szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mennyit bír ki egy-egy garnitúra nyári gumi? Hogyan vezessünk, hogy később kopjon el az abroncsunk? Miért fontos a guminyomás? Mire számíthatunk, ha a nyári szezonban is fennhagyjuk a téli gumiszettet? Hasznos tanácsok gumicsere előtt.

A téli, nyári gumicsere ideje igen változatos képet mutat. „Volt rá példa, hogy a szezon már március 10. körül elkezdődött, és akadnak olyan évek is, mint az idei, mikor az elhúzódó télies időjárási- és útviszonyok miatt a csere csak áprilisban válik időszerűvé” – mondta el a hvg.hu-nak Estéli Győző, a Gumibiznisz Gumi- és Autószerviz vezetője, a gumibiznisz.hu tulajdonosa.

Érdemes figyelni a meteorológiai jelentéseket. A hajnali fagyok elmúltával, a melegebb napok tartós beköszöntével itt a nyári gumik ideje. Annak, aki éjjelente, hajnalban, vagy hegyek-völgyek között autózik, nyilván valamivel később válik aktuálissá a csere, mint annak, aki jellemzően nappal, városban használja az autóját. Bár a nyárigumi-szezon kiegyensúlyozottabban zajlik, mint a téli, nem jellemzi olyan roham, tülekedés, mint amit az első havazás szokott okozni, mégis érdemes előre időpontot foglalni a szervizekben, így időt spórolhatunk, elkerülhetjük a sorban állást.

Téli gumival hosszabb lesz a fékút

Több autós nem tud két gumiszettet megengedni magának, ezért egész évben téli gumikkal jár, mert úgy gondolja, hogy még mindig kevésbé veszélyes téli abronccsal járni nyáron, mint fordítva. Ez általában igaz is, megvannak azonban a hátulütői. A téli gumik nyári használata gyorsabb kopást, nagyobb menetzajt és többletfogyasztást eredményez. A hőmérséklet emelkedésével, különösen nagy hőségben a lágyabb keverékű téli gumikkal a tapadás és a stabilitás is csökken. Főleg kanyarban, megterhelt jármű esetén tapasztalható velük egyfajta bizonytalan, „nyúlós” érzés.  A nyári gumikhoz képest hosszabb fékúttal is számolni kell.

autoblog.com

Ezzel együtt, ha téli gumijaink profilmélysége már nem éri el a 4 millimétert, tehát következő télen biztonsággal már nem használhatók, kifuttathatjuk őket a nyáron, feltéve, hogy nem tesszük ki őket jelentősebb igénybevételnek. Aki viszont sokat vezet, autópályázik, határhelyzetekben autózik, annak a szakértő semmiképpen nem javasolja a téli gumik nyári használatát.

Aki megteheti, hogy külön felnin tartsa abroncsait, jellemzően a nyári gumijait alufelnire szerelteti, és télire egy kisebb váltóméretet használ acéltárcsán. Ez jelentősen leegyszerűsíti a szezonális váltásokat, de érdemes tudni, hogy az tévhit, miszerint az átszerelés ártana a gumiknak. A szakszerűen elvégzett szerelés semmilyen módon nem károsítja azokat.

Agresszív sofőrnek hamarabb kopik a gumija

A gumiabroncsok élettartama nagyon különböző lehet, így pontosan nem lehet megbecsülni, hogy egy gumi végül hány kilométert bír, illetve mennyi idő alatt öregszik el, mert rengeteg tényező befolyásolja. Gumiszervizes tapasztalatok alapján elmondható, hogy egy tipikus gumiabroncs a magyar utakon nagyjából 50-60 000 kilométert megy, amelytől persze konkrét esetben felfelé és lefelé is jelentős eltérések lehetnek.

A gumik kopása a vezetési stílustól kezdve, a minőségen, a használat körülményein, a gépkocsi tulajdonságain keresztül a megfelelő karbantartásig sok mindentől függ. Az sem mindegy, hogy egy adott abroncsot a gyártója milyen – sokszor egymásnak ellentmondó – igényeknek megfelelően fejlesztett: az extrém tapadás nyilván nagyobb mértékű kopással jár, míg a kifejezetten magas futásteljesítmény tapadás terén fog kompromisszumot jelenteni.  Ami biztonság szempontjából a legfontosabb, hogy ha nyári abroncsaink profilmélysége eléri a 2,5-3 mm-t, ideje őket újakra cserélni.

Előfordulhat, hogy valaki olyan keveset használja az autóját, hogy abroncsai hamarabb öregszenek el, mintsem elkopnának. Ezért aki 5-6 év alatt sem koptatja el az abroncsait, érdemes a gumisával évente ellenőriztetnie az állapotukat. A 8-10 éves abroncsokat pedig akkor is cseréljük le, ha egyébként szemre még megfelelőnek tűnnek. 

Az abroncsok élettartamára a vezetési stílusunk is jelentős hatással van. Talán mondani sem kell, hogy egy agresszív sofőr hamarabb elkoptatja a gumijait, mint egy higgadt, kíméletes, körültekintő. A kipörgő kerekekkel való indulás, a túl nagy sebességgel történő kanyarvételek, az indokolatlan, kemény fékezgetések a gumiabroncsoknak élettartamát megrövidítik.

Mindemellett az autóra felszerelt gumiabroncsok kopása sem egyforma, a hajtott tengelyen lévők azok, amik jobban kopnak.  Mivel a kormányzásból és fékezésből származó erők az első kerekekre hatnak, ez a jelenség leginkább az elsőkerék-meghajtású autókat érinti. Az eltérő terhelésből adódó egyenetlen kopás ellensúlyozható, ennek érdekében megközelítőleg 10 000 kilométerenként az azonos oldalon lévő abroncsokat fel kell cserélni: hátsókat előre, elsőket hátra.

Sokat bukhatunk a guminyomáson

A gumiabroncsok cseréjéhez nemcsak kopás, hanem defekt is vezethet. Mivel azonos tengelyre csak teljesen azonos abroncsokat szabad felszerelni, ezért ha egy defektes gumi nem javítható, akkor azt ugyanolyan márkájú, méretű, mintázatú, súly- és sebességindexű abroncsra kell cserélni. Amennyiben ez nem lehetséges, illetve a tönkrement gumi tengelyen lévő párja már nagyon kopott lenne az újhoz képest, úgy a megfelelő úttartás érdekében az abroncsokat párban szükséges cserélni. Ha ilyen helyzetbe kerülünk, és van jó állapotú pótkerekünk, megoldást jelenthet, ha ahhoz veszünk egy párt, a megmaradt kopottasabb, de még használható darabból pedig pótkereket csinálunk.

A guminyomásra is fontos figyelni, mert a helytelen guminyomás miatt csökken a tapadás, ezzel romlik az úttartás, a kormányozhatóság, a kanyarstabilitás, valamint nő a fékút. Az optimálistól mindkét irányban való eltérés ront a menetkomforton, és csökkenti a gumiabroncsok élettartamát, fokozott illetve rendellenes kopást idéz elő.  Az alacsony guminyomás - melynek következtében nő az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid kibocsátás - különösen balesetveszélyes lehet. Jelentősebb nyomáshiány esetén a menet közbeni túlzott deformáció okozta túlmelegedés miatt az abroncs roncsolódhat, rossz esetben szét is durranhat, ami akár végzetes is lehet.

Gumiválasztás előtt hasznos tájékozódni a különböző tesztekből, ezek rendszerint kiszűrik azokat az abroncsokat, amiket nem érdemes megvásárolni. A többi közül nyugodtan válogathatunk igényeink szerint, az általunk fontosnak tartott tulajdonságok alapján. Általánosságban elmondható: azoknak, akik napi rendszerességgel, hosszabb utakra, nagyobb sebességgel is használják autójukat, a Gumibiznisz szakértője elsősorban a prémium, valamint a jó minőségű középkategóriás abroncsokat javasolja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!