Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"30a6b8fd-6332-43b3-9806-ba9cdb3b431f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Xiaomi YU7 első körben háromféle felszereltségi szinttel és összkerékhajtású változatban lesz kapható.","shortLead":"A Xiaomi YU7 első körben háromféle felszereltségi szinttel és összkerékhajtású változatban lesz kapható.","id":"20250204_feny-derult-a-xiaomi-yu7-elso-SUV-hatotavjara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30a6b8fd-6332-43b3-9806-ba9cdb3b431f.jpg","index":0,"item":"a0663fb4-e371-4595-9562-6ec3ad12b75a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250204_feny-derult-a-xiaomi-yu7-elso-SUV-hatotavjara","timestamp":"2025. február. 04. 06:41","title":"Fény derült a Xiaomi első SUV-jának hatótávjára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4163068-cd11-4669-a0d7-59b1f90c0b9c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kiadták iOS-re az első pornóalkalmazást, de ne rohanjon az App Store-ba: van néhány csavar a történetben, és úgy tűnik, hogy még nem is működik tökéletesen a dolog.","shortLead":"Kiadták iOS-re az első pornóalkalmazást, de ne rohanjon az App Store-ba: van néhány csavar a történetben, és úgy tűnik...","id":"20250204_apple-iphone-pornoapp-altstore-pal-dma-engedely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4163068-cd11-4669-a0d7-59b1f90c0b9c.jpg","index":0,"item":"01817672-e688-4f04-a181-db0749635540","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_apple-iphone-pornoapp-altstore-pal-dma-engedely","timestamp":"2025. február. 04. 09:05","title":"Közel 18 év kellett hozzá, de már pornóapp is van iPhone-okra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21b6c2e2-f945-4817-9df1-90560f721a9a","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"360","description":"Bernie Madoff a Wall Street meghatározó alakjából lett az Egyesült Államok üzleti világának legnagyobb csalója. De hogyan jutott az 1960-as években alapított filléres brókercégétől egy 65 milliárd dolláros piramisjáték összeomlásáig, amelyben bankokat, hollywoodi nagyságokat és holokauszttúlélőt is megkárosított? Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.","shortLead":"Bernie Madoff a Wall Street meghatározó alakjából lett az Egyesült Államok üzleti világának legnagyobb csalója. De...","id":"20250204_Nagy-csalasok-Bernie-Madoff","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21b6c2e2-f945-4817-9df1-90560f721a9a.jpg","index":0,"item":"75b31ed9-52b2-44ab-9531-0e560bed9c91","keywords":null,"link":"/360/20250204_Nagy-csalasok-Bernie-Madoff","timestamp":"2025. február. 04. 19:00","title":"Azt hitték, mindent arannyá változtat, de csúnyán megbukott: a Wall Street valaha volt legnagyobb csalója, Bernie Madoff","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99845af6-8f6e-4d27-ba7f-5ecf60e4a344","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pénteken nyílik meg az Embertelen tervezés című kiállítás a Millenárison. Az Állítsuk meg a Gyilkos Robotokat kampány együttműködésével megszervezett tárlat mellé panelbeszélgetés is kapcsolódik.","shortLead":"Pénteken nyílik meg az Embertelen tervezés című kiállítás a Millenárison. Az Állítsuk meg a Gyilkos Robotokat kampány...","id":"20250204_embertelen-tervezes-kiallitas-gyilkos-robotok-digitalis-dehumanizacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99845af6-8f6e-4d27-ba7f-5ecf60e4a344.jpg","index":0,"item":"b7661dc2-52e0-4f86-bed4-c4914895e763","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_embertelen-tervezes-kiallitas-gyilkos-robotok-digitalis-dehumanizacio","timestamp":"2025. február. 04. 09:46","title":"Embertelen tervezés: hova vezet a digitális dehumanizáció?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Magyar Péter azt ígéri, hogy felelősségre fogja vonni a Tisza Párt az érintetteket, ha kormányra kerül.","shortLead":"Magyar Péter azt ígéri, hogy felelősségre fogja vonni a Tisza Párt az érintetteket, ha kormányra kerül.","id":"20250204_magyar-peter-palyaudvar-rakosrendezo-maxi-dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26.jpg","index":0,"item":"f35a122c-c767-490c-8dec-69081fdadc64","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_magyar-peter-palyaudvar-rakosrendezo-maxi-dubaj","timestamp":"2025. február. 04. 12:58","title":"Magyar Péter: Súlyos bűncselekményt követ el, aki részt vesz a rákosrendezői projektben, és emiatt felelősségre lesz vonva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6daad53a-a324-4f6e-a395-db4c01c0b7b4","c_author":"HVG","category":"360","description":"Újabb vállalatot indított el az a magántőkealap, amely néhány nappal az állam és az arab befektető közötti szerződés megkötése előtt került birtokon belülre a Rákosrendező környéki 85 hektáron.","shortLead":"Újabb vállalatot indított el az a magántőkealap, amely néhány nappal az állam és az arab befektető közötti szerződés...","id":"20250205_Mini-Dubaj-Newfield-Invest-Progressus-Magantokealap-Grand-Budapest-Garancsi-Istvan-Habony-Arpad-Halko-Gabriella","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6daad53a-a324-4f6e-a395-db4c01c0b7b4.jpg","index":0,"item":"dae18216-8f2b-449b-aa09-dfb49a084354","keywords":null,"link":"/360/20250205_Mini-Dubaj-Newfield-Invest-Progressus-Magantokealap-Grand-Budapest-Garancsi-Istvan-Habony-Arpad-Halko-Gabriella","timestamp":"2025. február. 05. 16:50","title":"Újabb céggel támadnak Mini-Dubaj haszonlesői","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2081d17-15e2-4761-b49d-f9d4e32e2794","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az izgalmas M240i 6 hengeres turbómotorja immár több, mint 500 lóerős teljesítményt ad le.","shortLead":"Az izgalmas M240i 6 hengeres turbómotorja immár több, mint 500 lóerős teljesítményt ad le.","id":"20250204_az-m2-nel-is-erosebb-lett-a-bmw-m240i","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2081d17-15e2-4761-b49d-f9d4e32e2794.jpg","index":0,"item":"625a9a09-5eea-403a-9482-c66cd55b32ed","keywords":null,"link":"/cegauto/20250204_az-m2-nel-is-erosebb-lett-a-bmw-m240i","timestamp":"2025. február. 04. 07:21","title":"Az M2-nél is erősebb lett a BMW M240i","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kutatók szerint a kormánynak azokat az ágazatokat kellene támogatnia, amelyekben a magyar cégek az exportképesek, ehelyett viszont kiszolgáltatottá teszik a hazai gazdaságot a multik által uralt ágazatoknak.","shortLead":"A kutatók szerint a kormánynak azokat az ágazatokat kellene támogatnia, amelyekben a magyar cégek az exportképesek...","id":"20250204_gki-export-import-feldogozoipar-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"c21c6404-1f9b-4a95-9903-41ca6b40411c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_gki-export-import-feldogozoipar-kkv","timestamp":"2025. február. 04. 08:43","title":"GKI: 5 forintnyi exportbevételből 4 külföldi tulajdonoshoz kerül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az üzemanyagon spórol, nem az élményen - a Ford Focus ST kombit teszteltük
szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?
A harmadikgenerációs Focus ráncfelvarrása az ST kivitelt is utolérte. Ennek legfontosabb hozományaként megjelent a kínálatban a turbódízel változat. A szokatlan párosítást tovább lehet fokozni a Tournier, azaz kombi verzióval, mellyel kapcsolatban felmerül a kérdés, vajon sikerült-e a Fordnak spórolós családi élményautót alkotnia.
Az angolszász szakirodalomban csak „hot-hatch”-nek vagyis forró ferdehátúnak nevezett kategória kezdettől fogva egyfajta arany középutat képvisel az élményautók világában, hiszen a három- vagy ötajtós kompakt autók praktikumát és megbízhatóságát ötvözi a sportos vezetési élménnyel. A recept nem túl bonyolult, gyakorlatilag elég hozzá egy erős benzinmotor, tisztességes futómű valamint egy csipetnyi játékosság, és máris kész a hétköznapi élményautó.
A Ford eddig hűen ragaszkodott ehhez a recepthez, de a harmadik generációs Focus ráncfelvarrásával csavart egyet a dolgon, és a benzines ST mellett bemutatta a turbódízel-változatot. A dízel sportkompakt önmagában nem újdonság ugyan a kategóriában, a Volkswagen-konszern is kínál hasonló modelleket, de a Focus ST esetében nagyobbnak tűnik a szakadék a gázolajos és a benzines változat között.
R.D.
A katalógusadatok között szemezgetve rögtön feltűnik, hogy a 2.0 literes TDCi erőforrás teljesítménye 185 lóerő a benzines 250 paripájával szemben, nyomatékban viszont 40-nel többet, azaz 400 Newtonmétert állít csatasorba. Ha ehhez hozzávesszük a dízel korántsem szerény, de a benzinesétől elmaradó 8,3 másodperces nulla-százas gyorsulását, illetve a 217 km/h-s végsebességet, elkezd kirajzolódni, hogy a gázolajos ST robbanékony sprinter helyett inkább takarékos hosszútávfutó.
Ez a karakter még inkább hangsúlyossá válik a kombi karosszériával, hiszen a 490 literes puttonnyal nyíltan vállalja, hogy a praktikum fontosabb szerepet játszott a kiválasztásánál, mint a mokány külső. Azért szégyenkeznie nem kell, a Performance részleg tervezői kihozták a maximumot a 4,56 méter hosszú kasztniból: a típusspecifikus lökhárítók, az adaptív bi-xenon-fényszórók, az egyedi könnyűfémfelnik, valamint a középen kivezetett, hatszögletű ikerkipufogó már messziről jelzi, hogy nem az alapmodellel van dolgunk.
Pláne nem a háromszázezer forintos extrának számító mandarinsárga fényezéssel, amely úgy vonzza a tekinteteket, mintha egy olasz sportkocsi reinkarnációja lenne. Az izgalom csak fokozódik, ha helyet foglalunk a szokatlanul passzentos és kellően mélyre engedhető Recaro kagylóülésekben, majd megmarkoljuk az alul enyhén lapított, ST-logós sportkormányt. A műszerfal ismerős lehet ugyan más Focusokból, de a 8 colos érintőképernyő felett analóg visszajelző-műszerek kaptak helyet (olajhőmérséklet, turbónyomás és olajnyomás), amelyek kizárólag a sportmodell kiváltságai.
Ford Focus ST kombi - galéria
R.D.
A felfokozott hangulatot indítás után kissé lelombozza gázolajos erőforrás orgánuma, amely az alapos hangszigetelés ellenére sem tudja letagadni a származását. Jó hír viszont, hogy kellemetlen rezgésekből szinte semmi nem jut el az utastérbe, menet közben pedig akusztikailag is jelentősen javul a helyzet a sportosra hangolt kipufogónak köszönhetően. Olyannyira, hogy gázadásra már-már valamilyen sokhengeres, nagyköbcentis benzinmotorra asszociálna az ember, ha épp nem tudná, hogy egy családi dízelautóban ül.
Még ha a TDCi aggregáttal kapcsolatban jogos lenne is a fintorgás, az első méterek megtétele után garantáltan megváltozik a vezetés iránt fogékony sofőr hozzáállása az autóhoz. A finoman és pontosan kapcsolható hatfokozatú manuális váltó kezelése már önmagában bizsergető érzés, néhány kanyar után pedig azonnal kiderül, hogy az ST alá bombabiztos futóművet terveztek, amelyhez egy precíz és direkt kormánymű párosul.
R.D.
A felfüggesztés feszességét tovább fokozza, hogy a tesztautót a feláras, 19 colos alukerekekkel szerelték, amelyre 235/35-ös Michelin Pilot Sport gumiabroncsokat húztak. Merész húzás ez az importőr részéről, hiszen a hazai utakon inkább átok, mint áldás egy ilyen gumi, de a mérnökök ezt is igyekeztek megmenteni, mivel normál körülmények között tűrhetően csillapítanak a gátlók. Persze komolyabb úthibákon vagy villamossínen már képes nagyokat ütni futómű, de ez talán nem akkora meglepetés egy sportmodell esetében.
Utóbbi már csak azért is megbocsájtható, mert ha kiszabadulunk vele a városból egy kevésbé forgalmas országútra, azonnal feledteti velünk a belvárosi zötykölődést, és olyan vezetési élménnyel ajándékoz meg, amelyet újból át akarunk majd élni. Bár a dízelmotor csúcsnyomatéka elég szűk tartományban, csupán 2000 és 2750 között van jelen, nem érezni gyengének feljebb sem. A fordulatszám emelkedésével persze korántsem beszélhetünk olyan szép kiteljesedésről, mint egy benzines esetében, de 4000-ig nem érezni, hogy elfogyna szufla.
Ennél jobban kiforgatni viszont már nem érdemes, egyrészt elmarad a tűzijáték, másrészt rizikós, hogy hosszú távon mennyire tolerálja a dízeltechnika az efféle abúzust. A dízel ST-nél sokkal inkább arra kell ráérezni, hogy szépen megtartsuk a lendületet, illetve eltaláljuk azt a sebességi fokozatot, ami nekünk és az autónak is ideális. A háromállású ESP egyébként kifejezetten megengedő, könnyedén táncba vihető a kombi feneke a kanyarokban, ami plusz élményfaktort csempész a szórakozásba. A kanyarvadászatban a harapós és jól adagolható fékrendszer is partner, közúton egyszer sem éreztük, hogy elfáradt volna.
Ford Focus ST kombi - galéria
R.D.
A gázolajos sportkombi másik ideális terepe az autópálya, ahol a kibővült vezetéstámogató-asszisztensek felügyelete mellett gondtalanul, kényelmesen és költséghatékonyan lehet róni a kilométerek százait. A hosszúra vett végáttételnek köszönhetően, hatodik sebességi fokozatban alig 2300-at forog a főtengely percenként, a fogyasztás pedig 6 liter környékén mozog. Közben szól a kedvező áron kínált tízhangszórós Sony hangrendszer, hibátlanul teszi a dolgát a navigáció, az asszisztensek pedig őrködnek felettünk, minden adott tehát a családi idillhez.
Ha valaki erre vágyik, akkor érthető, hogy elcsábul a dízel ST-nek, még úgy is, hogy 8,3 millió forintos indulóára csak 360 ezerrel alacsonyabb, mint a 250 lóerős benzinesé. Valójában nem is ezen, hanem a százával megtett kilométerekkel spórolunk igazán, hiszen az általunk mért 5,8 literes vegyes átlag literekkel alatta marad a benzines fogyasztásának. Tény, hogy az élmény is eltérő, de akinek egy sportosan vezethető, ugyanakkor takarékos és praktikus családi autóra van szüksége, amellyel alkalomadtán bátran kiengedheti a gőzt egy szerpentinen, nem fog csalódni a dízelváltozatban.
Vásárlás előtt viszont ajánlott családostul is tenni vele egy próbakört, mert a kemény futómű nem biztos, hogy elnyeri a család nőtagjainak tetszését, a vaskos Recarók pedig lecsípnek néhány centit a hátsó lábtérből. Emellett az extrákat sem árt átbeszélni, mert teletömve minden jóval a végösszeg már könnyedén átlépheti a bűvös tízmilliót.