szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

A Lexus első hétszemélyes európai modellje listaáron 1 millióval drágább az 5 üléses változatnál, de az új kedvezménnyel 1,5 millió forinttal mégis olcsóbb lehet.

Az elmúlt napokban nagy port kavart a hír, miszerint július 1-től 2,5 millió forintos vissza nem térítendő támogatást kapnak azok a nagycsaládok, amelyek 7 üléses új személyautót vásárolnak. Az új autó értékének maximum 50 százalékáig terjedő támogatást kapásból le lehet majd vonni az autó árából, tehát a kasszánál már eleve a csökkentett összeget kell kifizetni.

Ily módon akár 1,8 millió forint alatt hazavezethető lesz a legolcsóbb itthon kapható 7 személyes autó, a Dacia Logan. Mivel felső értékhatárról egyelőre nem beszélt a kormány, a támogatás elvileg a legdrágább, akár több 10 millió forintos luxusautókra is felvehető. Mi most egy ilyet, a Lexus új divatterepjáróját, a RX450h L-t fogtuk vallatóra.

©

Honnan jött?

A Toyota 30 éve alapított luxusmárkája, a Lexus 1998 óta forgalmazza az RX-et, melynek aktuális negyedik generációja 2015-ben látta meg a napvilágot. Egészen a közelmúltig csak normál 5 személyes változatban készült a típus, mely most már 7 üléses kivitelben is elérhető. Az RX450h L típusjelzésében a 450 a teljesítmény kategóriára, a "h" betű a hibrid hajtásláncra, az "L" karakter pedig a hosszított kivitelre utal.

A hosszabb kivitel csak és kizárólag a drágább hibrid 450-es hajtáslánccal kapható, szemben az alapmodellel, melyből az említetten kívül egy olcsóbb, tisztán benzines 300-as változat is létezik.

A Gen Ikeda által megálmodott dizájnt rengeteg vonal és sarkos él dominálja. A forma megosztó, van, aki első látásra beleszeret, de van, aki rá se bír nézni az orsómotívum által dominált agresszív frontrészre. Egy biztos: a japánok nagyon máshogy rajzolnak divatterepjárót, mint a németek, és sokan csak emiatt hajlamosak tágra nyitott pénztárcával rohanni a Lexushoz.

©

Az RX450h L 11 centiméterrel hosszabb, mint az RX450h, így jelen formájában milliméterre pontosan 5 méteres. A magasság 1,5 centiméterrel gyarapodott, ellenben a szélesség - és ami fontosabb - a tengelytáv nem változott. Utóbbi miatt nagy csodákra nem lehet számítani a beltérben. Összehasonlításképp, a VW Tiguan nyújtott Allspace kivitelének 11 centiméterrel nőtt a tengelytávja.

A normál és a hosszított verziót viszonylag könnyű megkülönböztetni egymástól. Ebben a méretesebb puttony, a meredekebb hátsó szélvédő, illetve az ablaküveg alá helyezett ablaktörlőlapát lehet a segítségünkre. A tervezőknek sikerült úgy játszaniuk a vonalakkal, hogy a toldás nem hat bumfordinak, nem rondított bele az alapvetően egységes dizájnba. És igazából az RX kisebbnek láttatja magát, mint amekkora a valóságban.

©

Milyen belül?

A rövidebb RX450h-t korábban már részletesen bemutattuk, így ezúttal inkább a különbségekre helyezzük a hangsúlyt. Ezek pedig értelemszerűen hátul keresendők.

A 60:40 arányban osztott középső üléssoron helyet foglalóknak rengeteg fejterük van és a lábuk számára is fejedelmi a helykínálat:

©

A középről kihajtható méretes könyöktámasz két italtartóval, egy kis rekesszel, két darab 2,1 A-s töltőaljzattal, illetve az ülésfűtés nyomógombjaival szolgál:

©

A korrekt fejterű harmadik sorba egyrészt nehéz a beszállás, másrészt a lábaknak csak néhány centiméternyi hely jut:

©

Ezen segíthet, ha előretoljuk a középső ülést, ekkor azonban a második sorban csökken jelentősen a lábhely:

©

Teljesen előretolt középső ülések esetén hátul már relatíve sok a hely, viszont az üléspozíció miatt felnőttként még így is kényelmetlen itt ülni. A lábunk kis túlzással élve a nyakunkban van. Sovány vigasz a kiváló minőségű bőrborítás, illetve a fejenként egy-egy italtartó.

©

A harmadik sorban tapasztalataink szerint csak 0-8 éves gyermekek férnek el normálisan, akik egyébként élveznek itt utazni, mert a vékony ablakok miatt remek a "barlang-hangulat". Biztonságukról függönylégzsák gondoskodik. A legkisebbeknek elvileg könnyen el kellene itt férniük, viszont a méretes gyerekülést egyrészt nehéz ide betenni, másrészt a rengeteg helyet elfoglaló ülés miatt az ő pici lábuk is folyton az előttük lévő ülést rugdossa.

©

A nem kivehető két extra ülést halk villanymotorokkal, a csomag-, illetve utastérben lévő gombok nyomkodásával döntögethetjük, de a fejtámlát kézzel kell állítani:

©
©

Ez a luxustechnika azonban sok helyet foglal a csomagtérből. Az RX450h L 5 használatban lévő ülés esetén 591 liternyi pakkot képes elnyelni, vagyis csak 52 literrel többet, mint a jelentősen kisebb hátsó részű RX450h:

©

7 ülés mellett a csomagtér 211 literes:

©

Ledöntött középső ülésekkel a tér 1656 literre növelhető, ami 44 literes növekményt jelent az alapmodellhez képest. Nem kell bepiszkolni a kezünket, a csomagtérajtó elektromos mozgatású:

©

A harmadik sorban ülők külön légbeömlőket kaptak, sőt maguk is tudják állítani a klímát:

©

A 15 hangszórós Mark Levinson hifitől többet vártunk volna, a fedélzeti elektronika jelentős lemaradásban van a német riválisokhoz képest, mindenesetre elöl ilyen luxus fogadja az elektromos állítású, hűtött/fűtött, de masszírozás nélküli ülésben helyet foglaló sofőrt és utasát:

©

Vezetési élmény

Az utastérben a padlógázas, vagyis a fokozatmentes váltó miatt fix fordulatszámú motorbőgéses helyzeteket leszámítva szinte síri csend, béke és nyugalom uralkodik. Ez nemcsak a masszív szigeteléseknek, hanem a fejlett hibrid hajtásláncnak is köszönhető, amely amikor csak teheti, leállítja a benzinmotort. Utóbbi 3,5 literes V6-os szívóegység 262 lóerőt és 335 Nm-t tud, kiegészülve a villanymotoros rásegítéssel pedig 313 lóerős összteljesítményt biztosít.

Komoly számérték ez, azonban a 8 másodperces 0-100-as szintidejű, illetve 200 km/h végsebességű RX450h L mégsem sportosság, hanem sokkal inkább komfort terén jeleskedik. Az adaptív, de légrugó nélküli futómű minden útviszony mellett a lehető legjobb produkciót nyújtja, ellenben a CVT-váltó laikusok számára furcsa működése némi megszokást igényelhet. Ha esetleg valaki inkább maga váltogatna, virtuális fokozatokat használhat, de ebben sincs sok köszönet.

©

A 100 kilométerre levetített fogyasztás vérmérséklettől függően valahova 8-10 liter közé lőhető be. Mindez korrektnek mondható egy ilyen nagy és nehéz divatterepjáró esetében, melynek V6-os motorja a hibrid varázslat nélkül vélhetően jelentősen többet fogyasztana. Zöld rendszámot nem kaphat az autó, ugyanis relatíve kis méretű akkumulátora nem tölthető kívülről, valamint a tisztán elektromos hatótáv is minimális.

A négykerékhajtás adott, azonban nincs mechanikus kapcsolat a tengelyek között: a hátsó kerekeken csak és kizárólag villanymotoros hajtás van. Gázelvételkor, illetve fékezéskor a szokott módon energiát termel vissza a rendszer az akkumulátorba.

©

Konklúzió, árak

+ : egyedi megjelenés, japán luxus életérzés, halk és takarékos hibrid hajtás, általánosan jó minőség, hétüléses kivitel.

: leghátul kevés a hely, hátra rossz a kilátás, a csomagtartó lehetne nagyobb, elavult fedélzeti elektronika, megszokást igénylő CVT-váltó.

Az Audi Q7 és a BMW X5 ligájában focizó Lexus RX450h L egy minden hájjal megkent hibrid divatterepjáró, mellyel adott esetben egyszerre akár heten is utazhatunk. Hétszemélyesnek viszont csak nagy jóindulattal lehet nevezni, esetében inkább egy olyan 5+2 üléses SUV-hoz van szerencsénk, melynek csomagterében két kisgyermeknek jut extra ülőhely. Aki komolyabban veszi a 7 üléses témát, egy praktikus kialakítású, bár kevésbé divatos egyterűvel mindenképpen jobban járhat.

Az 5 üléses RX450h alapára 18,84 millió forint, aminél 780 ezer forinttal kerül többe a 7 üléses, 19,62 millió forintos RX450h L. Amennyiben utóbbi összegből kivonjuk a 2,5 millió forintos állami kedvezményt, akkor 17,12 millió forintos végárat kapunk.

A Luxury csúcsfelszereltségű, panorámatetős tesztautó árcéduláján 23,81 millió forintos összeg olvasható, és ezen a szinten kereken 1 millió forint a 7 üléses felára. Viszont jön ugyebár a 2,5 millió forintos állami kedvezmény, melynek köszönhetően a legjobban felszerelt RX450h L ára 21,31 millió forintra szelídül.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!
Eltűnt Szöul polgármestere, nagy erőkkel keresi a rendőrség

Eltűnt Szöul polgármestere, nagy erőkkel keresi a rendőrség

Négy meccses eltiltást kapott harapásért a Lazio védője

Négy meccses eltiltást kapott harapásért a Lazio védője

Több mint 210 ezer új fertőzöttet regisztráltak az utóbbi egy napban

Több mint 210 ezer új fertőzöttet regisztráltak az utóbbi egy napban