Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"acf985a7-acdf-442b-9000-1f1a6bf8cfc1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Némi késedelemmel és megkötésekkel ugyan, de immáron az Apple mobiljain is lehet koppintással vagy karikázással keresni.","shortLead":"Némi késedelemmel és megkötésekkel ugyan, de immáron az Apple mobiljain is lehet koppintással vagy karikázással keresni.","id":"20250221_google-bekarikazos-kereses-megjelenes-iphone-ios-chrome","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/acf985a7-acdf-442b-9000-1f1a6bf8cfc1.jpg","index":0,"item":"2f2f8596-c333-46f7-8af3-8850703589c4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_google-bekarikazos-kereses-megjelenes-iphone-ios-chrome","timestamp":"2025. február. 21. 13:03","title":"Az iPhone-okra is megérkezett a Google bekarikázós keresése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A denevérekben azonosított HKU5-CoV-2 veszélyességét a szakemberek szerint nem szabad eltúlozni.","shortLead":"A denevérekben azonosított HKU5-CoV-2 veszélyességét a szakemberek szerint nem szabad eltúlozni.","id":"20250221_koronavirus-kinai-kutatok-deneverek-hku5-cov-2-koronavirus-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988.jpg","index":0,"item":"9fb4d7ce-e8a4-4c83-9dd0-7508fa30b971","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_koronavirus-kinai-kutatok-deneverek-hku5-cov-2-koronavirus-kutatas","timestamp":"2025. február. 21. 15:24","title":"Olyan koronavírust azonosítottak kínai kutatók, amely ugyanolyan úton tudja megfertőzni az embert, mint a Covid–19 kórokozója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df34099a-96fa-4565-8a1d-46f0ef6d2ef5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nő a várható életkor, viszont sokkal kevesebben születnek, mint akár egy évtizeddel ezelőtt.","shortLead":"Nő a várható életkor, viszont sokkal kevesebben születnek, mint akár egy évtizeddel ezelőtt.","id":"20250222_eletkor-eloregedes-kor-eurostat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df34099a-96fa-4565-8a1d-46f0ef6d2ef5.jpg","index":0,"item":"d330a583-9c15-4902-a621-bd5ae43e2c55","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250222_eletkor-eloregedes-kor-eurostat","timestamp":"2025. február. 22. 12:26","title":"Gyorsabban öregszik el a magyar társadalom, mint a legtöbb európai országé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az igazságügyi orvosszakértők szerint a gyerekek nem légicsapásban haltak meg, ahogy a Hamász azt állította.","shortLead":"Az igazságügyi orvosszakértők szerint a gyerekek nem légicsapásban haltak meg, ahogy a Hamász azt állította.","id":"20250221_izraeli-hadsereg-gaza-tusz-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016.jpg","index":0,"item":"04f53951-0c39-40e3-a3cc-0b043222433f","keywords":null,"link":"/vilag/20250221_izraeli-hadsereg-gaza-tusz-gyilkossag","timestamp":"2025. február. 21. 20:29","title":"Izraeli hadsereg: puszta kézzel ölték meg a Gázába hurcolt kisgyerekeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b942832c-5b8d-445b-bfbc-39cfedce79b4","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"elet","description":"Egyesek szerint eladta a lelkét, amikor elvállalta, hogy ő lesz a bulvártelevíziózás királya, de Jerry Springer megtalálta magát a szerepben. A nevét viselő show már hét éve nincs ugyan műsoron, és ma már az elképesztő sikere is homályba veszett, de még mindig érdemes boncolgatni, hogy csak tünet volt-e, vagy minden bajnak az okozója. ","shortLead":"Egyesek szerint eladta a lelkét, amikor elvállalta, hogy ő lesz a bulvártelevíziózás királya, de Jerry Springer...","id":"20250221_jerry-springer-trash-tv-netflix-dokumentumfilm-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b942832c-5b8d-445b-bfbc-39cfedce79b4.jpg","index":0,"item":"7dd36c4c-bcc5-4229-b18f-7fd46555f55f","keywords":null,"link":"/elet/20250221_jerry-springer-trash-tv-netflix-dokumentumfilm-ebx","timestamp":"2025. február. 21. 19:36","title":"A világ legrosszabb tévés műsorvezetőjét a tettlegességig fajuló balhék tették naggyá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6102f3a-d56b-46e3-8855-7fbdbeb41afb","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az utóbbi évek egyik legnagyobb orvosi szenzációját jelentő súlycsökkentő injekciók újabb kedvező mellékhatásai igazolódtak be, ugyanakkor káros következmények is kiderültek.","shortLead":"Az utóbbi évek egyik legnagyobb orvosi szenzációját jelentő súlycsökkentő injekciók újabb kedvező mellékhatásai...","id":"20250222_hvg-sulycsokkento-injekciok-kedvezo-es-karos-mellekhatasai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6102f3a-d56b-46e3-8855-7fbdbeb41afb.jpg","index":0,"item":"db539aee-d1cb-4a32-8426-0a4b47c1d138","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-sulycsokkento-injekciok-kedvezo-es-karos-mellekhatasai","timestamp":"2025. február. 22. 15:45","title":"A súlycsökkentő injekciók kedvező és káros mellékhatásai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A mérések szerint a határértéket sehol nem haladja meg a gázkoncentráció.","shortLead":"A mérések szerint a határértéket sehol nem haladja meg a gázkoncentráció.","id":"20250221_2es-metro-gazszag-katasztrofavedelem-fovarosi-gazmuvek-bkv-potlobuszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb.jpg","index":0,"item":"06226075-7a97-4211-9207-9dee86f7efa8","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_2es-metro-gazszag-katasztrofavedelem-fovarosi-gazmuvek-bkv-potlobuszok","timestamp":"2025. február. 21. 12:49","title":"A metróban terjengő gázszag miatt pótlóbuszok járnak az Örs vezér tere és a Deák Ferenc tér között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"661aa02a-e19f-4bf7-83b5-f8a018ca480c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Paks2 kitelepülésein lehet majd találkozni a legóerőművekkel.","shortLead":"A Paks2 kitelepülésein lehet majd találkozni a legóerőművekkel.","id":"20250221_lego-paks2-atomeromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/661aa02a-e19f-4bf7-83b5-f8a018ca480c.jpg","index":0,"item":"28949b43-7ac3-4a88-8250-e7023c2b3ddc","keywords":null,"link":"/elet/20250221_lego-paks2-atomeromu","timestamp":"2025. február. 21. 20:13","title":"Legóból már elkészült a Paks2 atomerőmű","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nagytestvér a kocsiban - nem csak a tolvajok rettegik
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Nem csak a tolvajok miatt használnak egyre több cégautóban is flottakövető eszközöket, az üzemanyagon is rengeteget lehet spórolni. A megtakarítások mértéke cégenként eltérő, de csak az üzemanyagfogyás figyelésével 5-40 százalék érhető el.
„Mi vagyunk nyerésben az autó tolvajokkal szemben” – állítja Szabó Lajos a műholdas járműkövetés szolgáltatásaira szakosodott iData Kft. igazgatója. Bár a tavalyi adatok arról tanúskodnak, hogy országos méretekben ismét nőtt az eltulajdonított járművek száma, 2012-ben több mint 5600 személyautót kötöttek el, az ügyvezető szerint nyomkövető GPS rendszerük jóvoltából a lopásvédelmi szolgáltatást igénybe vevő ügyfelek járművei közül egyet sem tudtak elrabolni. Lopásvédelmük egyik kulcseleme a 24 órás diszpécserszolgálat, amely minden pillanatban követi, figyeli megbízóik négykerekűit, s ha a tolvajok netán el is tudják indítani a meglovasított kocsit, messzire nem juthatnak. A rendőrségi riasztás mellett az iTrack GPS fantázianevű nyomkövető rendszer távolról „benyúlva”, elektronikus úton lekapcsolja a motort.
companycar.com
A lopásvédelem azonban a GPS (globális helymeghatározó rendszerek) alapú járműkövető szolgáltatásoknak csak egy kisebbik része. Az ilyes fajta nyomkövetés üzletét ma döntően a vállalati gépjárműparkok kezelése serkenti. Egyes adatok szerint ez a piac még a mai dekonjunktúrában is erőteljesen bővül, mivel a flottakövető rendszerek segítségével ellenőrizhető az autópark működése, alkalmazásával csökkenthető a működési, mindenekelőtt az üzemanyagköltség.
Nem csak a jármű pontos helyének meghatározása válik lehetővé, de mérhető a gépkocsi által megtett távolság, az üzemanyag-fogyasztás és az üzemórák száma. A műholdas nyomkövetés eredményeként optimalizálható a munkavégzés – summázza az előnyöket az iData brosúrája. Eszerint pontos kilométer-összesítések, utca és házszám szintű helymeghatározások, összefoglaló jelentések könnyítik meg a cégvezetők ellenőrző tevékenységét. Könnyen megkülönböztethetőek a privát és a céges utak, kimutathatóak a késések, az állásidők, a túl hosszú, vagy éppen a rövid vezetési idők.
Egy számítógépes gombnyomással statisztikák jeleníthetők meg, s azokból kiolvasható, hogy a cég üzletkötői mikor, mely partnereket kerestek fel, mennyi időt töltöttek velük, s így tovább. Az üzemanyagkontroll révén megszűnhetnek a felesleges kiadások (magyarán a benzinlopások), sőt: a gyanús adatok esetén – SMS, vagy e-mail formájában – azonnal riaszthatják a felelős vezetőket. Mindezeken túl, az iTrack közvetlenül összekapcsolható meglévő vállalatirányítási, fuvarszervező, vagy túraoptimalizáló rendszerekkel, s ez további előnyöket kínál.
A járműüzemeltetők számára a megtakarítások mértéke cégenként eltérő, de csak az üzemanyag-fogyasztás figyelésével 5-40 százalékos költségcsökkentés érhető el – mondta Szabó Lajos igazgató. Becslése szerint a cég ügyfelei – a mintegy 1200 vállalkozás, 13 ezer járművel – tavaly 7,5 milliárd forint megtakarítást érhettek el. Egy jármű GPS-es felszerelésének egyszeri költsége 40 ezer és 100 ezer forint között mozog attól függően, hány autót látnak el műholdas rendszerrel, valamint a nyomkövetés mellé milyen szolgáltatást kérnek (lopásvédelem, üzemanyagfogyás-figyelés, áruvédelem). A szolgáltatás havidíja 1990 forintnál kezdődik, s azok persze a figyelt paraméterektől függően emelkedik. Ha a járműben van GPS-es lopásvédelem, akkor a biztosítók Casco kedvezményt is felkínálnak, akár 20 százalékot is. Szabó igazgató szerint a nyomkövetés igencsak megéri a beruházást. Referenciatörténetei szerint a GPS-es üzemanyagkontroll nélkül több megbízójuk lehúzhatta volna rolót, annyira meglopták őket az alkalmazottak. Rendszerük már egy kólásüvegnyi benzinkülönbséget is képes kimutatni.
Ám további (költség)előny származhat abból is, ha a műholdkövető technológiát összefűzik a számítógépes vállalatirányítási rendszerekkel. E megoldással elkerülhető, hogy a nagyobb flottát üzemeltető vállalatok, köztük a fuvarozó cégek haszonjárművei felesleges kilométereket fussanak, vagy a kelleténél több üzemanyagot fogyasszanak – magyarázta Bagossy Tamás, a WebEye Kft. ügyvezetője.
Az integrált rendszer így akár 20 százalékos költségmegtakarítást hozhat az alkalmazó cégek konyhájára. Egy fuvarozó vállalat példáján szemléltetve a WebEye úgy működik, hogy amint beérkezik egy fuvarrendelés, azt a vállalat saját rendszerében rögzíti, majd egy kattintással átküldi telematikai moduljába. A szoftver megjeleníti a bejárandó útvonalat, amely alapján a logisztikai munkatárs az arra legmegfelelőbb gépjárműnek tudja kiadni a munkát. Ez után a kocsiba épített GPS egységen át a sofőr azonnal értesítést kap a feladatról, a teljesített megbízás pedig automatikusan megjelenik a vállaltirányítási rendszerben, nyomon követhető a teljesítési idő és a ráfordított költség.
A műholdas telematika fontos alkalmazási területe a járműbiztonság is. Ennek nyomán regisztrálni lehet a sebességtúllépéseket, megbecsülhetők a fékbetét-kopások, vagy az abroncsnyomások. Távirányítással – akár a diszpécserközpontból, még mielőtt a jármű elérné a szervizállomást – feltárhatók a műszaki meghibásodások. Nem kevésbé újszerű szolgáltatás, hogy a fedélzeti adatok feldolgozásával megfigyelhető a sofőr vezetői stílusa is. Az elemzések arra mutatnak, hogy haszonjármű-gyártók ugyan milliókat költenek az üzemanyag-fogyasztás és a szervizköltségek csökkentésére. Ám a járművek legkevésbé „optimalizált” egysége, a gépkocsivezető maga változatlan marad. A kidolgozott megoldások arra ösztönzik a sofőröket, hogy járműveiket ideális üzemi tartományokban használják. Az eredmények arra utalnak, hogy így autózva 5-10 százalékkal csökkenhet a naftafogyasztás, csak úgy, mint a karbantartási igények. Sőt csökkenhetnek a baleseti kockázatok is mivel a leggyakoribb okok, a gyorshajtás, vagy az agresszív vezetési stílus ugyancsak megfigyelhető.
Szó esett Orbán, Trump és a magyarokat sanyargató nagyvállalatok disznóságairól, ám Magyar Péterékről még annyit sem beszélt, mint szombaton a miniszterelnök.