Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f058e29e-70f0-4115-ac0a-708beadb09f6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az épp új gazdára váró Bugatti Veyron Super Sport Royale-lal eddig csak pár száz kilométert tettek meg.","shortLead":"Az épp új gazdára váró Bugatti Veyron Super Sport Royale-lal eddig csak pár száz kilométert tettek meg.","id":"20250331_mindenki-utana-fordul-1200-loeros-sarga-fekete-bugatti-veyron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f058e29e-70f0-4115-ac0a-708beadb09f6.jpg","index":0,"item":"b31639e3-f4b0-45eb-9202-7fe362276509","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_mindenki-utana-fordul-1200-loeros-sarga-fekete-bugatti-veyron","timestamp":"2025. március. 31. 06:41","title":"Mindenki utána fordul ennek az 1200 lóerős sárga-fekete Bugattinak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a89ab0c6-7df8-42b1-abc2-ba69f1d8ec74","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Rákossy Balázs 2022 nyarától volt a Diákhitel Központ vezérigazgatója, Magyar Pétert váltotta a szervezet élén.","shortLead":"Rákossy Balázs 2022 nyarától volt a Diákhitel Központ vezérigazgatója, Magyar Pétert váltotta a szervezet élén.","id":"20250331_diakhitel-kozpont-vezeto-rakossy-balazs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a89ab0c6-7df8-42b1-abc2-ba69f1d8ec74.jpg","index":0,"item":"a08600eb-5094-4e27-9875-606bad24ff8a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_diakhitel-kozpont-vezeto-rakossy-balazs","timestamp":"2025. március. 31. 14:44","title":"Felmentették tisztségéből a Diákhitel Központ vezetőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A februári adat havi alapon ugyanakkor minimális csökkenést mutat.","shortLead":"A februári adat havi alapon ugyanakkor minimális csökkenést mutat.","id":"20250331_KSH-ipari-termeloi-arak-februar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2.jpg","index":0,"item":"692998d5-a6cd-4cb9-87aa-b067b86d6ff4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_KSH-ipari-termeloi-arak-februar","timestamp":"2025. március. 31. 09:34","title":"Tovább robognak az árak az iparban is, 8,2 százalékos az éves emelkedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c251ed4-d67e-4772-ac2b-b86764cc30f5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az orbáni poloskázás után jött Lázár kullancsozása, amire Magyar Péter vámpírozással válaszolt.","shortLead":"Az orbáni poloskázás után jött Lázár kullancsozása, amire Magyar Péter vámpírozással válaszolt.","id":"20250331_magyar-peter-Lazar-janos-vampir-kullancs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c251ed4-d67e-4772-ac2b-b86764cc30f5.jpg","index":0,"item":"7447457d-3f6c-41c7-8cb0-9138db1d6b81","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_magyar-peter-Lazar-janos-vampir-kullancs","timestamp":"2025. március. 31. 18:16","title":"Magyar Péter levámpírozta Lázár Jánost","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A megemelt importvámokra áremeléssel válaszol az olasz cég. Több tízezer, egy modell esetében több százezer dolláros lesz a drágulás.","shortLead":"A megemelt importvámokra áremeléssel válaszol az olasz cég. Több tízezer, egy modell esetében több százezer dolláros...","id":"20250331_Trump-importvamok-autok-Ferrari-dragulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9.jpg","index":0,"item":"58655e7b-0ec1-48e0-886c-0577e9545272","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_Trump-importvamok-autok-Ferrari-dragulas","timestamp":"2025. március. 31. 07:22","title":"Trump miatt még drágább lesz a Ferrari az USA-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbb5aa8e-a933-41e1-862d-a53e21fe6285","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tajvani CSBC nevű vállalat több mint 1 tonna robbanóanyaggal felszerelhető robothajót készített, aminek célzását a mesterséges intelligencia vezérli.","shortLead":"A tajvani CSBC nevű vállalat több mint 1 tonna robbanóanyaggal felszerelhető robothajót készített, aminek célzását...","id":"20250331_tajvan-robothajo-hadihajo-kina-haditechnologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbb5aa8e-a933-41e1-862d-a53e21fe6285.jpg","index":0,"item":"f0121ddb-4945-4e66-ba82-2f609b1eafa9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_tajvan-robothajo-hadihajo-kina-haditechnologia","timestamp":"2025. március. 31. 14:03","title":"Komoly fenyegetést jelenthet a kínai hadihajóknak az új tajvani robothajó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszter annak ellenére jelentette ezt ki, hogy Magyarországon negyedik éve hathavonta hosszabbítgatják meg a háborús vészhelyzetet.","shortLead":"A miniszter annak ellenére jelentette ezt ki, hogy Magyarországon negyedik éve hathavonta hosszabbítgatják meg...","id":"20250330_szijjarto-peter-ukrajna-haboru-europai-unio-veszelyhelyzet-beke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295.jpg","index":0,"item":"336f0e75-1bf4-4ee6-b231-1868db95523c","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_szijjarto-peter-ukrajna-haboru-europai-unio-veszelyhelyzet-beke","timestamp":"2025. március. 30. 12:58","title":"Szijjártó: az EU egyetlen tagállamát és egészét sem fenyegeti semmilyen háborús kockázat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c9dfbde-b3ce-4647-ab62-78ff7ed6f98d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ha bűnösnek találják, akár halálbüntetést vagy életfogytiglani börtönt is kiszabhatnak rá.","shortLead":"Ha bűnösnek találják, akár halálbüntetést vagy életfogytiglani börtönt is kiszabhatnak rá.","id":"20250401_Del-Korea-felfuggesztett-elnoke-alkotmanybirosag-rendkivuli-allapot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c9dfbde-b3ce-4647-ab62-78ff7ed6f98d.jpg","index":0,"item":"0eec53b1-af55-462b-a6f0-c69e5ba3d9dc","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_Del-Korea-felfuggesztett-elnoke-alkotmanybirosag-rendkivuli-allapot","timestamp":"2025. április. 01. 07:49","title":"Napokon belül dönt az alkotmánybíróság Dél-Korea felfüggesztett elnökének sorsáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lángoló Fordok, széteső Suzukik - milliószámra hívják vissza a kocsikat
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az autó visszahívások egyaránt érintik az alsótól a prémium kategóriás kocsikban ülő tulajdonosokat. Más kérdés, hogy bosszankodni érdemes a kellemetlenségen vagy inkább örüljünk, hogy kiterjedt szolgáltatást is vásárolunk autónk mellé, amely akár az életünket is megmentheti.
Mint a hvg.hu is megírta ma, 2,76 millió autót hív vissza világszerte a Toyota kormány- és vízpumpa hibák miatt. A kormánytengelyei nem elég erősek, a vízpumpák pedig rövidzárlatot okozhatnak gyártási hiba miatt. A Toyota hazai márkaimportőre azt közölte szerdán a hvg.hu-val, hogy 3043 darab gépjármű érintett Magyarországon a mostani visszahívásban. A legnagyobb számban az Avenis 2 557 darabbal, a Corolla Sedan japán gyártású típusa 193 darabbal és a hibrid meghajtású Toyota Prius II. generációja 293 darabbal. A Toyota pár hónapja is 7,5 millió autót készül visszahívni világszerte főként az elektromos ablakemelő miatt, amely tüzet okozhat. A főbb modellek a Camry, a Rav4 és a Yaris voltak. Mégis a Toyota vásárlóinak közel 50 százaléka autója cseréjekor ismét a japán márkát választja és ezzel a leghűségesebb vásárlókat tudhatja maga mögött.
Ford
Az idén is szinte minden hónapra jutott egy-egy visszahívás. Januárban a Volkswagen csoport hívott vissza 325 ezer 2009 és 2011 között gyártott, a kétliteres dízellel szerelt Eos, Golf, Jetta, Passat, Tiguan modelleket és ugyanazzal a motorral eladott Skodákat valamint Seatokat. Ebben az esetben az üzemanyag-befecskendező rendszer hibájából előfordulhatott a motor leállása. Ugyanebben a hónapban a Toyota és a Lexus kényszerült 1,7 millió kocsit megvizsgáltatni a gázpedál lehetséges hibái miatt.
Júliusban a Ford tízezer autó tulajdonosnak jelezte, az üzemanyag vezetékének szakadása miatt, ha lehet, ne használják kocsijukat, ugyanis már a gyár területén is kigyulladt néhány emiatt. A márka történetében egyébként a 2009-es év volt a mélypont visszahívás szempontjából, akkor 14 millió darabot kellett átnézni.
De említhetjük a két évvel ezelőtti 120 ezer magyar Suzukit érintő akciót, ahol a lengéscsillapítók korróziója miatt a keréktartó-csonk leválhat és az autó egyszerűen „összecsuklik”. A legemlékezetesebb baki mégis az A-osztályú Mercedeshez fűződik talán, amely a „jávorszarvas teszten” bukott meg, amikor a kikerülési manőver során egy újságíró borult fel az autóval. Ezt követően a megerősített futómű és a menetstabilizáló is szériatartozékává vált a kocsikban.
A visszahívás a gyártó szempontjából a visszahívás egyértelműen óvintézkedés, ha bizonyíthatóan műszaki hibából ered a baleset a törvények értelmében a termék gyártójának kell megtérítenie a költségeket és nem csak a tulajdonos felé, hanem a baleset valamennyi érintettjének is. Az más kérdés, ha a beszállító alkatrésze a hibás, a késztermékért továbbra is a gyártó felel. Ez pedig dollár/euró milliókban mérhető kiesést is eredményezhet a cégnek. De vajon a gyártó növeli vagy csökkenti-e presztízsét, ha beismeri a hibákat nyíltan?
A hiba észrevételétől a visszahívási akcióig igen sok állomáson keresztül zajlik egy visszahívási folyamat. A logisztikától kezdve a válságkommunikáción át elég sok tennivaló akad egy-egy gyártónál. A Toyota Magyarországnál egy korábbi eset kapcsán tudtuk meg, hogy a konkrét kidolgozás folyamata kizárólag az anyaországban történik és a regionális központok a végrehajtás mikéntjét végzik el.
Toyota
A hiba feltárása után az érintett országokban futó modellek teljes, alvázszámmal ellátott listáját kapják meg, adott esetben a cserélendő alkatrészeket is, azt azonban európai beszállítóktól vagy a cég európai központjától. Ezt követően a márkaszervizeket kell felkészíteni a várható ügyfelek mennyiségére. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy az előre bejegyzett munkák torlódnának.
A visszahívások mértéke egyik országban sem éri el azt a szintet, amely miatt a szervizek túlterheltté válhatnának. Ez persze függ attól is, hogy mely alkatrész hibásodott meg. A tulajdonosok értesítése a regionális központokban dolgozó műszaki szakemberek által összeállított leírással, itthon levél útján történik. Ha a tulajdonos nem kapná meg az üzenetet és autóját emiatt nem viszi szervizbe, a legrosszabb esetben is a következő időszaki átvizsgáláson értesítik és elhárítják a problémát. A visszahívási akcióknak ugyanis nincs elévülési idejük. Azok az autók, amelyeket esetleg idős koruk miatt már nem márkaszervizbe visznek, viszont kisebb eséllyel esnek át garanciális javításon.