Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"002ba43c-7e0f-4919-9c59-956c8214be14","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az izraeli szélsőjobb, amely a miniszter adta, ellenzi a fogolycserével is járó tűzszünetet a Hamásszal.","shortLead":"Az izraeli szélsőjobb, amely a miniszter adta, ellenzi a fogolycserével is járó tűzszünetet a Hamásszal.","id":"20250119_Lemondott-az-izraeli-kormany-egyik-minisztere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/002ba43c-7e0f-4919-9c59-956c8214be14.jpg","index":0,"item":"cb2062b6-80b9-48b4-b42a-3608dd4011f2","keywords":null,"link":"/vilag/20250119_Lemondott-az-izraeli-kormany-egyik-minisztere","timestamp":"2025. január. 19. 10:39","title":"Lemondott az izraeli nemzetbiztonsági miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"998fe262-5902-4f42-a200-6c0606808945","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bár Majka új, politikai felhangú klipjének a pozitív szereplője még hasonlít is Magyar Péterre, ő nem ezt a labdát csapta le.","shortLead":"Bár Majka új, politikai felhangú klipjének a pozitív szereplője még hasonlít is Magyar Péterre, ő nem ezt a labdát...","id":"20250119_Magyar-Peter-ovatosan-rarepult-a-Majka-klipre-kerdest-intezett-Bindzsisztan-urahoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/998fe262-5902-4f42-a200-6c0606808945.jpg","index":0,"item":"f3150094-b88a-4977-99f4-276a870a8bf7","keywords":null,"link":"/itthon/20250119_Magyar-Peter-ovatosan-rarepult-a-Majka-klipre-kerdest-intezett-Bindzsisztan-urahoz","timestamp":"2025. január. 19. 17:26","title":"Magyar Péter óvatosan rárepült a Majka-klipre és megmutatta, hogy Orbán számára már nincs jó választás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6643743-48ae-438d-91c3-4cd4a8bf8075","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Meta első embere egy podcast interjúban támadta az Apple-t. Beszélt az innováció hiányáról, a 30 százalékos „App Store-adóról” és a zárt ökoszisztéma hátrányairól is. A háttérben viszont a két techóriás közötti növekvő feszültség áll.","shortLead":"A Meta első embere egy podcast interjúban támadta az Apple-t. Beszélt az innováció hiányáról, a 30 százalékos „App...","id":"20250118_mark-zuckerberg-velemenye-apple-meta-podcast-innovacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6643743-48ae-438d-91c3-4cd4a8bf8075.jpg","index":0,"item":"259ecbf9-353e-4c6e-b134-945fac631c6c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250118_mark-zuckerberg-velemenye-apple-meta-podcast-innovacio","timestamp":"2025. január. 18. 20:03","title":"Unalmassá vált, alig fejleszt valamit, de a pénz kell neki: Zuckerberg kiakadt az Apple-re","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d383e727-3b4d-48ab-9c2b-2ae01db9f562","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250119_los-angeles-tuzoltas-tengerviz-olivaolaj-hatasa-tuzogep-iphone-imessage-hiba-otthoni-hormonmero","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d383e727-3b4d-48ab-9c2b-2ae01db9f562.jpg","index":0,"item":"c833b533-bec1-43fa-ae93-304851348477","keywords":null,"link":"/tudomany/20250119_los-angeles-tuzoltas-tengerviz-olivaolaj-hatasa-tuzogep-iphone-imessage-hiba-otthoni-hormonmero","timestamp":"2025. január. 19. 12:00","title":"Ez történt: Elmagyarázták, miért nem használják az óceán vizét a mindent elpusztító Los Angeles-i tűz oltására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"816d18c5-ea1b-4ec8-8ab4-60cf1dcc780c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Mindhárom nő 2023. október 7. óta volt a Hamász fogságában a Gázai övezetben.","shortLead":"Mindhárom nő 2023. október 7. óta volt a Hamász fogságában a Gázai övezetben.","id":"20250119_izrael-hamasz-gazai-ovezet-tuzszunet-tuszcsere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/816d18c5-ea1b-4ec8-8ab4-60cf1dcc780c.jpg","index":0,"item":"79bcf9e2-0df3-46ea-9273-8f576f63d329","keywords":null,"link":"/vilag/20250119_izrael-hamasz-gazai-ovezet-tuzszunet-tuszcsere","timestamp":"2025. január. 19. 16:40","title":"Átadta a Hamász az első három izraeli túszt, akik a túszalku nyomán szabadultak ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01d41d78-702a-4142-aa91-0115cec2b859","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Frenk kilencedik, Isten élt Pesten című albumáról, a Bumeráng kapott videoklipet. A hvg.hu-n már meg is nézhető. ","shortLead":"Frenk kilencedik, Isten élt Pesten című albumáról, a Bumeráng kapott videoklipet. A hvg.hu-n már meg is nézhető. ","id":"20250118_uj-klippel-jelentkezett-Frenk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01d41d78-702a-4142-aa91-0115cec2b859.jpg","index":0,"item":"800327a6-7370-49ab-b9da-ea528ff8dbe9","keywords":null,"link":"/kultura/20250118_uj-klippel-jelentkezett-Frenk","timestamp":"2025. január. 19. 10:00","title":"„Egyszerre próbálunk a szerelemből menekülni és benne maradni” – új klippel jelentkezett Frenk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34b98053-8db0-448c-81a4-eee337309d29","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ha szokott kávét vagy teát inni napi rendszerességgel, kapott egy jó hírt: egy friss tanulmány eredményei alapján ugyanis ezáltal csökkent is önnél többféle daganat kialakulásának a kockázata.","shortLead":"Ha szokott kávét vagy teát inni napi rendszerességgel, kapott egy jó hírt: egy friss tanulmány eredményei alapján...","id":"20250119_kave-tea-fogyasztasa-rak-kockazatanak-csokkentese-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34b98053-8db0-448c-81a4-eee337309d29.jpg","index":0,"item":"85a6bca4-1d1a-412a-a791-c923297e6e5e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250119_kave-tea-fogyasztasa-rak-kockazatanak-csokkentese-kutatas","timestamp":"2025. január. 19. 08:03","title":"Igyon, mert az jó: kiderült valami igazán pozitív a kávéról és más koffeines italokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25079c2f-ab48-4206-90b5-9df9d930244c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A sértett feljelentést tett.","shortLead":"A sértett feljelentést tett.","id":"20250118_Megpofoztak-a-Tisza-Part-onkenteset-az-Ors-vezer-teren-garazdasag-miatt-nyomoz-a-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25079c2f-ab48-4206-90b5-9df9d930244c.jpg","index":0,"item":"94d013aa-a15d-4680-83e8-ed53d1e51347","keywords":null,"link":"/itthon/20250118_Megpofoztak-a-Tisza-Part-onkenteset-az-Ors-vezer-teren-garazdasag-miatt-nyomoz-a-rendorseg","timestamp":"2025. január. 18. 13:57","title":"Megpofozták a Tisza Párt önkéntesét az Örs vezér téren, garázdaság miatt nyomoz a rendőrség, ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindennapi kanyarunkat add meg nekünk – Mazda MX-5 teszt
szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?
A japánok negyedik generációs roadsterének már akkor nyert ügye lenne, ha csak újracsomagolták volna az előzőt, de a szorgos mérnökök teljesen új autót alkottak. Már csak az a kérdés, az eddigi legkisebb - másfél literes - benzinmotorral is képes-e beváltani a hozzá fűzött reményeket?
Azok után, ami mostanság a Mazdánál zajlik, kezdve a turbósítás mellőzésével, a drasztikus tömegcsökkentéssel, valamint a Kodo formavilág kiteljesedésével, várható volt, hogy a negyedik generációs MX-5 nagyot fog szólni. A siker még úgy is borítékolható lett volna, ha csak újracsomagolják a méltán népszerű előző szériát, de a hirosimai mérnököket nem ilyen fából faragták, így végül teljesen új autó született, amely génjeiben egyenes folytatása, megjelenésében viszont épp az ellentéte a legelső generációnak.
Kattintson a fotóra, további képek nyílnak!
R.D.
Néhány pillantás elég ahhoz, hogy megállapítsuk, a karakteres formavilággal elbúcsúztak a tervezők az elődök szelíd ábrázatától és gömbölyded elemeitől. Helyette egy hullámzó karosszériájú, alapáron LED-fényszórós, szúrós tekintető és markáns megjelenésű autót alkottak. Erre szükség is van, hogy komolyan vegyék a forgalomban, hiszen hozzá képest egy háromajtós Opel Corsa is termetesnek minősül. Valójában a 3,91 méteres teljes hosszával még az ős MX-5-nél is rövidebb, igaz ehhez képest széltében hat (1,73 méter), tengelytávban pedig 4,5 centiméterrel (2,31 méter) nagyobb. A 1 méter 20 centis magasság változatlan maradt, így a langaléta sofőrök lélekben készülhetnek is az origamira.
Igazi fiatalságpróba a mozdulat, ahogy helyet foglal az ember a vezetőülésben, pláne csukott tetővel. Mivel meglehetősen szűk résen kell bepréselni magunkat, érdemes valamelyik szalonban próbát tenni, hiszen aki csak lemondó sóhajok kíséretében képes ezt véghezvinni, annak később sem lesz a kedvence. Azzal is számolni kell, hogy csak 185 centis testmagasságig lehet kényelmesen elhelyezkedni a passzentos kabinban, efölött már kénytelen azzal trükközni az ember, hogy lejjebb csúszik az ülésben.
R.D.
Sajnos a háromküllős sportkormány tengelyiránt nem, csak magasságában állítható, az ülést viszont kellően hátra lehet tolni, a tető pedig egy laza mozdulattal nyitható. A legfontosabb kezelőszervek (váltó/kézifékkar) a jól bevált helyeken találhatóak, a középkonzol gomberdejét pedig felváltotta három tekerőkapcsoló, valamint egy központi kijelző, amihez joystick is jár. A hangulat tagadhatatlanul mazdás, szemre nagyon kellemes a látvány, az ülések oldaltartása is elégséges, itt-ott viszont találkozni olcsóbb hatású műanyagokkal, de ez abból a szempontból nem probléma, hogy legalább egyszerűbb lesz portalanítani.
Utóbbira gyakran sor fog kerülni, ha elkapjuk a fonalat, ugyanis az MX-5-tel minden egyes megtett méter ünnep. A villanyszervós kormány felől ugyan érkezhetne több visszajelzés, a mérete és az áttételezése viszont remek, a hatfokozatú manuális váltóról pedig csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Utóbbihoz talán elég annyi, hogy az elődjéhez képest is javult a váltási érzet, kellően rövid úton jár és még a gyors mozdulatokat is tolerálja. Az idillbe az eddigi legkisebb motor sem rondít bele, sőt épp az ellenkezője történt, az 1.5-ös Skyactive erőforrással parádés az összhang a kis roadsterben.
R.D.
Mondhatnánk, hogy 131 lóerő és 150 Nm nem a világvége, viszont a sofőrrel együtt is csak 975 kilogrammos autóban, 50:50 százalékos súlyelosztással a tengelyeken ez is elég a csodához. Manapság már az is ritka, ha egy sportkocsiban szívó benzinmotor dolgozik, az pedig, hogy vígan elforogjon a 7200-as tiltásig, felér egy sokéves elvonókúra utáni dorbézolással.
A dízelek uralta turbókorszakban annyira elszokik ettől az ember, hogy eleinte szinte bűntudatot ébreszt: szegény 1.5-ös blokk tényleg bírja ezt, sőt még élvezi is, ha forgatják? Mi az hogy, az MX-5 erre olyan pajkos lendülettel reagál, hogy hirtelenjében azon kapjuk magunkat, hogy hármasban 140 kilométer/órával repesztünk, vígan üvöltő motorral és ércesen szóló kipufogóval.
Amikor az első métereken a próba kedvéért a műszerfalon felvillanó nyilacska tanácsára váltottunk fokozatot, az a vége, hogy 60-nál már hatodikban poroszkálunk. Becsületére szóljon, hogy a rendkívül tiszta üzemű benzines blokk ezt is elviseli, de azért érezhetően a 2000 és 6000 közötti tartományban érzi otthon magát.
R.D.
A sofőr pedig a kanyargós országúton, ahol leginkább elemében van a japánok büszkesége. A sperrdifi ugyan a nagymotoros változat kiváltsága, de az autó enélkül is felettébb ügyesen és semlegesen fordul a tempósabb kanyarokban. A fék pedig nem egy hatdugattyús Brembo, de így is szépen belőhetőek vele a féktávok, és ésszerű keretek között fáradásra sem hajlamos.
Pedig tartottam tőle, hogy a május végi Porsche menetpróba után nem fogom már ugyanúgy élvezni a kedvenc szerpentinemet a Pilisben, de az MX-5 ismét megmutatta, hogy harmadannyi lóerőből is lehet nagybetűs élményautót alkotni. Igaz, hogy a gumifüstölés és a nyakfájdító kanyarsebességek elmaradnak, a tempó hiányát viszont kompenzálja a japán precizitás és a harmónia, ami az autóból árad.
R.D.
A legszebb az egészben, hogy mindez a hétköznapi ingázás során is maximálisan átjön. Szerpentinen hátránynak tűnhet, hogy az elől kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futómű bőven engedi a karosszériadőlést, városban viszont meghálálja magát a közepesen komfortos hangolás. A lapos építés és a feszesség miatt azért nem egy varázsszőnyeg, de a keresztbordákon és a kátyúkon sem rázza szét a vesénket, amiben az ideális kompromisszumot jelentő 195/50 R16-os gumiabroncs is közrejátszik.
+: pazar vezetési élmény, kedvező ár, alacsony fogyasztás, vagány formaterv
–: kissé szűk utastér főleg az utasoldalon, nincs hagyományos kesztyűtartó, elektromos ablak fölfelé nem automata
Bónuszként pedig meglepően keveset kér ahhoz képest, hogy milyen sokat ad. Ez egyaránt igaz a 6,4 milliós indulóárra (a tesztautó felszereltsége ennél 1,3 millióval került többe), a fenntartási költségekre, valamint az üzemanyagra. Utóbbi kapcsán 5,9 literes vegyes átlagot ír a katalógus, ami a Mazdát ismerve nem lehetetlen feladat. Alattunk cirka egy literrel evett többet a sokat látott tesztautó, de már ez is hihetetlennek tűnt a forszírozott használat fényében.
Az MX-5-ből idén áprilisban talált gazdára az egymilliomodik példány, amit az irigyei annyival elintéznek, hogy ez a legolcsóbb roadster a piacon. Ez viszont csak az egyik összetevője a sikerének, a lényege abban rejlik, hogy elérhető áron kínálja azt a fajta vezetési élményt, amire nagyon kevés típus képes, leginkább csak sokkal drágább sportkocsik. Mindezt úgy, hogy napi járós autónak is tökéletes, ha megszokjuk a passzentos utasteret, az alacsony üléspozíciót és a 130 literes csomagtartót. Persze ha túl nagyra nőttünk, már nehezebb dolgunk van, én viszont zokszó nélkül elviselném ezt a kis kényelmetlenséget az MX-5 kedvéért.