Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6efad745-e253-4b5c-89ef-bdfff142d429","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A ködös, jeges szakaszon egymás után ütköztek az autók a kialakult torlódásba. ","shortLead":"A ködös, jeges szakaszon egymás után ütköztek az autók a kialakult torlódásba. ","id":"20250211_tomegkarambol-Kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6efad745-e253-4b5c-89ef-bdfff142d429.jpg","index":0,"item":"c783f0e2-974c-4d6d-93a5-e77fecba2ec1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250211_tomegkarambol-Kina","timestamp":"2025. február. 11. 08:21","title":"Több mint 100 autó csapódott egymásnak egy kínai hídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f5a5b37-1e94-4b0b-8d2b-4c2044499c53","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A gyémánt sokkal jobb hővezető, mint a réz, így ideális megoldás lehet az elektronikus eszközök, például a grafikus processzorok hőelvezetésére – állítja egy amerikai cég. Annyira reménykeltő a megoldása, hogy óriási összegekhez juthat az Egyesült Államok kormányának finanszírozásában.","shortLead":"A gyémánt sokkal jobb hővezető, mint a réz, így ideális megoldás lehet az elektronikus eszközök, például a grafikus...","id":"20250211_grafikus-vezerlo-gpu-gyemanthutes-technologia-elonyei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f5a5b37-1e94-4b0b-8d2b-4c2044499c53.jpg","index":0,"item":"e77e1047-e20c-45e5-b985-58f0780f7f9d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250211_grafikus-vezerlo-gpu-gyemanthutes-technologia-elonyei","timestamp":"2025. február. 11. 14:03","title":"Ragyogó megoldás, méghozzá szó szerint: gyémánt hűti a chipet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c3890ea-3e07-4fbf-8001-5e16c95380ef","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nemcsak a fő fellépőnek, Kendrick Lamarnak van baja Drake-kel, a teniszező is neki üzent. ","shortLead":"Nemcsak a fő fellépőnek, Kendrick Lamarnak van baja Drake-kel, a teniszező is neki üzent. ","id":"20250210_serena-williams-nfl-super-bowl-halftime-show-kendrick-lamar-drake","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c3890ea-3e07-4fbf-8001-5e16c95380ef.jpg","index":0,"item":"f71736a9-5f96-4ee7-a1f8-58ad46b1b823","keywords":null,"link":"/elet/20250210_serena-williams-nfl-super-bowl-halftime-show-kendrick-lamar-drake","timestamp":"2025. február. 10. 16:58","title":"Kiderült, miért táncolt a Super Bowl félidei show-jában Serena Williams – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc7ed897-cfb3-4bef-94ae-881fa1b6e1d9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína hatalmas ország, saját nyelvvel, nyelvjárásokkal, azonban a globalizáció alól nem vonhatja ki magát. Rengeteg – pénzt költő – turista érkezik az ázsiai országba, így érdemes a kedvükre tenni, például egy mobilos térképalkalmazás esetében.","shortLead":"Kína hatalmas ország, saját nyelvvel, nyelvjárásokkal, azonban a globalizáció alól nem vonhatja ki magát. Rengeteg –...","id":"20250211_amap-kinai-navigacios-alkalmazas-angol-nyelv-felulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc7ed897-cfb3-4bef-94ae-881fa1b6e1d9.jpg","index":0,"item":"bf6cbd8e-7613-499d-b66e-73f234b156af","keywords":null,"link":"/tudomany/20250211_amap-kinai-navigacios-alkalmazas-angol-nyelv-felulet","timestamp":"2025. február. 11. 09:03","title":"Google Térkép helyett: szintet lépett a kínai navigációs alkalmazás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Bár korábban már elismerte, hogy fenntarthatatlan az árstop, a nemzetgazdasági miniszter úgy tűnik, most megint hisz benne. Pedig nem sok köszönet volt abban, amikor legutóbb ilyet lépett a kormány.","shortLead":"Bár korábban már elismerte, hogy fenntarthatatlan az árstop, a nemzetgazdasági miniszter úgy tűnik, most megint hisz...","id":"20250210_arstop-inflacio-nagy-marton-kiskereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f.jpg","index":0,"item":"5831f510-3b18-4f5a-8fe6-caba29ce6df4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_arstop-inflacio-nagy-marton-kiskereskedelem","timestamp":"2025. február. 10. 08:53","title":"Árstoppal ébredt hétfő reggel Nagy Márton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"475bff95-cfa3-4946-92fb-60fac96141d4","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"A korrupció elleni küzdelemre felállított Integritás Hatóság közreműködésével több olyan vizsgálat, illetve nyomozás is zajlik, amelynek a középpontjában a Rogán Antal által felügyelt Nemzeti Kommunikációs Hivatal áll. Ez az a hatóság, amelynek az elnökét, Biró Ferencet a hivatali autó jogszerűtlen használatával gyanúsítják, miközben maga a hatóság az utóbbi időben egyre kreatívabban közreműködik korrupciós cselekmények leleplezésében.","shortLead":"A korrupció elleni küzdelemre felállított Integritás Hatóság közreműködésével több olyan vizsgálat, illetve nyomozás is...","id":"20250210_integritas-hatosag-rogan-antal-rendorseg-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/475bff95-cfa3-4946-92fb-60fac96141d4.jpg","index":0,"item":"e26b58e5-dcd6-4e56-a0c3-0104c4372682","keywords":null,"link":"/360/20250210_integritas-hatosag-rogan-antal-rendorseg-nyomozas","timestamp":"2025. február. 10. 06:30","title":"Nincs még lefutva az Integritás Hatóság és Rogán Antal közötti harc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"261053b6-f50d-4a94-8e59-40c9eef29072","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A Milák Kristóf-interjúnak egyelőre csak a beharangozója jelent meg. A készítők szerint az úszó nyilatkozik a párizsi olimpiáról, az edzőváltásról és arról is, felvetődött-e benne, hogy visszavonul. ","shortLead":"A Milák Kristóf-interjúnak egyelőre csak a beharangozója jelent meg. A készítők szerint az úszó nyilatkozik a párizsi...","id":"20250210_milak-kristof-interju-mol-podcast-beharangozo-parizsi-olimpia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/261053b6-f50d-4a94-8e59-40c9eef29072.jpg","index":0,"item":"69fdad3f-7b51-419a-81d3-bcc2be6b914f","keywords":null,"link":"/sport/20250210_milak-kristof-interju-mol-podcast-beharangozo-parizsi-olimpia","timestamp":"2025. február. 10. 13:07","title":"Interjút adott Milák Kristóf, az elmúlt másfél évről is beszél benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a15f1fd-8941-45c1-bd5f-032d32689214","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A gyakoribb tesztelés mellett a csökkenő óvszerhasználat is szerepet játszhat az emelkedésben.","shortLead":"A gyakoribb tesztelés mellett a csökkenő óvszerhasználat is szerepet játszhat az emelkedésben.","id":"20250210_tripper-szifilisz-rekord-esetszam-novekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a15f1fd-8941-45c1-bd5f-032d32689214.jpg","index":0,"item":"880b47a3-af0e-41b9-9ce4-1eb503486114","keywords":null,"link":"/elet/20250210_tripper-szifilisz-rekord-esetszam-novekedes","timestamp":"2025. február. 10. 14:34","title":"Rekordot döntött a tripper és a szifilisz Európában, többszörösére nőtt a fertőzések száma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Falk és a TomTom mobil navigációs készülékei a naptól, napszaktól és időponttól függően különböző utakon juttatják az autóst célba. Valóban ennyire intelligensek?
Az új navigációs készülékeket több kiegészítő funkcióval, valósághű térkép-megjelenítéssel és gyorsabb útvonaltervezéssel szerelték fel. A csökkenő árak ellenére az elmúlt években jobbak lettek a navigációs rendszerek. Egy betegségtől azonban még mindig szenved az összes rendszer, függetlenül attól, hogy drága beépített rendszerről, vagy olcsóbb utólag beszerelhető rendszerről van szó: az ajánlott útvonalak fix matematikai számolásokon alapulnak, a forgalmi helyzetet nem veszik figyelembe. A valóságban azonban sokat számít, hogy az útvonalon a hétfő reggeli csúcsforgalomban vagy egy vasárnap délutánon autózunk.
A forgalmi dugót jelző TMC rendszer, amivel a legtöbb készülék már rendelkezik, sem jelent különösebb segítséget, mivel a városokban egyáltalán nem, városon kívül pedig tökéletesen működik. A TomTom és a Falk az ún. IQRoutes segítségével olyan funkciót vezetett be, amivel a hét napjától vagy a napszaktól függően különböző útvonalakon juthatunk el a célig. A készülék tudása bővíthető. Ugyanúgy működik, mintha egy helybéli lakos ülne mellettünk, és a helyismeretével próbáljuk meg elkerülni a nagyobb dugókat. A TomTom tovább optimalizálta az útvonalvezetést: Vodafone-nal együttműködve folyamatos anonimizált mozgásprofilokat analizál az autóban lévő mobilon keresztül és ezt használja forgalom-előrejelzésre.
A GO 940 Live-ba beépített drótnélküli modul fogadja az ún. HD-Traffic adatokat és hárompercenként aktualizálja az útvonaltervezést. A teszt során a HD-Traffic valóban jóval több közlekedési információt szállított, mint a párhuzamosan használt Falk féle TMC-Pro adóvevő, ráadásul a városban lévő korlátozásokat is jelezte az auto-motor-und-sport német szaklap tesztje szerint. Plusz pont, hogy a 940-es az autópályán előforduló rövid torlódások miatt nem ajánlott fel hosszas autópályát elkerülő útvonalat, hanem ügyesen kiszámolta az időveszteséget is. A torlódás-előrejezlés HD-Traffic szolgáltatáson keresztül a TMC-vel ellentétben pénzbe kerül.
A havi majdnem tízeurós díj inkább a sokat autózóknak éri meg. Három év használattal számolva az összköltség a TomTom GO 940-nél ugyanis 860 euróra rúg. Aki nem utazik annyit, annak a 400 eurós Falk F10 a TMC-Pro-adóvevővel együtt kitűnő optimális választás lehet az autós lap szerint. Teljesen mindegy, hogy a TomTom-ot vagy a Falk-ot választjuk, az intelligens funkciójukkal mindkét készülék hasonlít egy jó borhoz: az évek múlásával egyre jobb lesz.
Értékelés, tesztgyőztes (Oldaltörés)
Nyelvzseni 399 euróért
Az F10-es meggyőző tulajdonságai közé tartoznak a precíz és egyértelmű nyelvi vezérlés, a széleskörű felszereltség, a két éves ingyenes kártyafrissítés továbbá a lapos kivitelezés ás a mágneses rögzítés. A túl kicsi betűmező miatt azonban a célmegadás koncentrációs gyakorlattá válhat. Az intelligens útvonalválasztás ellenére feltűnt, hogy a TomTom-mal ellentétben ritkábban választotta a kevésbé forgalmas útvonalat olyan időszakokban, amikor az adott szakaszon nagy forgalomra lehetett számítani. Nem csoda, hiszen a Falk intelligens funkciója a teszteléskor még a startfázis elején járt. A tulajdonságok értékelésében épphogy veszített, viszont a havidíj nélküli kedvezőbb árral a Falk 10 a tesztgyőztes lett.
Forgalomszakértő 499 euróért A TomTomba integrált modul azon kívül, hogy a saját HD-Traffic szolgálatás közlekedési információnak fogadására alkalmas, képes még időjárási előrejelzések és különleges Google célok lehívására. A TomTom ugyan nagyon precíz, de drága a fenntartása. A széleskörű térképadatoknak köszönhetően a GO 940 Nyugat és Kelet-Európában továbbá Észak-Amerikában is használható. A könnyen kezelhető menün kívül a gyors szatellit kapcsolat, a kitűnő felszereltség és az okos, napszakfüggő útvonalválasztás jellemzik. Ám a TomTom még mindig nem tudta kiküszöbölni a nem elég pontos továbbá részben félrevezető nyelvi utasításokat.
Vezetés közben kizárólag kihangosító készülékkel lehet telefonálni. Ez egyben azt is jelenti, hogy a modern telefonokba épített navigációt sem szabad használni – mondják német közlekedésbiztonsági szakemberek és jogászok.
Az ADAC német autóklub tizenkét mobil navigációs rendszert vizsgált meg. Az eredmény igen biztató: a berendezések egyre jobbak, mind a 12 megfelelően navigál.
Ma minden negyedik autós elektronikus segítséget vesz igénybe ahhoz, hogy eljusson a célig. Az ADAC német autóklub 13 mobil navigációs készüléket tesztelt. Kiderült, a berendezések egyre jobbak, ám van még min javítani. Mindegyik termék jó, vagy kielégítő minősítést kapott, nagyon jónak egyik sem bizonyult.