Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ba8513f5-a45f-4198-ad6d-bf5bd332391d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Románia frissen megválasztott elnöke reméli, lesz erre lehetősége. ","shortLead":"Románia frissen megválasztott elnöke reméli, lesz erre lehetősége. ","id":"20250520_nicusor-dan-elnoki-rezidencia-sajat-lakas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba8513f5-a45f-4198-ad6d-bf5bd332391d.jpg","index":0,"item":"35c7a6e7-faf4-4b32-a13d-40d6dd2f3338","keywords":null,"link":"/vilag/20250520_nicusor-dan-elnoki-rezidencia-sajat-lakas","timestamp":"2025. május. 20. 16:13","title":"Nicusor Dan inkább jelenlegi otthonában maradna, nem akar az elnöki rezidenciára költözni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ddaa6c-7ca8-4ab4-ab9e-c9f4af5a10f0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Elvileg már hétköznapi forgalomban tesztelik. ","shortLead":"Elvileg már hétköznapi forgalomban tesztelik. ","id":"20250521_Nagyobb-hatotav-es-biztonsag-szilardtest-akkus-BMW-i7","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ddaa6c-7ca8-4ab4-ab9e-c9f4af5a10f0.jpg","index":0,"item":"ba6851e0-f83f-4a08-90c2-314cfe94e8e4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250521_Nagyobb-hatotav-es-biztonsag-szilardtest-akkus-BMW-i7","timestamp":"2025. május. 21. 20:20","title":"Nagyobb hatótáv és biztonság: szilárdtest akkus BMW i7 a láthatáron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1bb9aae-ba04-492c-96a9-102e7a5ed614","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Nagy bajban lennének a határon túli magyarok, ha ott, ahol élnek, viszonossági alapon ugyanazok a „szuverenitásvédelmi” regulák lennének az irányadók, amiket Orbánék Magyarországon a civilek és a sajtó ellen bevezetni készülnek. ","shortLead":"Nagy bajban lennének a határon túli magyarok, ha ott, ahol élnek, viszonossági alapon ugyanazok a „szuverenitásvédelmi”...","id":"20250521_hvg-orban-hataron-tuli-magyarok-szuverenitasvedelem-tamogatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1bb9aae-ba04-492c-96a9-102e7a5ed614.jpg","index":0,"item":"2e829497-e64e-4526-b09c-c6e9e5b8e773","keywords":null,"link":"/360/20250521_hvg-orban-hataron-tuli-magyarok-szuverenitasvedelem-tamogatasok","timestamp":"2025. május. 21. 15:15","title":"Így sújthat le a határon túli magyarokra nagy védelmezőjük, Orbán Viktor nagy szuverenitásvédelme","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68d41f2f-fb2c-4d45-9181-b116748306fd","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"Újoncként bekerült a győriek középpályása, Vitális Milán is.","shortLead":"Újoncként bekerült a győriek középpályása, Vitális Milán is.","id":"20250520_magyar-labdarugo-valogatott-marco-rossi-kerethirdetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68d41f2f-fb2c-4d45-9181-b116748306fd.jpg","index":0,"item":"7524d8f7-41cd-4d15-b15e-7ee197472c05","keywords":null,"link":"/sport/20250520_magyar-labdarugo-valogatott-marco-rossi-kerethirdetes","timestamp":"2025. május. 20. 13:17","title":"Megvan, ki helyettesíti Gulácsit a magyar válogatottban – keretet hirdetett Marco Rossi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e169354-e799-4500-a8da-a5f85238f56f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A párizsi rendőrség egy teljesen más ügy miatti nyomozás során talált rá. ","shortLead":"A párizsi rendőrség egy teljesen más ügy miatti nyomozás során talált rá. ","id":"20250520_Veletlenul-megtalaltal-Jim-Morrison-37-eve-ellopott-siremleket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e169354-e799-4500-a8da-a5f85238f56f.jpg","index":0,"item":"2cd3c09c-126c-4397-a700-ae1c7b42d8c4","keywords":null,"link":"/kultura/20250520_Veletlenul-megtalaltal-Jim-Morrison-37-eve-ellopott-siremleket","timestamp":"2025. május. 20. 08:35","title":"Véletlenül megtalálták Jim Morrison 37 éve ellopott síremlékét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e0c65fb-f5bf-4d53-8190-ffb58e732b7a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ausztrál kutatók egy olyan gömb formájú objektumra bukkantak az űrben, ami csak egy bizonyos hullámhosszon látható, az alakja pedig tökéletesen szimmetrikus.","shortLead":"Ausztrál kutatók egy olyan gömb formájú objektumra bukkantak az űrben, ami csak egy bizonyos hullámhosszon látható...","id":"20250521_tokeletes-plazmagomb-felfedezes-teleios-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e0c65fb-f5bf-4d53-8190-ffb58e732b7a.jpg","index":0,"item":"a34c3ccc-c475-4433-9dbd-2ca5cefe3f04","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_tokeletes-plazmagomb-felfedezes-teleios-urkutatas","timestamp":"2025. május. 21. 16:03","title":"Tökéletes plazmagömböt találtak az űr mélyén, a tudósok sem tudják, mit látnak pontosan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c37fc8b-9ca6-402d-8228-458ea4cf9f16","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az eladási problémákkal küszködő Maserati áthelyezi a GranTurismo és GranCabrio modellek gyártását.","shortLead":"Az eladási problémákkal küszködő Maserati áthelyezi a GranTurismo és GranCabrio modellek gyártását.","id":"20250520_kicsi-fiatok-keszulnek-hamarosan-a-nagy-es-draga-maseratik-szulohelyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c37fc8b-9ca6-402d-8228-458ea4cf9f16.jpg","index":0,"item":"8f3135ad-b1ba-4696-9a17-2a19fb179384","keywords":null,"link":"/cegauto/20250520_kicsi-fiatok-keszulnek-hamarosan-a-nagy-es-draga-maseratik-szulohelyen","timestamp":"2025. május. 20. 06:41","title":"Kicsi Fiatok készülnek hamarosan a nagy és drága Maseratik szülőhelyén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f9c872fd-5ec0-4bef-b91e-635d66dc7c41","c_author":"HVG","category":"elet","description":"22 országból 85 főszerkesztő és kiadóvezető áll ki a Fidesz „átláthatóságról szóló” törvényjavaslatával szemben, köztük olyan nagy médiumok vezetői, mint a brit Guardian, az osztrák ORF vagy a lengyel Gazeta Wyborcza. Állásfoglalásukat változtatás nélkül közöljük.","shortLead":"22 országból 85 főszerkesztő és kiadóvezető áll ki a Fidesz „átláthatóságról szóló” törvényjavaslatával szemben, köztük...","id":"20250520_foszerkesztok-kiadovezetok-kozos-allasfoglalasa-atlathatosagi-torvenyjavaslat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f9c872fd-5ec0-4bef-b91e-635d66dc7c41.jpg","index":0,"item":"80076483-7ddc-4dfa-9fa3-3d4740c1c254","keywords":null,"link":"/elet/20250520_foszerkesztok-kiadovezetok-kozos-allasfoglalasa-atlathatosagi-torvenyjavaslat","timestamp":"2025. május. 20. 13:59","title":"Magyarország a szabad sajtó ellehetetlenítésére készül – Az EU-nak muszáj cselekednie","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindennapi kanyarunkat add meg nekünk – Mazda MX-5 teszt
szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?
A japánok negyedik generációs roadsterének már akkor nyert ügye lenne, ha csak újracsomagolták volna az előzőt, de a szorgos mérnökök teljesen új autót alkottak. Már csak az a kérdés, az eddigi legkisebb - másfél literes - benzinmotorral is képes-e beváltani a hozzá fűzött reményeket?
Azok után, ami mostanság a Mazdánál zajlik, kezdve a turbósítás mellőzésével, a drasztikus tömegcsökkentéssel, valamint a Kodo formavilág kiteljesedésével, várható volt, hogy a negyedik generációs MX-5 nagyot fog szólni. A siker még úgy is borítékolható lett volna, ha csak újracsomagolják a méltán népszerű előző szériát, de a hirosimai mérnököket nem ilyen fából faragták, így végül teljesen új autó született, amely génjeiben egyenes folytatása, megjelenésében viszont épp az ellentéte a legelső generációnak.
Kattintson a fotóra, további képek nyílnak!
R.D.
Néhány pillantás elég ahhoz, hogy megállapítsuk, a karakteres formavilággal elbúcsúztak a tervezők az elődök szelíd ábrázatától és gömbölyded elemeitől. Helyette egy hullámzó karosszériájú, alapáron LED-fényszórós, szúrós tekintető és markáns megjelenésű autót alkottak. Erre szükség is van, hogy komolyan vegyék a forgalomban, hiszen hozzá képest egy háromajtós Opel Corsa is termetesnek minősül. Valójában a 3,91 méteres teljes hosszával még az ős MX-5-nél is rövidebb, igaz ehhez képest széltében hat (1,73 méter), tengelytávban pedig 4,5 centiméterrel (2,31 méter) nagyobb. A 1 méter 20 centis magasság változatlan maradt, így a langaléta sofőrök lélekben készülhetnek is az origamira.
Igazi fiatalságpróba a mozdulat, ahogy helyet foglal az ember a vezetőülésben, pláne csukott tetővel. Mivel meglehetősen szűk résen kell bepréselni magunkat, érdemes valamelyik szalonban próbát tenni, hiszen aki csak lemondó sóhajok kíséretében képes ezt véghezvinni, annak később sem lesz a kedvence. Azzal is számolni kell, hogy csak 185 centis testmagasságig lehet kényelmesen elhelyezkedni a passzentos kabinban, efölött már kénytelen azzal trükközni az ember, hogy lejjebb csúszik az ülésben.
R.D.
Sajnos a háromküllős sportkormány tengelyiránt nem, csak magasságában állítható, az ülést viszont kellően hátra lehet tolni, a tető pedig egy laza mozdulattal nyitható. A legfontosabb kezelőszervek (váltó/kézifékkar) a jól bevált helyeken találhatóak, a középkonzol gomberdejét pedig felváltotta három tekerőkapcsoló, valamint egy központi kijelző, amihez joystick is jár. A hangulat tagadhatatlanul mazdás, szemre nagyon kellemes a látvány, az ülések oldaltartása is elégséges, itt-ott viszont találkozni olcsóbb hatású műanyagokkal, de ez abból a szempontból nem probléma, hogy legalább egyszerűbb lesz portalanítani.
Utóbbira gyakran sor fog kerülni, ha elkapjuk a fonalat, ugyanis az MX-5-tel minden egyes megtett méter ünnep. A villanyszervós kormány felől ugyan érkezhetne több visszajelzés, a mérete és az áttételezése viszont remek, a hatfokozatú manuális váltóról pedig csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Utóbbihoz talán elég annyi, hogy az elődjéhez képest is javult a váltási érzet, kellően rövid úton jár és még a gyors mozdulatokat is tolerálja. Az idillbe az eddigi legkisebb motor sem rondít bele, sőt épp az ellenkezője történt, az 1.5-ös Skyactive erőforrással parádés az összhang a kis roadsterben.
R.D.
Mondhatnánk, hogy 131 lóerő és 150 Nm nem a világvége, viszont a sofőrrel együtt is csak 975 kilogrammos autóban, 50:50 százalékos súlyelosztással a tengelyeken ez is elég a csodához. Manapság már az is ritka, ha egy sportkocsiban szívó benzinmotor dolgozik, az pedig, hogy vígan elforogjon a 7200-as tiltásig, felér egy sokéves elvonókúra utáni dorbézolással.
A dízelek uralta turbókorszakban annyira elszokik ettől az ember, hogy eleinte szinte bűntudatot ébreszt: szegény 1.5-ös blokk tényleg bírja ezt, sőt még élvezi is, ha forgatják? Mi az hogy, az MX-5 erre olyan pajkos lendülettel reagál, hogy hirtelenjében azon kapjuk magunkat, hogy hármasban 140 kilométer/órával repesztünk, vígan üvöltő motorral és ércesen szóló kipufogóval.
Amikor az első métereken a próba kedvéért a műszerfalon felvillanó nyilacska tanácsára váltottunk fokozatot, az a vége, hogy 60-nál már hatodikban poroszkálunk. Becsületére szóljon, hogy a rendkívül tiszta üzemű benzines blokk ezt is elviseli, de azért érezhetően a 2000 és 6000 közötti tartományban érzi otthon magát.
R.D.
A sofőr pedig a kanyargós országúton, ahol leginkább elemében van a japánok büszkesége. A sperrdifi ugyan a nagymotoros változat kiváltsága, de az autó enélkül is felettébb ügyesen és semlegesen fordul a tempósabb kanyarokban. A fék pedig nem egy hatdugattyús Brembo, de így is szépen belőhetőek vele a féktávok, és ésszerű keretek között fáradásra sem hajlamos.
Pedig tartottam tőle, hogy a május végi Porsche menetpróba után nem fogom már ugyanúgy élvezni a kedvenc szerpentinemet a Pilisben, de az MX-5 ismét megmutatta, hogy harmadannyi lóerőből is lehet nagybetűs élményautót alkotni. Igaz, hogy a gumifüstölés és a nyakfájdító kanyarsebességek elmaradnak, a tempó hiányát viszont kompenzálja a japán precizitás és a harmónia, ami az autóból árad.
R.D.
A legszebb az egészben, hogy mindez a hétköznapi ingázás során is maximálisan átjön. Szerpentinen hátránynak tűnhet, hogy az elől kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futómű bőven engedi a karosszériadőlést, városban viszont meghálálja magát a közepesen komfortos hangolás. A lapos építés és a feszesség miatt azért nem egy varázsszőnyeg, de a keresztbordákon és a kátyúkon sem rázza szét a vesénket, amiben az ideális kompromisszumot jelentő 195/50 R16-os gumiabroncs is közrejátszik.
+: pazar vezetési élmény, kedvező ár, alacsony fogyasztás, vagány formaterv
–: kissé szűk utastér főleg az utasoldalon, nincs hagyományos kesztyűtartó, elektromos ablak fölfelé nem automata
Bónuszként pedig meglepően keveset kér ahhoz képest, hogy milyen sokat ad. Ez egyaránt igaz a 6,4 milliós indulóárra (a tesztautó felszereltsége ennél 1,3 millióval került többe), a fenntartási költségekre, valamint az üzemanyagra. Utóbbi kapcsán 5,9 literes vegyes átlagot ír a katalógus, ami a Mazdát ismerve nem lehetetlen feladat. Alattunk cirka egy literrel evett többet a sokat látott tesztautó, de már ez is hihetetlennek tűnt a forszírozott használat fényében.
Az MX-5-ből idén áprilisban talált gazdára az egymilliomodik példány, amit az irigyei annyival elintéznek, hogy ez a legolcsóbb roadster a piacon. Ez viszont csak az egyik összetevője a sikerének, a lényege abban rejlik, hogy elérhető áron kínálja azt a fajta vezetési élményt, amire nagyon kevés típus képes, leginkább csak sokkal drágább sportkocsik. Mindezt úgy, hogy napi járós autónak is tökéletes, ha megszokjuk a passzentos utasteret, az alacsony üléspozíciót és a 130 literes csomagtartót. Persze ha túl nagyra nőttünk, már nehezebb dolgunk van, én viszont zokszó nélkül elviselném ezt a kis kényelmetlenséget az MX-5 kedvéért.