Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65580cee-b2a0-458e-9613-628ce140d3ba","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Illetve mostantól azt is elvárják, hogy az épületeken ne legyenek olyan ablakok, amelyeken keresztül rálátni olyan helyekre, ahol egy nő ülhet vagy állhat.","shortLead":"Illetve mostantól azt is elvárják, hogy az épületeken ne legyenek olyan ablakok, amelyeken keresztül rálátni olyan...","id":"20241230_A-talibok-bezaratnak-minden-noket-foglalkoztato-civil-szervezetet-Afganisztanban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65580cee-b2a0-458e-9613-628ce140d3ba.jpg","index":0,"item":"f8831a91-5919-4eea-bf0e-31491be226e1","keywords":null,"link":"/vilag/20241230_A-talibok-bezaratnak-minden-noket-foglalkoztato-civil-szervezetet-Afganisztanban","timestamp":"2024. december. 30. 21:48","title":"A tálibok bezáratnak minden nőket foglalkoztató civil szervezetet Afganisztánban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"249a0637-30ea-464b-9b14-5a256ebdfff3","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy laza játék az esti koccintás előtt?","shortLead":"Egy laza játék az esti koccintás előtt?","id":"20241231_Szijjarto-Peter-2024-utazasok-kviz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/249a0637-30ea-464b-9b14-5a256ebdfff3.jpg","index":0,"item":"9d10bc9f-b284-46db-bc8e-b6216ded4e02","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_Szijjarto-Peter-2024-utazasok-kviz-ebx","timestamp":"2024. december. 31. 11:06","title":"Vajon hány kilométert utazott 2024-ben Szijjártó Péter? Hány országot látogatott meg? Hány órát töltött a levegőben? Kvíz!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df49501a-b45a-49d7-a5ea-c9658c5ec8f6","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Balatonkenesén már vasárnap partra úszott egy kisebb jégtábla.","shortLead":"Balatonkenesén már vasárnap partra úszott egy kisebb jégtábla.","id":"20241230_A-part-menten-mar-befagyott-a-Balaton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df49501a-b45a-49d7-a5ea-c9658c5ec8f6.jpg","index":0,"item":"ffb3c8a2-251f-4dc7-8f59-e211a3142e3d","keywords":null,"link":"/zhvg/20241230_A-part-menten-mar-befagyott-a-Balaton","timestamp":"2024. december. 30. 11:53","title":"A part mentén már befagyott a Balaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c258c80-5133-4634-88f9-74d71cd370c4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A férfit később lelőtték, a helyszínen belehalt a sérüléseibe.","shortLead":"A férfit később lelőtték, a helyszínen belehalt a sérüléseibe.","id":"20241231_Markologepes-amokfutas-Berlinben-tobben-is-sulyosan-megsebesultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c258c80-5133-4634-88f9-74d71cd370c4.jpg","index":0,"item":"98333981-2c06-47db-ab0b-9f6517c78778","keywords":null,"link":"/vilag/20241231_Markologepes-amokfutas-Berlinben-tobben-is-sulyosan-megsebesultek","timestamp":"2024. december. 31. 18:12","title":"Markológépes ámokfutás Berlinben: többen is súlyosan megsebesültek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"992fdf5b-5d70-4f84-8763-06fdfc8543f4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínában 2025-től szállíthat utasokat a CR450 jelzésű vonat, ami könnyebb elődjénél, és kevesebb energiát is fogyaszt annál.","shortLead":"Kínában 2025-től szállíthat utasokat a CR450 jelzésű vonat, ami könnyebb elődjénél, és kevesebb energiát is fogyaszt...","id":"20241230_kina-vilag-leggyorsabb-vonata-cr450-vasut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/992fdf5b-5d70-4f84-8763-06fdfc8543f4.jpg","index":0,"item":"e5e1deb8-7938-4144-bf30-35aace18bdde","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_kina-vilag-leggyorsabb-vonata-cr450-vasut","timestamp":"2024. december. 30. 14:03","title":"Kínai lehet a világ leggyorsabb vonata, 400 km/h-val szállíthat utasokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"204bfa90-05cd-4ba4-8683-90a1f06245c2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Pálmai Gergely veszi át Pölöskei Gáborné megüresedett helyét.","shortLead":"Pálmai Gergely veszi át Pölöskei Gáborné megüresedett helyét.","id":"20241230_Megvan-Ader-Janos-testverenek-utoda-a-Kulturalis-es-Innovacios-Miniszteriumban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/204bfa90-05cd-4ba4-8683-90a1f06245c2.jpg","index":0,"item":"bdaba16b-1a4c-45c8-a44b-56edd00fb2e7","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_Megvan-Ader-Janos-testverenek-utoda-a-Kulturalis-es-Innovacios-Miniszteriumban","timestamp":"2024. december. 30. 13:48","title":"Megvan Áder János testvérének utódja a Kulturális és Innovációs Minisztériumban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Triesztben egy osztrák, a szicíliai Cefaluban egy német turista halt meg a szálláshelyén szén-monoxid-mérgezésben.","shortLead":"Triesztben egy osztrák, a szicíliai Cefaluban egy német turista halt meg a szálláshelyén szén-monoxid-mérgezésben.","id":"20241231_olaszorszag-turistak-szen-monoxid-mergezes-halal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"fce021fd-fba9-4749-9e79-ff256cc84812","keywords":null,"link":"/vilag/20241231_olaszorszag-turistak-szen-monoxid-mergezes-halal","timestamp":"2024. december. 31. 13:56","title":"Külföldi turisták haltak meg szén-monoxid-mérgezésben olaszországi szálláshelyükön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bbd986a-6b78-4055-ac40-5c325b57f9de","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hiába a megegyező naptári kor, az emberek nem öregszenek egyformán. Egy egyszerű tesztből megmondható, mennyire erős az életkorral összefüggő hanyatlás, milyen az öregedés mértéke.","shortLead":"Hiába a megegyező naptári kor, az emberek nem öregszenek egyformán. Egy egyszerű tesztből megmondható, mennyire erős...","id":"20250101_egylabon-allas-egyensuly-teszt-oregedes-merteke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bbd986a-6b78-4055-ac40-5c325b57f9de.jpg","index":0,"item":"7c776e3f-afaf-4bae-a5cb-fc676cf43310","keywords":null,"link":"/tudomany/20250101_egylabon-allas-egyensuly-teszt-oregedes-merteke","timestamp":"2025. január. 01. 08:03","title":"Ebből az egyszerű tesztből mindössze 30 másodperc alatt kiderül, hogyan öregszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Falk és a TomTom mobil navigációs készülékei a naptól, napszaktól és időponttól függően különböző utakon juttatják az autóst célba. Valóban ennyire intelligensek?
Az új navigációs készülékeket több kiegészítő funkcióval, valósághű térkép-megjelenítéssel és gyorsabb útvonaltervezéssel szerelték fel. A csökkenő árak ellenére az elmúlt években jobbak lettek a navigációs rendszerek. Egy betegségtől azonban még mindig szenved az összes rendszer, függetlenül attól, hogy drága beépített rendszerről, vagy olcsóbb utólag beszerelhető rendszerről van szó: az ajánlott útvonalak fix matematikai számolásokon alapulnak, a forgalmi helyzetet nem veszik figyelembe. A valóságban azonban sokat számít, hogy az útvonalon a hétfő reggeli csúcsforgalomban vagy egy vasárnap délutánon autózunk.
A forgalmi dugót jelző TMC rendszer, amivel a legtöbb készülék már rendelkezik, sem jelent különösebb segítséget, mivel a városokban egyáltalán nem, városon kívül pedig tökéletesen működik. A TomTom és a Falk az ún. IQRoutes segítségével olyan funkciót vezetett be, amivel a hét napjától vagy a napszaktól függően különböző útvonalakon juthatunk el a célig. A készülék tudása bővíthető. Ugyanúgy működik, mintha egy helybéli lakos ülne mellettünk, és a helyismeretével próbáljuk meg elkerülni a nagyobb dugókat. A TomTom tovább optimalizálta az útvonalvezetést: Vodafone-nal együttműködve folyamatos anonimizált mozgásprofilokat analizál az autóban lévő mobilon keresztül és ezt használja forgalom-előrejelzésre.
A GO 940 Live-ba beépített drótnélküli modul fogadja az ún. HD-Traffic adatokat és hárompercenként aktualizálja az útvonaltervezést. A teszt során a HD-Traffic valóban jóval több közlekedési információt szállított, mint a párhuzamosan használt Falk féle TMC-Pro adóvevő, ráadásul a városban lévő korlátozásokat is jelezte az auto-motor-und-sport német szaklap tesztje szerint. Plusz pont, hogy a 940-es az autópályán előforduló rövid torlódások miatt nem ajánlott fel hosszas autópályát elkerülő útvonalat, hanem ügyesen kiszámolta az időveszteséget is. A torlódás-előrejezlés HD-Traffic szolgáltatáson keresztül a TMC-vel ellentétben pénzbe kerül.
A havi majdnem tízeurós díj inkább a sokat autózóknak éri meg. Három év használattal számolva az összköltség a TomTom GO 940-nél ugyanis 860 euróra rúg. Aki nem utazik annyit, annak a 400 eurós Falk F10 a TMC-Pro-adóvevővel együtt kitűnő optimális választás lehet az autós lap szerint. Teljesen mindegy, hogy a TomTom-ot vagy a Falk-ot választjuk, az intelligens funkciójukkal mindkét készülék hasonlít egy jó borhoz: az évek múlásával egyre jobb lesz.
Értékelés, tesztgyőztes (Oldaltörés)
Nyelvzseni 399 euróért
Az F10-es meggyőző tulajdonságai közé tartoznak a precíz és egyértelmű nyelvi vezérlés, a széleskörű felszereltség, a két éves ingyenes kártyafrissítés továbbá a lapos kivitelezés ás a mágneses rögzítés. A túl kicsi betűmező miatt azonban a célmegadás koncentrációs gyakorlattá válhat. Az intelligens útvonalválasztás ellenére feltűnt, hogy a TomTom-mal ellentétben ritkábban választotta a kevésbé forgalmas útvonalat olyan időszakokban, amikor az adott szakaszon nagy forgalomra lehetett számítani. Nem csoda, hiszen a Falk intelligens funkciója a teszteléskor még a startfázis elején járt. A tulajdonságok értékelésében épphogy veszített, viszont a havidíj nélküli kedvezőbb árral a Falk 10 a tesztgyőztes lett.
Forgalomszakértő 499 euróért A TomTomba integrált modul azon kívül, hogy a saját HD-Traffic szolgálatás közlekedési információnak fogadására alkalmas, képes még időjárási előrejelzések és különleges Google célok lehívására. A TomTom ugyan nagyon precíz, de drága a fenntartása. A széleskörű térképadatoknak köszönhetően a GO 940 Nyugat és Kelet-Európában továbbá Észak-Amerikában is használható. A könnyen kezelhető menün kívül a gyors szatellit kapcsolat, a kitűnő felszereltség és az okos, napszakfüggő útvonalválasztás jellemzik. Ám a TomTom még mindig nem tudta kiküszöbölni a nem elég pontos továbbá részben félrevezető nyelvi utasításokat.
Vezetés közben kizárólag kihangosító készülékkel lehet telefonálni. Ez egyben azt is jelenti, hogy a modern telefonokba épített navigációt sem szabad használni – mondják német közlekedésbiztonsági szakemberek és jogászok.
Az ADAC német autóklub tizenkét mobil navigációs rendszert vizsgált meg. Az eredmény igen biztató: a berendezések egyre jobbak, mind a 12 megfelelően navigál.
Ma minden negyedik autós elektronikus segítséget vesz igénybe ahhoz, hogy eljusson a célig. Az ADAC német autóklub 13 mobil navigációs készüléket tesztelt. Kiderült, a berendezések egyre jobbak, ám van még min javítani. Mindegyik termék jó, vagy kielégítő minősítést kapott, nagyon jónak egyik sem bizonyult.
Az év negatív hősei a főszereplők, és természetesen a semmiből felbukkant Magyar Péter. De azt is megmutatjuk, miképp fordulhat elő, hogy Orbán Viktor nem rúg labdába Bese atya mellett.