Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4d9529b5-3a4c-4ad4-8e93-e4a3741fd069","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fehér bőrkárpit és szénszál minden mennyiségben. ","shortLead":"Fehér bőrkárpit és szénszál minden mennyiségben. ","id":"20250509_Csak-harom-keszul-ebbol-a-755-loeros-Ferrari-kulonlegessegbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d9529b5-3a4c-4ad4-8e93-e4a3741fd069.jpg","index":0,"item":"c9317bf5-3259-4d83-a2c2-55d08a77ca3c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_Csak-harom-keszul-ebbol-a-755-loeros-Ferrari-kulonlegessegbol","timestamp":"2025. május. 09. 20:20","title":"Csak három készül ebből a 755 lóerős Ferrari-különlegességből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a04997be-d90a-49a8-9179-2536e9e995a1","c_author":"HVG","category":"360","description":"Több okból sincs elég energiatermelő kapacitás az országban. ","shortLead":"Több okból sincs elég energiatermelő kapacitás az országban. ","id":"20250510_hvg-Calik-Holding-Calik-Enerji-Ansaldo-gazuzemu-eromu-Tiszaujvaros-MVM-Status-Kpria-Meszaros-Lorinc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a04997be-d90a-49a8-9179-2536e9e995a1.jpg","index":0,"item":"2047bbac-f8c8-484d-bccf-46ad65cd9fb3","keywords":null,"link":"/360/20250510_hvg-Calik-Holding-Calik-Enerji-Ansaldo-gazuzemu-eromu-Tiszaujvaros-MVM-Status-Kpria-Meszaros-Lorinc","timestamp":"2025. május. 10. 08:00","title":"Törökökkel, franciákkal és Mészáros Lőrinccel épülhetnek a Paks II.-pótló gázerőművek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e554a2a9-b562-47e3-be0d-d079ac446f55","c_author":"Lendvai Ildikó","category":"360","description":"Egy elkötelezetten ellenzéki politikus számára nem lehet nagyobb dráma, mint hogy felsejlik a lehetőség: az „Orbán vagy Gyurcsány”-választást felválthatja az „Orbán és Gyurcsány”-csapdája – írja Lendvai Ildikó, aki az MSZP frakcióvezetője volt Gyurcsány Ferenc miniszterelnöksége idején. ","shortLead":"Egy elkötelezetten ellenzéki politikus számára nem lehet nagyobb dráma, mint hogy felsejlik a lehetőség: az „Orbán vagy...","id":"20250509_Gyurcsany-Ferenc-felszabaditotta-a-valasztoit-Lendvai-Ildiko-DK-Fidesz-Tisza-valasztas-ellenzek-baloldal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e554a2a9-b562-47e3-be0d-d079ac446f55.jpg","index":0,"item":"60a64f58-7129-4c3d-8486-85dd670da20c","keywords":null,"link":"/360/20250509_Gyurcsany-Ferenc-felszabaditotta-a-valasztoit-Lendvai-Ildiko-DK-Fidesz-Tisza-valasztas-ellenzek-baloldal","timestamp":"2025. május. 09. 13:43","title":"Lendvai Ildikó: Gyurcsány Ferenc felszabadította a választóit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41d1f0a9-7166-4789-8004-ca511515f8e2","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Április elsején Horváth László drogügyi kormánybiztos benyújtotta az új drogtörvény tervezetét, amelyet el is fogadott az Országgyűlés, és benne maradt az a kitétel is, hogy fogyasztó elkerülheti a büntetést, ha feldobja a dílerét. A Duma Aktuál csapata némi ornitológiai kitérő után elemezte a helyzetet. Mi lesz ezután a Trainspottinggal vagy Ganxsta Zolee munkásságával? Jön a DÁP mellé a DOPE? Mi lenne, ha a herbál a felsőbb, tehetősebb rétegek kábítószere lenne? És ami a legfontosabb: valóban segít az új szabályozás?","shortLead":"Április elsején Horváth László drogügyi kormánybiztos benyújtotta az új drogtörvény tervezetét, amelyet el is fogadott...","id":"20250510_duma-aktual-drogtorveny-szigoritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41d1f0a9-7166-4789-8004-ca511515f8e2.jpg","index":0,"item":"974f6f8c-536e-44bd-a3e9-e4bd5e35eaaf","keywords":null,"link":"/360/20250510_duma-aktual-drogtorveny-szigoritas","timestamp":"2025. május. 10. 19:30","title":"„A helyzet nagyon durva\" – felszívta magát a Duma Aktuál az új drogtörvény miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e6fbab3-cd21-4f42-ba8e-d3a93362f61a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"25 év politika, a csúcsról a mélybe – Gyurcsány Ferencnél nagyobbat a magyar politikában talán senki nem zuhant. Pályáját Kéri Lászlóval beszélte át Kacskovics Mihály Béla.","shortLead":"25 év politika, a csúcsról a mélybe – Gyurcsány Ferencnél nagyobbat a magyar politikában talán senki nem zuhant...","id":"20250509_Fulke-podcast-Keri-Laszlo-Gyurcsany-Ferenc-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e6fbab3-cd21-4f42-ba8e-d3a93362f61a.jpg","index":0,"item":"c81cbbc4-f4cb-4e18-bdfa-88133bb8cc48","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_Fulke-podcast-Keri-Laszlo-Gyurcsany-Ferenc-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 20:15","title":"Feri, eljött az idő, hogy megírd azokat a könyveket! – Kéri László mondta el a Fülkében, mikor kellett volna lemondania Gyurcsánynak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a0b3bc6-2fe5-45b4-a3d3-7daad3bd48ec","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Másfél évre esik ki a forgalomból a szikszói szakasz. ","shortLead":"Másfél évre esik ki a forgalomból a szikszói szakasz. ","id":"20250509_Oktober-M30-autopalya-lezart-szakasza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a0b3bc6-2fe5-45b4-a3d3-7daad3bd48ec.jpg","index":0,"item":"79244be6-69ba-4b8b-9a78-5221cac2c764","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_Oktober-M30-autopalya-lezart-szakasza","timestamp":"2025. május. 09. 15:30","title":"Október végére készül csak el az M30-as autópálya lezárt szakasza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Még mindig nem sikerült levinni a célként kitűzött 4 százalék alá az inflációt, de már jobb a helyzet, mint egy hónapja volt. ","shortLead":"Még mindig nem sikerült levinni a célként kitűzött 4 százalék alá az inflációt, de már jobb a helyzet, mint egy hónapja...","id":"20250509_inflacio-arak-dragulas-arres-ksh-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa.jpg","index":0,"item":"547d52ab-af22-419d-9cf6-e03dcc20c527","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_inflacio-arak-dragulas-arres-ksh-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 08:37","title":"Tovább lassult az infláció, de nem annyira az árrés, inkább a benzinár miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7686e84c-cb9f-4397-81ff-0c6f1323499c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Robert Fico szlovák miniszterelnök elutasítja az Európai Unió és Oroszország között kialakulófélben lévő “vasfüggönyt”. A Vlagyimir Putyin orosz elnökkel folytatott beszélgetés után közzétett videóüzenetben egyben őrültségnek nevezte, hogy az EU be kívánja szüntetni az orosz energiahordozók importját. tett közzé szombaton a Facebookon.","shortLead":"Robert Fico szlovák miniszterelnök elutasítja az Európai Unió és Oroszország között kialakulófélben lévő...","id":"20250510_Robert-Fico-elutasitja-az-EU-es-Oroszorszag-kozott-kialakulofelben-levo-vasfuggonyt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7686e84c-cb9f-4397-81ff-0c6f1323499c.jpg","index":0,"item":"b3ce2a7e-124d-4e15-a6ee-0ca27950dde4","keywords":null,"link":"/vilag/20250510_Robert-Fico-elutasitja-az-EU-es-Oroszorszag-kozott-kialakulofelben-levo-vasfuggonyt","timestamp":"2025. május. 10. 15:50","title":"Robert Fico elutasítja az EU és Oroszország között kialakulófélben lévő vasfüggönyt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Big Brother a Forma 1-ben - avagy micsoda a telemetria?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Miközben a pályán 300 kilométer/órás sebességgel száguld az F1-es versenyautó, a garázsok szűk, a kívülállók számára titkozatos hátsó részében elbarikádozva egy csapat mérnök árgus szemekkel figyeli a monitorokat, ahová több száz csatornán özönlik az információ az autó minden egyes porcikájáról. A mágia neve: telemetria.
"Valami nem tökéletes" - hallatszik némi motorzajjal fűszerezve a csapatrádión a versenyző üzenete. Az esetek túlnyomó többségében gyorsan jön a válasz a versenymérnöktől: "Igen, látjuk, tudjuk mi a gond".
Kis telemetria-történelem
1987-ben, az ausztrál túraautó-bajnokság melbourne-i, Castrol 500-as futamán debütált a telemetria az autósportban, mégpedig a mérnök-versenyző James Horley A-csoportos Nissanjában, amely az 5. pozícióban zárt. A Netcomm telekommunikációs cég támogatását élvező versenyző újításának köszönhetően a boxcsapat a motor működését és az abroncsok hőmérsékletét kísérhette figyelemmel. Horley mindössze két hét alatt megoldotta azt is, hogy a sugárzott adatok a televíziók képernyőjén is megjelenhessenek: a jelenlegi F1-es közvetítések során látott megoldás elődjét 1987. október 4-én, a Bathurst 1000 futamon alkalmazta első ízben a Network 7 tévécsatorna.
Mindez annak köszönhető, hogy miközben a pályán 300 kilométer/órás sebességgel száguld az F1-es versenygép, több száz csatornán ontja az információkat, amelyeket a garázsok hátsó, elbarikádozott traktusában egy mérnökstáb állandó jelleggel figyel és elemez, sőt, számíthatnak a gyárban ugyanilyen tevékenységet folytató, szuperszámítógépekkel felvértezett kollégáikra is. Ez a telemetria, amit szakmai berkekben csak úgy emlegetnek: Big Brother.
"Valós időben figyelhetjük több száz csatornán az autó adatait" - mondja Rod Nelson, a Renault teljesítményért felelős főmérnöke - "Bizonyos csatornák adatait a szabványosított motorvezérlő elektronika (ECU) gyűjti össze, de a legtöbb a telemetrikus rendszernek hála azonnal megjelenik a monitorokon is, így a boxutca falánál üldögélve is láthatjuk azokat."
Minden országban, ahol futamokat rendeznek, az illetékes hatóság dönt arról, hogy melyik csapat melyik frekvenciát használhatja a telemetrikus rendszer működtetésére. A csatornák titkosítottak, s az adatok útja mindössze 2 milliszekundumot vesz igénybe az autótól a garázsban és a gyárban posztoló mérnökök számítógépeinek kijelzőjéig.
A szakemberek az olyan alapvető információk, mint a guminyomás, az olajhőmérséklet és a gyorsulási adatok mellett sokezer más paramétert - például a versenyzők alapvető életfunkcióit - is szemmel tartanak. Az adatfolyam szinte végtelen, amit a közelmúltban a Williams istállónál rémisztő példával szemléltettek: ha a versenytáv alatt összegyűjtött adatokat kétoldalasan kinyomtatnák A4-es lapokra és a papírokat egymásra pakolnák, egy 2,5 kilométer magas oszlop keletkezne...
"Csak az alváznak van legalább 200 csatornája, s körülbelül ugyanennyi a motornak is. Az adatok feldolgozása után sok dolog láthatóvá válik: a gumik és az autó viselkedése egy-egy kanyarban, az alul- és túlkormányzottság, a fékstabilitás, miegymás" - fogalmaz a Renault-mérnök. A szenzorok elhelyezése helyszínről helyszínre, edzésről edzésre igény szerint variálható, s természetesen ezen a területen is fő szempont a minél apróbb méret és súly.
Mennyire okosak a legújabb alkalmazkodó xenon világításrendszerek? Az Auto motor und sport magazin négy csúcstechnológiát képviselő berendezést tesztelt. A minőségbiztosító TÜV Rheinland szerint az éjszakai súlyos közlekedési balesetek 50 százalékkal csökkenthetők lennének, ha minden autón xenonlámpa világítana. Azok a sofőrök, akik a xenonvilágítást halogénre cserélik, ismerik a jelenséget. Szinte olyan, mintha két gyertya fénye pislákolna előttük. Még látványosabbnak tűnik a különbség, ha alkalmazkodó rendszerre térünk át. A fényszórókat az útirányhoz, a vezetési helyzethez és részben még a közlekedési helyzethez is igazítja – ideális esetben mindezt átmenet nélkül.
Eljött az ideje, hogy lecseréljük a téli gumikat nyárira. Aki maga szeretné elvégezni a cserét, biztosan felteszi magának a kérdést, hogy a jobb állapotban lévő gumikat előre vagy hátra kell-e felrakni. És hogyan kell kíméletesen tárolni a téli gumikat?
Ebben a szezonban már kétszer múlt a futam a kerékanyán: Ausztráliában Sebastian Vettel egy biztosnak tűnő győzelmet bukott el miatta, míg Malajziában Michael Schumacher kényszerült idő előtt feladni a küzdelmet. A kerékanya csak látszólag tűnik egyszerű fémdarabnak.
Nem az állatok, sokkal inkább a szembejövő forgalom a kockázati tényező a vadak által okozott közlekedési balesetek esetében – állapította meg az a vizsgálat, amelyet az ADAC bonyolított le, miután Németországban egyre több az ilyen jellegű incidens.
Hajszárító és itatóspapír a rágógumi ellen. Kólával eltüntethető kátrány vagy vérfolt. A régi, hagyományos házi receptek sokszor jobban segítenek az autók takarításában, mint a különböző vegyi anyagok.
Észrevette, hogy egyre kevesebb a pozitív hős? Megmutatjuk, miért volt kellemes a mozi a világháború után, és hogyan tűnt el a határ a hazugság és a valóság közül.