Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2ecbb66f-ae7d-41f2-b5ac-f98ced14854d","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"A három korábbi A csoportos szereplés alkalmával mindig kiesett a magyar csapat. Most sikerült megkapaszkodni az elitben.","shortLead":"A három korábbi A csoportos szereplés alkalmával mindig kiesett a magyar csapat. Most sikerült megkapaszkodni...","id":"20250520_magyar-ferfi-jegkorong-valogatott-vilagbajnoksag-a-csoport-elit-bennmaradas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ecbb66f-ae7d-41f2-b5ac-f98ced14854d.jpg","index":0,"item":"1f723786-c354-46b8-996f-7cb992d9d2f8","keywords":null,"link":"/sport/20250520_magyar-ferfi-jegkorong-valogatott-vilagbajnoksag-a-csoport-elit-bennmaradas","timestamp":"2025. május. 20. 15:34","title":"Bennmaradt az A csoportban, történelmet írt a férfihoki-válogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f181c55c-a39a-48e3-be26-2bd9d7a4919a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Republic Airways gépének a kifutópályán, felszállásra készülve fékeznie kellett, mert egy másik gép nem hagyta el időben a kifutópályát.","shortLead":"A Republic Airways gépének a kifutópályán, felszállásra készülve fékeznie kellett, mert egy másik gép nem hagyta el...","id":"20250520_new-york-usa-repulogep-kifuto-republic-airways-united-airlines","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f181c55c-a39a-48e3-be26-2bd9d7a4919a.jpg","index":0,"item":"79a104f0-6b94-4e29-b365-bbcb39866263","keywords":null,"link":"/elet/20250520_new-york-usa-repulogep-kifuto-republic-airways-united-airlines","timestamp":"2025. május. 20. 10:11","title":"„Bocsánat, azt hittem…” – mondta a légiirányító, miután majdnem tömegkatasztrófa történt New Yorkban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ef6386a-6ee0-485a-b989-768e2ea9f5dc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A háromszázmillió forintos egyedi kocsit nem volt nehéz felismerni. ","shortLead":"A háromszázmillió forintos egyedi kocsit nem volt nehéz felismerni. ","id":"20250520_McDrive-Charles-Leclerce-az-imolai-verseny-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ef6386a-6ee0-485a-b989-768e2ea9f5dc.jpg","index":0,"item":"58438287-6761-49d6-b211-8601a28363e9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250520_McDrive-Charles-Leclerce-az-imolai-verseny-utan","timestamp":"2025. május. 20. 07:57","title":"Ilyen Ferrari is ritkán tűnik fel a McDrive-ban, mint Charles Leclerc-é az imolai verseny után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59b13f7d-2570-4d6c-b2ed-a59f1f49becb","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Vezető politikusok szólaltak meg, miután kiderült, hogy a korábbi amerikai elnök prosztatarákban szenved, ami már csontáttéteket is képzett. ","shortLead":"Vezető politikusok szólaltak meg, miután kiderült, hogy a korábbi amerikai elnök prosztatarákban szenved, ami már...","id":"20250519_Joe-Biden-prosztatarak-diagnozis-reakcio-Donald-Trump-Barack-Obama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59b13f7d-2570-4d6c-b2ed-a59f1f49becb.jpg","index":0,"item":"0d526530-4571-42c6-822a-55bc48099692","keywords":null,"link":"/elet/20250519_Joe-Biden-prosztatarak-diagnozis-reakcio-Donald-Trump-Barack-Obama","timestamp":"2025. május. 19. 12:27","title":"„Joe egy harcos” – így reagált Biden rákbetegségére Kamala Harris, Donald Trump és Barack Obama","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az első vizsgálat 2023 szeptemberében indult, több személy ellen.","shortLead":"Az első vizsgálat 2023 szeptemberében indult, több személy ellen.","id":"20250520_Az-MNB-600-napja-vizsgalja-Magyar-Peter-bennfentes-kereskedesi-ugyet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"3c39f1d4-7afa-444e-8d60-be870e62f4db","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_Az-MNB-600-napja-vizsgalja-Magyar-Peter-bennfentes-kereskedesi-ugyet","timestamp":"2025. május. 20. 10:31","title":"Az MNB 600 napja vizsgálja Magyar Péter bennfentes kereskedési ügyét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újfajta ajánlóprogramot próbálgat az Instagram, melynek lényege, hogy bizonyos látogatószám vagy új regisztrált felhasználó után fizet a tartalomgyártóknak.","shortLead":"Újfajta ajánlóprogramot próbálgat az Instagram, melynek lényege, hogy bizonyos látogatószám vagy új regisztrált...","id":"20250520_meta-instagram-ajanlo-program-referrals-kifizetes-teszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97.jpg","index":0,"item":"3b600bc5-dc32-49bd-9f72-8364b4c795e1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_meta-instagram-ajanlo-program-referrals-kifizetes-teszt","timestamp":"2025. május. 20. 14:03","title":"7 millió forintot is lehet keresni az Instagrammal – új programot tesztelnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1062ff1-b553-4a28-877e-44d0dfa8026e","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az európaiak Trump elnök forgatókönyvét használják fel a politikai tájkép megváltoztatására.","shortLead":"Az európaiak Trump elnök forgatókönyvét használják fel a politikai tájkép megváltoztatására.","id":"20250520_The-Times-populizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1062ff1-b553-4a28-877e-44d0dfa8026e.jpg","index":0,"item":"7476d140-6a69-46b2-8b57-2c3e3cb8100a","keywords":null,"link":"/360/20250520_The-Times-populizmus","timestamp":"2025. május. 20. 06:59","title":"The Times: Az európai populisták megerősödése jelzi, hogy új világrendért megy a harc","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"896a2c7f-440d-4ecc-ae2c-0f03a8f798fc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ezek a bájos városkák lenyűgöző tájakkal, finom ételekkel és sportolási lehetőségekkel kínálnak jó alternatívát a nyüzsgő turistacélpontok helyett.","shortLead":"Ezek a bájos városkák lenyűgöző tájakkal, finom ételekkel és sportolási lehetőségekkel kínálnak jó alternatívát...","id":"20250520_nyaralas-utazas-vakacio-nyari-szunet-europai-kisvarosok-tengerpart-gasztronomia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/896a2c7f-440d-4ecc-ae2c-0f03a8f798fc.jpg","index":0,"item":"8e8a5a6c-287b-40da-9151-2c7ea21149b2","keywords":null,"link":"/elet/20250520_nyaralas-utazas-vakacio-nyari-szunet-europai-kisvarosok-tengerpart-gasztronomia","timestamp":"2025. május. 20. 05:01","title":"Ha még nem tudja, hol nyaraljon, nézze meg ezt a 17 meseszép európai kisvárost","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gyerekülésteszt: a veszély oldalról érkezik - videóval
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
A többi tesztelt ülésnél ebben a kategóriában még van mit bepótolni.
A többi tesztelt ülésnél ebben a kategóriában még van mit bepótolni. Az összesített értékelésben két modell, az I’Coo C-Care Plus és a Chicco Neptun hiányos minősítéssel érte el a legrosszabb eredményt. Ezek az ülések az oldalütközés során teljesen értékelhetetlenek voltak és ezért összességében is rossz eredménnyel zártak. A HTS Besafe iZi Combi X2 és a Britax Multi-Tech modelleket túl bonyolult beszerelni ezért csak kielégítő minősítést kaptak.
A frontális törésteszten a legtöbb ülés jobb eredményt ért el, mint az oldaltörésnél. A Recaro 2.0 érte el ebben a minősítési kategóriában a legrosszabb, kielégítő minősítést. Ennél az ülésnél fennáll a veszély, hogy a gyermek a medenceöv alatt kicsúszik. A frontális ütközésnél az autóklub tesztelői szigorúbban osztályoznak, mint ezt a törvényileg előírt minimum követelmények előírják. Azt a terhelést veszik figyelembe, mint amilyen egy valódi baleset során keletkezik. Ezért 64 kilométer/órás sebességnél bekövetkező balesetet szimulálnak, az Euro NCAP-normának megfelelően.
A gyerekülések biztonságánál az oldalütközés mellett, a frontális ütközést, az öv elhelyezkedését/igazíthatóságát, továbbá az ülés stabilitását és a fejtámaszt is vizsgálják. Egy hiányos minősítést a frontális vagy oldalütközésnél, a többi kritériumban elért jó eredménnyel sem lehet kiegyenlíteni. A biztonságot vizsgáló fontos kritérium mellett a kényelem, a használat/beszerelés, a használati jellemzők adják az ADAC gyerekülésteszt fő kritériumait.
Sajnos, nem csak jó bizonyítványokat osztogattak a szakemberek: a 22 jelöltből négy az ADAC 2009-es nagy tavaszi gyereküléstesztjén kíméletlenül megbukott – ez olyan eredmény, amire már évek óta nem volt példa. Az őszi teszten sem sokkal jobb a helyzet: tízből kettőnek nem sikerült hiányos minősítésnél jobb osztályzatot elérni. Az aggódó szülők azonban megnyugodhatnak: minden súlycsoportban volt legalább két ülés, ezeket nyugodt szívvel lehet ajánlani.
Az elmúlt években az autós gyerekülések egyre jobbak és legfőképpen biztonságosabbak lettek. Csalódás azonban, hogy ez a pozitív tendencia az tavalyi mindkét tesztben jóval visszafogottabb volt. Miután tavasszal 22 jelöltből négy hiányos minősítést kapott, az aktuális teszten 10 új ülés közül kettő járt ugyanígy. Az I’Coo C-Care Plus ülés oldalütközéses tesztjén a dummy (próbabábu) súlyos következményekkel járó fejsérülést kapott. A Chicco Neptun ülés a gyártótól kapott információk alapján háttámla nélkül használható, ami eleve leminősítéssel jár. Hogy mennyire kritikus lehet ez egy oldalütközés során, a dummy példája jól mutatja. Az oldalütközésnél a háttámaszték nélküli Chicco Neptun ülésben a dummy feje erősen nekicsapódott az ajtó felső szélének, ami nagy terhelést jelent. A mellkas ugyancsak védtelenül csapódott az ajtónak – itt is magas sérülési kockázat áll fenn. Ezen a példán egyértelműen látszik, hogy az európai gyerekülés engedélyezési teszt, ami még mindig nem írja elő az oldalütközést, nem kielégítő.
De pozitív eredmények is születtek: a tavaly tavasszal tesztelt modellek majdnem fele jó minősítéssel büszkélkedhetett. Három új ülés csatlakozott: a Brio Promo (Go)+base Isofix, ami a biztonság kritériumban nagyon jó eredményt ért el, illetve ugyanez a modell isofix rögzítés nélkül, ami az ADAC jó minősítését kapta. Ugyancsak jó eredménnyel zárt a Monterey Booster a Sunshine Kinds-től.
Hogy mi az, ami egy biztonságos ülést fémjelez, jól mutatja a HTS iZi Kid X1 Isofix ülés példája: (megfordítva kell beszerelni, 4 éves korig használható): a tesztelők a frontális ütközés során nagyon alacsony terhelést állapítottak meg és az oldalütközésnél is jelentéktelen volt. Pozitívan értékelték az öv elhelyezkedését, a magas háttámlát és a szoros rögzítési lehetőséget.
Még most is kaphatók kereskedelmi forgalomban számos jó minősítést elért ülések a tavalyi évből – tehát nem okoz gondot, hogy minden egyes gyerekhez és autóhoz megtaláljuk a legmegfelelőbb ülést. Vásárlás előtt érdemes azonban az ülést beszerelni és a gyermekkel együtt kipróbálni.
Háttámla nélkül ne használja A 15 kilótól induló súlycsoport ülései (kb. 4 éves kortól használhatóak), háttámla a nélkül továbbra is felbukkannak a kereskedelemben és még mindig használatban vannak: Miután az oldalról kinyíló fejlégzsákok – a hátsó üléseken is – időközben széles körben elterjedtek, felmerül a kérdés, hogy a háttámla elhagyható-e? Ebben a kérdésben is egyértelmű választ adott a törésteszt: Az oldalütközés pillanatában a próbababa feje pontosan a fej- és az oldallégzsák közé fúródott, fatális következményekkel. Teljesen védtelenül csapódott az ajtó belső falának illetve az oldalablaknak. A mellkasra gyakorolt terhelés is általában nagyobb volt, mint az olyan üléseknél, melyek jó minősítést kaptak és rendelkeztek háttámlával, mivel a légzsákokat a legtöbb esetben felnőttekhez méreteik és így túl kemények egy gyermektestnek.
Az Alpin Daisy ülésből – a gyártó szerint - 25 kilogramm testsúlytól, azaz kb. 7 éves kortól a háttámlát el kell távolítani. Az oldalütközéses teszt során fellépő magas terhelési értékek következtében az ülés az összesített értékelésnél csak hiányos értékelést kapott. Az ADAC azt ajánlja minden szülőnek, hogy a háttámla nélküli üléseket ne használják.
[[ Oldaltörés ( Hogyan tesztelik az üléseket?) ]]
Módszer: így tesztelik az üléseket
Termékkiválasztás: Az évente többször elvégzett ADAC-gyereküléstesztnek a célja, hogy a piacot a lehető legátfogóbban bemutassa. A kiválasztást előválasztás előzi meg – a termék piaci jelentőségének , újdonságénak és minőségének megfelelően. Éppen az újdonságoknál jelentkeznek a problémák: Az átfogó tesztmódszer miatt legalább hat hónapos előfutamidő szükséges. Azokat a termékeket, melyeket nem lehet idő előtt vagy időben a kereskedelemben megvásárolni, csak a következő évben lehet tesztelni. Olyan üléseket sem tesztelnek, amik még módosításra szorulnak, ill. ezeket is csak a következő éves teszt során veszik figyelembe. Az előző évben már tesztelt és változatlanul maradt modelleket sem tesztelik újra – a korábban elért eredmények továbbra is érvényben vannak, ezek eredményei is megtalálható összefoglaló táblázatunkban.
A teszt menete: A gyereküléseknél a frontális és oldalütközés során azt vizsgálják, hogy mennyire biztonságosak. A vizsgasínre egy ötajtós Opel Astra karosszériáját szerelik fel, a tesztelők 64 kilométer/órás sebességgel frontális, 50 kilométer/órás sebességgel oldalütközést szimulálnak. A vizsgakörülmények jóval túlhaladják a törvény által előírt minimum követelményrendszert, azaz az ECE-R 44 nevű gyerekülésre vonatkozó vizsganormát. A terhelési értékeket minden egyes gyerekülés modellnél különböző méretű bábukkal állapították meg, adott esetben ülő vagy nyugalmi pozícióban. Vizsgálták az öv nyomvonalát, a méretre igazíthatóságát, a stabil elhelyezkedését az autóülésen és a fejvédőt. A beszerelést minden egyes ülésnél elvégezték, mégpedig egy három-, és egy ötajtós járműben, valamint egy egyterűben is.
ADAC-tesztkritériumok
Jelentősége százalékban
Tesztkritérium – Biztonság
50
Védelem frontális ütközésnél, 64 km/h sebességnél
40
Védelem oldalütközésnél, 50 km/h sebességnél
40
Övnyomvonal, méretre igazíthatóság
10
Stabil elhelyezkedés
5
Fejtámla/védelem
5
Tesztkritérium - kezelhetőség
50
Beszerelési kísérletek gyermekekkkel és dummykkal a vezető melletti ülésre, a szélső hátsóülésre, a hátsó középső ülésre, ha engedélyezett
Hibás használat lehetőségei
40
A gyermek be- és kicsatolása
20
Az ülés be- és kiszerelése
20
Az ülés átalakítása
10
Használati utasítás
10
Tesztkritérium - kényelem
-
Beszerelési kísérletek gyermekekkkel és dummykkal a vezető melletti ülésre, a szélső hátsóülésre, a hátsó középső ülésre, ha engedélyezett
Lábak elhelyezkedése
33
ülőrész, csupasz részek
33
Gyermek látótere
33
Tesztkritérium – tisztítás, minőség
-
Több tesztelő szubjektív megítélése
tisztítás
50
megmunkálás
50
ADAC-minősítés Az ADAC-minősítés a két legfontosabb kritérium, a biztonság és használat alapján készült
100
ADAC-értékelés
Az ADAC minősítésnél a legfontosabb két kritériumot, a biztonságot és a használatot veszik górcső alá. Az isofix-es üléseknél az eredményt az isofix-beszerelésnél tüntetik fel.
Értékelési séma
ADAC-minősítés
++ = nagyon jó; + = jó, O = kielégítő, Ø = elégséges, - = hiányos
biztonság ++ és kezelés ++
=
++
Biztonság legalább + és kezelés legalább +
=
+
Biztonság legalább O és kezelés legalább O
=
O
Biztonság legalább O/- és kezelés legalább O/-
=
Ø
biztonság – vagy kezelés -
=
-
Ha az ülés több ECE-csoportot is lefed, ezeket minden csoportban tesztelik. Az értékeléskor az összes közül a legrosszabb eredményt, amit az egyes csoportokban elért, veszik figyelembe. Egy ülés, amelyik több súlykategóriában használható, a növekedő gyermeknek a teljes használati idő alatt maximális biztonságot kell, hogy nyújtson.
A súlycsoportok áttekintése ECE-R44 előírás szerint
Osztály
A gyermek súlya
O
10 kilóig
O+
13 kilóig
I
9-18 kilóig
II
15-25 kilóig
III
22-36 kilóig
Ajánlott gyerekülések (jó minősítés):
13 kilogrammig (0+) Brio Primo (Go) + base Isofix Brio Primo (Go) Römer Babysafe Plus + Belted Base (Babysafe SHR) Nania Be-One SP Cybex Aton Emmaljunga First Class 0+ Bébé Confort Streety.fix + Streety.base