VW Caddyvel a hóbányában

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu

Ritkán szórakozik az ember egy kisteherautóban. Vagy árut visz, vagy áruért megy, esetleg szerelőként van dolga. Homokbányában, havon, sárban, hóesésben rettentően izgalmas lehet még egy Caddy is. Összkerékhajtással.

© Autómenedzser
A Volkswagen Caddy harmadik generációját friss vérrel kelti életre a német gyártó, a kishaszonjármű minden változatában elérhető a 4x4-es hajtás. A kedvelt mindenes mostantól zárt áruszállító, Kombi és Life kivitelében egyaránt a 4Motion öszkerékhajtási rendszerrel egészült ki. Ennek felára a teherautóknál 700 ezer forint, személyautóknál 840 ezer forint (ÁFA-val növelve). Ám a többletár valójában csupán nettó 300 ezer forint, mert a 4Motion felszereltség 400 ezer forintnyi extrával (ESP, központi zár, klíma stb.) jár egy csomagban.

A Volkswagen haszonjárművei Caddy 4Motion modelljeit 1,9 literes, 77 kW/105 LE teljesítményű, négyhengeres turbófeltöltésű dízelmotorral hozza ki, amely 250 newtonméter maximális forgatónyomatékot kínál. Az erőátviteli rendszerben hatfokozatú manuális sebességváltó szerepel, amely többek között könnyebb és a tengelykapcsolót kifejezetten kímélő terepes autózást tesz lehetővé. Az emelkedőn elindulást segítő rendszer és az elektronikus menetstabilizáló (ESP) az összkerékhajtású változatok mindegyikében a szériafelszereltség része, ugyanígy a dízelrészecske-szűrő (DPF) is.

© Autómenedzser
Méreteihez és tömegéhez képest a Caddy 4Motion kilométerenként 172 (zárt áruszállító), illetve 176 gramm (Kombi és Life) szén-dioxid-kibocsátással közlekedik – a sajtóanyag szerint. A Caddy 6,6 (zárt áruszállító), illetve 6,7 liter (Kombi és Life) gázolajat igényel 100 kilométerenként, a 60 literes hajtóanyagtartállyal így elméletileg akár 900 kilométeres hatótávolság is elérhető. A Caddy 4Motion minden változata 164 kilométer/óra csúcssebességre képes, az álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóig tartó sprintet a zárt áruszállító 13,7, míg a Kombi és Life változatok 13,9 másodperc alatt teljesítik.

A Caddy 4Motion konstrukcióját a tervezők az elsőkerék-hajtású modellekhez képest számos ponton átdolgozták, illetve új elemekkel egészítették ki. Utóbbiak között a negyedik generációs, elektronikus szabályozású Haldex-tengelykapcsoló mellett a kétrészes kardántengely, a hátsó kiegyenlítőműhöz és az átalakított kardánhoz igazodó kipufogórendszer, illetve az új tervezésű hajtóanyagtartály is szerepel. A karosszériát mindemellett további megerősítésekkel látták el.

A motor nyomatékának az első és a hátsó kerekek közötti elosztására elektronikus szabályozású tengelykapcsolót alkalmaztak a tervezők. Az úgynevezett Haldex konstrukció olajfürdőben futó tengelykapcsoló, közvetlen csatlakozással a hátsó kiegyenlítőműhöz. A nyomástárolót elektromos szivattyú látja el olajjal, amelynek üzemi nyomása 30 bar. A hátsó kerekek számára ideális nyomatékot a központi számítógépes egység határozza meg, s egy szelepen át szabályozza a tengelykapcsoló munkahengereire ható olajnyomást. Ennek megfelelően növekszik a lamellákat összenyomó erő, mégpedig a hátsó kerekekre szánt forgatónyomaték arányában. A kifejtett nyomóerő függvényében így fokozatmentesen változtatható a tengelykapcsolón átvihető forgatónyomaték nagysága. A 4Motion eddigi generációival szemben e rendszer már a kerekek kipörgésétől függetlenül működik, mivel üzemi nyomása folyamatos. Extrém esetben akár a teljes nyomaték is a hátsó kerekre irányítható.

© Autómenedzser
Míg a tervezők az első felfüggesztést egyszerűen átvehették a Caddy elsőkerék-hajtású változatából, a hátsó tengelyt gyakorlatilag újratervezték az összkerékhajtású kivitel számára. A Volkswagen haszonjárművek konstruktőrei itt a robusztus kialakításáról és tartósságáról ismert merev híd megoldását alkalmazták. A laprugókat és a lengéscsillapítókat az immár hátul is megjelent hajtásrendszer elemeinek megfelelően dolgozták át. A karosszériára az összkerékhajtás következtében ható további erők felvételéről a szerkezetbe integrált lemeztartók, valamint a lengéscsillapítók megerősített bekötési pontjai gondoskodnak.

A Caddy 4Motion szériafelszereltsége többek között ködfényszórókat, hővédő üvegezést, 195/65 R15 méretű gumiabroncsokkal szerelt 15 hüvelykes keréktárcsákat, multifunkciós kijelzőt és jobb oldali tolóajtót (a Life esetében bal oldalit is) tartalmaz. A Caddy 4Motion mindezeken túl felfelé nyíló vagy kétszárnyú hátsó raktérajtóval is rendelhető. Extrafelszerelésként a motor és a sebességváltó alá acél védőlemez is szerelhető.

A Volkswagen Haszonjárművek kifejezetten olyan céges és egyéni vásárlók számára készítette el Caddy sorozata összkerékhajtású modelljét, akik járművüket túlnyomórészt hegyvidékeken és/vagy gyakorta nehéz időjárási körülmények között, illetve terepen vagy rossz minőségű utakon használják. A privát ügyfélkört a szabadban töltött programokat kedvelő Caddy-vásárlók egészítik ki, akik szabadidős tevékenységeikhez a lehető leghatékonyabb vonóerő-átadási tulajdonságokkal felvértezett szállítójárművet igényelnek. A gyártó megfelelő piackutatási eredmények alapján arra számít, hogy a Caddy 4Motion modellek mintegy 20 százalékban Németországban találnak majd gazdára. Az öt legfontosabb piac Németország mellett várhatóan Skandinávia, Ausztria, Franciaország, Olaszország és Spanyolország.

Személy- és áruszállító (Oldaltörés)



A Caddy 4Motion zárt áruszállító

A Caddy 4Motion zárt áruszállító hátulról és jobb oldalról egyaránt könnyen hozzáférhető 3,2 köbméteres rakterével bőséges helyet kínál a kisebb rakományok rövid távú szállításához. Az aszimmetrikus osztású, kétszárnyú hátsó ajtó 1116 milliméteres rakodómagasságot tesz lehetővé, az ajtószárnyak üvegezett vagy teli kivitelben egyaránt rendelhetők. A kínálatban egyrészes, felfelé nyíló ajtókonstrukció is szerepel. Az új Caddy továbbra is felszerelhető másik oldali tolóajtóval is, ám igény szerint akár a jobb oldali is elhagyható.

© Autómenedzser

A maximális rakodószélesség 1558, a kerékdobok közötti távolság 1170 milliméter. Az 1781 milliméter hosszú, mindvégig sík rakfelületen akár egy euro-paletta is elhelyezhető. Az új Caddy 4Motion hasznos teherbírása felszereltségétől függően akár a 720 kilogrammot is elérheti, a maximális vontatható tömeg pedig 1500 kilogramm. A Caddy 4Motion természetesen üvegezett valamint Kombi változatában háromszemélyes hátsó üléspaddal is rendelhető.

A Caddy Life 4Motion

A Caddy Life 4Motion az összkerékhajtású Caddy-család személyautó-tagja, s ötülésesként kényelmes utasteret kínál az egész család számára is. A hátsó üléspad tágas lábteret és magas fokú kényelmet kínál, kívánságra egy harmadik üléspad is rendelhető. A sokoldalú Caddy így már hétüléses busszá lép elő. Mozihoz hasonló utazást kínál, ugyanis mindenki eggyel magasabban foglalhat helyet, mint az előtte ülő, amit elsősorban a gyermekek élveznek. Mindezt a mindkét oldalt 700 milliméter széles tolóajtók kifejezetten kényelmes be- és kiszállással egészítik ki.

© Autómenedzser

A 2850 literes maximális csomagtérrel a Caddy Life 4Motion kedvező adottságú minden feladatra. Méretesebb tárgyak szállításához a szériakivitelű háromszemélyes második üléssor 1:2 arányban lehajtható, míg az opcionális kétszemélyes üléssor mindössze néhány kézmozdulattal teljes egészében el is távolítható. A csomagtartó hosszúsága ezzel 1354 milliméterre növelhető. Ha a hétüléses változat 546 kilogramm maximális terhelhetősége nem lenne elég, a Caddy Life 4Motion akár 1500 kilogrammos utánfutót is vontathat.