Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e0023fb1-9519-4a11-8067-4444d858b553","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Kevesebb mint 20 percig parkolt. A zenész-műsorvezető továbbra is várja a pénz visszatérítését és a bocsánatkérést. ","shortLead":"Kevesebb mint 20 percig parkolt. A zenész-műsorvezető továbbra is várja a pénz visszatérítését és a bocsánatkérést. ","id":"20250614_galambos-lajos-budapest-bevasarlokzpont-parkolas-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0023fb1-9519-4a11-8067-4444d858b553.jpg","index":0,"item":"3ac22794-0b2c-426d-9f7f-943e358fa014","keywords":null,"link":"/cegauto/20250614_galambos-lajos-budapest-bevasarlokzpont-parkolas-karterites","timestamp":"2025. június. 14. 15:15","title":"Galambos Lajos félmillió forintért parkolt egy budapesti plázában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33256900-c18e-4e3c-83db-499ca8f1b8d1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A KLM flottájában harmincnégy Boeing 787 Dreamliner is van.","shortLead":"A KLM flottájában harmincnégy Boeing 787 Dreamliner is van.","id":"20250613_air-india-lezuhant-repulogep-boeing-787-dreamliner-air-france-klm-vezerigazgato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33256900-c18e-4e3c-83db-499ca8f1b8d1.jpg","index":0,"item":"c5afbf73-78bf-49f9-91c4-3e74f9b3de44","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_air-india-lezuhant-repulogep-boeing-787-dreamliner-air-france-klm-vezerigazgato","timestamp":"2025. június. 13. 17:23","title":"Az Air France–KLM vezérének töretlen a bizalma az Indiában lezuhant repülőtípus iránt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89644eb9-f444-4a30-aae1-b747b0d78c8b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az áldozatok között van egy gyerek is. ","shortLead":"Az áldozatok között van egy gyerek is. ","id":"20250615_india-lezuhant-helikopter-zarandokok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89644eb9-f444-4a30-aae1-b747b0d78c8b.jpg","index":0,"item":"a6b1cf58-0ee9-40d6-aa63-66337b603c98","keywords":null,"link":"/vilag/20250615_india-lezuhant-helikopter-zarandokok","timestamp":"2025. június. 15. 13:28","title":"Zarándokokat szállító helikopter zuhant le Indiában, minden utas meghalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f2ddd24-9831-4156-a510-e16a7da14d68","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Oleg Szmirnov ezredes, a GRU hírszerzője egy budapesti étterem előtt mosolyog a kamerába a kormánypropagandistával.","shortLead":"Oleg Szmirnov ezredes, a GRU hírszerzője egy budapesti étterem előtt mosolyog a kamerába a kormánypropagandistával.","id":"20250614_Georg-Spottle-orosz-titkosszolgalat-foto-gru-oleg-szmirnov-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f2ddd24-9831-4156-a510-e16a7da14d68.jpg","index":0,"item":"c5517d39-0a81-42b6-9537-b9d2dc58e11c","keywords":null,"link":"/itthon/20250614_Georg-Spottle-orosz-titkosszolgalat-foto-gru-oleg-szmirnov-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 19:12","title":"Íme Georg Spöttle és orosz kapcsolattartója közös fotón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56211373-b3e1-42a0-9da2-9901e99a5248","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai elnök csapatainak Los Angeles-i bevetése visszaüthet – figyelmeztet a brit lap ma megjelent friss számának vezércikke.","shortLead":"Az amerikai elnök csapatainak Los Angeles-i bevetése visszaüthet – figyelmeztet a brit lap ma megjelent friss számának...","id":"20250613_economist-trump-hadseregnek-los-angeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56211373-b3e1-42a0-9da2-9901e99a5248.jpg","index":0,"item":"006d716d-669e-413a-a17e-fd4e0b6caa41","keywords":null,"link":"/360/20250613_economist-trump-hadseregnek-los-angeles","timestamp":"2025. június. 13. 15:10","title":"The Economist: Ez történhet, amikor egy Trump nevű radikális performance-művész egy hadseregnek parancsol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"595ad148-8dbd-4b8f-8a5d-b40d80ee9980","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az újságíró Veiszer Alinda műsorában idézte fel az azóta megszűnt VS.hu ellehetetlenítésének a történetét és a pályafutása során tapasztalt nyomásgyakorlások természetéről is beszélt. ","shortLead":"Az újságíró Veiszer Alinda műsorában idézte fel az azóta megszűnt VS.hu ellehetetlenítésének a történetét és...","id":"20250614_kerenyi-gyorgy-veiszer-alinda-vs-kossuth-radio-botka-laszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/595ad148-8dbd-4b8f-8a5d-b40d80ee9980.jpg","index":0,"item":"964d08f6-162b-4f09-9c9e-fd47f64de1ef","keywords":null,"link":"/kultura/20250614_kerenyi-gyorgy-veiszer-alinda-vs-kossuth-radio-botka-laszlo","timestamp":"2025. június. 14. 09:41","title":"Kerényi György: Száraz Istvánnak megmondtam, hogy nem szólhat bele tartalmi kérdésekbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Hosszabb, alternatív útvonalon repülnek a légitársaság gépei Abu-Dzabiba és Dubajba. Azt már korábban bejelentették, hogy június 20-ig nem indítanak gépeket Tel-Avivba és Ammánba. ","shortLead":"Hosszabb, alternatív útvonalon repülnek a légitársaság gépei Abu-Dzabiba és Dubajba. Azt már korábban bejelentették...","id":"20250614_wizz-air-jaratok-izraeli-irani-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"03642c60-05fa-41d3-8a28-4b0294370aad","keywords":null,"link":"/vilag/20250614_wizz-air-jaratok-izraeli-irani-haboru","timestamp":"2025. június. 14. 12:15","title":"A Wizz Air újabb járatai módosulnak az iráni-izraeli háború miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13e8472e-2b8f-4d2c-b0f1-2cf55247e670","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Akárcsak a Puskás Arénát, az MVM Dome-ot is háromszor töltheti meg az énekes.","shortLead":"Akárcsak a Puskás Arénát, az MVM Dome-ot is háromszor töltheti meg az énekes.","id":"20250613_zene-azahriah-koncert-mvm-dome-telt-haz-harmadik-fellepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13e8472e-2b8f-4d2c-b0f1-2cf55247e670.jpg","index":0,"item":"3c82a81e-c126-44e1-8f96-c2cf77aa9b9f","keywords":null,"link":"/kultura/20250613_zene-azahriah-koncert-mvm-dome-telt-haz-harmadik-fellepes","timestamp":"2025. június. 13. 17:44","title":"Néhány óra alatt elfogytak a jegyek Azahriah második októberi koncertjére, ezért egy harmadikat is tartanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az üzemanyagon spórol, nem az élményen - a Ford Focus ST kombit teszteltük
szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?
A harmadikgenerációs Focus ráncfelvarrása az ST kivitelt is utolérte. Ennek legfontosabb hozományaként megjelent a kínálatban a turbódízel változat. A szokatlan párosítást tovább lehet fokozni a Tournier, azaz kombi verzióval, mellyel kapcsolatban felmerül a kérdés, vajon sikerült-e a Fordnak spórolós családi élményautót alkotnia.
Az angolszász szakirodalomban csak „hot-hatch”-nek vagyis forró ferdehátúnak nevezett kategória kezdettől fogva egyfajta arany középutat képvisel az élményautók világában, hiszen a három- vagy ötajtós kompakt autók praktikumát és megbízhatóságát ötvözi a sportos vezetési élménnyel. A recept nem túl bonyolult, gyakorlatilag elég hozzá egy erős benzinmotor, tisztességes futómű valamint egy csipetnyi játékosság, és máris kész a hétköznapi élményautó.
A Ford eddig hűen ragaszkodott ehhez a recepthez, de a harmadik generációs Focus ráncfelvarrásával csavart egyet a dolgon, és a benzines ST mellett bemutatta a turbódízel-változatot. A dízel sportkompakt önmagában nem újdonság ugyan a kategóriában, a Volkswagen-konszern is kínál hasonló modelleket, de a Focus ST esetében nagyobbnak tűnik a szakadék a gázolajos és a benzines változat között.
R.D.
A katalógusadatok között szemezgetve rögtön feltűnik, hogy a 2.0 literes TDCi erőforrás teljesítménye 185 lóerő a benzines 250 paripájával szemben, nyomatékban viszont 40-nel többet, azaz 400 Newtonmétert állít csatasorba. Ha ehhez hozzávesszük a dízel korántsem szerény, de a benzinesétől elmaradó 8,3 másodperces nulla-százas gyorsulását, illetve a 217 km/h-s végsebességet, elkezd kirajzolódni, hogy a gázolajos ST robbanékony sprinter helyett inkább takarékos hosszútávfutó.
Ez a karakter még inkább hangsúlyossá válik a kombi karosszériával, hiszen a 490 literes puttonnyal nyíltan vállalja, hogy a praktikum fontosabb szerepet játszott a kiválasztásánál, mint a mokány külső. Azért szégyenkeznie nem kell, a Performance részleg tervezői kihozták a maximumot a 4,56 méter hosszú kasztniból: a típusspecifikus lökhárítók, az adaptív bi-xenon-fényszórók, az egyedi könnyűfémfelnik, valamint a középen kivezetett, hatszögletű ikerkipufogó már messziről jelzi, hogy nem az alapmodellel van dolgunk.
Pláne nem a háromszázezer forintos extrának számító mandarinsárga fényezéssel, amely úgy vonzza a tekinteteket, mintha egy olasz sportkocsi reinkarnációja lenne. Az izgalom csak fokozódik, ha helyet foglalunk a szokatlanul passzentos és kellően mélyre engedhető Recaro kagylóülésekben, majd megmarkoljuk az alul enyhén lapított, ST-logós sportkormányt. A műszerfal ismerős lehet ugyan más Focusokból, de a 8 colos érintőképernyő felett analóg visszajelző-műszerek kaptak helyet (olajhőmérséklet, turbónyomás és olajnyomás), amelyek kizárólag a sportmodell kiváltságai.
Ford Focus ST kombi - galéria
R.D.
A felfokozott hangulatot indítás után kissé lelombozza gázolajos erőforrás orgánuma, amely az alapos hangszigetelés ellenére sem tudja letagadni a származását. Jó hír viszont, hogy kellemetlen rezgésekből szinte semmi nem jut el az utastérbe, menet közben pedig akusztikailag is jelentősen javul a helyzet a sportosra hangolt kipufogónak köszönhetően. Olyannyira, hogy gázadásra már-már valamilyen sokhengeres, nagyköbcentis benzinmotorra asszociálna az ember, ha épp nem tudná, hogy egy családi dízelautóban ül.
Még ha a TDCi aggregáttal kapcsolatban jogos lenne is a fintorgás, az első méterek megtétele után garantáltan megváltozik a vezetés iránt fogékony sofőr hozzáállása az autóhoz. A finoman és pontosan kapcsolható hatfokozatú manuális váltó kezelése már önmagában bizsergető érzés, néhány kanyar után pedig azonnal kiderül, hogy az ST alá bombabiztos futóművet terveztek, amelyhez egy precíz és direkt kormánymű párosul.
R.D.
A felfüggesztés feszességét tovább fokozza, hogy a tesztautót a feláras, 19 colos alukerekekkel szerelték, amelyre 235/35-ös Michelin Pilot Sport gumiabroncsokat húztak. Merész húzás ez az importőr részéről, hiszen a hazai utakon inkább átok, mint áldás egy ilyen gumi, de a mérnökök ezt is igyekeztek megmenteni, mivel normál körülmények között tűrhetően csillapítanak a gátlók. Persze komolyabb úthibákon vagy villamossínen már képes nagyokat ütni futómű, de ez talán nem akkora meglepetés egy sportmodell esetében.
Utóbbi már csak azért is megbocsájtható, mert ha kiszabadulunk vele a városból egy kevésbé forgalmas országútra, azonnal feledteti velünk a belvárosi zötykölődést, és olyan vezetési élménnyel ajándékoz meg, amelyet újból át akarunk majd élni. Bár a dízelmotor csúcsnyomatéka elég szűk tartományban, csupán 2000 és 2750 között van jelen, nem érezni gyengének feljebb sem. A fordulatszám emelkedésével persze korántsem beszélhetünk olyan szép kiteljesedésről, mint egy benzines esetében, de 4000-ig nem érezni, hogy elfogyna szufla.
Ennél jobban kiforgatni viszont már nem érdemes, egyrészt elmarad a tűzijáték, másrészt rizikós, hogy hosszú távon mennyire tolerálja a dízeltechnika az efféle abúzust. A dízel ST-nél sokkal inkább arra kell ráérezni, hogy szépen megtartsuk a lendületet, illetve eltaláljuk azt a sebességi fokozatot, ami nekünk és az autónak is ideális. A háromállású ESP egyébként kifejezetten megengedő, könnyedén táncba vihető a kombi feneke a kanyarokban, ami plusz élményfaktort csempész a szórakozásba. A kanyarvadászatban a harapós és jól adagolható fékrendszer is partner, közúton egyszer sem éreztük, hogy elfáradt volna.
Ford Focus ST kombi - galéria
R.D.
A gázolajos sportkombi másik ideális terepe az autópálya, ahol a kibővült vezetéstámogató-asszisztensek felügyelete mellett gondtalanul, kényelmesen és költséghatékonyan lehet róni a kilométerek százait. A hosszúra vett végáttételnek köszönhetően, hatodik sebességi fokozatban alig 2300-at forog a főtengely percenként, a fogyasztás pedig 6 liter környékén mozog. Közben szól a kedvező áron kínált tízhangszórós Sony hangrendszer, hibátlanul teszi a dolgát a navigáció, az asszisztensek pedig őrködnek felettünk, minden adott tehát a családi idillhez.
Ha valaki erre vágyik, akkor érthető, hogy elcsábul a dízel ST-nek, még úgy is, hogy 8,3 millió forintos indulóára csak 360 ezerrel alacsonyabb, mint a 250 lóerős benzinesé. Valójában nem is ezen, hanem a százával megtett kilométerekkel spórolunk igazán, hiszen az általunk mért 5,8 literes vegyes átlag literekkel alatta marad a benzines fogyasztásának. Tény, hogy az élmény is eltérő, de akinek egy sportosan vezethető, ugyanakkor takarékos és praktikus családi autóra van szüksége, amellyel alkalomadtán bátran kiengedheti a gőzt egy szerpentinen, nem fog csalódni a dízelváltozatban.
Vásárlás előtt viszont ajánlott családostul is tenni vele egy próbakört, mert a kemény futómű nem biztos, hogy elnyeri a család nőtagjainak tetszését, a vaskos Recarók pedig lecsípnek néhány centit a hátsó lábtérből. Emellett az extrákat sem árt átbeszélni, mert teletömve minden jóval a végösszeg már könnyedén átlépheti a bűvös tízmilliót.
Az infláció gyorsul, a közlekedés lassul, elkészült egy mindenkit meglepő törvényjavaslat, amely kiütheti a plázákat, a kormány pedig megemelte a hiánycélt.