Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f","c_author":"HVG","category":"360","description":"Orbán Ráhelék cége socialmedia-menedzsereket toboroz, ott is szükség van a trollok tudására, csakúgy, mint a Fideszben. Merthogy bővül a BDPST-csoport, növekszik a márkáinak száma. ","shortLead":"Orbán Ráhelék cége socialmedia-menedzsereket toboroz, ott is szükség van a trollok tudására, csakúgy, mint a Fideszben...","id":"20250521_orban-rahel-bdpst-koncept","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f.jpg","index":0,"item":"3da0e030-fa0b-48b0-838a-d2578d80d37a","keywords":null,"link":"/360/20250521_orban-rahel-bdpst-koncept","timestamp":"2025. május. 21. 14:15","title":"Orbán Ráhel és a Harcosok Klubja: most többen is a kormányfő lányának munkatársai lehetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5abeaf7a-d142-4ae2-83be-040c9995f546","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Az elnök májusig 69 kegyelmi kérvény mindegyikét elutasította, köztük két pedofil-bűncselekmény miatt elítéltét is – derül ki a HVG-nek a Sándor-palota által kiadott adatsorból. Sulyok Tamás tartja magát ahhoz, amihez tavaly is: aki nem ad kegyelmet, az nem is hibázhat.","shortLead":"Az elnök májusig 69 kegyelmi kérvény mindegyikét elutasította, köztük két pedofil-bűncselekmény miatt elítéltét is –...","id":"20250521_sulyok-tamas-kegyelmi-kerveny-mind-elutasitva-sandor-palota-kozerdeku-adat-elutasitva-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5abeaf7a-d142-4ae2-83be-040c9995f546.jpg","index":0,"item":"98581853-3b5a-4052-8351-f7429701249e","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_sulyok-tamas-kegyelmi-kerveny-mind-elutasitva-sandor-palota-kozerdeku-adat-elutasitva-ebx","timestamp":"2025. május. 21. 13:36","title":"Idén sincs államfői kegyelem, Sulyok Tamás nemet mondott. Hatvankilencszer.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1bb9aae-ba04-492c-96a9-102e7a5ed614","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Nagy bajban lennének a határon túli magyarok, ha ott, ahol élnek, viszonossági alapon ugyanazok a „szuverenitásvédelmi” regulák lennének az irányadók, amiket Orbánék Magyarországon a civilek és a sajtó ellen bevezetni készülnek. ","shortLead":"Nagy bajban lennének a határon túli magyarok, ha ott, ahol élnek, viszonossági alapon ugyanazok a „szuverenitásvédelmi”...","id":"20250521_hvg-orban-hataron-tuli-magyarok-szuverenitasvedelem-tamogatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1bb9aae-ba04-492c-96a9-102e7a5ed614.jpg","index":0,"item":"2e829497-e64e-4526-b09c-c6e9e5b8e773","keywords":null,"link":"/360/20250521_hvg-orban-hataron-tuli-magyarok-szuverenitasvedelem-tamogatasok","timestamp":"2025. május. 21. 15:15","title":"Így sújthat le a határon túli magyarokra nagy védelmezőjük, Orbán Viktor nagy szuverenitásvédelme","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22300b42-da56-4088-a92c-359f2029d6e1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Folyamatos ingerek, kialvatlanság, bezárkózás – mind olyan szokások, amelyekkel felgyorsítjuk az agyunk öregedését.","shortLead":"Folyamatos ingerek, kialvatlanság, bezárkózás – mind olyan szokások, amelyekkel felgyorsítjuk az agyunk öregedését.","id":"20250522_agy-memoria-egeszseg-karos-szokasok-taplalkozas-kognitiv-funkciok-mentalis-jolet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22300b42-da56-4088-a92c-359f2029d6e1.jpg","index":0,"item":"630fce23-ec9a-41f1-ace1-3c5df1ff3704","keywords":null,"link":"/elet/20250522_agy-memoria-egeszseg-karos-szokasok-taplalkozas-kognitiv-funkciok-mentalis-jolet","timestamp":"2025. május. 22. 05:31","title":"Hét mindennapi szokás, amivel ártunk az agyunknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0a34815-db4b-4d54-8c18-edbd4fc72ee6","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A hatóság arra buzdítja az utasokat, hogy továbbra is éljenek panasszal, ha a légi közlekedés során jogsérelem éri őket.","shortLead":"A hatóság arra buzdítja az utasokat, hogy továbbra is éljenek panasszal, ha a légi közlekedés során jogsérelem éri őket.","id":"20250521_A-fogyasztovedelem-atfogo-ellenorzest-inditott-a-legitarsasagoknal-a-legtobb-panasz-a-jaratok-kesesere-vonatkozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0a34815-db4b-4d54-8c18-edbd4fc72ee6.jpg","index":0,"item":"9330d60e-9302-424e-8727-c96c84e31a99","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250521_A-fogyasztovedelem-atfogo-ellenorzest-inditott-a-legitarsasagoknal-a-legtobb-panasz-a-jaratok-kesesere-vonatkozott","timestamp":"2025. május. 21. 10:44","title":"A fogyasztóvédelem átfogó ellenőrzést indított a légitársaságoknál, a legtöbb panasz járatkésésre vonatkozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03b7d4c8-28cf-4cf3-9fec-a18bb313ae9c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szervezet a terepjáróját újítaná fel, most támogatói adományokat várnak.","shortLead":"A szervezet a terepjáróját újítaná fel, most támogatói adományokat várnak.","id":"20250521_pest-varmegyei-kutato-mento-szolgalat-palyazat-elutasitas-miniszterelnokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03b7d4c8-28cf-4cf3-9fec-a18bb313ae9c.jpg","index":0,"item":"bc85d446-5012-47e9-a752-2ed53e49f532","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_pest-varmegyei-kutato-mento-szolgalat-palyazat-elutasitas-miniszterelnokseg","timestamp":"2025. május. 21. 17:12","title":"Forráshiányra hivatkozva nem adott pénzt a kormány egy Pest megyei mentőszolgálatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"938adb9e-f614-473b-a7c1-aa775e6a8d9f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Figyelmeztetést adott ki a Microsoft a windowsokat fertőző Lumma kártevő miatt.","shortLead":"Figyelmeztetést adott ki a Microsoft a windowsokat fertőző Lumma kártevő miatt.","id":"20250522_lumma-kartevo-virus-microsoft-windows-fertozes-adatok-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/938adb9e-f614-473b-a7c1-aa775e6a8d9f.jpg","index":0,"item":"2c509082-ab8d-44bc-9135-f736920992d2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_lumma-kartevo-virus-microsoft-windows-fertozes-adatok-ellopasa","timestamp":"2025. május. 22. 18:03","title":"Már Magyarországon is tarol a vírus, ami már több százezer számítógépet fertőzött meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24308a92-8dd1-43de-8bae-a763c33620eb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Magyar Bírói Egyesület úgy véli, hogy a Szuverenitásvédelmi Hivatal és az új törvényjavaslat egyaránt veszélyeztetik a jogállamiságot.","shortLead":"A Magyar Bírói Egyesület úgy véli, hogy a Szuverenitásvédelmi Hivatal és az új törvényjavaslat egyaránt veszélyeztetik...","id":"20250521_A-birok-szerint-a-megfelemlitesi-torveny-serti-a-birosagok-fuggetlenseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24308a92-8dd1-43de-8bae-a763c33620eb.jpg","index":0,"item":"cd09a936-9085-4945-9a19-175a80da1ada","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_A-birok-szerint-a-megfelemlitesi-torveny-serti-a-birosagok-fuggetlenseget","timestamp":"2025. május. 21. 07:44","title":"A bírók szerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal sérti a bíróságok függetlenségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Milyen lenne, ha csak elektromos furgonok mehetnének be a Belvárosba?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Nem csak a személykocsik világában téma az elektromos és a hibridhajtás. A teherszállítás is foglalkozik az üggyel, és van jó pár már munkába fogható tiszta hajtásláncú teherautó.
Főképp a városi lakosság fogadná szívesen, ha eltűnnének az útjainkról a büdös és zajos dízelteherautók, és helyettük csendben és tisztán suhanó elektromos, vagy hibrid járművek vennék át – ez utóbbiak persze úgy, hogy a sűrűn lakott részeken csak elektromos motorjukat használnák. Elméletileg erre nem is kéne sokat várni, a hajtásláncok elvben adottak és az elektromos energia mindenhol rendelkezésre áll, hiszen Európában az elektromos hálózat minden területet lefed, csak a csatlakozópontokat kell kiépíteni.
Az elektromos hajtás hátrányai hasonlóak a személyautózásban megismerttel: rövid a hatótáv és a lassú újratölthetőség. A mai elektromos autók átlagos hatótávolsága 100 km, ez egyaránt jellemzi a személy- és a teherautókat, sőt buszokat is. A telepek teljes feltöltése átlag 8 órát igényel, igaz a kifejlesztett gyorstöltőkkel fél óra alatt is értékelhető szintre – a gyártók által az akku kapacitásának 80 százalékára - tölthetők. A hagyományos üzemanyagot használó járművekhez képest tehát jelentősen kisebb az egy töltéssel megtehető út, és jelentősen hosszabb a tankolási idő.
A jelenlegi képességeik alapján az elektromos hajtású járművek helyét a gyártók és a felhasználók is a városokon belül látják. Amúgy is itt koncentrált a levegőszennyezés, tehát nagyon gyorsan, közvetlenül érezhető az új hajtásrendszerű autók használata. És a városokban nagyon sokféle feladatot végeznek az autók, kicsik és nagyok. Teher- és személyszállítás, kommunális feladatok.
Elsőként a kifejlesztett elektromos személyautók kishaszonjármű változatait dobták a piacra az autógyártók. Például a Peugeot Ion kisautó szállító változatát, ezek a kis autók megfelelőek a városi futárszolgálatra, ügynöki munkákra, sőt szervizautónak is. Egyel nagyobb méretben már is találunk sorozatgyártott elektromos modelleket, mint a Renault Kangoo ZE, vagy a Nissan e-NV200. Az előbbiből bevásárolt például a Deutsche Post és a DHL – amely teljes elektromos flottát állított fel. Az utóbbiból pedig a Fedex vett áruszállítót, Barcelona pedig taxiként fogja alkalmazni. De elkészítette a Ford is a maga elektromos modelljét a Transit Connect kifutó modelljéből, amelyet New Yorkban alkalmaz a DHL a napi munkára. Úgy tűnik az elektromos autók kiválóan megfelelnek a városi futárszolgálatra, főképp, ha élvezhetik egyes városok kitüntető figyelmét: mint ingyenes parkolás, vagy buszsávhasználati jogosultság.
Klasszikus transzporter méretben is elérhetők elektromos haszonjárművek. Ilyen a Mercedes Vito E-Cell (szintén alkalmazza a DHL). Az Opel a Vivaro elektromos változatával kísérletezett, a dobozos járműbe beillesztette az Ampera hajtásláncát, amely egy úgynevezett növelt hatótávolságú elektromos autó, azaz rendelkezik egy kisebb belsőégésű segédmotorral is, amely agregátorként működve a hajtásban nem vehet részt, de a telepeket töltheti. A kocsi nem került gyártásba.
Nem úgy az Iveco Daily, amelyet 109 lóerős elektromos motor hajthat, maximum 70 km/h sebességgel (a hatótáv növeléséért korlátozott a végsebesség, amely viselhető, hiszen városi terítőmunkára optimalizálták a típust), a hatótávolsága 100 km (úgyszintén megtalálható a Deutsche Post flottájában, 28 darabot szereztek be 2013 nyarán). A Daily-hez hasonlóan a nagyobbak közül való a Renault Maxity, amelynek az asszinkron motorja 47 kW teljesítményű, a hatótávolsága 100 km, a telepeik hét óra alatt tölthetők fel. A Renault Midlum is elérhető elektromos hajtással, 5 tonna teherbírással, 100 km hatótávval.
A fentieknél nehezebb teherautókat elektromos hajtással nem találunk. Buszokat már igen, persze ez utóbbiaknak nagyobb a hagyománya, gondoljunk csak a trolibuszokra. Persze ezek útvonala kötött a felsővezeték miatt, ellenben az alkalmazott technológiájuk, technikai alapjaik felhasználhatók pályafüggetlen elektromos buszok kialakítására. A legismertebb elektromos busz-hajtáslánc fejlesztő a Siemens, amelynek midibuszait idén állították menetrendszerinti forgalomba Ausztriában, Bécsben (a karosszériát olasz cég építette).
Az Alé Electric nevű busz egy töltéssel 120-150 km-t képes megtenni, és tavaly szeptemberben Budapesten, a Várban járta tesztköreit. Váratlan piacszerző is megjelent az elektromos buszok között, a kínai BYD Lengyelországban tervez elektromos buszgyártást. Terveik nem megalapozatlanok, hiszen Hollandiában Schipol repülőterén már üzemel 35 darab 12 méteres elektromos buszuk. Ráadásul körbejárnak tesztüzemmel, amely alapján átlag 250 km-t tesz meg egy busz egy feltöltéssel, de Varsóban 310 km-es hatótávot is elértek.
A nehezebb járművek elektromos hajtása esetén is kiemelt probléma az energiatárolás. Az akkuk kapacitásának a növelése a korszerűbb akku-fajták alkalmazásával képzelhető el, ugyanis az akkumulátor nehéz dolog, a túl sok nem jó belőle, hiszen a bennük tárolt energia nem pazarolható a szerkezeti tömeg cipelésére. Jelen pillanatban az elsődleges szóba jövő akku típus a lítium-ion akkumulátor, amely azonos méretben nagyobb kapacitású, mint a nikkel-fém hidrid.
Azonban még ez is kevés, egy versenyképes nehéz tehergépjármű megalkotásához. Az akkukapacitás elégtelen voltát jelzi, hogy a szériában gyártott és a cikkben említett elektromos járművek mind a városi környezetben mozognak. A nehézeherautók viszont rendszerint közúti, városközi, vagy nemzetközi szállításban alkalmazottak, ahol 100-200 km hatótáv édeskevés. Ha nem történik forradalmi áttörés az elektromos áram tárolásában, ráadásul olyan megoldás képében amely a gazdaságos tömeggyártásnak is megfelel, akkor bizony az elektromos autó használhatósága korlátozott marad – például városon- telephelyen belül.
Skoda
Ellenben létezik olyan hajtásforma, amely egyesíteni igyekszik az elktromos hajtás lokálisan zéro emisszióját, és egyéb előnyeit (csak akkor használ energiát, ha ténylegesen halad a jármű, nincs alapjárat, amit a belső égésű motorok készenléti üzemének foghatunk fel) a nagy sorozatban gyártott benzin- és dízelmotorok előnyeivel – mint a nagy hatótáv, a gyors tankolási lehetőség, kiterjedt kúthálózat. Ez pedig a hibrid hajtáslánc. A létező hibridek mindegyikében a beépített villanymotor a kisegítő hajtómű, amely nagy terhelésnél – például induláskor – tehermentesíti a belső égésű motort, illetve korlátozott mértékben biztosítja az elektromos hajtással történő zéró emissziós haladást. Ezen tulajdonságok súlyozása típustól függő.
A hibridek nem idegenek nekünk: személyautóként. De mi a helyzet a teherszállításban? Bár nem olyan elterjedt, mint a személyautók között, de több gyártó kínál- vagy kísérletezik hibrid hajtású teherautókkal. A hibrid hajtáslánc, akárcsak a személyautóknál többféle, igazán a gyártó fejlesztési irányától is függ. A leggyakoribb a közös osztómű alkalmazása olyan villanymotorral, amely fordított üzemben az akkumulátorok töltésére alkalmas – a főhajtómű továbbra is a belső égésű motor. A legnehezebb gépekben viszont már a dízelmozdonyokban évtizedek óta használt rendszert alkalmazzák, mikor a motor generátort hajt, mindig az éppen szükséges áram-mennyiséget állítva elő, és így a villanymotor a tényleges főhajtómű.
A hibrid teherautók többségének a fejlesztése 2005-körül indult – itt nem a kutatásról beszélünk, hanem a célzottan piacképes járművek tervezéséről. Az évtized elején kerültek piacra az első típusok.
A kalkulációk szerint a hibrid hajtással átlagosan 20 százalékos üzemanyagmegtakarítás érhető el. Nem meglepő módon elsősorban a kommunális feladatok ellátására ideális a hibrid nehézgépjármű – kukásautóként. Ekkor, ha a jármű telepei tölthetők is, akár 30 százalék lehet a normál dízelhajtáshoz viszonyított üzemanyag megtakarítás. A hibrid teherautók átlagosan 20 km/h sebességig képesek villamos hajtással haladni, ez pont elég ahhoz, hogy például a kukásautó utcahosszakat tegyen meg károsanyagkibocsátás nélkül. A városi terítőfeladatokra is ideális lehet a hibrid teherautó, ilyen üzemmódban 15 százalék üzemanyagmegtakarítással kalkulálnak.
Hibrid hajtásláncot kínál például a Mitsubishi a Fuso Canter-ben, a Renault 2011 óta a Premium sorozatban (19-26 tonnás járművek). Szintén 2011-ben állt szolgálatba az első Volvo FE Hybrid 26 tonnás teherautó is. Ennek a 7 literes dízelmotorja 300/340 lóerős, 1160/1300 Nm nyomatékkal és egy 120 kW teljesítményű villanymotor támogatja a dízelüzemet – az akkuk Li-ion típusok.
A DAF is elsők között kínált hibridhajtású teherautót. Az LF típus összsúlya 12 tonna, rakodósúlya 7,5 tonna. A szimplán dízelmotoros verzióhoz képest 300 kg a hibrid túlsúlya. A hibrid rendszerek is terjednek tehát, érdekesség, hogy Oroszországban is komoly programot indítottak a közúti fuvarozás alternatív hajtásainak a fejlesztésére, így például a Kamaz épít hibrid buszt. Természetesen van Nyugat-Európában is hibridbusz, például a MAN Lion's City Hybrid, amelyekből idén 10 állt szolgálatban Barcelonában.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.