Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b279c207-1263-416d-ba73-338621742876","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszter a sarkadi fórumán fogalmazott így a Magyar Narancs riporterének kérdésére, majd azt mondta, szerinte ez nem volt „buzizás”.","shortLead":"A miniszter a sarkadi fórumán fogalmazott így a Magyar Narancs riporterének kérdésére, majd azt mondta, szerinte ez nem...","id":"20250416_lazar-janos-vitezy-david-pride","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b279c207-1263-416d-ba73-338621742876.jpg","index":0,"item":"eb9b2c47-e8c6-4ab6-aed7-d6ebf650f3fc","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_lazar-janos-vitezy-david-pride","timestamp":"2025. április. 16. 15:25","title":"Lázár: „Vitézy úrnak az a baja, hogy nem lesz Pride, ettől olyan ideges”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A világpolitika tönkrement, mint egy házasság. Az USA nincs jó állapotban, ezért nem tud átvészelni egy recessziót, márpedig hamarosan érkezhet a számla a meggondolatlan deficitért. A világ dolga most az, hogy túlélje a Trump-féle őrületet, Amerikáé pedig az, hogy véget vessen annak. Putyin leginkább attól fél, hogy hazatérnek Ukrajnából a dühös katonák.","shortLead":"A világpolitika tönkrement, mint egy házasság. Az USA nincs jó állapotban, ezért nem tud átvészelni egy recessziót...","id":"20250417_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"995c2823-9ef4-4aa0-91da-f3bab08e6bd1","keywords":null,"link":"/360/20250417_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 17. 10:58","title":"Financial Times-kommentár: Trump félúton van afelé, hogy rendőrállamot csináljon Amerikából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ec3d5a3-a35e-4c5d-83d2-491a8a5a1861","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Kilmar Abrego Garciáról 2019-ben bíró mondta ki, hogy nem toloncolható ki Salvadorba, mivel életveszélyes lenne számára az őt gyerekkorában fenyegető bűnszervezetek közelébe kerülnie. Ez azonban sem Donald Trumpot, sem Nayib Bukele salvadori elnököt nem zavarja: esélytelennek tűnik, hogy a férfi kiszabaduljon a hírhedt CECOT börtönből, ahová egy adminisztratív hiba miatt került.","shortLead":"Kilmar Abrego Garciáról 2019-ben bíró mondta ki, hogy nem toloncolható ki Salvadorba, mivel életveszélyes lenne számára...","id":"20250415_donald-trump-usa-salvador-kitoloncolas-deportalas-nayib-bukele-kilmar-abrego-garcia-CECOT-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ec3d5a3-a35e-4c5d-83d2-491a8a5a1861.jpg","index":0,"item":"418bb055-1046-4c48-a44c-b2563e2785e0","keywords":null,"link":"/360/20250415_donald-trump-usa-salvador-kitoloncolas-deportalas-nayib-bukele-kilmar-abrego-garcia-CECOT-ebx","timestamp":"2025. április. 15. 18:49","title":"Trump összekacsintott a „legmenőbb diktátorral”, majd nevetve a biztos életveszélybe küldött egy ártatlan családapát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbdfcbcc-31db-46f1-9260-d15c584af0a1","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Show-elemekkel tarkított világkupaversenyt szervez a BOK Sportcsarnokban a Magyar Öttusaszövetség, amelynek elnöke azt szeretné elérni, hogy a jövőben a sportág magyar képviselői a szabályváltozásoknak „alakítói, ne pedig elszenvedői” legyenek.","shortLead":"Show-elemekkel tarkított világkupaversenyt szervez a BOK Sportcsarnokban a Magyar Öttusaszövetség, amelynek elnöke azt...","id":"20250416_ottusa-vilagkupa-verseny-show-balogh-gabor-gulyas-michelle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbdfcbcc-31db-46f1-9260-d15c584af0a1.jpg","index":0,"item":"839b9a26-214d-4d8d-98c5-9d0eff63a864","keywords":null,"link":"/sport/20250416_ottusa-vilagkupa-verseny-show-balogh-gabor-gulyas-michelle","timestamp":"2025. április. 16. 19:13","title":"Hangok, fények, DJ – az öttusa kirakatversenyét rendezik meg Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d7292c5-b252-460c-8587-ff22d677c8f0","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"A ragadós száj- és körömfájás vírus mesterséges eredete politikai téma lett Magyarországon. Nem ez az első összeesküvés-elmélet a kórokozókkal kapcsolatban: a laborban piszkált vagy valamilyen baleset folytán kiszabadult vírusokról eddig is olvashattunk. A mesterséges intelligencia fejlődése nyomán pedig szintet léptek a konteógyártók is. De vajon a biofegyverek gyártásában is segíthet az MI?","shortLead":"A ragadós száj- és körömfájás vírus mesterséges eredete politikai téma lett Magyarországon. Nem ez az első...","id":"20250416_Biofegyverek-MI-szaj-es-koromfajas-Covid-Gulyas-Kemenesi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d7292c5-b252-460c-8587-ff22d677c8f0.jpg","index":0,"item":"a09c380f-e258-4af3-a530-88b167174c88","keywords":null,"link":"/360/20250416_Biofegyverek-MI-szaj-es-koromfajas-Covid-Gulyas-Kemenesi","timestamp":"2025. április. 16. 19:30","title":"Mi történik, ha egy halálos vírus receptjét kérjük a mesterséges intelligenciától?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"369cebd8-c468-48b5-bac1-673a45d5086d","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Schadl György Balaton-parti ingatlanját a vád szerint a kormányhivatali dolgozó lefizetésével túlépítették, ami miatt az ügyintéző és a kivitelező is jogerősen felfüggesztett börtönt kapott.","shortLead":"Schadl György Balaton-parti ingatlanját a vád szerint a kormányhivatali dolgozó lefizetésével túlépítették, ami miatt...","id":"20250416_schadl-gyorgy-siofok-nyaralo-hazi-orizet-vegrehajtoi-kar-korrupcio-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/369cebd8-c468-48b5-bac1-673a45d5086d.jpg","index":0,"item":"e40fa723-597c-4c4e-b30d-bcba54a362f0","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250416_schadl-gyorgy-siofok-nyaralo-hazi-orizet-vegrehajtoi-kar-korrupcio-birosag","timestamp":"2025. április. 16. 07:12","title":"Schadl György a vádiratban is szereplő siófoki luxusnyaralójában tölti házi őrizetét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20227130-c064-4a3b-adb6-bcde0518c63d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azzal számol, hogy ha elég ember megy ki, akkor a rendőrök zárják le az Erzsébet hidat.","shortLead":"Azzal számol, hogy ha elég ember megy ki, akkor a rendőrök zárják le az Erzsébet hidat.","id":"20250417_hadhazy-akos-tuntetes-ferenciek-tere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20227130-c064-4a3b-adb6-bcde0518c63d.jpg","index":0,"item":"eee73313-c962-49d1-95bc-77b417879851","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_hadhazy-akos-tuntetes-ferenciek-tere","timestamp":"2025. április. 17. 11:59","title":"Hadházy Ákos ismét a Ferenciek terére szervez tüntetést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hogy lesznek így Tesla robotaxik?","shortLead":"Hogy lesznek így Tesla robotaxik?","id":"20250416_Elon-Musk-Trump-tarifa-Cybercab-robotaxi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072.jpg","index":0,"item":"3efd4084-1ef2-4fed-bc70-0b07db0b89f4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_Elon-Musk-Trump-tarifa-Cybercab-robotaxi","timestamp":"2025. április. 16. 07:56","title":"Elon Musk legfontosabb autós projektje is veszélybe került Trump kínai tarifája miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gyerekülésteszt: a veszély oldalról érkezik - videóval
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
A többi tesztelt ülésnél ebben a kategóriában még van mit bepótolni.
A többi tesztelt ülésnél ebben a kategóriában még van mit bepótolni. Az összesített értékelésben két modell, az I’Coo C-Care Plus és a Chicco Neptun hiányos minősítéssel érte el a legrosszabb eredményt. Ezek az ülések az oldalütközés során teljesen értékelhetetlenek voltak és ezért összességében is rossz eredménnyel zártak. A HTS Besafe iZi Combi X2 és a Britax Multi-Tech modelleket túl bonyolult beszerelni ezért csak kielégítő minősítést kaptak.
A frontális törésteszten a legtöbb ülés jobb eredményt ért el, mint az oldaltörésnél. A Recaro 2.0 érte el ebben a minősítési kategóriában a legrosszabb, kielégítő minősítést. Ennél az ülésnél fennáll a veszély, hogy a gyermek a medenceöv alatt kicsúszik. A frontális ütközésnél az autóklub tesztelői szigorúbban osztályoznak, mint ezt a törvényileg előírt minimum követelmények előírják. Azt a terhelést veszik figyelembe, mint amilyen egy valódi baleset során keletkezik. Ezért 64 kilométer/órás sebességnél bekövetkező balesetet szimulálnak, az Euro NCAP-normának megfelelően.
A gyerekülések biztonságánál az oldalütközés mellett, a frontális ütközést, az öv elhelyezkedését/igazíthatóságát, továbbá az ülés stabilitását és a fejtámaszt is vizsgálják. Egy hiányos minősítést a frontális vagy oldalütközésnél, a többi kritériumban elért jó eredménnyel sem lehet kiegyenlíteni. A biztonságot vizsgáló fontos kritérium mellett a kényelem, a használat/beszerelés, a használati jellemzők adják az ADAC gyerekülésteszt fő kritériumait.
Sajnos, nem csak jó bizonyítványokat osztogattak a szakemberek: a 22 jelöltből négy az ADAC 2009-es nagy tavaszi gyereküléstesztjén kíméletlenül megbukott – ez olyan eredmény, amire már évek óta nem volt példa. Az őszi teszten sem sokkal jobb a helyzet: tízből kettőnek nem sikerült hiányos minősítésnél jobb osztályzatot elérni. Az aggódó szülők azonban megnyugodhatnak: minden súlycsoportban volt legalább két ülés, ezeket nyugodt szívvel lehet ajánlani.
Az elmúlt években az autós gyerekülések egyre jobbak és legfőképpen biztonságosabbak lettek. Csalódás azonban, hogy ez a pozitív tendencia az tavalyi mindkét tesztben jóval visszafogottabb volt. Miután tavasszal 22 jelöltből négy hiányos minősítést kapott, az aktuális teszten 10 új ülés közül kettő járt ugyanígy. Az I’Coo C-Care Plus ülés oldalütközéses tesztjén a dummy (próbabábu) súlyos következményekkel járó fejsérülést kapott. A Chicco Neptun ülés a gyártótól kapott információk alapján háttámla nélkül használható, ami eleve leminősítéssel jár. Hogy mennyire kritikus lehet ez egy oldalütközés során, a dummy példája jól mutatja. Az oldalütközésnél a háttámaszték nélküli Chicco Neptun ülésben a dummy feje erősen nekicsapódott az ajtó felső szélének, ami nagy terhelést jelent. A mellkas ugyancsak védtelenül csapódott az ajtónak – itt is magas sérülési kockázat áll fenn. Ezen a példán egyértelműen látszik, hogy az európai gyerekülés engedélyezési teszt, ami még mindig nem írja elő az oldalütközést, nem kielégítő.
De pozitív eredmények is születtek: a tavaly tavasszal tesztelt modellek majdnem fele jó minősítéssel büszkélkedhetett. Három új ülés csatlakozott: a Brio Promo (Go)+base Isofix, ami a biztonság kritériumban nagyon jó eredményt ért el, illetve ugyanez a modell isofix rögzítés nélkül, ami az ADAC jó minősítését kapta. Ugyancsak jó eredménnyel zárt a Monterey Booster a Sunshine Kinds-től.
Hogy mi az, ami egy biztonságos ülést fémjelez, jól mutatja a HTS iZi Kid X1 Isofix ülés példája: (megfordítva kell beszerelni, 4 éves korig használható): a tesztelők a frontális ütközés során nagyon alacsony terhelést állapítottak meg és az oldalütközésnél is jelentéktelen volt. Pozitívan értékelték az öv elhelyezkedését, a magas háttámlát és a szoros rögzítési lehetőséget.
Még most is kaphatók kereskedelmi forgalomban számos jó minősítést elért ülések a tavalyi évből – tehát nem okoz gondot, hogy minden egyes gyerekhez és autóhoz megtaláljuk a legmegfelelőbb ülést. Vásárlás előtt érdemes azonban az ülést beszerelni és a gyermekkel együtt kipróbálni.
Háttámla nélkül ne használja A 15 kilótól induló súlycsoport ülései (kb. 4 éves kortól használhatóak), háttámla a nélkül továbbra is felbukkannak a kereskedelemben és még mindig használatban vannak: Miután az oldalról kinyíló fejlégzsákok – a hátsó üléseken is – időközben széles körben elterjedtek, felmerül a kérdés, hogy a háttámla elhagyható-e? Ebben a kérdésben is egyértelmű választ adott a törésteszt: Az oldalütközés pillanatában a próbababa feje pontosan a fej- és az oldallégzsák közé fúródott, fatális következményekkel. Teljesen védtelenül csapódott az ajtó belső falának illetve az oldalablaknak. A mellkasra gyakorolt terhelés is általában nagyobb volt, mint az olyan üléseknél, melyek jó minősítést kaptak és rendelkeztek háttámlával, mivel a légzsákokat a legtöbb esetben felnőttekhez méreteik és így túl kemények egy gyermektestnek.
Az Alpin Daisy ülésből – a gyártó szerint - 25 kilogramm testsúlytól, azaz kb. 7 éves kortól a háttámlát el kell távolítani. Az oldalütközéses teszt során fellépő magas terhelési értékek következtében az ülés az összesített értékelésnél csak hiányos értékelést kapott. Az ADAC azt ajánlja minden szülőnek, hogy a háttámla nélküli üléseket ne használják.
[[ Oldaltörés ( Hogyan tesztelik az üléseket?) ]]
Módszer: így tesztelik az üléseket
Termékkiválasztás: Az évente többször elvégzett ADAC-gyereküléstesztnek a célja, hogy a piacot a lehető legátfogóbban bemutassa. A kiválasztást előválasztás előzi meg – a termék piaci jelentőségének , újdonságénak és minőségének megfelelően. Éppen az újdonságoknál jelentkeznek a problémák: Az átfogó tesztmódszer miatt legalább hat hónapos előfutamidő szükséges. Azokat a termékeket, melyeket nem lehet idő előtt vagy időben a kereskedelemben megvásárolni, csak a következő évben lehet tesztelni. Olyan üléseket sem tesztelnek, amik még módosításra szorulnak, ill. ezeket is csak a következő éves teszt során veszik figyelembe. Az előző évben már tesztelt és változatlanul maradt modelleket sem tesztelik újra – a korábban elért eredmények továbbra is érvényben vannak, ezek eredményei is megtalálható összefoglaló táblázatunkban.
A teszt menete: A gyereküléseknél a frontális és oldalütközés során azt vizsgálják, hogy mennyire biztonságosak. A vizsgasínre egy ötajtós Opel Astra karosszériáját szerelik fel, a tesztelők 64 kilométer/órás sebességgel frontális, 50 kilométer/órás sebességgel oldalütközést szimulálnak. A vizsgakörülmények jóval túlhaladják a törvény által előírt minimum követelményrendszert, azaz az ECE-R 44 nevű gyerekülésre vonatkozó vizsganormát. A terhelési értékeket minden egyes gyerekülés modellnél különböző méretű bábukkal állapították meg, adott esetben ülő vagy nyugalmi pozícióban. Vizsgálták az öv nyomvonalát, a méretre igazíthatóságát, a stabil elhelyezkedését az autóülésen és a fejvédőt. A beszerelést minden egyes ülésnél elvégezték, mégpedig egy három-, és egy ötajtós járműben, valamint egy egyterűben is.
ADAC-tesztkritériumok
Jelentősége százalékban
Tesztkritérium – Biztonság
50
Védelem frontális ütközésnél, 64 km/h sebességnél
40
Védelem oldalütközésnél, 50 km/h sebességnél
40
Övnyomvonal, méretre igazíthatóság
10
Stabil elhelyezkedés
5
Fejtámla/védelem
5
Tesztkritérium - kezelhetőség
50
Beszerelési kísérletek gyermekekkkel és dummykkal a vezető melletti ülésre, a szélső hátsóülésre, a hátsó középső ülésre, ha engedélyezett
Hibás használat lehetőségei
40
A gyermek be- és kicsatolása
20
Az ülés be- és kiszerelése
20
Az ülés átalakítása
10
Használati utasítás
10
Tesztkritérium - kényelem
-
Beszerelési kísérletek gyermekekkkel és dummykkal a vezető melletti ülésre, a szélső hátsóülésre, a hátsó középső ülésre, ha engedélyezett
Lábak elhelyezkedése
33
ülőrész, csupasz részek
33
Gyermek látótere
33
Tesztkritérium – tisztítás, minőség
-
Több tesztelő szubjektív megítélése
tisztítás
50
megmunkálás
50
ADAC-minősítés Az ADAC-minősítés a két legfontosabb kritérium, a biztonság és használat alapján készült
100
ADAC-értékelés
Az ADAC minősítésnél a legfontosabb két kritériumot, a biztonságot és a használatot veszik górcső alá. Az isofix-es üléseknél az eredményt az isofix-beszerelésnél tüntetik fel.
Értékelési séma
ADAC-minősítés
++ = nagyon jó; + = jó, O = kielégítő, Ø = elégséges, - = hiányos
biztonság ++ és kezelés ++
=
++
Biztonság legalább + és kezelés legalább +
=
+
Biztonság legalább O és kezelés legalább O
=
O
Biztonság legalább O/- és kezelés legalább O/-
=
Ø
biztonság – vagy kezelés -
=
-
Ha az ülés több ECE-csoportot is lefed, ezeket minden csoportban tesztelik. Az értékeléskor az összes közül a legrosszabb eredményt, amit az egyes csoportokban elért, veszik figyelembe. Egy ülés, amelyik több súlykategóriában használható, a növekedő gyermeknek a teljes használati idő alatt maximális biztonságot kell, hogy nyújtson.
A súlycsoportok áttekintése ECE-R44 előírás szerint
Osztály
A gyermek súlya
O
10 kilóig
O+
13 kilóig
I
9-18 kilóig
II
15-25 kilóig
III
22-36 kilóig
Ajánlott gyerekülések (jó minősítés):
13 kilogrammig (0+) Brio Primo (Go) + base Isofix Brio Primo (Go) Römer Babysafe Plus + Belted Base (Babysafe SHR) Nania Be-One SP Cybex Aton Emmaljunga First Class 0+ Bébé Confort Streety.fix + Streety.base