Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c3ced2ad-b298-446a-9aea-95451ad265c3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már csak néhány hónapon keresztül lehet használni azt az androidos képességet, ami lehetővé teszi az alkalmazások letöltés nélküli próbálgatását.","shortLead":"Már csak néhány hónapon keresztül lehet használni azt az androidos képességet, ami lehetővé teszi az alkalmazások...","id":"20250613_google-play-aruhaz-azonnali-alkalmazasok-funkcio-megszunes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3ced2ad-b298-446a-9aea-95451ad265c3.jpg","index":0,"item":"76e02e52-dd01-4e42-8a4b-58237e1b55a8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_google-play-aruhaz-azonnali-alkalmazasok-funkcio-megszunes","timestamp":"2025. június. 13. 18:03","title":"8 év után megszűnik az Android egyik funkciója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1df1ede8-62de-4e5c-b64e-881141d8be35","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj Leaf villanyautó a Nissan valaha készült legszerényebb légellenállású modellje.","shortLead":"A vadonatúj Leaf villanyautó a Nissan valaha készült legszerényebb légellenállású modellje.","id":"20250612_a-levego-ker-elnezest-az-uj-nissan-leaftol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1df1ede8-62de-4e5c-b64e-881141d8be35.jpg","index":0,"item":"1d24cb55-ea1b-413f-bd91-31e0b6880acc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_a-levego-ker-elnezest-az-uj-nissan-leaftol","timestamp":"2025. június. 12. 06:41","title":"A levegő kér elnézést a teljesen új Nissan Leaftől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"912f6a17-ffa5-475a-8f8c-a98e6b45b013","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"360","description":"A változókor önmagában is kihívás, és még nehezebb lehet, ha nem egészen úgy zajlik le, ahogyan szokott. Milyen okok válthatják ki a korai menopauzát, milyen vizsgálatokat érdemes elvégeztetni, és mire figyeljen, aki mindenképp szeretne gyereket? Miért számít, hogy egy nő 20 vagy 40 évet él ösztrogén nélkül, és mit vegyen figyelembe, aki a hormonterápiát fontolgatja? A korai menopauzáról és a korai petefészek-elégtelenségről beszéltünk Dr. Deli Tamás nőgyógyász-endokrinológussal és Iványi Orsolyával, a Magyar Menopausa Társaság vezetőségi tagjával.","shortLead":"A változókor önmagában is kihívás, és még nehezebb lehet, ha nem egészen úgy zajlik le, ahogyan szokott. Milyen okok...","id":"20250612_korai-klimax-menopauza-petefeszek-kimerules-nogyogyasz-endokrinologus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/912f6a17-ffa5-475a-8f8c-a98e6b45b013.jpg","index":0,"item":"7c9d8588-e7ba-4ef5-93ee-c24005a6a696","keywords":null,"link":"/360/20250612_korai-klimax-menopauza-petefeszek-kimerules-nogyogyasz-endokrinologus","timestamp":"2025. június. 12. 16:30","title":"„El kellett gyászolnom, hogy tíz évet veszítettem az életemből” – akiket a menopauza túl korán elér","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c8435b4-c80c-4fd9-ada1-6ed4e0ea0b37","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Márciushoz képest nőtt, éves alapon enyhén visszaesett az építőipar termelése. A szerződésállomány jóval magasabb volt, mint egy évvel korábban.","shortLead":"Márciushoz képest nőtt, éves alapon enyhén visszaesett az építőipar termelése. A szerződésállomány jóval magasabb volt...","id":"20250613_Az-epitoipar-eletjeleket-mutat-de-odebb-meg-a-feltamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c8435b4-c80c-4fd9-ada1-6ed4e0ea0b37.jpg","index":0,"item":"1798f449-8cd2-4199-a43c-901ce03712d0","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250613_Az-epitoipar-eletjeleket-mutat-de-odebb-meg-a-feltamadas","timestamp":"2025. június. 13. 08:52","title":"Az építőipar életjeleket mutat, de odébb még a feltámadás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a8f1326-f3ed-4930-9128-5a8715f73365","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Hatmilliót kaptak egy kápolna eredeti funkciójának helyreállítására Dombóváron. Kár, hogy az épület soha nem volt kápolna, már nyomoz is a NAV.","shortLead":"Hatmilliót kaptak egy kápolna eredeti funkciójának helyreállítására Dombóváron. Kár, hogy az épület soha nem volt...","id":"20250612_Kapolnafelujitasra-nyertek-penzt-a-fideszes-vallalkozok-de-kiderult-egy-turpissag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a8f1326-f3ed-4930-9128-5a8715f73365.jpg","index":0,"item":"2b929e7d-e6c2-46e8-8393-1e085b706b42","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250612_Kapolnafelujitasra-nyertek-penzt-a-fideszes-vallalkozok-de-kiderult-egy-turpissag","timestamp":"2025. június. 12. 07:55","title":"Kápolnafelújításra nyertek pénzt a fideszes vállalkozók, de kiderült egy turpisság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05a4bb01-5cda-43f6-ac1c-53740c200515","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyelőre nem tudni, mikor indulhat el az űrbe a második magyar űrhajós.","shortLead":"Egyelőre nem tudni, mikor indulhat el az űrbe a második magyar űrhajós.","id":"20250612_kapu-tibor-urutazas-halasztas-nemzetkozi-urallomas-nasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05a4bb01-5cda-43f6-ac1c-53740c200515.jpg","index":0,"item":"a0a99cd8-39d6-4e1a-9db2-083a306bf6ce","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_kapu-tibor-urutazas-halasztas-nemzetkozi-urallomas-nasa","timestamp":"2025. június. 12. 17:55","title":"Tovább húzódik Kapu Tibor űrutazásának startja, most a Nemzetközi Űrállomással vannak gondok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33256900-c18e-4e3c-83db-499ca8f1b8d1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A KLM flottájában harmincnégy Boeing 787 Dreamliner is van.","shortLead":"A KLM flottájában harmincnégy Boeing 787 Dreamliner is van.","id":"20250613_air-india-lezuhant-repulogep-boeing-787-dreamliner-air-france-klm-vezerigazgato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33256900-c18e-4e3c-83db-499ca8f1b8d1.jpg","index":0,"item":"c5afbf73-78bf-49f9-91c4-3e74f9b3de44","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_air-india-lezuhant-repulogep-boeing-787-dreamliner-air-france-klm-vezerigazgato","timestamp":"2025. június. 13. 17:23","title":"Az Air France–KLM vezérének töretlen a bizalma az Indiában lezuhant repülőtípus iránt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2da67a3c-0c54-4631-baf6-06aab47403c0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új anyagok tervezésébe vonták be a mesterséges intelligenciát, és sikerült létrehozni egy igen könnyű, ám egészen szélsőséges igénybevételeknek is ellenálló különleges anyagot.","shortLead":"Új anyagok tervezésébe vonták be a mesterséges intelligenciát, és sikerült létrehozni egy igen könnyű, ám egészen...","id":"20250612_eros-ellenallo-konnyu-anyagot-tervezett-a-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da67a3c-0c54-4631-baf6-06aab47403c0.jpg","index":0,"item":"2c5374d3-8604-47a7-86ec-23ce5b5326cb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_eros-ellenallo-konnyu-anyagot-tervezett-a-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. június. 12. 19:03","title":"A tudósoknak is leesett az álluk, olyan csodaanyagot tett le az asztalra a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Akadnak, akik szerint túl kicsi az ország, ezért a gyártók inkább a nagyobb felvevőpiacokat szolgálják ki először, mi...
Akadnak, akik szerint túl kicsi az ország, ezért a gyártók inkább a nagyobb felvevőpiacokat szolgálják ki először, mi pedig csak ezek után következünk a sorban. Mások biztosak abban, hogy Kína szívja fel az Európának szánt készleteket. De vajon mennyi igaz a pletykákból? Ezt próbáljuk megfejteni néhány, Magyarországon forgalmazott márka importőrének segítségével. A következőkben leírtak nem adnak átfogó képet a hazai helyzetről, inkább csak a piaci trendekre koncentrálnak.
Kereslet-kínálat A recesszió az autógyártók üzletpolitikáján is sokat változtatott. Már nem jellemző a komoly raktárkészletek felhalmozása, illetve a gyártókapacitások teljes kihasználása. A válság hatására mindenki igyekezett kiárusítani a készleteit és csökkenteni a legyártott mennyiséget, így próbálták elkerülni, hogy eladatlan készletek álljanak a gyárak udvarain. A kereslet – legalábbis Európában – lassan növekszik, tehát az gyártók sem kapkodják el a kapacitás bővítését. Az importőrök ilyen helyzetben egy dolgot tehetnek: arra koncentrálnak, hogy a legkeresettebb változatokból mindig kellő mennyiség álljon rendelkezésre.
Hosszabb lett?
Mazda
Az autógyárak hazai képviselői egyértelmű nemmel feleltek arra a kérdésre, miszerint kialakult-e hosszabb várakozási idő a recessziót megelőző időszakhoz képest, bár – elsősorban a különleges igények, vagy a távoli gyártás miatt - előfordulnak kirívó esetek. A gyárak földrajzi elhelyezkedése mellett ugyanis az is fontos, hogy a vevő talál-e megfelelő autót a rendelkezésre álló készletből, vagy különlegesek az igényei. Utóbbi esetben nem kizárt, hogy valóban fél évbe telik, mire hozzájut az elképzelései szerinti kocsihoz.
Kína habzsol Bár a brutálisan bővülő kínai piacnak is lehetne elszívó hatása, a gyártók állítják: az ázsiai országba szánt modelljeiket helyben gyártják, ezért nem kell az Európába szánt autókat átirányítani. Ráadásul a szállítás és a helyi igényeknek megfelelő átalakítás is újabb költségeket jelentene, tehát nem valószínű, hogy egy európai autó végül valamelyik kínai nagyvárosban köt ki. A kínai specifikációjú modellek ugyanis műszakilag és felszereltségben is eltérnek az európaiaktól, sőt léteznek kifejezetten az ottani piacra szánt, Európában nem is forgalmazott típusok (Peugeot 408, Audi A6L, BMW 5L, VW Santana stb.).
Mára szinte minden gyártónak működnek gyárai Kínában. A Volkswagen csoport esetében a VW, a Škoda és az Audi mellett egyedül a Seat nem készít itt autót, ugyanis a konszernen belül ők Latin-Amerikára koncentrálnak. A Suzuki is működtet gyárakat a távol-keleti országban, de ha igény mutatkozik rá, akár Japánból is ki tudják elégíteni a felmerülő igényeket. A Toyota európai eladásainak túlnyomó többsége európai gyártású modell. A Honda a magyar piacot többnyire az angliai gyárából szolgálja ki, ami pillanatnyilag nem használja a teljes kapacitását, tehát szükség esetén vannak még tartalékaik. A Ford európai gyáraiból csak két modell kerül a tengerentúlra. A Transit Connectet a romániai Craiovából, a Grand C-Maxot pedig Spanyolországból szállítják az egyesült államokbeli kereskedőkhöz.
[[ Oldaltörés (Mennyit várunk?) ]]
Általánosságban elmondható, hogy a készleten lévő autókhoz néhány nap, míg a gyártásból rendelt járművek zöméhez 2-3 hónap alatt hozzájuthat. Ha a vásárlónak BMW-re, vagy Minire fáj a foga, készlettől függően két héten belül megkapja. Ha nem talál kedvére valót a készletből, le kell gyártatni az autót, ami 8-10 hét, az angliai gyártású Mini esetében pedig 10-12 hét várakozást jelent. Az Egyesült Álamokban készülő X3, X5 és X6 modellek átadása 14 hétig is tarthat. Mivel itt sokszor nagyobb az érdeklődés, mint a gyár kapacitása, az sem kizárt, hogy nő a szállítási idő.
A hazai gyártású Suzuki modelleket (Swift, SX4, Splash) egy hét alatt kaphatjuk meg, persze csak ha raktáron van a keresett modell. Ha nem, 2-3 hónapra nőhet a várakozás. A Grand Vitarára, a Jimny-re,vagy az SX4 Sedanra minimum egy, a Japánból érkező ötajtós Grand Vitarára több hónapot is várhatunk. A készletből válogatva a Toyotánál 7-10 nap múlva juthat autóhoz, ha rendeljük, 3-4 hónapot kell várnia.
A Hondánál a teljes európai készletből válogathatnak a kuncsaftok, ami a korábbi 1-2 hónaphoz képest 2-3 hétre csökkentheti a megrendelt kocsik átadási határidejét. Ha gyártásból rendelik, a japán cég 2-3 hónapos határidővel szállítja a kocsit. A Citroennél akár három munkanap alatt autóhoz juthat a vevő. Ennyi a forgalomba helyezéshez és a felkészítéshez szükséges idő. Ez alól kivétel a C-Crosser, ahol a gyártásból rendelve a 4-5 hónapnyi várakozás sem kizárt.
A VW konszernnél némileg nőttek a szállítási határidők, mert az év végén és januárban erősödött a nyugat-európai piac, itthon pedig nőtt az érdeklődés a flották iránt. A Volkswagennél és a Skodánál 8-10 hét a várakozás, de a TSI és az 1.6 CR TDI motorok iránti kereslet miatt előfordulhat, hogy ehhez hozzá kell adni néhány hetet. A Seatnál 12-16 hét alatt érkeznek meg az új autók. Az Audi A1 alapváltozata 8-9 hét, a TFSI motoros A1 10-16 hét alatt jön meg. Az A4 és az A8 modellekre 8-9 hét a várakozás, míg a nyugaton népszerűbb Q5 és TT modellek új tulajdonosainak 20 hetet kell várniuk. A Q7 esetében még türelmesebbnek kell lenni, esetében akár 29 hét is eltelhet, mire autóhoz jutunk.
A Ford kereskedői a megelőző két hónap eladásai alapján határozzák meg aktuális havi rendeléseiket. A szokásos 2-3 hónapnál hosszabb várakozás csak bizonyos modellek és felszereltség esetén alakulhat ki. Az Ecoboost motorral és Powershift váltóval szerelt Mondeók esetén például akkora a kereslet, hogy akár a hat hónapos várakozás sem kizárt. Ezen kívül csak a Thaiföldön gyártott Rangereknél lehet az átlagosnál hosszabb, 4-5 hónapos szállítás, az új Ranger viszont már Dél-Afrikából érkezik, ami 4-6 hétre csökkenti a folyamatot.
Pásztor Máté
A felsorolt adatok az autógyártók magyarországi importőreinek tájékoztatására alapulnak, tehát amennyiben mást tapasztalt, írja meg nekünk konkrét tényekkel és mi kivizsgáljuk.
A közel 900 milliós Völner-Schadl korrupciós per fővádlottja és felesége százmilliós nagyságrendű osztalékot vehetett fel végrehajtó irodáikból tavaly is.
Miután Lázár János minisztériuma kiengedett egy 15 millió eurós Klimt-képet, most jogszabályváltozást ígért, és azt is felvetette, ha kell a Szépművészeti Múzeumnak a kép, megvásárolhatja az állam.