szerző:
László Ferenc

A Lexus első hétszemélyes európai modellje listaáron 1 millióval drágább az 5 üléses változatnál, de az új kedvezménnyel 1,5 millió forinttal mégis olcsóbb lehet.

Az elmúlt napokban nagy port kavart a hír, miszerint július 1-től 2,5 millió forintos vissza nem térítendő támogatást kapnak azok a nagycsaládok, amelyek 7 üléses új személyautót vásárolnak. Az új autó értékének maximum 50 százalékáig terjedő támogatást kapásból le lehet majd vonni az autó árából, tehát a kasszánál már eleve a csökkentett összeget kell kifizetni.

Ily módon akár 1,8 millió forint alatt hazavezethető lesz a legolcsóbb itthon kapható 7 személyes autó, a Dacia Logan. Mivel felső értékhatárról egyelőre nem beszélt a kormány, a támogatás elvileg a legdrágább, akár több 10 millió forintos luxusautókra is felvehető. Mi most egy ilyet, a Lexus új divatterepjáróját, a RX450h L-t fogtuk vallatóra.

©

Honnan jött?

A Toyota 30 éve alapított luxusmárkája, a Lexus 1998 óta forgalmazza az RX-et, melynek aktuális negyedik generációja 2015-ben látta meg a napvilágot. Egészen a közelmúltig csak normál 5 személyes változatban készült a típus, mely most már 7 üléses kivitelben is elérhető. Az RX450h L típusjelzésében a 450 a teljesítmény kategóriára, a "h" betű a hibrid hajtásláncra, az "L" karakter pedig a hosszított kivitelre utal.

A hosszabb kivitel csak és kizárólag a drágább hibrid 450-es hajtáslánccal kapható, szemben az alapmodellel, melyből az említetten kívül egy olcsóbb, tisztán benzines 300-as változat is létezik.

A Gen Ikeda által megálmodott dizájnt rengeteg vonal és sarkos él dominálja. A forma megosztó, van, aki első látásra beleszeret, de van, aki rá se bír nézni az orsómotívum által dominált agresszív frontrészre. Egy biztos: a japánok nagyon máshogy rajzolnak divatterepjárót, mint a németek, és sokan csak emiatt hajlamosak tágra nyitott pénztárcával rohanni a Lexushoz.

©

Az RX450h L 11 centiméterrel hosszabb, mint az RX450h, így jelen formájában milliméterre pontosan 5 méteres. A magasság 1,5 centiméterrel gyarapodott, ellenben a szélesség - és ami fontosabb - a tengelytáv nem változott. Utóbbi miatt nagy csodákra nem lehet számítani a beltérben. Összehasonlításképp, a VW Tiguan nyújtott Allspace kivitelének 11 centiméterrel nőtt a tengelytávja.

A normál és a hosszított verziót viszonylag könnyű megkülönböztetni egymástól. Ebben a méretesebb puttony, a meredekebb hátsó szélvédő, illetve az ablaküveg alá helyezett ablaktörlőlapát lehet a segítségünkre. A tervezőknek sikerült úgy játszaniuk a vonalakkal, hogy a toldás nem hat bumfordinak, nem rondított bele az alapvetően egységes dizájnba. És igazából az RX kisebbnek láttatja magát, mint amekkora a valóságban.

©

Milyen belül?

A rövidebb RX450h-t korábban már részletesen bemutattuk, így ezúttal inkább a különbségekre helyezzük a hangsúlyt. Ezek pedig értelemszerűen hátul keresendők.

A 60:40 arányban osztott középső üléssoron helyet foglalóknak rengeteg fejterük van és a lábuk számára is fejedelmi a helykínálat:

©

A középről kihajtható méretes könyöktámasz két italtartóval, egy kis rekesszel, két darab 2,1 A-s töltőaljzattal, illetve az ülésfűtés nyomógombjaival szolgál:

©

A korrekt fejterű harmadik sorba egyrészt nehéz a beszállás, másrészt a lábaknak csak néhány centiméternyi hely jut:

©

Ezen segíthet, ha előretoljuk a középső ülést, ekkor azonban a második sorban csökken jelentősen a lábhely:

©

Teljesen előretolt középső ülések esetén hátul már relatíve sok a hely, viszont az üléspozíció miatt felnőttként még így is kényelmetlen itt ülni. A lábunk kis túlzással élve a nyakunkban van. Sovány vigasz a kiváló minőségű bőrborítás, illetve a fejenként egy-egy italtartó.

©

A harmadik sorban tapasztalataink szerint csak 0-8 éves gyermekek férnek el normálisan, akik egyébként élveznek itt utazni, mert a vékony ablakok miatt remek a "barlang-hangulat". Biztonságukról függönylégzsák gondoskodik. A legkisebbeknek elvileg könnyen el kellene itt férniük, viszont a méretes gyerekülést egyrészt nehéz ide betenni, másrészt a rengeteg helyet elfoglaló ülés miatt az ő pici lábuk is folyton az előttük lévő ülést rugdossa.

©

A nem kivehető két extra ülést halk villanymotorokkal, a csomag-, illetve utastérben lévő gombok nyomkodásával döntögethetjük, de a fejtámlát kézzel kell állítani:

©
©

Ez a luxustechnika azonban sok helyet foglal a csomagtérből. Az RX450h L 5 használatban lévő ülés esetén 591 liternyi pakkot képes elnyelni, vagyis csak 52 literrel többet, mint a jelentősen kisebb hátsó részű RX450h:

©

7 ülés mellett a csomagtér 211 literes:

©

Ledöntött középső ülésekkel a tér 1656 literre növelhető, ami 44 literes növekményt jelent az alapmodellhez képest. Nem kell bepiszkolni a kezünket, a csomagtérajtó elektromos mozgatású:

©

A harmadik sorban ülők külön légbeömlőket kaptak, sőt maguk is tudják állítani a klímát:

©

A 15 hangszórós Mark Levinson hifitől többet vártunk volna, a fedélzeti elektronika jelentős lemaradásban van a német riválisokhoz képest, mindenesetre elöl ilyen luxus fogadja az elektromos állítású, hűtött/fűtött, de masszírozás nélküli ülésben helyet foglaló sofőrt és utasát:

©

Vezetési élmény

Az utastérben a padlógázas, vagyis a fokozatmentes váltó miatt fix fordulatszámú motorbőgéses helyzeteket leszámítva szinte síri csend, béke és nyugalom uralkodik. Ez nemcsak a masszív szigeteléseknek, hanem a fejlett hibrid hajtásláncnak is köszönhető, amely amikor csak teheti, leállítja a benzinmotort. Utóbbi 3,5 literes V6-os szívóegység 262 lóerőt és 335 Nm-t tud, kiegészülve a villanymotoros rásegítéssel pedig 313 lóerős összteljesítményt biztosít.

Komoly számérték ez, azonban a 8 másodperces 0-100-as szintidejű, illetve 200 km/h végsebességű RX450h L mégsem sportosság, hanem sokkal inkább komfort terén jeleskedik. Az adaptív, de légrugó nélküli futómű minden útviszony mellett a lehető legjobb produkciót nyújtja, ellenben a CVT-váltó laikusok számára furcsa működése némi megszokást igényelhet. Ha esetleg valaki inkább maga váltogatna, virtuális fokozatokat használhat, de ebben sincs sok köszönet.

©

A 100 kilométerre levetített fogyasztás vérmérséklettől függően valahova 8-10 liter közé lőhető be. Mindez korrektnek mondható egy ilyen nagy és nehéz divatterepjáró esetében, melynek V6-os motorja a hibrid varázslat nélkül vélhetően jelentősen többet fogyasztana. Zöld rendszámot nem kaphat az autó, ugyanis relatíve kis méretű akkumulátora nem tölthető kívülről, valamint a tisztán elektromos hatótáv is minimális.

A négykerékhajtás adott, azonban nincs mechanikus kapcsolat a tengelyek között: a hátsó kerekeken csak és kizárólag villanymotoros hajtás van. Gázelvételkor, illetve fékezéskor a szokott módon energiát termel vissza a rendszer az akkumulátorba.

©

Konklúzió, árak

+ : egyedi megjelenés, japán luxus életérzés, halk és takarékos hibrid hajtás, általánosan jó minőség, hétüléses kivitel.

: leghátul kevés a hely, hátra rossz a kilátás, a csomagtartó lehetne nagyobb, elavult fedélzeti elektronika, megszokást igénylő CVT-váltó.

Az Audi Q7 és a BMW X5 ligájában focizó Lexus RX450h L egy minden hájjal megkent hibrid divatterepjáró, mellyel adott esetben egyszerre akár heten is utazhatunk. Hétszemélyesnek viszont csak nagy jóindulattal lehet nevezni, esetében inkább egy olyan 5+2 üléses SUV-hoz van szerencsénk, melynek csomagterében két kisgyermeknek jut extra ülőhely. Aki komolyabban veszi a 7 üléses témát, egy praktikus kialakítású, bár kevésbé divatos egyterűvel mindenképpen jobban járhat.

Az 5 üléses RX450h alapára 18,84 millió forint, aminél 780 ezer forinttal kerül többe a 7 üléses, 19,62 millió forintos RX450h L. Amennyiben utóbbi összegből kivonjuk a 2,5 millió forintos állami kedvezményt, akkor 17,12 millió forintos végárat kapunk.

A Luxury csúcsfelszereltségű, panorámatetős tesztautó árcéduláján 23,81 millió forintos összeg olvasható, és ezen a szinten kereken 1 millió forint a 7 üléses felára. Viszont jön ugyebár a 2,5 millió forintos állami kedvezmény, melynek köszönhetően a legjobban felszerelt RX450h L ára 21,31 millió forintra szelídül.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Siker: pécsi mandulafa lett az év fája

Siker: pécsi mandulafa lett az év fája

Először kapta nő a matematika legrangosabb nemzetközi díját

Először kapta nő a matematika legrangosabb nemzetközi díját

Egy őszinte sportkocsi: üléspróbát vettünk a Ferrari-alapokra épülő újkori Lancia Stratosban

Egy őszinte sportkocsi: üléspróbát vettünk a Ferrari-alapokra épülő újkori Lancia Stratosban

14 milliót tapsolt el a Fidesz a februári frakcióülésre

14 milliót tapsolt el a Fidesz a februári frakcióülésre

Máris kiesett Babos, nem jött össze a főtábla Miamiban

Máris kiesett Babos, nem jött össze a főtábla Miamiban

Most lehet traffipaxhelyszíneket ajánlani a rendőröknek

Most lehet traffipaxhelyszíneket ajánlani a rendőröknek