Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7","c_author":"Arató László","category":"eurologus","description":"A magyar kormány az európai joggal folytatott szabadságharcában két fontos ügyben visszavonulót fújt, amivel sikerült megelőzni, hogy újabb pénzbüntetések szakadjanak az ország nyakába. A befagyasztott uniós pénzek azonban nem kerültek közelebb.","shortLead":"A magyar kormány az európai joggal folytatott szabadságharcában két fontos ügyben visszavonulót fújt, amivel sikerült...","id":"20250611_eu-jog_kotelezettsegszeges_unios-forrasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7.jpg","index":0,"item":"ee939868-ce91-4ace-8d35-31f311d71b51","keywords":null,"link":"/eurologus/20250611_eu-jog_kotelezettsegszeges_unios-forrasok","timestamp":"2025. június. 11. 16:17","title":"Győzelemként ünnepli a kormány, hogy korábban két pert is elvesztett az EU-val szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8298d32-07a5-464b-839a-764ce760b015","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"Az iratra a besztercei levéltárban találtak rá a kutatók. Az 1470-ben keltezett irat egy királyi parancs a történészek szerint.","shortLead":"Az iratra a besztercei levéltárban találtak rá a kutatók. Az 1470-ben keltezett irat egy királyi parancs a történészek...","id":"20250610_matyas-kiraly-beszterce-level","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8298d32-07a5-464b-839a-764ce760b015.jpg","index":0,"item":"34feb847-15e4-4385-9b63-26e681e4e0b9","keywords":null,"link":"/kultura/20250610_matyas-kiraly-beszterce-level","timestamp":"2025. június. 10. 21:53","title":"Mátyás királynak tulajdonított, 130 éve elveszett levelet találtak Besztercén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"186a9f06-ec4b-4f57-a28b-f19252712820","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Hiába volt siker A fehér lótusz, nagy bajok vannak a világ egyik legismertebb szórakoztatóipari cégénél. A Warner Discovery immár bóvli terepre süllyedt a hitelminősítőknél, most abban reménykedik, hogy egyik kezével meg tudja menteni a másikat. A baj az, hogy közben a teljes szórakoztatóipar egyre borúsabban látja a lehetőségeit.","shortLead":"Hiába volt siker A fehér lótusz, nagy bajok vannak a világ egyik legismertebb szórakoztatóipari cégénél. A Warner...","id":"20250610_warner-brothers-hbo-streaming-disney-netflix","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/186a9f06-ec4b-4f57-a28b-f19252712820.jpg","index":0,"item":"3c559671-9693-445a-a055-2ddd2a9a1b68","keywords":null,"link":"/360/20250610_warner-brothers-hbo-streaming-disney-netflix","timestamp":"2025. június. 10. 19:32","title":"Öncsonkítással mentené a menthetőt az egyik hollywoodi óriás, így lesz megint HBO az HBO","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fc811d4-b20c-4f3f-8243-8953d005bc35","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a Golfok, Astrák, Focusok felségterülete régóta. ","shortLead":"Ez a Golfok, Astrák, Focusok felségterülete régóta. ","id":"20250611_ketmillio-forint-15-eves-legatlagosabb-hasznaltauto-magyar-piacon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fc811d4-b20c-4f3f-8243-8953d005bc35.jpg","index":0,"item":"380061fa-e651-47f1-aaca-6f6ea6a09610","keywords":null,"link":"/cegauto/20250611_ketmillio-forint-15-eves-legatlagosabb-hasznaltauto-magyar-piacon","timestamp":"2025. június. 11. 11:51","title":"Tizenöt éves, és kétmilliót kérnek érte – ilyen a legátlagosabb használt autó a magyar piacon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0902cfdd-f253-49d7-9c97-fd77f1f7b3f2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egészen a húgyhólyagig eljutott az az USB-kábel, amellyel egy 21 éves férfi kísérletezett. Végül műteni kellett, hogy ne történjen komolyabb baj.","shortLead":"Egészen a húgyhólyagig eljutott az az USB-kábel, amellyel egy 21 éves férfi kísérletezett. Végül műteni kellett...","id":"20250612_usb-kabel-ferfi-hugyholyag-hugycso-mutet-beavatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0902cfdd-f253-49d7-9c97-fd77f1f7b3f2.jpg","index":0,"item":"845050d6-177a-46a5-98b0-faa96442a75d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_usb-kabel-ferfi-hugyholyag-hugycso-mutet-beavatozas","timestamp":"2025. június. 12. 09:03","title":"USB-kábel szorult egy férfi húgycsövébe, műtéttel kellett eltávolítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e5bb553-7b9b-4f38-98b1-09120b2734ea","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A legnagyobb videómegosztó tavaly év végén változtatta meg a tartalmak moderálásával kapcsolatos szabályzatát. A cég a szólásszabadság védelmére hivatkozik. Az eredmény finoman szólva vegyes.","shortLead":"A legnagyobb videómegosztó tavaly év végén változtatta meg a tartalmak moderálásával kapcsolatos szabályzatát. A cég...","id":"20250610_youtube-felhasznalasi-feltetelek-moderalas-szabalyzat-alhirek-osszeeskuves-elmelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e5bb553-7b9b-4f38-98b1-09120b2734ea.jpg","index":0,"item":"d7f0e7e3-bc0b-4114-b5ad-5bfda31507e5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250610_youtube-felhasznalasi-feltetelek-moderalas-szabalyzat-alhirek-osszeeskuves-elmelet","timestamp":"2025. június. 10. 15:03","title":"Ezt szabadítja a felhasználókra a YouTube","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"896df82f-566a-4b83-8aae-db8194da30bc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A független országgyűlési képviselőt kitiltották az ülésekről, de a ruhatárban leadhatta a voksát. A Demokratikus Koalíció és az MSZP Polt Péter ellen tiltakozva távol maradt a szavazástól.","shortLead":"A független országgyűlési képviselőt kitiltották az ülésekről, de a ruhatárban leadhatta a voksát. A Demokratikus...","id":"20250611_Hadhazy-Akos-ezuttal-is-csak-a-Parlament-ruhataraban-szavazhatott-Polt-","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/896df82f-566a-4b83-8aae-db8194da30bc.jpg","index":0,"item":"59807b53-25a9-41fa-b800-df4686549d3a","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_Hadhazy-Akos-ezuttal-is-csak-a-Parlament-ruhataraban-szavazhatott-Polt-","timestamp":"2025. június. 11. 12:04","title":"Hadházy Ákos ezúttal is csak a Parlament ruhatárában szavazhatott Polt Péterről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ad3a100-0b14-448f-b065-c0eb4effa4d9","c_author":"OTP Bank Nyrt.","category":"brandcontent","description":"Az OTP Junior új vállalkozói műsora rávilágít, milyen készségek szükségesek egy fiatalnak ahhoz, hogy ne csak álmodjon a vállalkozásról, el is tudja indítani azt. Június 18-án indul a Piacralépők, ahol tíz formáció versenyez gyakorlati kihívásokon keresztül, szakmai mentorokkal az oldalukon. A 10 millió forintos fődíj mellett olyan tudással is gazdagodnak, ami a piacon ma felbecsülhetetlen.","shortLead":"Az OTP Junior új vállalkozói műsora rávilágít, milyen készségek szükségesek egy fiatalnak ahhoz, hogy ne csak álmodjon...","id":"20250611_OTP-junior_piacralepok_vallalkozas_youtube_sorozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ad3a100-0b14-448f-b065-c0eb4effa4d9.jpg","index":0,"item":"0bf222ca-ecd9-4724-9aaa-5bef45dbbb55","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250611_OTP-junior_piacralepok_vallalkozas_youtube_sorozat","timestamp":"2025. június. 12. 07:30","title":"Most ők lépnek piacra – Indul az OTP Junior új vállalkozói műsora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindenki dicséri az új kombi Daciát. Ha ennyire jó, miért nem lepik el a magyar utakat? Egyrészt, mert Dacia – ez a legerősebb ellenérv, másrészt, mert annyira nem olcsó. Ám a célnak tényleg megfelel.
Hadászati és történelmi ismereteim felszínesek, de úgy tudom, hogy a román hadsereg, miután 1944. augusztus 23-án szembe fordult az addig szövetséges németekkel, tankjaival átkelt a Kárpátokon és megindult Nyugat-Európa felé. Ezt korábban más csapatok nem tudták megcsinálni.
Ma a román autóipar, kis francia segédlettel, hajt végre hasonló hőstettet, szabályosan hátba támadva az európai autópiacot, a Logannal és kombi változatával kisebbfajta csodát vitt végbe. Románia, a keleti blokk és a fejlődő országok mellett ugyanis Nyugat-Európa a pitesti kátyúbetyár legnagyobb piaca. Franciaország, Spanyolország, Németország élen járnak, tízezrével veszik a Daciát. Vajon azért mert a világnak azon a részén szeretik az egyszerű, kis fogyasztású, megbízható, fenntartható és olcsó autókat? Ha igen, akkor megértem, miért akarta a feleségem mindenképpen (de nem minden áron) megvenni a tesztelt Dacia Logan MCV-t. Egyszerűen belészeretett ebbe a rondaságba. Korábban mindig fűztem, ha új autót veszünk, legyen jó nekünk egy Dacia. De nem, ő csak fikázta, mondván nem fog egy Daciát vezetni. S lám, most ebbe mégis beleesett.
Ilyenek a nők, mondhatnánk. De akkor mivel magyarázható, hogy a szakújságírók többsége is elismerően nyilatkozik, sőt többen kacérkodtak, kacérkodnak a gondolattal, hogy vesznek egyet. Ha ennyire jó, miért nem lepik el a magyar utakat? Egy: mert Dacia – gondolom ez a legerősebb ellenérv, kettő: mert annyira nem olcsó, amennyire gondolnánk. Tesztautóm ára, minden jóval felvértezve 4,154 millió forintig kúszott fel, ezt még használtan sem lehet megkapni 3-3,5 millió alatt.
Hogy 2,1 millióért is hirdetik az új MCV-t? Ez igaz: ötszemélyes változatban egy légzsákkal, ABS-szel, fordulatszámmérővel és 1,4-es 75 lovas Thalia-motorral. Ha mondjuk szeretnénk központi zárat, belsőlevegő-keringetést, szervokormányt és osztottan dönthető hátsó ülést, akkor már 2,699 milliónál tartunk. Ha még ködfényszórót, távirányítót, elektromos első ablakot és tükröt is akarunk, akkor már 2,789 millió az autó ára. Kis motorral és öt személlyel. A legolcsóbb hetes változat 2,899 millió forint egyhatos 90 lovas motorral, de még mindig fapadosan. Külön fizetni kell a klímáért (200 ezer), a négy légzsákért (110 ezer) és sok-sok olyan apróságért, ami egy normális autóban alaptartozék.
A mai magyar szaporulatot tekintve, kevesen akarnak hétszemélyes autót venni, de ha mégis, nekik nagyon megéri az MCV, hisz még csúcsváltozatban is egy-két millióval olcsóbb, mint a hasonló hétszemélyes vetélytársak. Egy hasonlóan felszerelt dízel Mazda5 5,7 millió, egy Citroen Grand C4 Picasso 5,4 millió, egy VW Touran 6,8 millió, egy VW Caddi Maxi Kombi 5,8 millió, egy Opel Zafira 6,2 millió, de még a Kia Carens is 5,4 millió forint.
Ha nem a gyerekek miatt vesszük, hanem a sok csomag miatt, esetleg igáslónak szánjuk, örülhetünk. Teherbírása páratlan, hatszáztizenöt kilóval is megterhelhető. Erre nem volt módom, de elhittem egy kolléga történetét, aki a kombival két raklap, azaz 1000 kiló gumicukrot hozott fel egy mélygarázsból két fordulóban úgy, hogy kiszerelte a hátsó üléssorokat. A raklap nem fér be, de a teher bőven, csomagtere ugyanis 2350 literesre bővíthető. Öt üléssel is 700 literes.
A kormány fix, meg kell vele barátkozni, az üléspozíció megfelelő, kényelmesen magas. A kilátás jó, az elektromos tükrökkel jól manőverezhető. A középső tükör viszont szinte fölösleges, a két oldalra nyíló hátsó ajtó osztott ablakán semmit nem látunk a mögöttes forgalomból, ha a kocsiban hátrébb is ülnek, akkor a fejektől és a fejtámláktól még annyit sem. Tolatni érzésből és megszokásból tolatunk, abban bízunk, hogy a dák vas jobban bírja a koccintást. Az ajtók hangosan csapódnak, főleg a hátsó, az a csattanás nagyon teherautós. Az autó belseje igénytelen, egybeöntött műanyag, a gombok kapcsolók összevisszasága siralmas, ergonómiájuk nulla. Az első elektromos ablakemelők kapcsolói a középkonzolon kaptak helyet, a hátsókért (extra: 25 ezer forint) hátra kell nyúlni a két első ülés közé. A belső úgy néz ki, mintha valahol a szomszéd utcában készült volna, óvodai technikaórán, ragasztóval, ollóval és tintaceruzával. Az ülés kárpitja már 22 ezer kilométernél megadta magát és valamelyik kolléga alatt kiszakadt. Biztos szegecses bőrszerkóban vezetett.
A technikai időutazással felérő szegényes összevisszaságot ellensúlyozza, hogy a váltó pontos, csak hátramenetben reccsen, a kuplung magasan fog, a kormány precíz, ám nagy sebességnél és oldalszélben karizmot igényel. Kanyarban erősen megdől az autó, gyors menetnél billeg és imbolyog, viszont a kátyúkról nem vesz tudomást. A műanyagok jó úton kussolnak, ám például macskaköveken beindul az asszonykórus, megy a nyivákolás. Nagy melegben, a felforrósodott kasztniban elviselhetetlen a bűz, amelyet a műanyagok ontanak. Ha a rekkenő hőség miatt nem szellőztetnénk, a szag miatt biztos megtesszük.
Magas kialakításának köszönhetően az útpadka sem akadály, a fekvőrendőröket azonban nem szereti. Romániában elég ritka jelenség, ott inkább a fehér Loganból faluvégen kukkoló típus a jellemző.
A motor parádés, nem érdemes erőltetni, de nyugdíjas tempóra kitűnő. Öt gyerekkel, vagy öt mázsa gumicukorral egyébként is minek sietni? De ha mégis tolnánk ezerrel szenved, de megy az MCV, nyikorognak a kerekek, felsüvít a turbó és baromira megnő a fogyasztás. Országúti 3,9-ről akár 4,8-ra is felmehet a számítógép szerint. Ivásban nehezen verhető, a közel 900 kilométeres együttautózás során vegyes üzemben, klímát üzemeltetve a legnagyobb melegben 5,1 liter gázolajat fogyasztott száz kilométerenként a tesztelt ezüst színű példány (350 kilométer megtétele után jelezte, hogy hajrá, még van hátra 1000). Hét személlyel, csomagokkal sem lehet nagyobb az étvágya 7 liternél: 1 liter/fő/száz kilométer elég szép eredmény, a csodás egyliteres autó sem tud többet, illetve kevesebbet. Autópályán 110-120 kilométer/órás sebességnél nem érdemes gyorsabban haladni.
A bővíthető poggyásztér mellett tartogat praktikus meglepetéseket az autó: a hátsó ajtók szárnyai 40, 90 és 180 fokban is nyithatók, van több pohártartónk, felár (20 ezer forint) ellenében rendelhető nyitott rakodópolc a második üléssor fölött, ami akár 100 kilós terhet is elbír.