Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f0756682-0def-4db6-80d5-aa65a4a6fd00","c_author":"Vándor Éva","category":"360","description":"Az egyházfő évek óta figyelmeztet arra, hogy a MAGA nem a keresztényi út, nemrég pedig nyilvánosan is kioktatta Donald Trump katolikus alelnökét. Miközben sok politikus és állami vezető vagy lefagyott, vagy igazodott a trumpi úthengert látva, Ferenc pápa volt az, aki határozottan szembement vele. ","shortLead":"Az egyházfő évek óta figyelmeztet arra, hogy a MAGA nem a keresztényi út, nemrég pedig nyilvánosan is kioktatta Donald...","id":"20250303_ferenc-papa-donaldt-trump-migracio-kereszteny-ertekek-konfliktus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0756682-0def-4db6-80d5-aa65a4a6fd00.jpg","index":0,"item":"463cc58f-d290-498f-b75a-eaf141435070","keywords":null,"link":"/360/20250303_ferenc-papa-donaldt-trump-migracio-kereszteny-ertekek-konfliktus","timestamp":"2025. március. 03. 14:07","title":"Ferenc pápa még mindig tudja, hogyan kell felbosszantani Donald Trumpot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da918ef8-aa42-4c95-a2f4-afab9a407744","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A katolikus egyházfő már 17. napja fekszik kórházban.","shortLead":"A katolikus egyházfő már 17. napja fekszik kórházban.","id":"20250302_Tovabbra-is-stabil-Ferenc-papa-allapota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da918ef8-aa42-4c95-a2f4-afab9a407744.jpg","index":0,"item":"eeb3dfa0-cd19-45dc-995c-a120e169f145","keywords":null,"link":"/elet/20250302_Tovabbra-is-stabil-Ferenc-papa-allapota","timestamp":"2025. március. 02. 10:23","title":"Továbbra is stabil Ferenc pápa állapota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9789498-04de-41a9-bd25-2e0ad9de9121","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szaporodnak az embargós intézkedések (elsősorban az amerikaiak), miközben mind jobban szembenézni a félvezetőipar kihívásaival, annak terjeszkedésével, ami új gyárak építésével jár. És bizony itt van mit ellesni Ázsiától.","shortLead":"Szaporodnak az embargós intézkedések (elsősorban az amerikaiak), miközben mind jobban szembenézni a félvezetőipar...","id":"20250303_felvezetogyarak-epitesi-koltsegei-es-ideje-kulonbozo-orszagokban-usa-tajvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9789498-04de-41a9-bd25-2e0ad9de9121.jpg","index":0,"item":"3f2d4ed1-287b-4502-8ed4-d61253823b58","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_felvezetogyarak-epitesi-koltsegei-es-ideje-kulonbozo-orszagokban-usa-tajvan","timestamp":"2025. március. 03. 18:03","title":"Kétszer annyiba kerül, kétszer olyan hosszú ideig tart az USA-ban, mint Tajvanon: mi lehet az?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e239ce3c-cb18-412c-aa8a-4910a7cd338e","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"A Xiaomi az MWC 2025-ön leplezte le a Buds 5 Pro fülhallgatókat, a Watch S4 okosórát és a Pad 7 tableteket, melyeket gyorsan kézbe is vettünk a barcelonai kiállításon.","shortLead":"A Xiaomi az MWC 2025-ön leplezte le a Buds 5 Pro fülhallgatókat, a Watch S4 okosórát és a Pad 7 tableteket, melyeket...","id":"20250302_uj-xiaomi-buds-5-pro-watch-s4-pad-7-mwc-2025-kiegeszitok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e239ce3c-cb18-412c-aa8a-4910a7cd338e.jpg","index":0,"item":"9c3c0467-7de2-4e08-b7d2-72ecd5b3c9ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_uj-xiaomi-buds-5-pro-watch-s4-pad-7-mwc-2025-kiegeszitok","timestamp":"2025. március. 02. 18:30","title":"Fülesek, okosóra és tabletek: kezünkben a Xiaomi ütős újdonságai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A külügyminiszter emiatt levelet küldött Kaja Kallasnak, amiben figyelmeztet, hogy a magyar kormány ezért az ukránokon verheti majd el a port.","shortLead":"A külügyminiszter emiatt levelet küldött Kaja Kallasnak, amiben figyelmeztet, hogy a magyar kormány ezért az ukránokon...","id":"20250302_Szijjarto-szerint-az-EU-megsertette-a-Magyarorszag-fele-vallalt-energiabiztonsagi-garanciait","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634.jpg","index":0,"item":"0e4d3cc8-deec-4c93-beec-32a574f250c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Szijjarto-szerint-az-EU-megsertette-a-Magyarorszag-fele-vallalt-energiabiztonsagi-garanciait","timestamp":"2025. március. 02. 17:20","title":"Szijjártó szerint az EU megsértette a Magyarország felé vállalt energiabiztonsági garanciáit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jó néhány gyártó fellélegezhet, ha haladékot kapnak a szigorúbb környezetvédelmi normák alól, miközben azok a cégek, amelyek teljesítik az előírásokat, joggal emelhetnek kifogást.","shortLead":"Jó néhány gyártó fellélegezhet, ha haladékot kapnak a szigorúbb környezetvédelmi normák alól, miközben azok a cégek...","id":"20250303_mentoovet-autogyartoknak-meguszhatjak-a-szazmillio-euros-kibocsatasi-birsagokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df.jpg","index":0,"item":"3dda805d-10b7-4353-b497-c5c2a9be142f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_mentoovet-autogyartoknak-meguszhatjak-a-szazmillio-euros-kibocsatasi-birsagokat","timestamp":"2025. március. 03. 16:06","title":"Von der Leyen mentőövet dob az autógyártóknak: megúszhatják a százmillió eurós kibocsátási bírságokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2b53a03-cb20-4b85-9518-08afe1116abe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az iPhone néhány, nem mindenki számára ismert billentyűparancsa, funkciója könnyebbé, gyorsabbá teheti a szövegek begépelését a telefonon. Ezekből mutatunk néhányat az alábbiakban.","shortLead":"Az iPhone néhány, nem mindenki számára ismert billentyűparancsa, funkciója könnyebbé, gyorsabbá teheti a szövegek...","id":"20250302_gyorsabb-gepeles-iphone-iras-ios-tippek-funkciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2b53a03-cb20-4b85-9518-08afe1116abe.jpg","index":0,"item":"e0d29e5b-b3df-4aab-9ab8-27f60823eff9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_gyorsabb-gepeles-iphone-iras-ios-tippek-funkciok","timestamp":"2025. március. 02. 17:03","title":"Mutatunk pár trükköt: gyorsabban írhat majd az iPhone-ján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57c95ad8-715e-4f7f-9b56-9f6684251148","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi részbeni beismerő vallomást tett, jelenleg letartóztatásban van.","shortLead":"A férfi részbeni beismerő vallomást tett, jelenleg letartóztatásban van.","id":"20250303_katolikus-altalanos-iskola-szexualis-zaklatas-pizsamaparti-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57c95ad8-715e-4f7f-9b56-9f6684251148.jpg","index":0,"item":"5f3f3931-54b4-4b42-953d-d282edc6203c","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_katolikus-altalanos-iskola-szexualis-zaklatas-pizsamaparti-letartoztatas","timestamp":"2025. március. 03. 12:09","title":"Egy katolikus iskola tanára pizsamapartit szervezett a nyolcadikos diákjainak, majd az egyik fiút szexuálisan zaklatta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A prémium kategóriás japán gyártó előrukkolt valaha készült legkisebb SUV modelljével. Mi pedig kipróbáltuk és megvizsgáltuk, hogy belül mennyire kicsi a teljesen új platformra épülő Lexus UX.
A Lexus még a tavalyi Genfi Autószalonon tárta először a nagyközönség elé az Urban és X-over (crossover) szavak kezdőbetűinek összevonásával elnevezett UX-et, amely most tavasszal érkezik meg a hazai piacra. A teljes méretű RX, illetve a középkategóriás NX kistestvérének tekinthető újdonságot a nemzetközi menetpróba során Barcelonában és az annak környékén található kanyargós utakon tettük próbára.
László Ferenc
Fókuszmodell
Az UX a Lexus első olyan modellje, mely a vadonatúj GA-C platformra épül. "Személyében" egy olyan prémium kategóriás kompakt crossoverhez van szerencsénk, melynek legfontosabb riválisai olyan bestseller modellek, mint például az Audi Q2, a BMW X2, a Mercedes GLA vagy például a 2018-ban Év Autója díjat kapott Volvo XC40.
Ez mostanában az egyik legnépszerűbb, legjobban pörgő szegmens, ami ily módon többek közt a Lexus számára is igen fontos. Ennek jegyében Chica Kako dizájner igyekezett olyan vonalakkal felvértezni az UX-et, hogy az már állóhelyzetben, akár a távolból is azonnal pénztárca nyitogatásra ösztönözze a vásárlókat.
László Ferenc
Az orrot a márkaidentitást erősen hangsúlyozó orsóalakú hűtőrács, szigorú tekintetű LED-es fényszórók, illetve a márka nevének kezdőbetűjét formázó ködlámpa fészkek uralják. Utóbbi dizájnelemre a hátsó lökhárító alján is figyelmesek lehetünk, de ennél jobban vonzzák a tekintetet a LED-es hátsólámpák. Ezek egyrészt mini spoilerszerű felső kialakítást kaptak, másrészt pedig egy 120 apró fényforrást felvonultató, középen 3 milliméteresre elvékonyodó fénycsík köti össze őket.
Az oldalnézetet a felfelé emelkedő övvonal, az egyedi formájú és vastag műanyag kerékjárati-ív borítások, illetve a kétszínű visszapillantótükör borítások uralják. Az összkép igen kellemes, valahogy kevésbé megosztó, mint a márka korábbi típusai esetében.
László Ferenc
Méretkérdés
A japán újdonság 4,49 méter hosszú, vagyis 13,5 centiméterrel rövidebb, mint az eggyel nagyobb Lexus divatterepjáró, az NX. A két modell tengelytávja között viszont mindössze 2 centiméternyi a különbség, értelemszerűen az NX javára, és ez elvileg azt jelenti, hogy az UX-ben egész tágas az utastér.
A gyakorlat azt mutatja, hogy az elöl ülőknek ténylegesen semmi okuk a panaszra, hátul pedig körülbelül a kategóriaátlagnak megfelelő fej- és lábtérre lehet számítani. A hátsó oldalajtók valahogy aránytalanul kicsire sikeredtek, ami egyrészt furán néz ki, másrészt megnehezíti a kényelmes beszállást. Vagy például a gyerkőcök gyermekülésbe helyezését és bekötését.
László Ferenc
Az UX Achilles-sarka a csomagtartó. Mielőtt belefeledkeznénk a liter-adatokba, röviden annyi, hogy akinek fontos az öblös raktér, az azonnal felejtse el ezt a típust. Az összkerekes hibrid esetében a legrosszabb a helyzet, ennek hátsójába ugyanis mindössze 283 liternyi pakk fér bele. És még akkor is csak 401 liter, ha nem a kalaptartóig, hanem a plafonig pakolunk. Itt jegyeznénk meg, hogy például egy BMW X2-ben 470 liternyi csomag fér el. A kalaptartóig.
Kicsit jobb a helyzet, ha az elsőkerekes hibridet választjuk, ebben az esetben ugyanis 320 literes alaptérfogatot kapunk, a normál benzinmotoros alapváltozat esetében pedig 334 literes a csomagtartó. Elsőre furcsa volt, hogy miért kapunk csupán szúnyogháló vékonyságú és rugalmasságú kalaptartót, ez azonban gyorsan értelmet nyert, amikor egy méretes bőröndöt kellett szállítanunk a kocsival. Ekkor ugyanis a kalaptartó szépen felvette a szállítmány formáját.
Hátrafelé korlátozott a kilátás, sokat segít a tolatókamera, melynek felbontása és képminősége azonban elmarad a várakozásainktól.
László Ferenc
Fedélzeti arzenál
A műszerfal dizájnját a kellemes fogású kormány mögötti digitális műszeregység, a felette lévő két "bikaszarv", illetve a középső multimédiás kijelző határozza meg. A digitális műszeregység 7 colos, de az általunk kipróbált F Sport verzióban 8 colos képáltójú, és az előtte elhelyezett műanyag körkeretet villanymotor mozgatja, csakúgy, mint a méregdrága Lexus LC sportkocsi esetében. Erre a kijelzőn megjelenített tartalmak váltogatásakor kerül sor, és bár első blikkre jól mutat, nincs túl sok értelme.
A baloldali bikaszarv segítségével kapcsolható ki a menetstabilizátor, társa tekergetésével és nyomkodásával pedig az üzemmódok között lehet váltani. Az enyhén a vezető felé fordított központi kijelző alapáron 7 colos, de a jobban felszerelt modellekben már 10,3 colos felületen osztja meg a különböző vizuális tartalmakat. Jó hír, hogy a kijelző végre kiváló felbontású, de a felhasználói felület grafikája még mindig néhány esztendős lemaradásban van a riválisokhoz képest.
László Ferenc
Android Auto, illetve Apple CarPlay továbbra sincs, információink szerint a Lexusnál elsőként a még idén érkező NX faceliftbe kerül be ez a riválisoknál már jó ideje elérhető támogatás. A középkonzolon lévő tapipad révén nehézkesen vezérelhető az infotainment rendszer, és az UX teljesen átgondolt rádió/médiavezérlő felületét sem igazán tudtuk megszeretni. A 13 hangszórós Mark Levinson hifi nem szól kiemelkedően jól, a szélvédőre vetítő HUD viszont hasznos extra.
A felhasznált anyagok-, illetve az összeszerelés minősége jónak mondható, de például e tekintetben az UX-et nem érezzük nagyságrendekkel jobbnak az ugyancsak most debütált új Toyota Corollánál. El lehet dönteni, hogy a Corolla sikerült túl jól, vagy esetleg az UX marad el hajszálnyival a prémium kategóriás elvárásoktól.
László Ferenc
Vezetési élmény
Egy crossovertől viszonylag kevesen várnak el maradandó vezetési élményeket, azonban az UX e téren kellemes meglepetést okozott. A történet ott kezdődik, hogy a vezető üléspozícióját akár szokatlanul alacsonyra is lehet állítani, és erre tökéletesen rímel a Lexus újdonságának kategóriarekord alacsonyra vett tömegközéppontja.
A végeredmény egy olyan, terepjáró kinézetű kompakt autó, amivel élmény a szerpentinezés. Ezt még leírni is furcsa, hát még átélni. A dinamikus haladásban a futómű is remek társ, a kipróbált F Sport tesztautókban ráadásul még adaptív futómű is volt, de a normál és sportos üzemmódok között nem éreztük túl nagy különbséget. Az UX mindkét módban remekül irányítható, precízen és a legnagyobb nyugalomban, dülöngélés nélkül követi az íveket. Abban egyelőre csak reménykedni tudunk, hogy a kiváló futómű a hazai utak által támasztott elvárásoknak is meg tud majd felelni.
László Ferenc
A legolcsóbb változat, az UX200 egy 2 literes soros 4 hengeres szívó benzinmotort vonultat fel, a maga 171 lóerejével és 205 Nm-es nyomatékával. Ez a fokozatmentes CVT-váltós alapmodell gyorsan zárójelbe tehető, hiszen a hazai eladások 95 százalékát várhatóan a hibridek teszik majd ki.
Utóbbiakban egy ugyancsak 2 literes soros 4 hengeres szívó benzines egység teljesít szolgálatot, ami 152 lóerőt és 190 Nm-t tud. Ami igazán elképesztő, az az Atkinson-ciklusú motor 41 százalékos hatásfoka, ami új rekordnak számít. Ehhez hozzájön még az elöl elhelyezett villanymotor 109 lóerős és 202 Nm-es produkciója, ami 184 lóerős rendszerteljesítményt és 8,5 másodperces 0-100-as szintidőt eredményez. Illetve akár 115 km/h-ig hangtalan elektromos suhanást. Az EV-gombot lenyomva manuálisan kikényszeríthető a tisztán villanyos autózás, de maximum csak 1-2 kilométerig.
László Ferenc
Külső hálózatról nem tölthető az emiatt zöld rendszám nélküli UX250h, a NiMH akkumulátor a lassuláskor termelt energiával töltődik. Az összkerekes változatban a hátsó differenciálműben egy 72 lóerős és 55 Nm-es kis villanymotor található, ami rossz útviszonyok mellett sokat segíthet, mindenesetre a 0-100-as szintidőt 0,2 másodperccel meghosszabbítja.
Az UX200 1460 kilogrammos, az UX200h ennél 80 kilogrammal nehezebb, az UX200h 4WD pedig további 60 kilogramm extra terhet cipel magával. A menetpróba során 8 liter körüli fogyasztást mértünk a fullos UX-szel, de ezt az átlagnál dinamikusabb vezetési stílus mellett regisztráltuk, tehát bőven van út lefelé. Az üzemanyagtartály egyébként mindössze 43 literes.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+ : egyedi dizájn, remek vezethetőség, kiváló felfüggesztés, fejlett hibrid hajtáslánc.
–: kicsi csomagtér, hátulra nehézkes beszállás, elavult infotainment rendszer, magas ár.
Az UX a bizonyíték arra, hogy riválisaihoz hasonlóan a Lexus is nagyon komoly fantáziát lát a prémium kategóriás kompakt crossoverek piacában. A formatervet, a hajtásláncot, a futóművet és a vezethetőséget kiválóan sikerült eltalálni, a fedélzeti elektronika viszont még mindig nem az igazi, illetve egyeseket a kicsi csomagtartó riaszthat el a vásárlástól.
Legolcsóbban 10,95 millió forint ellenében lehet UX-ünk, értelemszerűen normál benzinmotoros hajtással. A kétkerékhajtású UX200h 11,48 millió forinttól indul, az UX200h 4WD alapára 12,2 millió forint. A csúcsot a 16,71 millió forintos UX200h 4WD F-Sport Top jelenti. Összehasonlításképp a nagyobb és 238 lóerős NX300 13,65 millió forinton nyit, az NX300h alapára pedig 14,38 millió forint.
Hamarosan egyébként tovább folytatódik az UX történet: a Lexus nemrégiben levédette az UX300e típusjelzést, ami várhatóan a gyártó első tisztán elektromos modellje lesz.
Közelebb van a műholdas mobiltelefonálás, mint néhány éve látszott. Kína egészen eltérő technikával körözte le az amerikai Starlink rendszert – igaz, csak a világ egy részén.