Autófenntartás kontra autómegosztás: mennyi az annyi?

Aki autót vásárol, nagyjából tisztában van azzal, mekkora összegre lesz ehhez szüksége, ám a gépkocsi fenntartásával járó költségekbe sokan nem gondolnak bele. Felmerülhet a kérdés, nem éri-e meg jobban autómegosztó szolgáltatást igénybe vennünk. Lássuk, mit mondanak a számok!

  • GreenGo GreenGo
Autófenntartás kontra autómegosztás: mennyi az annyi?

Az utóbbi években világszerte egyre népszerűbbé váltak az autómegosztó (carsharing) szolgáltatások, ami érthető, hiszen praktikus és kényelmes lehetőséget kínálnak azoknak is, akik nem szeretnének sokmillió forintot kiadni egy olyan eszközért, amely az idő több mint 95 százalékában kihasználatlan.

Magyarország egyik legnépszerűbb autómegosztó szolgáltatója a kizárólag elektromos autókat üzemeltető GreenGo, amelynek szakértői igyekeztek minden autós kiadás figyelembevételével kiszámolni, hogy egy saját tulajdonú gépkocsihoz képest milyen költségekkel jár az autómegosztás használata.

A kalkulációban kétféle forgatókönyv szerepel. Az egyik egy olyan tudatos városi lakos utazási szokásait vizsgálja, aki adott útjához mindig az éppen legmegfelelőbb közlekedési eszközt választja, ezért heti szinten csak 4-5 alkalommal ül autóba. A másik képzeletbeli felhasználó ennél többet autózik: munkába is rendszeresen kocsival jár, és egy év alatt 6900 kilométert vezet.

Nézzük meg először az alkalmi felhasználó költségeit egy saját tulajdonú autó fenntartásával összehasonlítva! Mivel egy fiatal és egy tizenéves gépkocsinak eltérő költségei lehetnek, így az autófenntartás kiadásait számolva mindkét eset megjelenik a kalkulációban: a példában egy 14 éves Volkswagen Polo-t, illetve egy 4 éves Toyota Yaris-t vettek alapul saját autóként.

A Volkswagen vételárát 1,6 millióra tehetjük, (saját autó 1), míg a Toyotáét 5 millióra (saját autó 2), amelyből hárommillió az önerő, a fennmaradó összegre pedig ötéves hitel kalkulálható. Fontos, hogy a használt autók értékcsökkenése is jelentős, az eleve koros Volkswagen ára a felére csökken öt év használat után, a Toyotát pedig legfeljebb 3,3 millióért lehet majd eladni ennyi használatot követően.

Több tízezer forintos költséget emészt fel továbbá az átírás, illetve a forgalomba helyezés díja. Ez ugyan egyszeri kiadást jelent, de az autófenntartást éppen az teszi költségessé, hogy ilyenből bár kevés van, ám rendszeresen jelentkező kisebb-nagyobb költség szép számmal akad még. Évente vagy kétévente számolnunk kell többek között kötelező biztosítással (esetleg mellette Casco-val is), gépjárműadóval, olajcserével, műszaki vizsgával, illetve egyéb szükséges szervizeléssel. Ritkábban – példánk szerint 4 évente – kell beruháznunk téli és nyári gumikra, de ezek az összegek havi költségre visszaosztva is több ezer forintra rúgnak.

A kalkulációban szereplő, saját autó fenntartására vonatkozó legjellemzőbb költségeket az alábbi táblázat szemlélteti:

Saját autó 1 (14 éves VW Polo) Saját autó 2 (4 éves Toyota Yaris)
Átírás vagy forgalomba helyezés költsége (illeték, eredetvizsga, új forgalmi stb.):48 800 Ft76 450 Ft
Kötelező biztosítás (évente):60 360 Ft57 180 Ft
Casco (évente):0 Ft96 936 Ft
Gépjárműadó (évente):8 140 Ft21 900 Ft
Műszaki vizsga költsége (2 évente):25 000 Ft21 290 Ft
Olaj és egyéb szűrőcsere/kötelező szerviz költsége (évente):40 000 Ft60 000 Ft
Nyári gumigarnitúra ára (4 évente):100 000 Ft100 000 Ft
Téli gumigarnitúra ára (4 évente):100 000 Ft100 000 Ft
Évente átlagos szervizköltség az olajcserén kívül (fék, kuplung és egyéb javítások):100 000 Ft50 000 Ft
Havi benzinköltség az adott kilométerre jutó olajköltséggel együtt:12 712 Ft14 531 Ft
Az autóra fordítandó összes kiadás, havi költségekre visszaosztva:77 512 Ft135 266 Ft

A fenti tételekhez számos olyan kisebb-nagyobb költség adódik még hozzá, amelyekre elsőre talán nem is gondolnánk. A napi használathoz szükséges apróságokra (az ablakmosó folyadéktól az ablaktörlő lapátokon át a parkolási díjakig) évente 14, illetve 17 ezer forintot; éves autópálya-használatra évente körülbelül 22 ezer forintot; a járművek takarítására pedig további havi háromezer forintot számolhatunk.

Az egyéb kiadásokkal – úgymint új akkumulátor megvásárlása, esetleges törlesztés, kamatok stb. – a 14 éves autó teljes havi költsége – ahogy az a fenti táblázatból is látszik – a vételáron túl bő 77 ezer forintot tesz ki, míg az újabb Toyotánál már több mint 135 ezret. Azaz, egy-egy kilométer fajlagos költsége 310, illetve 541 forint, viszont emellé még sokan havi Budapest-bérletet is vesznek, ami további 9500 forint havonta.

Ehhez képest a GreenGo flottájában elérhető, praktikus, korszerű és környezetbarát, tisztán elektromos Volkswagen e-UP és Skoda CitiGO autóit lényegesen olcsóbb azonos távokra igénybe venni. Az alkalmi utazás példájánál maradva, heti néhány használat esetén mintegy 55 ezer forintra jön ki a havi költségünk Green Plus csomaggal, és körülbelül 45 ezer forintra Green Premium csomaggal. Ezzel szemben a példánkban szereplő két különböző korú autó kiadásai átlagolva 106 ezer forintot, vagyis havonta körülbelül kétszer akkora költséget jelentenek; éves szinten pedig akár 600 ezer forint körüli összeget is spórolhatunk a GreenGoval.

A kiadások összehasonlításához használt másik forgatókönyvben azt vizsgálták meg, hogy hogyan változnak a számok akkor, ha rendszeresen autóval járunk munkába, és egy év alatt 6900 kilométert vezetünk.
Ennek megfelelően saját autó esetében az éves szervizköltségek, valamint a benzinre és olajra fordított havi kiadások is arányosan növekednek, így a kalkulációban szereplő idősebb autóra körülbelül havi 95 ezer, míg a fiatalabb modellre körülbelül havi 151 ezer forintot kell költenünk.
Ezzel szemben az imént említett rendszeres autóhasználat Green Plus csomaggal alig 126 ezer; Green Premium csomaggal pedig mintegy 92 ezer forintra jön ki. A második forgatókönyvben szereplő autóhasználati szokások mellett is takarékosabb választás tehát a carsharing évi 9000 megtett kilométerig: ez az a határ, ami alatt nem éri meg saját gépkocsit üzemeltetni.

Ahogy láthatjuk, aktívabb autóhasználat mellett csökkennek a különbségek a két alternatíva között, az autómegosztás mellett szólhat azonban még, hogy nemcsak a költségek, de a vesződség is kevesebb vele. Ezekhez az autókhoz tisztán, feltöltve, ablakmosó folyadékkal és az évszaknak megfelelő gumiabronccsal ellátva jutunk hozzá, és sok más mellett a szervizeléssel, balesetekből eredő károkkal és a parkolási díjak fizetésével sincs gondunk. A carsharing-autóknál ráadásul nem kell számolnunk saját, otthoni parkolóhely vagy garázs kialakításával, bérlésével sem, hiszen az utcán bárhol parkolhatunk velük, és pár perces sétával a nap bármelyik időszakában el tudjuk őket érni.

 

Több mint 500 autó, több mint 100 négyzetkilométeren

Több mint 500 autó, több mint 100 négyzetkilométeren

A GreenGo 2016-os indulása óta folyamatosan bővíti szolgáltatási területét és autóparkját. Előbbi már több mint 100 négyzetkilométer kiterjedésű Budapesten, emellett számos kedvezményes parkolási díjjal elérhető parkolózónát is kialakítottak olyan népszerű úti célok közelében, mint a budaörsi IKEA vagy Auchan, de akár a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre is érkezhetünk már GreenGoval.

Az okostelefonos applikáción keresztül elérhető szolgáltatás percdíjas konstrukcióval működik, így igazán kedvező feltételekkel élvezheti bárki egy korszerű és környezetbarát elektromos autó kényelmét és dinamikus vezetési élményét.

A GreenGo, a főváros egyetlen teljesen elektromos autómegosztója 2016 óta dolgozik azon, hogy Budapest közlekedését egy élhetőbb, jobb irányba formálja, fenntartható megoldást kínálva a városi autózásra. Mára 500 autóból álló flotta segíti a városlakókat, ha autóra lenne szükségük a kerékpár, közösségi közlekedés vagy séta mellett. De a személetformálás és zöld törekvések itt nem állnak meg: a városban szaporodnak a GreenGo minierdők is!
Megszavazták a módosított költségvetést, de Budapest csak időt nyert, életet nem - közvetítésünk a Fővárosi Közgyűlés üléséről

Megszavazták a módosított költségvetést, de Budapest csak időt nyert, életet nem - közvetítésünk a Fővárosi Közgyűlés üléséről

A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.