szerző:
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Megnéztük, hogy hol készül az Év Autója-díjas kompakt szabadidőautó, az XC40 tisztán elektromos változata, és üléspróbát is vettünk az elsőként Google-szoftvert futtató zöld rendszámosban.

Minden rendben lesz
Annyi baljós hír van manapság, hogy mindenki vár valami jobbra, biztatóra. Így vagyunk ezzel mi is: nem dobja fel sem a home office-ban, sem a szerkesztőségben ülő újságírót a helyzet, amikor jóformán csak bajokról szóló információkat kap. Pedig van azért olyan is, aminek örülni lehet, ami megnevettet, vannak remek kezdeményezések, példaértékű kiállások. Ezeket gyűjtjük ebben a cikksorozatban.
Friss cikkek a témában

Két éve alaposan leteszteltük a Volvo legkisebb divatterepjáróját, az XC40-et, melyről azt írtuk, hogy megérdemelten zsebelte be az Év Autója díjat. A típus elsőként különböző benzines és dízelmotoros változatokban került forgalomba, aztán a közelmúltban kijött belőle a hazánkban zöld rendszámozható plugin hibrid változat és nemrégiben lehullott a lepel az XC40 Recharge P8 AWD-ről, mely 100 százalékban elektromos hajtáslánca révén a svéd márka első igazi villanyautója.

Március elején sikerült üléspróbát vennünk a teljesen új fejlesztésű típusban, még pedig annak "szülőhelyén", a belgiumi Gentben, ahol nem sokkal később a koronavírus miatt teljesen le kellett állítani a gyártást. Ami azóta sem indulhatott újra.

László Ferenc

Árulkodó jelek

A lokálisan nulla károsanyag-kibocsátású új XC40-est legkönnyebben arról lehet felismerni, hogy a hűtőmaszkját lefedték, hiszen a villanymotoros hajtásnak nincs szüksége komolyabb hűtésre. Ugyancsak árulkodó jel a jobb hátsó lámpánál látható P8 AWD Recharge logó, valamint a tény, hogy jobb oldalon nincs tanksapkafedél, illetve, hogy a bal oldali fedél alatt töltőcsatlakozó rejtőzik.

László Ferenc

A legkönnyebben persze talán úgy "bukik le" az első villany-Volvó, hogy amikor elsuhan mellettünk, akkor a kerekek surrogásán kívül szinte semmi hangja sincs, bár erre a produkcióra a hibrid változat is képes. Az első személyes találkozó során még nem volt alkalmunk közlekedni az elektromos XC40-nel, de a kormánya mögé sikerült bepattannunk.

László Ferenc

A típus a tekintetben is "első", hogy a normál XC40-esektől és az összes többi Volvótól eltérően a Google-féle Android szoftverre épül az infotainment rendszere. Itt most nem arról van szó, hogy a középső kijelzőn az Android Autonak köszönhetően megjelenik a csatlakoztatott okostelefon képe, hanem arról, hogy a kocsi saját rendszerén fut Android.

László Ferenc

Bár a kipróbált autón egyelőre még egy erősen korai szoftver futott, az már most látszódott, hogy a Volvo a várakozásoknak megfelelően teljesen a saját ízlése szerintire szabta a felhasználói felületet: a rendszer gyorsan teszi a dolgát és egész jól áttekinthető.

László Ferenc

A gyártó képviselőitől megtudtuk, hogy a Volvo többi típusára nem lehet majd csak úgy egyszerűen frissítésként letölteni az Androidot, mert annak működése extra hardverelemeket követel meg. Az viszont egyértelmű cél, hogy néhány éven belül az összes új Volvót átállítsák a Google szoftverére.

László Ferenc

Kisebb érdekesség, hogy a gépháztetőt felhajtva egy 30 literes tárolórekeszre lehetünk figyelmesek.

László Ferenc

Energiaforrás

A környezettudatosnak ígért XC40 utastere alatt található a 78 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor. Ahogy az egész autót, magát az aksit is Gentben szerelik össze egy most átadott teljesen új gyártósoron. Mint megtudtuk, a teljesen leszigetelt, hűtött/fűtőtt akkumulátor 27 darab 13,3 kilogrammos cellát tartalmaz, a telep teljes tömege pedig mintegy 500 kilogramm.

A cellákat a dél-koreai LG Chem lengyel gyárából kapja a Volvo. Közismert, hogy az LG Chem jó ideje nem tud elegendő mennyiségű cellát szállítani a partnereinek, mindenesetre a Volvo bízik abban, hogy az általa megrendelt egységek leszállításával nem lesznek problémák. A villany-XC40-be csak LG Chem cellák kerülnek, de a gyártó egyéb hibrid modelljeibe a kínai CATL is szállít akkumulátor-alkatrészeket.

Azt egyelőre nem kívánták elárulni, hogy Gentben évente hány darab akkumulátort szerelnek majd össze.

László Ferenc

A Volvo nem végez külön az elektromos XC40-esekre szabott törésteszteket, de a gyártó képviselői elmondták, hogy az XC40 már eleve egy olyan biztonságos típus, hogy a külön tesztekre nincs is szükség.

Az akkumulátorcsomag egy feltöltéssel mintegy 400 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé. Ezt a régi NEDC-nél szigorúbb, de a leginkább valós adatokkal szolgáló EPA-nál megengedőbb WLTP-szabvány szerint számolta ki a gyártó. Jó hír, hogy az aksi akár 150 kW-os teljesítményt is képes felvenni DC-töltőről, így akár 40 perc alatt feltölthető 80 százalékra.

László Ferenc

Van benne akarat

A fejlesztők tengelyenként egy-egy villanymotort szereltek a XC40 Recharge P8 AWD-be, amely ily módon értelemszerűen összkerékhajtású. Az összteljesítmény eléri a 408 lóerőt, ami mellé ráadásul minden körülmények mellett instant módon érkezik a kereken 600 Nm-es nyomaték.

Mindez elegendő ahhoz, hogy állóhelyzetből alig 4,9 másodperc alatt ki lehessen lőni 100-as tempóra, a végsebességet pedig elektronika korlátozza 100 km/h-ra.

László Ferenc

Mivel vezetni még nem lehetett a legújabb XC40-et, a menetdinamikáról egyelőre nem tudunk nyilatkozni, mindenesetre megjegyzendő, hogy a méretes akkumulátor miatt a kompakt szabadidőautó tömege eléri a 2,15 tonnát. Ez még akkor sem elhanyagolható tény, ha a telep és ily módon a tömegközéppont a lehető legalacsonyabbra került.

A Belgium mellett hamarosan Kínában is sorozatgyártásba kerülő XC40 Recharge P8 AWD első példányait várhatóan az év végén vehetik majd át az európai vásárlók, Magyarországra viszont várhatóan csak 2021-ben érkezik meg.

László Ferenc

Németországban 62 000 eurót (21 millió forint) kérnek el az egyetlen változatban, jól felszerelt R-Design csomaggal kapható elektromos kompakt crossoverért. A várható magyar ár egyelőre ismeretlen.

Az XC40 hazai alapára 9,2 millió forint, mely összeg ellenében egy alapfelszereltségű és 163 lóerős benzinmotoros T3 lehet a miénk. A csúcsot a 262 lóerős plugin hibrid T5 Twin Engine jelenti, mely kiviteltől függően 14,6-16 millió forintba kerül.

László Ferenc

A gyár

Az 1965-ben megnyitott genti üzem volt a Volvo első Svédországon kívüli gyára, ahol elsőként az legendás Amazon modell készült, és ahol mostanság főleg XC40-esek (CMA-platform), illetve kisebb számban V60-as kombik (SPA-platform) hagyják el a teljesen flexibilis gyártósorokat.

A 6 500 főt foglalkoztató, 590 000 négyzetméteres létesítmény tavaly 206 ezer autót gyártott le, és ennek a mennyiségnek a 93 százaléka ment exportra. A kikötőben található gyár a működéséhez szükséges energiát egyre nagyobb mértékben szél-, illetve napenergiából nyeri.

A koronavírusra itt is nagyon odafigyelnek.
László Ferenc
Tavaly naponta átlagosan 564 autó készült itt.
László Ferenc
Ezek a kardánok mennek a belsőégésű motoros összkerekes modellekbe.
László Ferenc
Beszerelésre várnak.
László Ferenc
Ebből egy összkerekes autó lesz.
László Ferenc
Fentről érkezik a hibrid autó nagy akkumulátora.
László Ferenc
Az aksi már a helyén.
László Ferenc
A sok XC40 között csak ritkán bukkan fel egy V60.
László Ferenc
Még csupasz utastér.
László Ferenc
Még egy gyors ellenőrzés.
László Ferenc
Fontosak a gyökerek.
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!