Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0e0054d7-e00a-42d2-acf4-e75b8d09fbbf","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Doors legendás énekese 1971 nyarán csatlakozott a 27-esek klubjához és a márványból készült szobrot 10 évvel később állították fel párizsi sírjánál.","shortLead":"A Doors legendás énekese 1971 nyarán csatlakozott a 27-esek klubjához és a márványból készült szobrot 10 évvel később...","id":"20250519_jim-morrison-ellopott-szobor-pere-lachaise-temeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e0054d7-e00a-42d2-acf4-e75b8d09fbbf.jpg","index":0,"item":"cbdcb4bd-eb63-47d3-a4b1-4f718e068291","keywords":null,"link":"/kultura/20250519_jim-morrison-ellopott-szobor-pere-lachaise-temeto","timestamp":"2025. május. 19. 16:35","title":"Tök véletlenül került elő Jim Morrison mellszobra, amit közel 40 éve loptak el a sírjáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"beacad31-b425-4a41-adf0-aa74c62ed2c5","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Megtette hatását Orbán Viktor tihanyi beszéde: a magyarok lakta megyék egyértelműen álltak ki a magyar miniszterelnök által nem támogatott jelölt mellett az elnökválasztás második fordulójában. A magyarok mellett a fiatalok, a nők, az Ukrajnával határos körzetekben élők és a városlakók szavazták meg Nicusor Dant, a szélsőjobbos George Simion kihívóját.","shortLead":"Megtette hatását Orbán Viktor tihanyi beszéde: a magyarok lakta megyék egyértelműen álltak ki a magyar miniszterelnök...","id":"20250520_romania-valasztas-dan-simion-orban-moszkva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/beacad31-b425-4a41-adf0-aa74c62ed2c5.jpg","index":0,"item":"3f7b0c0f-1814-405c-84b9-0a62c102627d","keywords":null,"link":"/360/20250520_romania-valasztas-dan-simion-orban-moszkva","timestamp":"2025. május. 19. 09:01","title":"Bukarest nem Moszkva: az Európa-párti szavazók söpörték le a Fidesz által támogatott szuverenistákat Romániában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3211328f-0741-43ed-bccd-648adf45d61b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Hosszú távon a cukorbetegség és a rák kockázatát is csökkentheti, ha étkezés után egy rövid sétára megyünk, és szabadjára engedjük a kikívánkozó szeleket. Nem mindegy azonban, hogyan időzítünk.","shortLead":"Hosszú távon a cukorbetegség és a rák kockázatát is csökkentheti, ha étkezés után egy rövid sétára megyünk, és...","id":"20250520_seta-szellentes-fingas-egeszseg-cukorbetegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3211328f-0741-43ed-bccd-648adf45d61b.jpg","index":0,"item":"b9b0b378-ea7f-4a92-9378-8bf9043f7d19","keywords":null,"link":"/elet/20250520_seta-szellentes-fingas-egeszseg-cukorbetegseg","timestamp":"2025. május. 20. 06:01","title":"Az orvosok szerint jót tesz az egészségünknek, ha evés után elindulunk szellenteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"035096fe-8c70-497d-aefc-4b4d08adaa09","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán kutatók olyan rendszert fejlesztettek, ami pontosan úgy látja a véráramot, mint a közlekedési kamerák az utakat. A jövőben életeket menthetnek a megoldással, és az egyéni terápiák is hatékonyabbak lehetnek.","shortLead":"Japán kutatók olyan rendszert fejlesztettek, ami pontosan úgy látja a véráramot, mint a közlekedési kamerák az utakat...","id":"20250519_verrogkepzodes-veraram-mikroszkop-mesterseges-intelligencia-verlemezkek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/035096fe-8c70-497d-aefc-4b4d08adaa09.jpg","index":0,"item":"2abbcaf4-a5e2-4c97-9204-c7129086f4d8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_verrogkepzodes-veraram-mikroszkop-mesterseges-intelligencia-verlemezkek","timestamp":"2025. május. 19. 19:03","title":"Élőben figyeli a vérrögképződést a mesterséges intelligencia, azonnal jelez, ha baj van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A párizsi olimpián arany- és ezüstérmet nyert úszó nem nevezte meg a felkészítőit, akik így millióktól estek el. Egy törvénymódosítás értelmében most visszamenőleg is megkaphatják a pénzt.","shortLead":"A párizsi olimpián arany- és ezüstérmet nyert úszó nem nevezte meg a felkészítőit, akik így millióktól estek el...","id":"20250520_lex-milak-kristof-edzo-eletjaradek-uszoszovetseg-wladar-sandor-schmidt-adam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5.jpg","index":0,"item":"9134e023-d5da-4ba9-8350-8aa5ed226bc6","keywords":null,"link":"/sport/20250520_lex-milak-kristof-edzo-eletjaradek-uszoszovetseg-wladar-sandor-schmidt-adam","timestamp":"2025. május. 20. 13:06","title":"Elfogadták a „lex Milákot”, a sportért felelős miniszter is odaítélheti az edzői életjáradékot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"893365ba-c0c4-4de5-b432-dbf1e5dbaa3f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Egy antiszemitizmus ellen harcoló szervezet petíciót is indított a focistából lett műsorvezető kirúgását követelve.","shortLead":"Egy antiszemitizmus ellen harcoló szervezet petíciót is indított a focistából lett műsorvezető kirúgását követelve.","id":"20250519_bbc-gary-lineker-antiszemitizmus-tavozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/893365ba-c0c4-4de5-b432-dbf1e5dbaa3f.jpg","index":0,"item":"0b38955c-7f98-4566-a158-142713c5fd01","keywords":null,"link":"/elet/20250519_bbc-gary-lineker-antiszemitizmus-tavozas","timestamp":"2025. május. 19. 14:08","title":"Antiszemita posztja miatt távozik a BBC-től Gary Lineker","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c661bdb-354c-4781-b3ab-6c994f132443","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Igaz, ezúttal újoncot indított a kormánypárt Vadász Sándorral szemben, aki köztartozás miatt vesztette el mandátumát.","shortLead":"Igaz, ezúttal újoncot indított a kormánypárt Vadász Sándorral szemben, aki köztartozás miatt vesztette el mandátumát.","id":"20250519_hajduhadhaz-idokozi-valasztas-vadasz-sandor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c661bdb-354c-4781-b3ab-6c994f132443.jpg","index":0,"item":"7fd13ca4-eb78-418e-a4b7-8685225d2cde","keywords":null,"link":"/itthon/20250519_hajduhadhaz-idokozi-valasztas-vadasz-sandor","timestamp":"2025. május. 19. 08:21","title":"A hajdúhadházi időközin még jobban kikapott a Fidesz, mint a tavalyi választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4858d1c9-3609-464a-b71c-d9028856e49e","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Elsősorban a Temunak és a Sheinnek fájhat majd az terv, amelynek alapján kéteurós díjat vetne ki az EU minden csomagjukra.","shortLead":"Elsősorban a Temunak és a Sheinnek fájhat majd az terv, amelynek alapján kéteurós díjat vetne ki az EU minden...","id":"20250520_temu_vam_europai-bizottsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4858d1c9-3609-464a-b71c-d9028856e49e.jpg","index":0,"item":"8cfa9383-eda3-4734-96c8-345041bd6093","keywords":null,"link":"/eurologus/20250520_temu_vam_europai-bizottsag","timestamp":"2025. május. 20. 19:52","title":"Kéteurós Temu-adóval készül Brüsszel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gyerekülésteszt: a veszély oldalról érkezik - videóval
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
A többi tesztelt ülésnél ebben a kategóriában még van mit bepótolni.
A többi tesztelt ülésnél ebben a kategóriában még van mit bepótolni. Az összesített értékelésben két modell, az I’Coo C-Care Plus és a Chicco Neptun hiányos minősítéssel érte el a legrosszabb eredményt. Ezek az ülések az oldalütközés során teljesen értékelhetetlenek voltak és ezért összességében is rossz eredménnyel zártak. A HTS Besafe iZi Combi X2 és a Britax Multi-Tech modelleket túl bonyolult beszerelni ezért csak kielégítő minősítést kaptak.
A frontális törésteszten a legtöbb ülés jobb eredményt ért el, mint az oldaltörésnél. A Recaro 2.0 érte el ebben a minősítési kategóriában a legrosszabb, kielégítő minősítést. Ennél az ülésnél fennáll a veszély, hogy a gyermek a medenceöv alatt kicsúszik. A frontális ütközésnél az autóklub tesztelői szigorúbban osztályoznak, mint ezt a törvényileg előírt minimum követelmények előírják. Azt a terhelést veszik figyelembe, mint amilyen egy valódi baleset során keletkezik. Ezért 64 kilométer/órás sebességnél bekövetkező balesetet szimulálnak, az Euro NCAP-normának megfelelően.
A gyerekülések biztonságánál az oldalütközés mellett, a frontális ütközést, az öv elhelyezkedését/igazíthatóságát, továbbá az ülés stabilitását és a fejtámaszt is vizsgálják. Egy hiányos minősítést a frontális vagy oldalütközésnél, a többi kritériumban elért jó eredménnyel sem lehet kiegyenlíteni. A biztonságot vizsgáló fontos kritérium mellett a kényelem, a használat/beszerelés, a használati jellemzők adják az ADAC gyerekülésteszt fő kritériumait.
Sajnos, nem csak jó bizonyítványokat osztogattak a szakemberek: a 22 jelöltből négy az ADAC 2009-es nagy tavaszi gyereküléstesztjén kíméletlenül megbukott – ez olyan eredmény, amire már évek óta nem volt példa. Az őszi teszten sem sokkal jobb a helyzet: tízből kettőnek nem sikerült hiányos minősítésnél jobb osztályzatot elérni. Az aggódó szülők azonban megnyugodhatnak: minden súlycsoportban volt legalább két ülés, ezeket nyugodt szívvel lehet ajánlani.
Az elmúlt években az autós gyerekülések egyre jobbak és legfőképpen biztonságosabbak lettek. Csalódás azonban, hogy ez a pozitív tendencia az tavalyi mindkét tesztben jóval visszafogottabb volt. Miután tavasszal 22 jelöltből négy hiányos minősítést kapott, az aktuális teszten 10 új ülés közül kettő járt ugyanígy. Az I’Coo C-Care Plus ülés oldalütközéses tesztjén a dummy (próbabábu) súlyos következményekkel járó fejsérülést kapott. A Chicco Neptun ülés a gyártótól kapott információk alapján háttámla nélkül használható, ami eleve leminősítéssel jár. Hogy mennyire kritikus lehet ez egy oldalütközés során, a dummy példája jól mutatja. Az oldalütközésnél a háttámaszték nélküli Chicco Neptun ülésben a dummy feje erősen nekicsapódott az ajtó felső szélének, ami nagy terhelést jelent. A mellkas ugyancsak védtelenül csapódott az ajtónak – itt is magas sérülési kockázat áll fenn. Ezen a példán egyértelműen látszik, hogy az európai gyerekülés engedélyezési teszt, ami még mindig nem írja elő az oldalütközést, nem kielégítő.
De pozitív eredmények is születtek: a tavaly tavasszal tesztelt modellek majdnem fele jó minősítéssel büszkélkedhetett. Három új ülés csatlakozott: a Brio Promo (Go)+base Isofix, ami a biztonság kritériumban nagyon jó eredményt ért el, illetve ugyanez a modell isofix rögzítés nélkül, ami az ADAC jó minősítését kapta. Ugyancsak jó eredménnyel zárt a Monterey Booster a Sunshine Kinds-től.
Hogy mi az, ami egy biztonságos ülést fémjelez, jól mutatja a HTS iZi Kid X1 Isofix ülés példája: (megfordítva kell beszerelni, 4 éves korig használható): a tesztelők a frontális ütközés során nagyon alacsony terhelést állapítottak meg és az oldalütközésnél is jelentéktelen volt. Pozitívan értékelték az öv elhelyezkedését, a magas háttámlát és a szoros rögzítési lehetőséget.
Még most is kaphatók kereskedelmi forgalomban számos jó minősítést elért ülések a tavalyi évből – tehát nem okoz gondot, hogy minden egyes gyerekhez és autóhoz megtaláljuk a legmegfelelőbb ülést. Vásárlás előtt érdemes azonban az ülést beszerelni és a gyermekkel együtt kipróbálni.
Háttámla nélkül ne használja A 15 kilótól induló súlycsoport ülései (kb. 4 éves kortól használhatóak), háttámla a nélkül továbbra is felbukkannak a kereskedelemben és még mindig használatban vannak: Miután az oldalról kinyíló fejlégzsákok – a hátsó üléseken is – időközben széles körben elterjedtek, felmerül a kérdés, hogy a háttámla elhagyható-e? Ebben a kérdésben is egyértelmű választ adott a törésteszt: Az oldalütközés pillanatában a próbababa feje pontosan a fej- és az oldallégzsák közé fúródott, fatális következményekkel. Teljesen védtelenül csapódott az ajtó belső falának illetve az oldalablaknak. A mellkasra gyakorolt terhelés is általában nagyobb volt, mint az olyan üléseknél, melyek jó minősítést kaptak és rendelkeztek háttámlával, mivel a légzsákokat a legtöbb esetben felnőttekhez méreteik és így túl kemények egy gyermektestnek.
Az Alpin Daisy ülésből – a gyártó szerint - 25 kilogramm testsúlytól, azaz kb. 7 éves kortól a háttámlát el kell távolítani. Az oldalütközéses teszt során fellépő magas terhelési értékek következtében az ülés az összesített értékelésnél csak hiányos értékelést kapott. Az ADAC azt ajánlja minden szülőnek, hogy a háttámla nélküli üléseket ne használják.
[[ Oldaltörés ( Hogyan tesztelik az üléseket?) ]]
Módszer: így tesztelik az üléseket
Termékkiválasztás: Az évente többször elvégzett ADAC-gyereküléstesztnek a célja, hogy a piacot a lehető legátfogóbban bemutassa. A kiválasztást előválasztás előzi meg – a termék piaci jelentőségének , újdonságénak és minőségének megfelelően. Éppen az újdonságoknál jelentkeznek a problémák: Az átfogó tesztmódszer miatt legalább hat hónapos előfutamidő szükséges. Azokat a termékeket, melyeket nem lehet idő előtt vagy időben a kereskedelemben megvásárolni, csak a következő évben lehet tesztelni. Olyan üléseket sem tesztelnek, amik még módosításra szorulnak, ill. ezeket is csak a következő éves teszt során veszik figyelembe. Az előző évben már tesztelt és változatlanul maradt modelleket sem tesztelik újra – a korábban elért eredmények továbbra is érvényben vannak, ezek eredményei is megtalálható összefoglaló táblázatunkban.
A teszt menete: A gyereküléseknél a frontális és oldalütközés során azt vizsgálják, hogy mennyire biztonságosak. A vizsgasínre egy ötajtós Opel Astra karosszériáját szerelik fel, a tesztelők 64 kilométer/órás sebességgel frontális, 50 kilométer/órás sebességgel oldalütközést szimulálnak. A vizsgakörülmények jóval túlhaladják a törvény által előírt minimum követelményrendszert, azaz az ECE-R 44 nevű gyerekülésre vonatkozó vizsganormát. A terhelési értékeket minden egyes gyerekülés modellnél különböző méretű bábukkal állapították meg, adott esetben ülő vagy nyugalmi pozícióban. Vizsgálták az öv nyomvonalát, a méretre igazíthatóságát, a stabil elhelyezkedését az autóülésen és a fejvédőt. A beszerelést minden egyes ülésnél elvégezték, mégpedig egy három-, és egy ötajtós járműben, valamint egy egyterűben is.
ADAC-tesztkritériumok
Jelentősége százalékban
Tesztkritérium – Biztonság
50
Védelem frontális ütközésnél, 64 km/h sebességnél
40
Védelem oldalütközésnél, 50 km/h sebességnél
40
Övnyomvonal, méretre igazíthatóság
10
Stabil elhelyezkedés
5
Fejtámla/védelem
5
Tesztkritérium - kezelhetőség
50
Beszerelési kísérletek gyermekekkkel és dummykkal a vezető melletti ülésre, a szélső hátsóülésre, a hátsó középső ülésre, ha engedélyezett
Hibás használat lehetőségei
40
A gyermek be- és kicsatolása
20
Az ülés be- és kiszerelése
20
Az ülés átalakítása
10
Használati utasítás
10
Tesztkritérium - kényelem
-
Beszerelési kísérletek gyermekekkkel és dummykkal a vezető melletti ülésre, a szélső hátsóülésre, a hátsó középső ülésre, ha engedélyezett
Lábak elhelyezkedése
33
ülőrész, csupasz részek
33
Gyermek látótere
33
Tesztkritérium – tisztítás, minőség
-
Több tesztelő szubjektív megítélése
tisztítás
50
megmunkálás
50
ADAC-minősítés Az ADAC-minősítés a két legfontosabb kritérium, a biztonság és használat alapján készült
100
ADAC-értékelés
Az ADAC minősítésnél a legfontosabb két kritériumot, a biztonságot és a használatot veszik górcső alá. Az isofix-es üléseknél az eredményt az isofix-beszerelésnél tüntetik fel.
Értékelési séma
ADAC-minősítés
++ = nagyon jó; + = jó, O = kielégítő, Ø = elégséges, - = hiányos
biztonság ++ és kezelés ++
=
++
Biztonság legalább + és kezelés legalább +
=
+
Biztonság legalább O és kezelés legalább O
=
O
Biztonság legalább O/- és kezelés legalább O/-
=
Ø
biztonság – vagy kezelés -
=
-
Ha az ülés több ECE-csoportot is lefed, ezeket minden csoportban tesztelik. Az értékeléskor az összes közül a legrosszabb eredményt, amit az egyes csoportokban elért, veszik figyelembe. Egy ülés, amelyik több súlykategóriában használható, a növekedő gyermeknek a teljes használati idő alatt maximális biztonságot kell, hogy nyújtson.
A súlycsoportok áttekintése ECE-R44 előírás szerint
Osztály
A gyermek súlya
O
10 kilóig
O+
13 kilóig
I
9-18 kilóig
II
15-25 kilóig
III
22-36 kilóig
Ajánlott gyerekülések (jó minősítés):
13 kilogrammig (0+) Brio Primo (Go) + base Isofix Brio Primo (Go) Römer Babysafe Plus + Belted Base (Babysafe SHR) Nania Be-One SP Cybex Aton Emmaljunga First Class 0+ Bébé Confort Streety.fix + Streety.base