Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cb585865-b64a-45f7-b9c1-87663707eda8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több szempontból is előnyös lenne az a földalatti hálózat, ami a felszíni dugókat mérsékelné Dubajban. Ráadásul önvezető autók járnának benne.","shortLead":"Több szempontból is előnyös lenne az a földalatti hálózat, ami a felszíni dugókat mérsékelné Dubajban. Ráadásul...","id":"20250217_elon-musk-the-boring-company-alagut-dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb585865-b64a-45f7-b9c1-87663707eda8.jpg","index":0,"item":"6a858523-2544-42ac-b942-65d82d395116","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_elon-musk-the-boring-company-alagut-dubaj","timestamp":"2025. február. 17. 12:03","title":"17 km-es alagutat építhet Dubajban Elon Musk vállalata, amelyik csak nevében unalmas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b55ad2b-b529-4d65-9085-60bd7484c9d4","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az előző évek drágulása után árcsökkenés biztosan nem lesz sem a használt, sem az új autóknál – véli Wachtler Tamás, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója. Ha nincs elég pénzük, a vevők inkább kivárnak, de olyan autót akarnak venni, amelyben jól érzik magukat.","shortLead":"Az előző évek drágulása után árcsökkenés biztosan nem lesz sem a használt, sem az új autóknál – véli Wachtler Tamás...","id":"20250218_hvg-wachtler-tamas-interju-porsche-hungaria-auto-elektromos-auto-korlatos-szaguldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b55ad2b-b529-4d65-9085-60bd7484c9d4.jpg","index":0,"item":"33449484-02b4-4e7a-aaac-5a661b235266","keywords":null,"link":"/360/20250218_hvg-wachtler-tamas-interju-porsche-hungaria-auto-elektromos-auto-korlatos-szaguldas","timestamp":"2025. február. 18. 16:00","title":"„Aki elektromos autót vesz, az utána ragaszkodik hozzá” – interjú a Porsche Hungaria ügyvezetőjével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jó ötletnek tűnt mindkettő. ","shortLead":"Jó ötletnek tűnt mindkettő. ","id":"20250217_Elakadt-a-lopott-autoval-egy-tini-rendorhoz-kopogtatott-be","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"813a8331-073b-4440-8613-1841068afdd6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Elakadt-a-lopott-autoval-egy-tini-rendorhoz-kopogtatott-be","timestamp":"2025. február. 17. 15:40","title":"Elakadt a lopott autóval egy tini, balszerencséjére egy rendőrhöz kopogtatott be segítségért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A miniszter egy lakossági fórumon beszélt erről, amit az M30-as út javításával kapcsolatban hívtak össze. A fórumon szeretett volna az osztrák vállalat is részt venni, az Építési és Közlekedési Minisztérium azonban, titoktartásra hivatkozva ezt nem tette lehetővé.","shortLead":"A miniszter egy lakossági fórumon beszélt erről, amit az M30-as út javításával kapcsolatban hívtak össze. A fórumon...","id":"20250217_Lazar-Janos-kilatasba-helyezte-a-Strabag-Magyarorszagrol-valo-kitiltasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5.jpg","index":0,"item":"4c1d989e-5ba8-4a57-a86c-1e56e84066c1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250217_Lazar-Janos-kilatasba-helyezte-a-Strabag-Magyarorszagrol-valo-kitiltasat","timestamp":"2025. február. 17. 21:20","title":"Lázár János kilátásba helyezte a Strabag Magyarországról való kitiltását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52e27d5a-bfbc-4085-9ce7-e47e5e68d3db","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az alábbi árak a jellemzőek. ","shortLead":"Az alábbi árak a jellemzőek. ","id":"20250217_Uzemanyagarak-februar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52e27d5a-bfbc-4085-9ce7-e47e5e68d3db.jpg","index":0,"item":"28c6d123-fdaa-45f7-bb20-6ccddc054768","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Uzemanyagarak-februar","timestamp":"2025. február. 17. 11:44","title":"A hét végi árcsökkenés után most nem jön újabb a benzinkutatokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85ea119c-1f91-4a2e-a45e-0568be3e9652","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A kedvezményezett Zoewendtale Firmin Ilboudo a Hit Gyülekezetének budapesti főiskoláján szerzett mesterdiplomát teológiából.","shortLead":"A kedvezményezett Zoewendtale Firmin Ilboudo a Hit Gyülekezetének budapesti főiskoláján szerzett mesterdiplomát...","id":"20250217_Tiborcz-sogora-Kelemen-Tas-Burkina-Faso-i-lelkesz-tamogatasara-inditott-alapot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85ea119c-1f91-4a2e-a45e-0568be3e9652.jpg","index":0,"item":"5c16b606-5fb9-49ef-93a0-e21032512e72","keywords":null,"link":"/kkv/20250217_Tiborcz-sogora-Kelemen-Tas-Burkina-Faso-i-lelkesz-tamogatasara-inditott-alapot","timestamp":"2025. február. 17. 08:17","title":"Egy Burkina Fasó-i lelkész támogatására indított alapot Tiborcz István sógora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0185e4a8-524e-4753-bea3-bbcabf513b3f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez az a tipikus közlekedési helyzet, ahol talán a legnagyobb veszélyben vannak a gyalogosok.","shortLead":"Ez az a tipikus közlekedési helyzet, ahol talán a legnagyobb veszélyben vannak a gyalogosok.","id":"20250218_kaposvar-parhuzamos-kozlekedes-erkezo-auto-elcsapta-a-fiatal-lanyt-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0185e4a8-524e-4753-bea3-bbcabf513b3f.jpg","index":0,"item":"88d433fc-d10f-4d48-8761-a0989dcf6d23","keywords":null,"link":"/cegauto/20250218_kaposvar-parhuzamos-kozlekedes-erkezo-auto-elcsapta-a-fiatal-lanyt-video","timestamp":"2025. február. 18. 13:13","title":"Hiába állt a busz a zebránál, a mellette érkező autó fékezés nélkül elcsapta a fiatal lányt – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c3d9321-bead-4cd0-98bc-e5e052621a3a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Tristan és Andrew Tate ellen szexuális zaklatás, szervezett bűnözés, emberkereskedelem és pénzmosás miatt emeltek vádat a román hatóságok.","shortLead":"Tristan és Andrew Tate ellen szexuális zaklatás, szervezett bűnözés, emberkereskedelem és pénzmosás miatt emeltek vádat...","id":"20250217_Trumpek-nyomast-gyakorolnak-Romaniara-hogy-a-Tate-fiverek-tavozhassanak-az-orszagbol-allitja-a-Financial-Times","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c3d9321-bead-4cd0-98bc-e5e052621a3a.jpg","index":0,"item":"f8781fee-2fe0-47ef-acd5-0f66f008a777","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Trumpek-nyomast-gyakorolnak-Romaniara-hogy-a-Tate-fiverek-tavozhassanak-az-orszagbol-allitja-a-Financial-Times","timestamp":"2025. február. 17. 19:49","title":"FT: Trumpék nyomást gyakorolnak Romániára, hogy a Tate fivérek távozhassanak az országból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Év végén lejár a Fővárosi Önkormányzat és a Siemens–Swarco konzorcium közötti jelzőlámpák szervízüzemeltetésére vonatkozó szerződés, ezért a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) az új üzemeltetési szerződésre ír ki közbeszerzést. Az új szerződés keretében a BKK szerint az üzemeltetési feladatok ellátásán túl számos fejlesztés is megvalósul majd.
A forgalomirányítási rendszer iránti legfőbb elvárások egyike a folyamatos működtetés, hiszen egy forgalmas kereszteződésben a sötét jelzőlámpák jelentős baleseti kockázatot jelentenek, ráadásul növelik a torlódások kialakulásának esélyét is – írta közleményében a BKK.
Budapest városszerkezete ugyanakkor megnehezíti, hogy a kiemelt fő irányokban lehetőség szerint mindkét irányban biztosítsák a folyamatos haladási lehetőséget, azaz a zöldhullámot, de a fejlesztések során kiemelt céljuk, hogy erre a lehető legnagyobb mértékben törekedjenek. Tarlós István főpolgármester határozott elvárása a zöldhullámok fejlesztése, kiterjesztése a lehető legtöbb útvonalra.
A főváros útjain 2013 márciusában 850 jelzőlámpás vezérlőegység működött. A városközpont környékén található 512 jelzőlámpát a központi forgalomirányítás felügyeli, további 232 közlekedési lámpa pedig távfelügyelet alatt áll.
A felszíni tömegközlekedés járműveinek közlekedését koordináló Futár rendszer az év folyamán beindul, és már az első ütemben is 30 jelzőlámpás csomópontban biztosít folyamatos haladási lehetőséget a BKK járatainak, 2014 és 2017 között pedig további 100 csomópontban részesítik majd előnyben a tömegközlekedést. A fő forgalmi irányok haladásának biztosítása mellett csökkentik a mellékirányok várakozási idejét is – ennek pozitív hatásai elsősorban a kisebb forgalmú időszakokban érezhetőek majd – írta a BKK.
A BKK létrejöttét követően egyik első fontos intézkedés volt a nagykörúti villamosok közlekedésének előnyben részesítése a gépjárműforgalommal szemben. A Nagykörúton ugyanis csúcsidőszakban egy irányban óránként nagyjából 3000 ember utazik autóval (ez a hidakon mérhető maximum), míg eközben 8000 utas használja a 4-es és 6-os villamosokat.
Logikus és racionális döntés volt tehát a BKK szerint, hogy a többség érdekei és várospolitikai célkitűzéseik szerint a villamosokhoz hangolják a zöldhullámot és a lámpaprogramokat. Hasonló, villamosbarát lámpaprogramok a fejlesztések eredményeként a következő években az 1-es, a 3-as, a 24-es vonalakon, illetve a Budai Fonódó vonalain is életbe lépnek majd.
Budapesten jelenleg jellemzően a Hungária körúton kívüli, illetve a városhatárhoz közeli területeken 106 olyan forgalomirányító berendezés található, amelynek semmiféle kapcsolata nincs a forgalomirányító központtal.
Ez pedig azt jelenti, hogy a forgalomirányító lámpák, vagy a forgalom nagyságát érzékelő, és a lámpák működését befolyásoló bejelentkező eszközök meghibásodásának, a beállított értékektől eltérő működésének észlelése csupán esetleges, az útellenőrök vagy az arra autózok bejelentése nyomán tudják csak meg, ha valamelyik berendezés nem megfelelően működik. A meghibásodások viszont nem csak a fővárosi úthasználók komfortját, de a forgalomszervezés szolgáltatási szintjét is jelentősen csökkentik.
A 2014 és 2017 között megvalósuló fejlesztéseknek köszönhetően minden jelzőlámpa közvetlen kapcsolatban lesz a forgalomirányító központtal, így a hibaelhárítás, illetve a forgalmi viszonyok változása miatt szükségessé váló beavatkozások azonnal elvégezhetővé válnak, míg a 15 éves életkort meghaladó forgalomirányító berendezések közül 80 darabot lecserélnek.
Ez a fejlesztés azt is lehetővé teszi, hogy a központból a jelzőlámpákat akár egy napra vagy néhány órára (például rendezvények idején) átprogramozzák, amire ma a bonyolult és nehézkés személyes beállítási szükséglet miatt nincs mód a külső városrészekben.
Az idei fejlesztéseknek köszönhetően a forgalomirányító központ új parkolásirányító rendszerrel bővült, így a 2014 és 2017 között lezajló további fejlesztések után a foglaltságról, illetve a szabad férőhelyek számáról is elektronikus kijelzőkön, úgynevezett változtatható jelzésképű táblákon tudják majd tájékoztatni a gépjárművel érkezőket a Hűvösvölgyi P+R, a KÖKI P+R és a Rákóczi téri mélygarázs környékén, amelyeket a BKK működtet.
Az elmúlt húsz évben jellemzően csak konkrét lakossági igények felmerülése esetén került sor a jelzőlámpák „hangosítására”. A csomópontok számának bővülését hosszú éveken át akadályozta, hogy nem állt rendelkezésre olyan technológia, amelyet a felhasználók és a közvetlen környezetben lakók is elfogadtak volna.
Az érdekvédelmi szervezetekkel egyeztetve azonban mára már széles körben elfogadottá vált a bejelentkező eszközzel – jellemzően távkapcsolóval – aktivált, a környezeti zajterheléshez alkalmazkodó hangerejű jelzések alkalmazása, így elhárult az akadály a módszer széles körben történő alkalmazása előtt, melynek nyomán a BKK széles körűen kiterjeszti a rendszert Budapesten – tette hozzá a társaság.