szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Megtorpant a Volkswagen és a Porsche tervezett egyesülése, a Volkswagen ugyanis lemondta a hétfőre tervezett, legmagasabb szintű megbeszéléseket.

A hivatalos indok szerint a kialakult helyzetben nem megfelelő a légkör a konstruktív tárgyalásokra. - Ilyen körülmények között pedig nem engedhetjük meg a Volkswagen, illetve egyes vezetői lejáratását - érvelt a wolfsburgi konszern üzemi tanácsának elnöke. Bernd Osterloh ennek kapcsán azt hiányolta, hogy a Porschénak nincs világos koncepciója az összeolvadásra.

Noha a Porsche régóta a Volkswagen fő részvényese, tavaly év vége óta pedig többségi tulajdonosa, a két gyár közötti viszony feszültté vált. A Volkswagen korábban  szembeszállt azokkal a törekvésekkel, hogy a Porsche, részesedésének emelésével, a wolfsburgi cég teljes tulajdonosa legyen, és ezt a Volkswagenben kisebbségi részvénycsomaggal rendelkező alsó-szászországi tartományi kormány is minden eszközzel akadályozta.

Az esetleges fúzió terve a teljes felvásárlás alternatívájaként a közelmúltban merült fel, és a két gyár vezető képviselői tárgyalásokat is kezdtek erről. Ám a Volkswagen illetékesei újabban azzal vádolták a súlyos anyagi gondokba keveredett, stuttgarti székhelyű  Porschét, hogy nem nyilatkozik egyértelműen szándékairól. A Porsche üzemi tanácsának vezetője ugyanakkor a Volkswagent vádolta azzal, hogy aláásni igyekszik a mindenekelőtt sportkocsikat gyártó Porsche függetlenségét. Uwe Hück, a Porsche üzemi tanácsának vezetője hétfőre a Volkswagen elleni tiltakozó tüntetésre szólított fel. Értesülések szerint a viszály hátterében a többi között a két legfelső vezető, Ferdinand Piech, illetve a Porschét 1992 óta irányító Wendelin Wiedeking közötti ellentét, személyes rivalizálás is állhat.

Mindazonáltal a vita jórészt családon belüli. Ferdinand Porsche - az 1931-ben alakult Porsche cég alapítója - tervezte az első "népautót", vagyis az első Volkswagent, a később legendás VW "bogár" ősét a harmincas években. A Volkswagen 2002-ig elnök-vezérigazgatója, azóta felügyelőbizottsági elnöke, Ferdinand Piech maga is Porsche mérnök egyik unokája, és övé a Porsche cég 13 százaléka. A Porsche-autók átlagosan 30 százalékban Volkswagen gyártmányú alkatrészeket tartalmaznak. A Porsche-vezér Wiedeking viszont 2006. január óta a Volkswagen felügyelőbizottságának tagja.

Eredetileg a Porsche beszállását a Volkswagenbe mindenki üdvös védekező intézkedésnek tartotta. A német parlament tavaly novemberben módosítani kényszerült a Volkswagen-részvényesek jogait szabályozó törvényt, amely addig a csoport külföldi felvásárlását volt hivatva megakadályozni. Előzőleg ugyanis az Európai Bíróság helyt adott az Európai Bizottság panaszának, hogy a törvény ellentétes a tőke szabad áramlását szavatoló belső piaci rendtartással. A törvénymódosítással egyidejűleg az esetleges külföldi felvásárlási kísérleteknek éppen azzal vették elejét, hogy a Volkswagen csoport többségét - 74,1 százalékát, szavazati jogainak 50,76 százalékát - megszerezte a Porsche. Emiatt azonban a Porsche állítólag 9-10 milliárd eurós adósságot vett a vállára.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Tarolnak a roncsok, a Golf vezet Európában

A JATO Dynamics legfrissebb adatai szerint a Volkswagen Golf visszaszerezte első helyét az autópiacon, míg a Volkswagen továbbra is birtokolja a legkedveltebb márka címet.

hvg.hu Autó

Nagyon elverte a Ford a Suzukikat, mélyponton a magyar autópiac

Áprilisban tovább tartott a magyar autópiac mélyrepülése, 53,99 százalékkal kevesebb autó fogyott, mint tavaly ugyanebben a hónapban. A Jato Dynamics adatai szerint az első négy hónapban 46,33 százalékot zuhant az újautók piaca Magyarországon. A Ford Focus a legnépszerűbb személyautó, a Nissan Navara a legnépszerűbb kishaszonjármű.