialakítására - a hidrogénértéklánc összefüggő hálózatának létrehozására,
20-30 milliárdot a Hidrogén Highway Projektre - a karbonmentes hidrogénelőállítás, szállítás és energiatárolás megalapozására,
20 milliárdot a Kék Hidrogén Projektre - az ipari hidrogénfelhasználás karbonlábnyomának csökkentéséért és
10 milliádot a hidrogéngazdaság kiépítését szolgáló kutatás-fejlesztés és innovációra.
A stratégia szerint a hidrogént növekvő arányban állítanák elő karbonszegény és karbonmentes módon. A karbonszegény módszerrel a hidrogént hagyományos módon (földgázból vagy szénből) gyártják, de a keletkező szén-dioxidot nem engedik ki a légkörbe, hanem valahol - általában a föld alatt - eltárolják. Ez a kék hidrogén. A karbonmentes módszer során jellemzően megújuló energia segítségével végzett vízbontással készül a zöld hidrogén.
A stratégia szerint a fenti két módszerrel előállított hidrogénnel a petrolkémiában és a vegyiparban (kőolajfinomítás, ammónia-előállítás, műtrágyagyártás) csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás. A tervek szerint
2030-ra a hidrogénelőállítás 12 százaléka lenne karbonszegény, vagyis kék, 3 százaléka pedig zöld.
Két úgynevezett hidrogénvölgyet alakítanának ki, egyet a Dunántúlon, egyet az északkeleti országrészben, ahol a meglévő petrolkémiai, vegyipari és műtrágyaüzemek hidrogénellátását hangolnák össze, utóbbi “völgyhöz” még hozzácsaphatják a Mátrai Erőművet is.
Része a stratégiának a közlekedés hidorgénesítése is, elsősorban nehézgépjárművekre fókuszálva. Konkrétan üzemanyagcellával hajtott városi buszokról és kukásautókról, illetve a “Zöld Kamion” projektről van szó.
2030-ig 20 darab hidrogén töltőállomást terveznek telepíteni, és 4800 hidrogénes járművel számolnak.
Felvetik a gáz intenzívebb használatát az energiaiparban és a földgázellátásban is. Előbbinél a megújuló energiaforrások szezonális energiatárolását, vagyis a megtermelt, de fel nem használt energia tárolását oldanák meg azzal, hogy vízbontással hidrogént állítanak elő, amivel később újra áramot lehet termelni. Utóbbi esetében pedig azt vizsgálnák, hogyan lehet a földgázszállítási rendszert alkalmassá tenni arra, hogy hidrogént keverjenek a gázhoz. A stratégia egyelőre 2 százalékos hozzákeveréssel számol 2030-ig. Ezzel kapcsolatban szó esik az Európai Hidrogén Gerincvezetékhez való kapcsolódásról és a tárolási megoldásokról is.
Szó van a stratégiában a hidrogéntermeléshez és a gáz különböző területeken való felhasználáshoz kapcsolódó kutatás- és gyártásfejlesztésról, illetve gyártóipar támogatásáról, hogy hazai cégek tudják kiszolgálni ezeket. Kitérnek a támogató szabályozási környezet megteremtésére, a nemzetközi együttműködés erősítésére, a területen zajló kutatás-fejlesztés-innováció támogatására, illetve az oktatásra és a társadalom tájékoztatására.
A stratégia nyomán elsősorban azok a cégek lehetnek nyertesek, akik részt vesznek majd a gáz megtermelésében és felhasználásában. Ilyenek lehetnek a finomítók, a vegyiüzemek, a műtrágyagyártók, a mobilitásban a járműgyártók, a földgázhoz keverésnél esetén a földgázszállításban működő vállalkozások, illetve az energetikai ipar - mondta a hvg.hu-nak Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője, aki ugyanakkor jelezte, a technológia alkalmazásával kapcsolatban jelenlegi állapotában még sok a nyitott kérdés, és a maga részéről szkeptikus, erről korábban a G7.hu-n írt elemzést.
Szerinte azon kívül, hogy a hidrogén kis energiasűrűségű, nehezen tárolható és veszélyes, ennél fogva drágán felhasználható gáz, a legnagyobb probléma, hogy
nehéz a meglévő rendszerekhez lépésenként bekapcsolni.
A földgázhoz csak korlátozott mértékben keverhető hozzá, a mobilitásban való felhasználása drága infrastruktúrát igényel, a lakossági fűtés-hűtésben minden elem - csövek, kompresszorok, kazánok - cseréjére volna szükség. “Nagyon meg kellene drágítani a tradicionális fosszilis üzemanyagokat, hogy megérje.” Az energiatárolásban való felhasználása pedig komoly veszteséggel jár. Ráadásul a karbonszegény (kék-) és karbonmentes (zöld hidrogén) előállítása is drága egyelőre.
Az elemző szerint az alapkutatások jelentősebb támogatására lenne szükség, hogy csökkenteni lehessen a fenti hátrányokat, javítani a termelés hatékonyságán, ipari méretekben olcsóbban működő megoldásokat találni.
Jelenleg Magyarországon a felhagyott földgáz- és olajkutak révén a kék hidrogén előállítására vannak jó lehetőségek. A kék hidrogént – vagy ahogy a stratégiában hívják, karbonszegény hidrogént – ugyanúgy gyártják, mint a jelenleg elterjedt szürke hidrogént. Azzal ellentétben azonban nem engedik ki a légkörbe a gyártás során keletkező szén-dioxidot, hanem például a föld alá sajtolják, akár korábban felhagyott olaj- és gázkutakba. Ez a Mol stratégiájában is benne van, és azzal, hogy a hidrogénstratégiában is szerepel, komoly lendületet kaphat.