HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egy csapat hatékonyságát elsősorban a vezetői működés befolyásolja, de önmagában az sem garancia az eredményességre. Szükség van még a minőségi kommunikációra, a folyamatok optimalizálására, a tiszta szerepekre, az egyértelmű elvárásokra és a motiváló tanulási célokra is.

Napóleon nem bízta a véletlenre legjobb tábornokai kiválasztását. Kizárólag a teljesítmény és a képesség alapján léptetett elő, a legtöbb tiszt ennek hozadékaként igen alacsony sorból emelkedett ki – volt köztük boltos és gépész fia is. A francia császár nem az elméleti tudást kereste, hanem a gyakorlatias szemléletet és az életképességet – írta J. T. Hadley Napóleonról, aki a találékonyságot és a példamutatást feltétlenül szükségesnek találta ahhoz, hogy egy vezető irányítani tudja a csapatát, elfogadtassa magát a katonáival. Persze nem kell ilyen messzire visszamenni az időben ahhoz, hogy egy csapat hatékony működéséhez tippeket kapjunk. 

Tanulási célok és együttműködés

A vezetői magatartást és mintát kulcsfontosságúnak tartja Alessandro Carlucci is, aki korábban több mint két évtizedig irányította a brazíliai Natura Cosméticos vállalatot. A „fejétől bűzlik a hal” közmondás igazsága alapján a teljes szervezeti átalakítást a felsővezetői csapattal kezdte. Úgy ítélte meg, hogy a csapatok, sőt a teljes szervezet szintjén szükség van az együttműködő gondolkodásmód fejlesztésére. Azt látta, hogy a menedzserei túl sokat versengenek egymással, és ez a rivalizálás veszélyezteti a vállalat jövőjét, ezért 2004-ben „átfogó elköteleződési folyamatot” indított el.

Carlucci úgy vélte, a hatalmi harcok elfojtásához a vezetőkben előtérbe kell helyezni az embert. Menedzsmenttársait arra kérte, kötelezzék el magukat az önfejlesztés mellett: tanuljanak maguktól, és mutassanak ezzel jó példát a többi kollégának. Mindegyik igazgató belevágott egy coaching folyamatba, külső coach segítségével. Ezeken nemcsak üzletről és vezetői dilemmákról esett szó, hanem a vezetőről mint emberről, a teljes élettörténetéről, a különböző szerepeiről és azok összehangolásáról. Roberto Pedote, a Natura pénzügyi, informatikai és jogi ügyekért felelős első alelnöke így nyilatkozott minderről: „Azt hiszem, a lényeg az, hogy vezetőként is megmutatjuk a gyengeségünket: nem vagyunk Supermanek, vannak kudarcaink, vannak félelmeink, és nem tudjuk mindenre a helyes választ”.

Az önismereti munka meg is hozta a gyümölcsét, több év alatt ugyan, de az együttműködő gondolkodásmód elterjedt a szervezet többi részében is. Ez annak is köszönhető volt, hogy a vezetők nem kizárólag teljesítménycélt kaptak, hanem meg kellett mutatniuk vezetői képességeiket, értékes tulajdonságaikat is, vagyis egy tanulási cél motiválta őket. E munka során rengeteget tanultak önmagukról, vezetőtársaikról, és lényegesen többet kommunikáltak a munkatársaikkal.

Egy egyszerű trükk, amivel sokkal hatékonyabbak lehetünk munkánkban

Akár testbeszédünk megváltoztatásával is hatékonyan növelhetjük teljesítményünket – vallja Amy Cuddy, napjaink egyik népszerű pszichológus előadója. Tényleg lehetséges lenne, hogy nemcsak az agyunk irányítja a testünket, hanem a testünk is képes befolyásolni az agyunkat?

Kommunikáció minden szinten

Zuckerberg és a feladatelengedés
Saját karrierútját és cégépítését végiggondolva Mark Zuckerberg ezt a tanácsot adja a hatékony csapatmunka elősegítéséhez: „A munkavállalók nagyon mások, mint a főiskolai szobatársak. Meg kellett tanulni magasabb szinten gondolkodni, mindenki számára érthetően megfogalmazni az üzleti célokat, és meg kellett tanulni delegálni, felelősséget hagyni, terméket fejleszteni, hogy a napi operatív munka mellett mással is lehessen foglalkozni. Át kell gondolni, mik a napi feladatok, és mik azok, amikhez már nincs feltétlenül szükség rád, azokat pedig el kell engedni.”

Hogy a talpraesettség, a példamutatás, az önismeret és a folyamatos tanulás mellett milyen jelentősége van a kommunikációnak, íme, egy másik példa. Marc Benioffnak, a felhőszolgáltatásokban utazó Salesforce.com vezérigazgatójának pár éve támadt egy ötlete, amikor épp azt vizsgálta, hogyan használják alkalmazottai az új közösségi technológiát. Cége a Facebook nyomán fejlesztette ki a Chatter alkalmazást, amely a vállalati felhasználóknak teszi lehetővé a kollégák és a vásárlók hozzászólásainak nyomon követését, valamint az információk és ötletek megosztását. A dolgozók a cégen belül már kipróbálták a rendszert, és mialatt Benioff a Chatter üzeneteit olvasgatta, rájött, hogy azok, akik a legtöbbet tudják a vásárlókról, szinte teljesen ismeretlenek a menedzsment számára. Benioff tisztában volt azzal, hogy a csúcsvezetőkről ugyanilyen homályos kép él az egyszerű alkalmazottakban.

Mivel épp közeledett a vállalati menedzsment éves kihelyezett találkozójának ideje, Benioff kitalálta, hogy akár a Chattert is felhasználhatnák a menedzsment zárt ajtók mögötti összejövetelének közvetítésére. Virtuálisan mind az ötezer Salesforce.com-alkalmazott meghívást kapott, hogy csatlakozzon a személyesen jelenlévő kétszáz vezetőhöz. A terem különböző pontjain elhelyezett óriási tévéképernyők jelezték, hogy a Chatterfórum is jelen van a kihelyezett ülésen. Minden menedzser kapott egy iPod Touch készüléket, és minden asztalra került egy iPad, amellyel a résztvevők üzeneteket írhattak a fórumra. A videoszolgáltatás valós időben közvetítette a találkozót az alkalmazottaknak, akik a Chatteren keresztül azonnal véleményt is nyilváníthattak.

A megbeszélés a szokásos prezentációkkal kezdődött, és először semmi szokatlan nem történt. Végül Benioff megragadta az asztalán lévő iPadet, és írt egy hozzászólást a Chatterre arról, mit talált érdekesnek az elhangzottakból, amit egy viccel is fűszerezett. Néhányan a teremben követték a példáját, ők is írtak hozzászólást, azután pedig az eseményeket az irodáikból követő alkalmazottak is visszaírtak néhány megjegyzést. A dolog beindult.

„A megbeszélésen egy válogatott csoport helyett hirtelen ott volt az egész vállalat” – fogalmazott Benioff. A találkozó után még hetekig folyt a párbeszéd, a munkatársak felhatalmazva érezték magukat, hogy ők is véleményt nyilvánítsanak a cég ügyeiben, és így a vezérigazgató eredményesen fel tudta sorakoztatni a dolgozókat a vállalat küldetése mögé.

Konfliktusok kezelése

A szerepek és felelősségek tisztánlátása, az optimalizált és folyamatosan újragondolt folyamatok, a csapat közös értékei, normái, elvárásai egymás iránt – ezek is elengedhetetlenek az eredményes és hatékony csapatmunkához. Szükség van ezen kívül arra is, hogy a vezető képes legyen bizalmat építeni, állja a szavát, lehessen rá számítani, tiszteljen másokat, és ő maga is teljesítsen, ne csak elvárjon.

A vezetők 75 százaléka olyan okok miatt képtelen jól teljesíteni egy csapat élén, amelyek az érzelmi kompetenciákkal vannak összefüggésben, beleértve a személyes kapcsolatok kezelését, az irányítást nehéz, konfliktusos időkben – állítja a Center for Creative Leadership egyik tanulmánya. A legfőbb ok, hogy képtelenek igazodni a változásokhoz, és nem tudnak bizalmat építeni.

Hat tipp arra, miként lehet hatékonyabb a munkában

Hogy egy nap mindössze 24 órából áll, sok vezetőnek, vállalkozónak okoz fejfájást, főleg, mert ebbe még a pihenést is be kell ütemezni. A kényszer különböző megoldásokat szül: trénereket, írót és üzletembereket kérdeztünk, mit látnak a legnagyobb problémának, és milyen trükkökkel, szokásokkal próbálják megnyújtani a napot.

Nem véletlenül fogalmaz így Arek Skuza, az iTraff Technology elnök-vezérigazgatója: „Ha nagy termelékenységet és minőségi munkát vársz el, akkor te is tartsd magad ehhez, hogy olyat kapj, amilyet adsz. Amikor a csapat tagjai észreveszik, hogy megbízható és húzó ember vagy, versenybe szállnak a viselkedéseddel”. Jól működő, hatékony csapat élén a vezető nem valaki mellé áll, és dönt jó és rossz között, hanem alternatívát teremt, segíti a brainstormingot, hogy maguk a munkatársak döntsenek a konfliktus feloldásának helyes módjáról.

Mire van szüksége egy vezetőnek, ha hatékony csapatmunkára kívánja ösztönözni a csapatát? Helyzetfelismerésre, bátorságra, stressztűrésre, koncentrációra, döntéshozatali képességre, annak tudására, hogy kire, miben számíthat, valamint a csapatmunka minden csínjának-bínjának ismeretére. Pont úgy, ahogy egy tűzoltónak, akinek magas szintű, minőségi csapatmunkával lehetősége van másokat megmenteni, miközben ügyelnie kell arra is, hogy ő maga is épen kerüljön ki az égő épületből.

Márton-Koczó Ildikó cikke eredetileg a HVG Extra Business 2016/3-as számában jelent meg. Hasonló cikkeket a magazin friss számában is olvashat, amelyben értékteremtő vállalkozások történeteit ismerheti meg. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg.

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Meghalt Olivia Hussey, Zeffirelli Júliája

Meghalt Olivia Hussey, Zeffirelli Júliája

Palesztin merénylő ölt meg egy 83 éves izraeli nőt

Palesztin merénylő ölt meg egy 83 éves izraeli nőt

Aki jót akar magának, meg úgy mindenkinek, az egyelőre inkább kerülje a mesterséges intelligencia használatát

Aki jót akar magának, meg úgy mindenkinek, az egyelőre inkább kerülje a mesterséges intelligencia használatát

Itt vannak a tranzisztorok, amelyek fittyet hánynak a Moore-törvényre

Itt vannak a tranzisztorok, amelyek fittyet hánynak a Moore-törvényre