szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A következő hetekben autósok ezrei indulnak útnak a kezdődő nyaralási szezonnak köszönhetően, egy defekt jelentős mértékben megkeserítheti az utazást. Alapdolgokkal lehet ellene tenni.

Hazánkban évente átlagosan legalább 25-30 esetben a defekt nevezhető meg balesetet okozó tényezőként, éppen ezért kiemelt figyelmet kell fordítani a gumiabroncsok és a jármű állapotára, hiszen ezzel nemcsak a saját és szeretteink, hanem a közlekedésben részt vevők biztonságát is megóvhatjuk. Az abroncsok a nyári hónapokban megnövekedett terhelésnek, illetve magas hőmérsékletnek vannak kitéve, ezért indulás előtt különösen fontos azok alapos ellenőrzése. Ezzel a defekt bekövetkezésének esélye minimálisra csökkenthető. Annak érdekében, hogy az autóban ülők minden körülmények között biztonságban legyenek, a nyári gumiabroncsoknak legalább 3 mm-es profilmélységgel kell rendelkezniük.

A Continental tanácsai a defekt elkerülésére:

1. Indulás előtt feltétlen ellenőrizzük a gumiabroncsok futófelületét és oldalfalát beékelődött idegen tárgyakat, vágást vagy kidudorodást keresve. A kidudorodás a szálszakadás egyértelmű jele lehet, ilyen abronccsal nem szabad útra kelni, ezért ilyenkor mindenképpen érdemes felkeresni egy szakszervizt.

2. Második lépésként ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását! Ezt mindig indulás előtt szükséges elvégezni, mivel a gyártók által megadott értékek a gumiabroncsok hideg állapotára vonatkoznak. A megfelelő nyomás jobb kormányozhatóságot, optimális tapadást, fékstabilitást és fékutat biztosít. Alacsony nyomással viszont a gumiabroncs hamarabb felmelegszik, mely gyengíti az abroncs összetevőit, így növelve a defekt kockázatát. Ne felejtsük ellenőrizni a pótkerék légnyomását sem!

3. Nyaralás idején hajlamosak vagyunk túlterhelni a járművet, ami nem tesz jót az abroncsoknak. Éppen ezért ne pakoljuk túl az autót, mert azzal ugyanolyan helyrehozhatatlan károsodásokat okozhatunk, mint az előírtnál alacsonyabb abroncsnyomással történő közlekedéssel. Fokozott terhelés esetén mindenképpen állítsuk be az ilyen esetekre a gépjármű gyártója által javasolt légnyomás-értékeket az abroncsokban, ezeket az értékeket vagy a gépjármű B oszlopán, vagy a tanksapkafedél belső oldalán megtaláljuk.

D.P.

4. A sofőrnek lehetőleg törekednie kell arra, hogy menet közben elkerülje a kátyúkat. Bár az úthibák száma a tavaszi javításoknak köszönhetően lényegesen lecsökken a téli időszakhoz képest, az utakon mindig lehetnek olyan kátyúk, melyekbe belehajtva károsodhat a gumiabroncs, vele együtt pedig a felni, mely így elősegítheti a defektek kialakulását.

5. Menet közben az akadályokon mindig lassan és lehetőség szerint merőleges irányban hajtsunk keresztül. Ha a sofőr túl nagy sebességgel vagy nem megfelelő szögben megy át olyan akadályokon, mint mondjuk egy járdaszegély, akkor a túlzott igénybevételnek köszönhetően a gumiabroncs oldalfala jelentős károsodást szenvedhet.

Ha a nyaralás alkalmával olyan sérülés keletkezett, mely egyértelműen a gumiabroncs cseréjét teszi szükségessé, akkor nem szabad halogatni a döntést, ugyanis egy időben lecserélt gumiabronccsal biztosan elejét tudjuk venni a defekt okozta katasztrófának és az ezzel járó több tíz-, vagy akár több százezer forintos kárnak – hívta fel a figyelmet a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!