Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b9a0c89d-2b5b-498e-ad93-fdd38f64960a","c_author":"HVG","category":"360","description":"Timothy Snyder egy interjúban el is játszott a gondolattal, mire használna fel Donald Trump egy terrortámadás utáni kiélezett helyzetet.","shortLead":"Timothy Snyder egy interjúban el is játszott a gondolattal, mire használna fel Donald Trump egy terrortámadás utáni...","id":"20250428_Timothy-Snyder-Trump-fasiszta-suddeutsche-zeitung-szemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9a0c89d-2b5b-498e-ad93-fdd38f64960a.jpg","index":0,"item":"1cf9c2dc-71fa-409b-9177-56ad83e12c82","keywords":null,"link":"/360/20250428_Timothy-Snyder-Trump-fasiszta-suddeutsche-zeitung-szemle","timestamp":"2025. április. 28. 17:02","title":"A világhírű történész terrorakciótól tart az USA-ban, mert a hatalom annyira kétbalkezes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01749c88-e160-440c-baad-9f9bcb7fb3c9","c_author":"Dulai Péter","category":"360","description":"Jobban végzi a dolgát a rendőrség, több eset lát napvilágot? Vagy valóban egyre több a fiatalok, azon belül is a lányok által elkövetett erőszakos bűncselekmény a Covid óta? Molnár István Jenő bűnmegelőzési szakértő szerint a statisztikák csak elsőre tűnnek egyértelműnek és objektívnek, a stigmatizáló jelzőkkel pedig óvatosan bánna, hiszen a Z generáció különösen sok címkét kap. Szerinte nemcsak a szülők edukációja fontos, hanem hogy az iskolában nagyobb figyelmet fordítsanak a mentális egészség megőrzésére. ","shortLead":"Jobban végzi a dolgát a rendőrség, több eset lát napvilágot? Vagy valóban egyre több a fiatalok, azon belül is a lányok...","id":"20250428_fiatalkoru-elkovetok-szama-nott-lanyok-z-generacio-bunozes-covid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01749c88-e160-440c-baad-9f9bcb7fb3c9.jpg","index":0,"item":"b0c472fd-c27e-4bad-a1a5-7e22671c69de","keywords":null,"link":"/360/20250428_fiatalkoru-elkovetok-szama-nott-lanyok-z-generacio-bunozes-covid","timestamp":"2025. április. 28. 06:30","title":"„2018 volt a fordulópont” – kilőtt a fiatalkorú elkövetők száma Magyarországon, brutálisabbak lettek a lányok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3bda6f49-7e40-4065-8ec4-19b7707787e9","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Újabb fejezet nyílt a Dél-kínai-tengeren zajló területi vitában.","shortLead":"Újabb fejezet nyílt a Dél-kínai-tengeren zajló területi vitában.","id":"20250427_del-kinai-tenger-zatony-fulop-szigetek-kinaiak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3bda6f49-7e40-4065-8ec4-19b7707787e9.jpg","index":0,"item":"ac81e6d8-280a-4d74-b895-11bf03659f71","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250427_del-kinai-tenger-zatony-fulop-szigetek-kinaiak","timestamp":"2025. április. 27. 20:18","title":"Kitűzték a kínai zászlót egy olyan lakatlan zátonyra, amire a Fülöp-szigetek, Vietnám és Tajvan is igényt tart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4edf71be-757e-4dcd-9ddc-7da777291945","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A véleményeket alapvetően meghatározzák a pártpreferenciák. ","shortLead":"A véleményeket alapvetően meghatározzák a pártpreferenciák. ","id":"20250428_IDEA-Intezet-45-szazalek-tamogatna-Ukrajna-unios-csatlakozasat-38-szazalek-ellenzi-azt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4edf71be-757e-4dcd-9ddc-7da777291945.jpg","index":0,"item":"3773a219-3c7b-46f0-8136-e108b7f29b42","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_IDEA-Intezet-45-szazalek-tamogatna-Ukrajna-unios-csatlakozasat-38-szazalek-ellenzi-azt","timestamp":"2025. április. 28. 10:51","title":"IDEA Intézet: 45 százalék támogatná Ukrajna uniós csatlakozását, 38 százalék ellenzi azt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2274ccfb-97ca-49f3-b3dc-d80d8603669a","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Egy Kína és Franciaország által közösen kifejlesztett csillagászati műhold 13 milliárd évvel ezelőtti gammasugár-kitörést (GRB) észlelt, betekintést nyújtva az univerzum kezdeti korszakába.","shortLead":"Egy Kína és Franciaország által közösen kifejlesztett csillagászati műhold 13 milliárd évvel ezelőtti...","id":"20250428_svom-francia-kinai-muhold-gammakitores-eszleles-csillagrobbanas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2274ccfb-97ca-49f3-b3dc-d80d8603669a.jpg","index":0,"item":"1a7d9734-01ed-4826-b40f-3ff18aaa083e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250428_svom-francia-kinai-muhold-gammakitores-eszleles-csillagrobbanas","timestamp":"2025. április. 28. 22:03","title":"Másodpercek alatt elszabadult valami a világűrben: óriási gammasugár-kitörést észlelt egy műhold","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4e2a512-f96d-4e90-abe7-1312982ab1c2","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Ferenc pápa halálával májusban ismét összeül a pápaválasztó gyűlés, a konklávé, ezzel együtt pedig újra találkozhatunk pár furcsa szokással. Például, hogy bezárják a bíborosokat – csaknem 800 évet kell visszamenni történelemben, hogy megértsük, miért van erre szükség. Vannak olyan szokások is, amelyek eltűntek. Az egyik ilyet possesso néven emlegették, és volt olyan pápa, aki belehalt.","shortLead":"Ferenc pápa halálával májusban ismét összeül a pápaválasztó gyűlés, a konklávé, ezzel együtt pedig újra találkozhatunk...","id":"20250427_konklave-papavalasztas-biborosok-roma-papak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4e2a512-f96d-4e90-abe7-1312982ab1c2.jpg","index":0,"item":"60eb3cb1-dd44-4eab-8d92-f00017efe748","keywords":null,"link":"/360/20250427_konklave-papavalasztas-biborosok-roma-papak","timestamp":"2025. április. 27. 14:30","title":"Ilyenek voltak az első konklávék: amikor a tetőt is elbontották a bíborosok fölül és koplaltatták őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae14eccd-5ed5-4989-ba69-d5ccbf810b82","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A védőnőknek visszamenőleg kell adatot szolgáltatniuk arról, hogy tavaly hány forint térítést kaptak. ","shortLead":"A védőnőknek visszamenőleg kell adatot szolgáltatniuk arról, hogy tavaly hány forint térítést kaptak. ","id":"20250428_veszprem-csolnoky-ferenc-korhaz-vedono-kikuldetesi-koltseg-ellenorzes-kunetz-zsombor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae14eccd-5ed5-4989-ba69-d5ccbf810b82.jpg","index":0,"item":"552b6c52-08d3-4432-811f-c5fc1d1bb441","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_veszprem-csolnoky-ferenc-korhaz-vedono-kikuldetesi-koltseg-ellenorzes-kunetz-zsombor","timestamp":"2025. április. 28. 15:06","title":"A veszprémi kórház szerint nem vonták meg a védőnők benzinpénzét, de ellenőrzést indítottak, és addig felfüggesztették a kifizetést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8c683ea-ed69-4bcd-9c90-daaa08ccd332","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Tigst Assefa óriási hajrával nyerte meg a brit fővárosban rendezett versenyt. ","shortLead":"Tigst Assefa óriási hajrával nyerte meg a brit fővárosban rendezett versenyt. ","id":"20250427_Londonban-megdolt-a-noi-maratonfutas-vilagcsucsa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8c683ea-ed69-4bcd-9c90-daaa08ccd332.jpg","index":0,"item":"ab6ff987-90ca-4782-b810-ef29c7d0d33c","keywords":null,"link":"/sport/20250427_Londonban-megdolt-a-noi-maratonfutas-vilagcsucsa","timestamp":"2025. április. 27. 15:28","title":"Megdőlt a női maratonfutás világcsúcsa Londonban – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Izgalmas autóval állt elő a Saab – írhattuk volna tíz évvel ezelőtt. Az új 9-3X persze jó autó, csak sajnos nem előzte meg a korát: inkább a versenytársak hasonló modelljei után kullog pár évvel. Ettől még kéne.
Érdekes, misztikus dolgok vannak ebben a Saabban: az összkerékhajtású, kétliteres, nagyturbós autó alapból 210 lóerős, amihez még nyugodt szívvel hozzátehetünk plusz 20-30 lóerőt a bioetanol miatt. Így uszkve 240 lóerőt kapunk, ami alig 40 lóerővel marad el a V6-os, két turbófeltöltős 2,8 literes, papíron 280 lóerőre képes benzines mögött, amit korábban teszteltünk. Míg az utóbbi kevesebb, mint 6 másodperc alatt gyorsult fel száz kilométer per órára, ennek alig vékonyabb motorral pedig 8,5 másodpercre van szüksége a művelethez. A tíz évvel ezelőtti konstrukciójú 2 literes kisturbós Saabok is (150 lóval) kicsivel 9 másodperc felett teljesítették a feladatot. Ehhez képest a 9-3X-ben sacc per kábé 7,5 másodpercnek érzem a százas vágtát, no de minek hazudna a gyár lassabb gyorsulást?! Vagy ez volna a különbség a négy- és a hathengeres változat között? Sajnos, az oknyomozást ezen a ponton kénytelenek voltunk feladni, mindenesetre boldogan integetek az imént még agresszíven mellém, a kanyarodó sávba beálló luxusterepjáró sofőrjének, aki megalázottan, a sötétített üveg mögött feltehetően kopasz, lila fejjel füstölög azon, hogy nem tudott bevágni elém.
Hangulatnyit változott a belső tér a hagyományos 9-3-asokhoz képest. Kívülről látványosabb a változás. Vessenek meg érte, de tetszenek azok a gumi- és műanyagelemek, amiket a karosszériára ragasztottak. Nyilván alulról is jól megerősítették az alvázat, mindezek ellenére nem tűnik sokkal magasabbnak a kocsi egy hagyományos 9-3-asnál; amint az a sajtóanyagokból kiderül, csupán rongyos 35 milliméterrel emelték meg az autót. Ha nincsenek ott a durvító, varacskosító elemek, talán fel sem tűnne, hogy nem egy hagyományos 9-3-assal van dolgunk.
A másik furcsaság: annak idején azt magyarázták nekem, hogy ugyan a régi 9-5-ösökben csak belülről lehet vezérelni a visszapillantó tükrök behúzását, de a pár éve megújult 9-3-asok már vadiúj fejlesztések, ezért a kulcsról is vezérelhető ez a funkció. No de mit tegyen az ember fia, ha azt tapasztalja, hogy az egészen friss és ropogós 9-3X-ben valahogy megint kizárólag belülről, az oszlopról lehet tükröt csukni? Bizonyára éjszaka belopózott néhány galambősz 9-5-ös fejlesztő a trollhatteni gyárba, és viccből ezeket a paneleket építette be.
Az apró szépségtapaszoktól eltekintve, a 9-3X hozza a szokásos Saab-formát. Minden kézre áll, felénk fordul a műszerfal, a dizájnos kézifék is szépen belesimul a beépített ívbe. A kormány jó fogású, az ülések is ugyanolyan kényelmesek, mint régen. A halk duruzsolás, a motormorgás továbbra is zene a fülnek, hála a turbónak, de ennek élvezéséhez azért le kell kicsit engedni az ablakot, mert a kocsi elég jól szigetel. Megvan még a száguldó tank érzés, stabil, masszív a karosszéria.
Későn érkezett (Oldaltörés)
A legnagyobb kérdés, hogy mennyi értelme volt most kijönni ezzel a modellel, ami sokkal nagyobbat szólt volna, ha tíz, de legalább hat évvel ezelőtt kerül a piacra. Nagyjából akkor, amikor a Ford jó mélyen belenyúlt a zsebébe, és megfinanszírozta a Volvo XC70-esét. Nem kell hozzá túlságosan erőteljes memória, hogy felidézzük, miként jöttek divatba a műanyagborításos divatterepjárók, amelyeknek kábé annyi közük volt a terepezéshez, mint Britney Spearsnek az iskolai drogprevencióhoz. A francia és német gyártók egymás után jöttek ki az ilyen kocsikkal, sőt, még az azóta jobblétre szenderült Rovernek is volt egy ilyen kiskocsija, aminek a szakmai méltatásában ugyan a terepezésről egy hang nem volt, de kiemelték, milyen praktikus, hogy az oldalát borító műanyag megvédi attól, ha a bevásárlóközpontban véletlenül nekitolnák a bevásárlókocsit. Azért ez a 9-3X ennél jóval többet tud: nemcsak jól néz ki, és nemcsak a bevásárlókocsikkal való ütközést bírja, de az összkerékhajtás miatt még a sárból is kikeveredünk vele.
A General Motorsnak nem hibáztatnia kellett volna a svéd márkát az állítólagos veszteségek miatt, hanem idejekorán be kellett volna fektetnie a fejlesztésekbe – állítólag a svéd mérnökök éppen egy évtizeddel ezelőtt készültek el a 9-3X terveivel, csakhogy a szép remények megbuktak a GM sóherségén. Akkoriban a 9-3X a duplaturbós 1,9-es dízellel, vagy a most bemutatott 1,6-os, 180 lovas benzinessel tarolt volna (bár azért az is elég érthetetlen, hogy a dízelverzióból miért spórolták ki az összkerékhajtást, ráadásul az nem is 35, csupán 20 milliméterrel magasabb a hagyományos 9-3-asnál).
Annyiban persze mégsem felesleges a modell bevezetése, hogy aki már eddig is szerette a Saabot, csak éppen a hétvégi telekre nem tudott eljutni a leültetett Aerójával, nyilván boldogan rohan a forgalmazóhoz egy 9-3X-ért.
Bioetanollal tankolva nehéz városban 14 liter alá vinni a fogyasztását, de ez a nyomorúságos budapesti közlekedésnek is tulajdonítható. Hozzávesszük, hogy a bioetanol nagyjából 30 százalékkal olcsóbb a 95-ös benzinnél, máris nem olyan rossz a kép: átszámítva, ez olyan, mintha 10-11 litert fogyasztana, ami teljességgel elfogadható egy ilyen kategóriájú autótól.
A Saab húsz évvel ezelőtt vitán felül a prémiumkategóriában volt, s még ma is benne van az elitben, de az újdonságok elmaradása miatt azért inkább már alulról súrolja. Viszont tavaly nagyon jól szerepelt az ADAC lerobbanásos-megbízhatósági listáján; szóval nagy piros pontot kap azért, hogy sikerült valamennyit visszaszerezni régi, elnyűhetetlenségével kapcsolatos hírnevéből. Talán a kettő összefügg: nem nőtt a kütyük száma, de a meglévők működési biztonsága sokat fejlődött.