Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"71cb8ba6-5c92-45ec-bb97-1013db6b5b10","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az elemző cég szerint a részvételi kedv is jelentősen csökkent a kormánypárti szimpatizánsok körében. A nyugdíjasok és a kisebb keresetűek között viszont továbbra is utcahosszal vezet a Fidesz.","shortLead":"Az elemző cég szerint a részvételi kedv is jelentősen csökkent a kormánypárti szimpatizánsok körében. A nyugdíjasok és...","id":"20250305_Iranytu-Intezet-Megremegett-a-Fidesz-tabor-is-de-a-nyugdijasoknal-meg-a-kormanypart-vezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71cb8ba6-5c92-45ec-bb97-1013db6b5b10.jpg","index":0,"item":"9d37c01a-7840-4e1d-bffe-fc50e09b6580","keywords":null,"link":"/itthon/20250305_Iranytu-Intezet-Megremegett-a-Fidesz-tabor-is-de-a-nyugdijasoknal-meg-a-kormanypart-vezet","timestamp":"2025. március. 05. 07:54","title":"Iránytű Intézet: Negyedmillió Fidesz-szavazó ment át a Tisza Párthoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77fd4e34-67df-45bd-92f2-85317522ffc9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A brutalista vágásáért Oscarral jelölt Jancsó mindenesetre lájkolta, pedig a poszt további szóviccek komment cunamiját vonta maga után. ","shortLead":"A brutalista vágásáért Oscarral jelölt Jancsó mindenesetre lájkolta, pedig a poszt további szóviccek komment cunamiját...","id":"20250305_jancso-david-a-brutalista-oscar-jeloles-aldi-szovicc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77fd4e34-67df-45bd-92f2-85317522ffc9.jpg","index":0,"item":"277e1545-55ea-4b3d-95cc-890b48c6523a","keywords":null,"link":"/kultura/20250305_jancso-david-a-brutalista-oscar-jeloles-aldi-szovicc","timestamp":"2025. március. 05. 11:07","title":"Az ALDI büntető szóviccet sütött el Jancsó Dávid Oscar-jelölésének a tiszteletére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"„New York és Washington között nincsen repülés, vonattal megyünk!” – mondta a külügyminiszter.","shortLead":"„New York és Washington között nincsen repülés, vonattal megyünk!” – mondta a külügyminiszter.","id":"20250306_szijjarto-peter-new-york-washington-vonat-repulo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f.jpg","index":0,"item":"a90726db-555d-4b49-a0d0-e21927333e39","keywords":null,"link":"/itthon/20250306_szijjarto-peter-new-york-washington-vonat-repulo","timestamp":"2025. március. 06. 10:28","title":"Szijjártó ugyan vonatozott New York és Washington között, de a magángépe a levegőben követte őt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A dollár gyengült, a forint erősödött. Aztán a dollár gyengülése megállt, a forint gyengült.","shortLead":"A dollár gyengült, a forint erősödött. Aztán a dollár gyengülése megállt, a forint gyengült.","id":"20250305_Trump-vamhaboruja-es-Ukrajna-politikaja-hullamvasutra-tette-a-forintot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584.jpg","index":0,"item":"75fe3afe-1236-49b6-8796-3f41b3940f5c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250305_Trump-vamhaboruja-es-Ukrajna-politikaja-hullamvasutra-tette-a-forintot","timestamp":"2025. március. 05. 11:23","title":"Trump vámháborúja és Ukrajna-politikája hullámvasútra tette a forintot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9df459ea-622f-4d9b-8ff8-179d6eee1ef8","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"A Fidesz szövetségesének számító Andrzej Duda ebben az egy dologban a saját kormányával ért egyet, amellyel pedig sok másban szemben áll.","shortLead":"A Fidesz szövetségesének számító Andrzej Duda ebben az egy dologban a saját kormányával ért egyet, amellyel pedig sok...","id":"20250305_andrzej-duda-lengyelorszag-ukrajna-haboru-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9df459ea-622f-4d9b-8ff8-179d6eee1ef8.jpg","index":0,"item":"d679c016-87a5-4aba-b645-e892a34c859e","keywords":null,"link":"/vilag/20250305_andrzej-duda-lengyelorszag-ukrajna-haboru-tamogatas","timestamp":"2025. március. 05. 07:46","title":"A lengyel elnök kiállt Ukrajna támogatása mellett az ENSZ-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fcbdf00-08a3-4b4d-b9dd-a9a4f1f5412c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A kormány önkéntes árcsökkentésre próbálja rávenni a kereskedőket.","shortLead":"A kormány önkéntes árcsökkentésre próbálja rávenni a kereskedőket.","id":"20250305_aruhazlancok-arcsokkentes-nagy-marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fcbdf00-08a3-4b4d-b9dd-a9a4f1f5412c.jpg","index":0,"item":"175a0ec2-f5df-4d4b-9749-716690106b0a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250305_aruhazlancok-arcsokkentes-nagy-marton","timestamp":"2025. március. 05. 21:20","title":"Miután selyemzsinórt kaptak Nagy Mártontól, árcsökkentésről számoltak be az áruházláncok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccf3edd4-f5e6-4e25-9dc3-964aba5af3d1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több kamera is rögzítette a Blue Ghost landolását a Holdon, melyet most nyilvánosságra is hozott az amerikai cég.","shortLead":"Több kamera is rögzítette a Blue Ghost landolását a Holdon, melyet most nyilvánosságra is hozott az amerikai cég.","id":"20250305_firefly-aerospace-blue-ghost-holdszonda-landolas-ereszkedes-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccf3edd4-f5e6-4e25-9dc3-964aba5af3d1.jpg","index":0,"item":"6e1aac25-e190-4256-9a1c-486df37939ca","keywords":null,"link":"/tudomany/20250305_firefly-aerospace-blue-ghost-holdszonda-landolas-ereszkedes-video","timestamp":"2025. március. 05. 15:03","title":"Páratlan felvételen, amint történelmet ír az amerikai Firefly Aerospace holdszondája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68fe764f-8a72-4407-ac74-46073d0cef5d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hatékony vakcinákat viszont nem javasolja Robert F. Kennedy. A gyerekorvosok kongatják a vészharangot. ","shortLead":"A hatékony vakcinákat viszont nem javasolja Robert F. Kennedy. A gyerekorvosok kongatják a vészharangot. ","id":"20250305_robert-f-kennedy-kanyaro-jarvany-vitamin-vakcina-oltasellenesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68fe764f-8a72-4407-ac74-46073d0cef5d.jpg","index":0,"item":"f6afc99a-a517-4814-80ce-9f62c30cb664","keywords":null,"link":"/elet/20250305_robert-f-kennedy-kanyaro-jarvany-vitamin-vakcina-oltasellenesseg","timestamp":"2025. március. 05. 10:41","title":"Trump egészségügyi minisztere vitamint és csukamájolajat ajánl a kanyaró ellen, miközben tombol a járvány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Érdekes, misztikus dolgok vannak ebben a Saabban: az összkerékhajtású, kétliteres, nagyturbós autó alapból 210...
am
Érdekes, misztikus dolgok vannak ebben a Saabban: az összkerékhajtású, kétliteres, nagyturbós autó alapból 210 lóerős, amihez még nyugodt szívvel hozzátehetünk plusz 20-30 lóerőt a bioetanol miatt. Így uszkve 240 lóerőt kapunk, ami alig 40 lóerővel marad el a V6-os, két turbófeltöltős 2,8 literes, papíron 280 lóerőre képes benzines mögött, amit korábban teszteltünk. Míg az utóbbi kevesebb, mint 6 másodperc alatt gyorsult fel száz kilométer per órára, ennek alig vékonyabb motorral pedig 8,5 másodpercre van szüksége a művelethez. A tíz évvel ezelőtti konstrukciójú 2 literes kisturbós Saabok is (150 lóval) kicsivel 9 másodperc felett teljesítették a feladatot. Ehhez képest a 9-3X-ben sacc per kábé 7,5 másodpercnek érzem a százas vágtát, no de minek hazudna a gyár lassabb gyorsulást?! Vagy ez volna a különbség a négy- és a hathengeres változat között? Sajnos, az oknyomozást ezen a ponton kénytelenek voltunk feladni, mindenesetre boldogan integetek az imént még agresszíven mellém, a kanyarodó sávba beálló luxusterepjáró sofőrjének, aki megalázottan, a sötétített üveg mögött feltehetően kopasz, lila fejjel füstölög azon, hogy nem tudott bevágni elém.
am
Hangulatnyit változott a belső tér a hagyományos 9-3-asokhoz képest. Kívülről látványosabb a változás. Vessenek meg érte, de tetszenek azok a gumi- és műanyagelemek, amiket a karosszériára ragasztottak. Nyilván alulról is jól megerősítették az alvázat, mindezek ellenére nem tűnik sokkal magasabbnak a kocsi egy hagyományos 9-3-asnál; amint az a sajtóanyagokból kiderül, csupán rongyos 35 milliméterrel emelték meg az autót. Ha nincsenek ott a durvító, varacskosító elemek, talán fel sem tűnne, hogy nem egy hagyományos 9-3-assal van dolgunk.
am
A másik furcsaság: annak idején azt magyarázták nekem, hogy ugyan a régi 9-5-ösökben csak belülről lehet vezérelni a visszapillantó tükrök behúzását, de a pár éve megújult 9-3-asok már vadiúj fejlesztések, ezért a kulcsról is vezérelhető ez a funkció. No de mit tegyen az ember fia, ha azt tapasztalja, hogy az egészen friss és ropogós 9-3X-ben valahogy megint kizárólag belülről, az oszlopról lehet tükröt csukni? Bizonyára éjszaka belopózott néhány galambősz 9-5-ös fejlesztő a trollhatteni gyárba, és viccből ezeket a paneleket építette be.
Fotó: Stiller Ákos
Az apró szépségtapaszoktól eltekintve, a 9-3X hozza a szokásos Saab-formát. Minden kézre áll, felénk fordul a műszerfal, a dizájnos kézifék is szépen belesimul a beépített ívbe. A kormány jó fogású, az ülések is ugyanolyan kényelmesek, mint régen. A halk duruzsolás, a motormorgás továbbra is zene a fülnek, hála a turbónak, de ennek élvezéséhez azért le kell kicsit engedni az ablakot, mert a kocsi elég jól szigetel. Megvan még a száguldó tank érzés, stabil, masszív a karosszéria.
[[ Oldaltörés (Későn érkezett) ]]
am
A legnagyobb kérdés, hogy mennyi értelme volt most kijönni ezzel a modellel, ami sokkal nagyobbat szólt volna, ha tíz, de legalább hat évvel ezelőtt kerül a piacra. Nagyjából akkor, amikor a Ford jó mélyen belenyúlt a zsebébe, és megfinanszírozta a Volvo XC70-esét. Nem kell hozzá túlságosan erőteljes memória, hogy felidézzük, miként jöttek divatba a műanyagborításos divatterepjárók, amelyeknek kábé annyi közük volt a terepezéshez, mint Britney Spearsnek az iskolai drogprevencióhoz. A francia és német gyártók egymás után jöttek ki az ilyen kocsikkal, sőt, még az azóta jobblétre szenderült Rovernek is volt egy ilyen kiskocsija, aminek a szakmai méltatásában ugyan a terepezésről egy hang nem volt, de kiemelték, milyen praktikus, hogy az oldalát borító műanyag megvédi attól, ha a bevásárlóközpontban véletlenül nekitolnák a bevásárlókocsit. Azért ez a 9-3X ennél jóval többet tud: nemcsak jól néz ki, és nemcsak a bevásárlókocsikkal való ütközést bírja, de az összkerékhajtás miatt még a sárból is kikeveredünk vele.
am
A General Motorsnak nem hibáztatnia kellett volna a svéd márkát az állítólagos veszteségek miatt, hanem idejekorán be kellett volna fektetnie a fejlesztésekbe – állítólag a svéd mérnökök éppen egy évtizeddel ezelőtt készültek el a 9-3X terveivel, csakhogy a szép remények megbuktak a GM sóherségén. Akkoriban a 9-3X a duplaturbós 1,9-es dízellel, vagy a most bemutatott 1,6-os, 180 lovas benzinessel tarolt volna (bár azért az is elég érthetetlen, hogy a dízelverzióból miért spórolták ki az összkerékhajtást, ráadásul az nem is 35, csupán 20 milliméterrel magasabb a hagyományos 9-3-asnál). Annyiban persze mégsem felesleges a modell bevezetése, hogy aki már eddig is szerette a Saabot, csak éppen a hétvégi telekre nem tudott eljutni a leültetett Aerójával, nyilván boldogan rohan a forgalmazóhoz egy 9-3X-ért.
Bioetanollal tankolva nehéz városban 14 liter alá vinni a fogyasztását, de ez a nyomorúságos budapesti közlekedésnek is tulajdonítható. Hozzávesszük, hogy a bioetanol nagyjából 30 százalékkal olcsóbb a 95-ös benzinnél, máris nem olyan rossz a kép: átszámítva, ez olyan, mintha 10-11 litert fogyasztana, ami teljességgel elfogadható egy ilyen kategóriájú autótól.
am
A Saab húsz évvel ezelőtt vitán felül a prémiumkategóriában volt, s még ma is benne van az elitben, de az újdonságok elmaradása miatt azért inkább már alulról súrolja. Viszont tavaly nagyon jól szerepelt az ADAC lerobbanásos-megbízhatósági listáján; szóval nagy piros pontot kap azért, hogy sikerült valamennyit visszaszerezni régi, elnyűhetetlenségével kapcsolatos hírnevéből. Talán a kettő összefügg: nem nőtt a kütyük száma, de a meglévő kütyüknek a működési biztonsága sokat fejlődött.
Izsák Norbert
Műszaki adatok
Saab 9-3X 2.0T BioPower
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3)
1998
Környezetvédelmi besorolás
EURO 4
Max. teljesítmény lóerő
210 lóerő/5300-as fordulaton (bioetanollal tankolva valamivel több)