Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"67bb4cc7-7812-4774-8997-38827daa7449","c_author":"Bábel Vilmos","category":"vilag","description":"Grúziában azóta tüntetnek, hogy a kormány bejelentette: felfüggeszti az európai uniós csatlakozásról szóló tárgyalásokat. Az összecsapások egyre erőszakosabbak, de ez a mostani videó az összes eddigit felűlmúlja. ","shortLead":"Grúziában azóta tüntetnek, hogy a kormány bejelentette: felfüggeszti az európai uniós csatlakozásról szóló...","id":"20241130_Brutalis-video-a-tuntetesekrol-Tbilisziben-Tiszta-erobol-fejberugott-egy-foldon-fekvo-ferfit-egy-gruz-rendor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67bb4cc7-7812-4774-8997-38827daa7449.jpg","index":0,"item":"378ba6e7-4a56-45ac-8556-399c97c2c6c0","keywords":null,"link":"/vilag/20241130_Brutalis-video-a-tuntetesekrol-Tbilisziben-Tiszta-erobol-fejberugott-egy-foldon-fekvo-ferfit-egy-gruz-rendor","timestamp":"2024. november. 30. 13:40","title":"Brutális videó a tüntetésekről Tbilisziben: Tiszta erőből fejbe rúgott egy földön fekvő férfit a grúz rendőr","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ab79375-55a1-4e15-b624-7d1bcaba1b04","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Ismeretlen tettes ellen, hivatali visszaélés és hamis vád miatt tett feljelentést az Építési és Közlekedési Minisztérium, miután a tárcától időközben kirúgott Bátonyi Péter a Partizánban rántotta le a leplet az állítása szerint jogsértő módon lepapírozott műemléki felújításokról. Emellett a minisztérium sajtóosztálya elküldte lapunknak a reakcióját is, amiben Lánszki Regő országos főépítész Facebook-poszjára hivatkozva magyarázzák az álláspontjukat. Ezekről az állításokról megkérdeztük Bátonyi Pétert is.","shortLead":"Ismeretlen tettes ellen, hivatali visszaélés és hamis vád miatt tett feljelentést az Építési és Közlekedési...","id":"20241202_muemlekek-batonyi-peter-lanszki-rego-vita","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ab79375-55a1-4e15-b624-7d1bcaba1b04.jpg","index":0,"item":"7b06d2d6-f7bc-446d-9b8d-8fe6b1cb81f1","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_muemlekek-batonyi-peter-lanszki-rego-vita","timestamp":"2024. december. 02. 12:02","title":"Lázárék támadják a minisztériumról kitálaló műemlékes szakembert, itt a válasza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7940e5b-9b74-40d8-bb92-063dc60be567","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A múlt heti elnökválasztás árnyékában szavaz Románia arról, hogy szélsőjobb kezébe adja-e a hatalmat. ","shortLead":"A múlt heti elnökválasztás árnyékában szavaz Románia arról, hogy szélsőjobb kezébe adja-e a hatalmat. ","id":"20241201_Magas-reszveteli-arannyal-startolt-a-voksolas-a-sorsdonto-roman-parlamenti-valasztasokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7940e5b-9b74-40d8-bb92-063dc60be567.jpg","index":0,"item":"1941f264-5659-4691-937f-d2a30d70fbac","keywords":null,"link":"/vilag/20241201_Magas-reszveteli-arannyal-startolt-a-voksolas-a-sorsdonto-roman-parlamenti-valasztasokon","timestamp":"2024. december. 01. 10:02","title":"Magas részvételi aránnyal startolt a voksolás a sorsdöntő román parlamenti választásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66f4b189-fb76-40b1-87f4-456d4e6bd65f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"De amit hallott, azzal elégedett volt.","shortLead":"De amit hallott, azzal elégedett volt.","id":"20241202_Elton-John-latas-musical","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66f4b189-fb76-40b1-87f4-456d4e6bd65f.jpg","index":0,"item":"1d1a7e9f-30a9-4c16-8930-20a81cc79b08","keywords":null,"link":"/kultura/20241202_Elton-John-latas-musical","timestamp":"2024. december. 02. 10:45","title":"Elton John alig lát, a saját musicaljét sem tudta megnézni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9ac94bf-1dd9-4fbb-8c65-6e2fef022b12","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Puskást háromszor megtöltő popsztár még mindig tanulja a szociális skilleket, például azt, hogy nemet mondjon.","shortLead":"A Puskást háromszor megtöltő popsztár még mindig tanulja a szociális skilleket, például azt, hogy nemet mondjon.","id":"20241130_Azahriah-interju-siker","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9ac94bf-1dd9-4fbb-8c65-6e2fef022b12.jpg","index":0,"item":"94defed8-0481-482c-9c1a-832592c48b7a","keywords":null,"link":"/elet/20241130_Azahriah-interju-siker","timestamp":"2024. november. 30. 16:31","title":"Azahriah: Nyersebb a siker, mint korábban képzeltem, és sok a negatív velejárója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"912938e8-903d-4a63-b024-43084e6615b6","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A volt pénzügyminiszter szerint sem a nemzeti valutában, sem a magyar kormányban nem bíznak az emberek, ez egyértelmű jele annak, hogy a kormány zsákutcába került és innen csak hátrálva lehet kijönni.","shortLead":"A volt pénzügyminiszter szerint sem a nemzeti valutában, sem a magyar kormányban nem bíznak az emberek, ez egyértelmű...","id":"20241130_Bokros-Lajos-koltsegvetes-gazdasag-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/912938e8-903d-4a63-b024-43084e6615b6.jpg","index":0,"item":"7ad13e9b-4dcd-4c94-b623-69f4237997da","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241130_Bokros-Lajos-koltsegvetes-gazdasag-kormany","timestamp":"2024. november. 30. 17:00","title":"Bokros Lajos: Mit ér az a kormány, amely külső csodáktól várja saját országa fellendülését?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbadfa5d-0173-4d40-bfce-a8521b5a3e68","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy-egy új készség elsajátítása időigényes, nem mellőzhető a gyakorlás. Amerikai kutatók viszont találtak egy módszert, amellyel állításuk szerint a hagyományos módoknál hamarabb elérhetjük a célt.","shortLead":"Egy-egy új készség elsajátítása időigényes, nem mellőzhető a gyakorlás. Amerikai kutatók viszont találtak egy módszert...","id":"20241130_passziv-expozicio-hatasa-uj-keszseg-elsajatitasa-tanulas-modszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbadfa5d-0173-4d40-bfce-a8521b5a3e68.jpg","index":0,"item":"01f8d3a4-8291-4a2b-9546-37bedd60146e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241130_passziv-expozicio-hatasa-uj-keszseg-elsajatitasa-tanulas-modszer","timestamp":"2024. november. 30. 20:03","title":"Mutatunk egy egyszerű trükköt az új dolgok megtanulásához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de095136-189b-4e96-a052-df9f523ec8e4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fővárosi Önkormányzat cégének hatástanulmánya szerint nem kaphat környezetvédelmi engedélyt a bánya. ","shortLead":"A Fővárosi Önkormányzat cégének hatástanulmánya szerint nem kaphat környezetvédelmi engedélyt a bánya. ","id":"20241201_csobankai-banya-ujranyitas-engedely-karacsony-viz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de095136-189b-4e96-a052-df9f523ec8e4.jpg","index":0,"item":"061272fc-1a70-4445-837b-8b78a9a8ee7d","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_csobankai-banya-ujranyitas-engedely-karacsony-viz","timestamp":"2024. december. 01. 12:18","title":"Vitályos után Karácsony is keresztbe feküdt a csobánkai bánya újranyitása előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hatodik lett a győri Széchenyi István Egyetem csapata a londoni üzemanyag-hatékonysági diákversenyen, amelyen közel harminc ország majd másfélszáz együttese szerepelt. Először rendezték a viadalt weybridge-i Mercedes-Benz Worldben, ahol a világ első, autóversenyzésre szánt pályáját is építették.
A boxutcában óriási a sürgés-forgás, a sátrak alatt próbálgatják, javítgatják az autókat, tesztelik a féket, forrasztanak, mérnek, tanakodnak. Vagy sorban állnak, hogy kijuthassanak az autóverseny-pályára, hogy kiderüljön, mire képesek a járgányok. Mások jönnek-mennek, hol egy alkatrészt kérve a rivális csapattól, vagy épp kávét, frissítőt hozva a tikkadt társaknak. A hangulat olyan, mint egy autóversenyen, csak épp ezúttal nem a gyorsaság, hanem a hatékonyság számít. A Shell Eco-marathon hatékonysági- és innovációs diákversenyén ugyanis az győz a különféle kategóriákban, akinek az autója egy liter üzemanyagból vagy 1 kilowattóra energiából a lehető legnagyobb távolságot tudja megtenni.
Flickr/Shell Eco-marathon
Az idei, pénteken véget ért versenyt a London egyik külvárosában, Weybridge-ben lévő Mercedes-Benz Worldben rendezték. A Shell által évente megszervezett megméretés célja, hogy a főként műszaki területen tanuló vagy az autózás iránt érdeklődő egyetemistákat és középiskolásokat új, a hatékonyságot segítő megoldásokra ösztönözze. Olyan járművet tervezzenek és építsenek, amelyek az energiafelhasználás határait feszegetik. Az idén nemcsak Európából, de Ázsiából, az USA-ból, sőt a Közel-Keletről is érkeztek csapatok. Magyarországot három résztvevő képviselte: a győri Széchenyi Egyetemről a SZEnergy Team, a Szegedi Tudományegyetemről a STECO Team és a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola Kandó Electric csapata.
Két alapkategóriában lehetett indulni, az egyik a városi, a másik az úgynevezett prototípus osztály. Az előzőnél előírás például a négy kerék, a lámpa, az index, az ablaktörlő. A másik inkább hasonlít versenyautóra – általában három kerékkel –, és főként csepp alakú, amelyben a vezető szinte fekszik. Maga a verseny három napon át tart, minden csapat négyszer próbálkozhat, és minden egyes alkalommal 11 kört kell megtenni 39 percen belül. A 4 futam közül a legjobbat veszik figyelembe. Az átlagsebesség nem lehet kisebb az óránkénti 25 kilométernél. Ez utóbbi szabály azért fontos, mert a küzdelem során a műszaki innovációk és a karosszéria kialakítása mellett nagyon nagy szerepet játszik a stratégia. A sofőrök ugyanis úgy próbálnak meg minél nagyobb távot megtenni, hogy a motort többször is leállítják – például a pálya lejtős részén –, és újraindítják. Az sem mindegy, hogy ki mikor tud a pályára kijutni, mivel bár korlátozva van a körön egyszerre kint lévő autók száma, ha zsúfolt a menet, a lassúbb járművek akadályozhatják a gyorsabbakat. Mind a városi, mind a prototípus koncepción belül három-három alkategória van, a meghajtás lehet belső égésű motorral, hidrogénnel és akkumulátorral.
Flickr/Shell Eco-marathon
A győriek városi elektromos autója a 6. helyezést érte el, mégpedig 165 kilométer/kWh eredménnyel. Az első egy francia csapat lett 234 kilométerrel, míg a legrosszabb eredmény 45 kilométer volt. A SZEnergy Team eredménye azért is értékes, mert az utóbbi években elért remek helyezéseik után az idén teljesen új elektromos autóval érkeztek Londonba. A tervezés már másfél éve elkezdődött – mesélte Pusztai Zoltán, a csapat tagja, aki szerint még a verseny előtt sem értek igazán végére a fejlesztésnek. A Kandó Electric csapata az elektromos prototípus kategóriában 20. lett, ami azért is jó eredmény, mert egy feltehetően rossz szériából kapott hibás alkatrész miatt az autójuk csak a harmadik versenynapon, pénteken tudott a pályára kimenni. Ugyanebben a kategóriában hét hellyel mögöttük, a 27-ként végzett a szegediek STECO csapata. Ebben a kategóriában 36 csapat tudott érvényes eredményt produkálni. Már a helyezés elérése is tiszteletre méltó, hiszen számos csapat nem tudott érvényes versenyeredményt produkálni, vagy műszaki okok miatt, vagy mert nem sikerült betartani valamelyik szabályt.
Flickr/Shell Eco-marathon
A megméretés 1939-ig nyúlik vissza, amikor a Shell munkatársai versenyt hirdettek, ki tud a legmesszebb eljutni ugyanannyi üzemanyaggal. Az első Shell Eco-marathont 1985-ben Franciaországban rendezték, majd Németországban, 2012-től 2015-ig pedig Rotterdamban. Utána London lett a házigazda, három alkalommal a Queen Elizabeth Olimpiai Park körül zajlott a verseny. A Mercedes-Benz World is méltó helyszín, ahol a múlt és a jövő találkozott. Itt épült fel ugyanis 1907-ben a világ első, kifejezetten autóversenyzésre szánt pályája, amelynek a burkolatát az egyik oldalon meg is hagyták. Mellette fut a tesztpálya, ahol a diákok versenyeztek. A Mercedes-Benz World múzeumszerű épületében pedig az egyik liftajtón lévő felirat arra is emlékeztet, hogy senki nem tett többet a világon az autók biztonságáért, mint Barényi Béla, aki a Mercedes-Benz mérnökeként dolgozott 1939 és 1972 között. Az apai ágon magyar származású osztrák mérnök dolgozta ki az autók passzív biztonságvédelmének az elvét, illetve több konkrét elemét. Így például a gyűrődési zónát, vagy a nem deformálódó utasteret.
Flickr/Shell Eco-marathon
A Shell Eco-marathon versenyen is sokat adnak a biztonságra, például a sofőrnek minden autóból tudni kell 8 másodperc alatt kijutni. A brit-holland olajtársaság egyébként közvetlenül egyetlen csapatot sem támogat, de az idén azzal segített, hogy vállalta minden szereplő autójának a ki- és a hazaszállítását. De mint minden motorsportnál, itt is sokat nyom a latba, hogy a csapatok mekkora szponzori támogatást tudnak szerezni. Nem minden azonban a pénz, a magyar csapatoknál mindig is sokat jelentett a saját erőfeszítés, az innováció, a lelkesedés és a csapatszellem.