Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ae80f6e9-579b-4621-b8d5-d0ff8d346efb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A DK Európai Parlament képviselőjét nagyapja, Apró Antal személyével támadják egy posztban, amit megosztott egy egri fideszes is, majd törölte.","shortLead":"A DK Európai Parlament képviselőjét nagyapja, Apró Antal személyével támadják egy posztban, amit megosztott egy egri...","id":"20250513_rak-maria-dobrev-klara-fidesz-kepviselo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae80f6e9-579b-4621-b8d5-d0ff8d346efb.jpg","index":0,"item":"60a07200-406b-43a0-af75-03ec7d5a1c74","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_rak-maria-dobrev-klara-fidesz-kepviselo","timestamp":"2025. május. 13. 14:07","title":"Antiszemita posztot osztott tovább Dobrev Kláráról egy egri fideszes képviselő a Facebookon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2dc6e35-1d81-4366-872a-c66327c213cd","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Halszálkát találtak benne.","shortLead":"Halszálkát találtak benne.","id":"20250512_bebietel-visszahivas-kiflihu-halszalka-fogyasztovedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2dc6e35-1d81-4366-872a-c66327c213cd.jpg","index":0,"item":"690511c8-b6a7-4a68-a7d9-04e918237da5","keywords":null,"link":"/kkv/20250512_bebietel-visszahivas-kiflihu-halszalka-fogyasztovedelem","timestamp":"2025. május. 12. 13:37","title":"Visszahívtak egy bébiételt, semmiképp se adja oda a gyereknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök szerint ha felveszik Ukrajnát az EU-ba, a háborút is fel fogják venni.","shortLead":"A miniszterelnök szerint ha felveszik Ukrajnát az EU-ba, a háborút is fel fogják venni.","id":"20250512_orban-viktor-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b.jpg","index":0,"item":"46f9bbbc-a092-4d6d-b34e-8c736e2faadc","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_orban-viktor-ukrajna","timestamp":"2025. május. 12. 10:54","title":"Orbán Viktor: „Senki nem akarja kimondani, de ezt a háborút elvesztettük”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7007f679-7f96-4df7-8fd5-f163cc073bb3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nagyon kevés arany nagyon rövid időre, de ez így is nagyon nagy siker – komoly eredményről számolt be a CERN, melynek során ólmot sikerült arannyá „változtatni”.","shortLead":"Nagyon kevés arany nagyon rövid időre, de ez így is nagyon nagy siker – komoly eredményről számolt be a CERN, melynek...","id":"20250512_cern-nagy-hadronutkozteto-olom-atalakitasa-arannya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7007f679-7f96-4df7-8fd5-f163cc073bb3.jpg","index":0,"item":"97a8e77f-55d7-4b8b-8d6e-c7daac695ed3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_cern-nagy-hadronutkozteto-olom-atalakitasa-arannya","timestamp":"2025. május. 12. 11:03","title":"Áttörés a CERN-ben: sikerült aranyat csinálni az ólomból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A bolgárok többek között a Szkripal-ügy és Navalnij halálának hátterét feldolgozó, tényfeltáró újságírók elrablását, vagy meggyilkolását is tervezték.","shortLead":"A bolgárok többek között a Szkripal-ügy és Navalnij halálának hátterét feldolgozó, tényfeltáró újságírók elrablását...","id":"20250512_bortonbuntetes-bolgar-kemek-london-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69.jpg","index":0,"item":"ef16ce2e-e795-49f2-9a67-ddbdef43f8fd","keywords":null,"link":"/vilag/20250512_bortonbuntetes-bolgar-kemek-london-oroszorszag","timestamp":"2025. május. 12. 20:05","title":"Súlyos börtönbüntetést kapott egy oroszoknak kémkedő bolgár banda Londonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db9124b3-8d14-4cbc-b8b3-8410dad4c3db","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Buda Péter szerint „alaptalan vádak esetén ugyanis nem fogalmazunk úgy, hogy „várjuk meg, amíg hivatalos értesítést kapunk az ukrán hatóságoktól”.","shortLead":"Buda Péter szerint „alaptalan vádak esetén ugyanis nem fogalmazunk úgy, hogy „várjuk meg, amíg hivatalos értesítést...","id":"20250512_szijjarto-peter-ukrajna-kemugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db9124b3-8d14-4cbc-b8b3-8410dad4c3db.jpg","index":0,"item":"839c4f5c-19e8-4a22-9bdd-2ed50b207a46","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_szijjarto-peter-ukrajna-kemugy","timestamp":"2025. május. 12. 08:50","title":"Szakértő az ukrán–magyar kémbalhéról: Zavarba-, sőt, kétségbeejtő Szijjártó Péter reakciója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4c4390c-1dd4-4ca1-90ea-d7222f8bb9f2","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Néha úgy tűnik, Schwab Richárd vallási vezető, akit ezrek követnek, vállalva a szigorú életmódtanácsokat. A belgyógyász-gasztroenterológus saját bevallása szerint a legtöbb bírálatot az alkoholtilalom miatt kapja. Életmódváltó programja, amelyet közösségével országszerte hirdetnek, a nyitott, szabálykövető és érzelmileg stabil emberek között nagyon sikeres. Bár ők nincsenek túl sokan Magyarországon, Schwab társadalmi hatást akar kiváltani, és azt mondja, ha valaki tartja a szabályokat, „tálcán jön” a jó életminőség. HVG-Portré.","shortLead":"Néha úgy tűnik, Schwab Richárd vallási vezető, akit ezrek követnek, vállalva a szigorú életmódtanácsokat...","id":"20250512_hvg-Portre-Schwab-Richard-gasztroenterologus-belgyogyasz-taplalkozas-egeszseges-eletmod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4c4390c-1dd4-4ca1-90ea-d7222f8bb9f2.jpg","index":0,"item":"30f960bf-99f9-4098-a111-9e12c8b855df","keywords":null,"link":"/360/20250512_hvg-Portre-Schwab-Richard-gasztroenterologus-belgyogyasz-taplalkozas-egeszseges-eletmod","timestamp":"2025. május. 12. 13:59","title":"Schwab Richárd: Ha Demján Sándor élne, most is neki dolgoznék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77b9193f-cedd-494a-9828-ef121918ef09","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Ismét drágulás, ismét az egész országban.","shortLead":"Ismét drágulás, ismét az egész országban.","id":"20250512_alberlet-berleti-dij-ksh-ingatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77b9193f-cedd-494a-9828-ef121918ef09.jpg","index":0,"item":"9e2cfa06-6a0c-4c83-b8a2-1230285f71d1","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250512_alberlet-berleti-dij-ksh-ingatlan","timestamp":"2025. május. 12. 09:23","title":"Ennyi pénz alatt inkább el se induljon albérletet keresni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindenki dicséri az új kombi Daciát. Ha ennyire jó, miért nem lepik el a magyar utakat? Egyrészt, mert Dacia – ez a legerősebb ellenérv, másrészt, mert annyira nem olcsó. Ám a célnak tényleg megfelel.
Hadászati és történelmi ismereteim felszínesek, de úgy tudom, hogy a román hadsereg, miután 1944. augusztus 23-án szembe fordult az addig szövetséges németekkel, tankjaival átkelt a Kárpátokon és megindult Nyugat-Európa felé. Ezt korábban más csapatok nem tudták megcsinálni.
Ma a román autóipar, kis francia segédlettel, hajt végre hasonló hőstettet, szabályosan hátba támadva az európai autópiacot, a Logannal és kombi változatával kisebbfajta csodát vitt végbe. Románia, a keleti blokk és a fejlődő országok mellett ugyanis Nyugat-Európa a pitesti kátyúbetyár legnagyobb piaca. Franciaország, Spanyolország, Németország élen járnak, tízezrével veszik a Daciát. Vajon azért mert a világnak azon a részén szeretik az egyszerű, kis fogyasztású, megbízható, fenntartható és olcsó autókat? Ha igen, akkor megértem, miért akarta a feleségem mindenképpen (de nem minden áron) megvenni a tesztelt Dacia Logan MCV-t. Egyszerűen belészeretett ebbe a rondaságba. Korábban mindig fűztem, ha új autót veszünk, legyen jó nekünk egy Dacia. De nem, ő csak fikázta, mondván nem fog egy Daciát vezetni. S lám, most ebbe mégis beleesett.
Ilyenek a nők, mondhatnánk. De akkor mivel magyarázható, hogy a szakújságírók többsége is elismerően nyilatkozik, sőt többen kacérkodtak, kacérkodnak a gondolattal, hogy vesznek egyet. Ha ennyire jó, miért nem lepik el a magyar utakat? Egy: mert Dacia – gondolom ez a legerősebb ellenérv, kettő: mert annyira nem olcsó, amennyire gondolnánk. Tesztautóm ára, minden jóval felvértezve 4,154 millió forintig kúszott fel, ezt még használtan sem lehet megkapni 3-3,5 millió alatt.
Hogy 2,1 millióért is hirdetik az új MCV-t? Ez igaz: ötszemélyes változatban egy légzsákkal, ABS-szel, fordulatszámmérővel és 1,4-es 75 lovas Thalia-motorral. Ha mondjuk szeretnénk központi zárat, belsőlevegő-keringetést, szervokormányt és osztottan dönthető hátsó ülést, akkor már 2,699 milliónál tartunk. Ha még ködfényszórót, távirányítót, elektromos első ablakot és tükröt is akarunk, akkor már 2,789 millió az autó ára. Kis motorral és öt személlyel. A legolcsóbb hetes változat 2,899 millió forint egyhatos 90 lovas motorral, de még mindig fapadosan. Külön fizetni kell a klímáért (200 ezer), a négy légzsákért (110 ezer) és sok-sok olyan apróságért, ami egy normális autóban alaptartozék.
A mai magyar szaporulatot tekintve, kevesen akarnak hétszemélyes autót venni, de ha mégis, nekik nagyon megéri az MCV, hisz még csúcsváltozatban is egy-két millióval olcsóbb, mint a hasonló hétszemélyes vetélytársak. Egy hasonlóan felszerelt dízel Mazda5 5,7 millió, egy Citroen Grand C4 Picasso 5,4 millió, egy VW Touran 6,8 millió, egy VW Caddi Maxi Kombi 5,8 millió, egy Opel Zafira 6,2 millió, de még a Kia Carens is 5,4 millió forint.
Ha nem a gyerekek miatt vesszük, hanem a sok csomag miatt, esetleg igáslónak szánjuk, örülhetünk. Teherbírása páratlan, hatszáztizenöt kilóval is megterhelhető. Erre nem volt módom, de elhittem egy kolléga történetét, aki a kombival két raklap, azaz 1000 kiló gumicukrot hozott fel egy mélygarázsból két fordulóban úgy, hogy kiszerelte a hátsó üléssorokat. A raklap nem fér be, de a teher bőven, csomagtere ugyanis 2350 literesre bővíthető. Öt üléssel is 700 literes.
A kormány fix, meg kell vele barátkozni, az üléspozíció megfelelő, kényelmesen magas. A kilátás jó, az elektromos tükrökkel jól manőverezhető. A középső tükör viszont szinte fölösleges, a két oldalra nyíló hátsó ajtó osztott ablakán semmit nem látunk a mögöttes forgalomból, ha a kocsiban hátrébb is ülnek, akkor a fejektől és a fejtámláktól még annyit sem. Tolatni érzésből és megszokásból tolatunk, abban bízunk, hogy a dák vas jobban bírja a koccintást. Az ajtók hangosan csapódnak, főleg a hátsó, az a csattanás nagyon teherautós. Az autó belseje igénytelen, egybeöntött műanyag, a gombok kapcsolók összevisszasága siralmas, ergonómiájuk nulla. Az első elektromos ablakemelők kapcsolói a középkonzolon kaptak helyet, a hátsókért (extra: 25 ezer forint) hátra kell nyúlni a két első ülés közé. A belső úgy néz ki, mintha valahol a szomszéd utcában készült volna, óvodai technikaórán, ragasztóval, ollóval és tintaceruzával. Az ülés kárpitja már 22 ezer kilométernél megadta magát és valamelyik kolléga alatt kiszakadt. Biztos szegecses bőrszerkóban vezetett.
A technikai időutazással felérő szegényes összevisszaságot ellensúlyozza, hogy a váltó pontos, csak hátramenetben reccsen, a kuplung magasan fog, a kormány precíz, ám nagy sebességnél és oldalszélben karizmot igényel. Kanyarban erősen megdől az autó, gyors menetnél billeg és imbolyog, viszont a kátyúkról nem vesz tudomást. A műanyagok jó úton kussolnak, ám például macskaköveken beindul az asszonykórus, megy a nyivákolás. Nagy melegben, a felforrósodott kasztniban elviselhetetlen a bűz, amelyet a műanyagok ontanak. Ha a rekkenő hőség miatt nem szellőztetnénk, a szag miatt biztos megtesszük.
Magas kialakításának köszönhetően az útpadka sem akadály, a fekvőrendőröket azonban nem szereti. Romániában elég ritka jelenség, ott inkább a fehér Loganból faluvégen kukkoló típus a jellemző.
A motor parádés, nem érdemes erőltetni, de nyugdíjas tempóra kitűnő. Öt gyerekkel, vagy öt mázsa gumicukorral egyébként is minek sietni? De ha mégis tolnánk ezerrel szenved, de megy az MCV, nyikorognak a kerekek, felsüvít a turbó és baromira megnő a fogyasztás. Országúti 3,9-ről akár 4,8-ra is felmehet a számítógép szerint. Ivásban nehezen verhető, a közel 900 kilométeres együttautózás során vegyes üzemben, klímát üzemeltetve a legnagyobb melegben 5,1 liter gázolajat fogyasztott száz kilométerenként a tesztelt ezüst színű példány (350 kilométer megtétele után jelezte, hogy hajrá, még van hátra 1000). Hét személlyel, csomagokkal sem lehet nagyobb az étvágya 7 liternél: 1 liter/fő/száz kilométer elég szép eredmény, a csodás egyliteres autó sem tud többet, illetve kevesebbet. Autópályán 110-120 kilométer/órás sebességnél nem érdemes gyorsabban haladni.
A bővíthető poggyásztér mellett tartogat praktikus meglepetéseket az autó: a hátsó ajtók szárnyai 40, 90 és 180 fokban is nyithatók, van több pohártartónk, felár (20 ezer forint) ellenében rendelhető nyitott rakodópolc a második üléssor fölött, ami akár 100 kilós terhet is elbír.