Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f0655a93-8e7e-4090-8238-9845b4a56c78","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Nem lendítette fel a népgazdaságot a munkaversenyek forszírozása, a sorozatos csalásokkal elért hihetetlen teljesítmények csak az egyenlőtlenségeket és a munkahelyi balesetek számát növelték – derül ki a 75 éve csúcsára ért sztahanovista mozgalomról. Sztahanovista nem akárkiből lehetett, de aki sikeresen betöltötte a propaganda által kijelölt szerepet, mesés juttatásokban részesülhetett.","shortLead":"Nem lendítette fel a népgazdaságot a munkaversenyek forszírozása, a sorozatos csalásokkal elért hihetetlen...","id":"20250308_hvg-hosok-terepe-sztahanovistak-munkasok-munkaverseny-parasztvakitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0655a93-8e7e-4090-8238-9845b4a56c78.jpg","index":0,"item":"e3a0dc52-927b-481b-987f-eb8b4119c150","keywords":null,"link":"/360/20250308_hvg-hosok-terepe-sztahanovistak-munkasok-munkaverseny-parasztvakitas","timestamp":"2025. március. 08. 10:30","title":"„Aki ismerte a szakmát, tudta, hogy mindez parasztvakítás” – közutálatnak örvendő sztahanovisták gyári díszletek között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5887b094-ac39-461a-970a-e761f73e5e8a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem meglepő, hogy a hímzett blúzos, nagycsaládos, mezei naplementés idill különdíjat is kapott.","shortLead":"Nem meglepő, hogy a hímzett blúzos, nagycsaládos, mezei naplementés idill különdíjat is kapott.","id":"20250309_Mesterseges-intelligencia-keszitette-fotoval-trollkodtak-meg-Novak-Elod-kismama-szepsegversenyet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5887b094-ac39-461a-970a-e761f73e5e8a.jpg","index":0,"item":"5ab2f2bb-7852-489b-9968-cf1d521154d0","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Mesterseges-intelligencia-keszitette-fotoval-trollkodtak-meg-Novak-Elod-kismama-szepsegversenyet","timestamp":"2025. március. 09. 12:42","title":"Mesterséges intelligencia készítette fotóval trollkodták meg Novák Előd kismama-szépségversenyét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c2fd453-89fe-49e7-93bc-1829b3a61307","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"A kiégés, más néven burnout szindróma fizikai, érzelmi és mentális kimerüléssel járó tünetegyüttes. Leggyakrabban munkahelyi környezetben jelentkezik, de előfordulhat például tanulmányi stresszhelyzetekben vagy bármilyen hosszú távú, intenzív érzelmi erőfeszítés esetén. De mi vezet el idáig, hogyan ismerhető fel, és mit tehetünk ellene?","shortLead":"A kiégés, más néven burnout szindróma fizikai, érzelmi és mentális kimerüléssel járó tünetegyüttes. Leggyakrabban...","id":"20250129_Igy-ismerje-fel-a-burnout-szindromat-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c2fd453-89fe-49e7-93bc-1829b3a61307.jpg","index":0,"item":"b23d09c0-7471-4468-a46b-1a6b07830a15","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Igy-ismerje-fel-a-burnout-szindromat-remotiv","timestamp":"2025. március. 09. 11:30","title":"Így ismerje fel a burnout szindrómát!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"1350e6b4-6bc0-4342-b482-8caf2ed92e70","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A magyar miniszterelnök nőnap alkalmából vásárolt egy csokornyi tulipánt. ","shortLead":"A magyar miniszterelnök nőnap alkalmából vásárolt egy csokornyi tulipánt. ","id":"20250308_orban-viktor-nonap-viragarus-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1350e6b4-6bc0-4342-b482-8caf2ed92e70.jpg","index":0,"item":"6e9a5a40-8b38-42a8-99ba-756d5498d86d","keywords":null,"link":"/elet/20250308_orban-viktor-nonap-viragarus-video","timestamp":"2025. március. 08. 20:12","title":"Orbán Viktor egy utcai árustól vett virágcsokort, a fiatalember cserébe kért tőle egy szívességet - videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ec2e947-c7e3-4726-bdb6-bc87f919a1e7","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Még 2022-ben vezették be, azóta már évente több mint 2000 Okosleletet készít ügyfelei számára a Synlab, amely a laborvizsgálatot mesterséges intelligenciával értékelteti ki, és jelzi a betegségek kockázatát. Póda Tamással, a vállalat kereskedelmi és marketingigazgatójával beszélgettünk.","shortLead":"Még 2022-ben vezették be, azóta már évente több mint 2000 Okosleletet készít ügyfelei számára a Synlab, amely...","id":"20250309_hvg-synlab-okoslelet-poda-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ec2e947-c7e3-4726-bdb6-bc87f919a1e7.jpg","index":0,"item":"6da29413-4bf4-4170-af1e-2422e98720cd","keywords":null,"link":"/360/20250309_hvg-synlab-okoslelet-poda-tamas","timestamp":"2025. március. 09. 08:30","title":"Dr. MI szól, ha baj van: így értékel laborvizsgálatokat egy magyar algoritmus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0cf37b47-37ca-4a49-91be-fadd94a512b2","c_author":"Parászka Boróka","category":"kultura","description":"Két napja temették el Szilágyi Júlia szerkesztőt, esszéírót, egyetemi tanárt a kolozsvári neológ temetőben. Ma azt mondanák, „veszélyes” kor és szemtanú volt, nem véletlen, hogy kevesen kísérték utolsó útjára.","shortLead":"Két napja temették el Szilágyi Júlia szerkesztőt, esszéírót, egyetemi tanárt a kolozsvári neológ temetőben. Ma azt...","id":"20250309_szilagyi-julia-erdely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cf37b47-37ca-4a49-91be-fadd94a512b2.jpg","index":0,"item":"722a2b85-d711-4795-8389-555792f26f96","keywords":null,"link":"/kultura/20250309_szilagyi-julia-erdely","timestamp":"2025. március. 09. 10:00","title":"Elment Szilágyi Júlia, aki Horthy Erdélyének legfájdalmasabb történeteit mesélte el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ae89b7e-6a1f-4de2-b869-442026e79cb1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A történész szerint teljesen abszurd és jogellenes elvnek az érvényesítése, hogy egy adott állam(párt) önkényesen eldöntheti, hogy kiktől és miért akar megszabadulni, és ezt meg is teszi. Ez szerinte olyan széles vörös vonal, ami a Holdról is látszik.","shortLead":"A történész szerint teljesen abszurd és jogellenes elvnek az érvényesítése, hogy egy adott állam(párt) önkényesen...","id":"20250309_Stefano-Bottoni-allampart-kiutasitas-kettos-allampolgarsag-alkotmanymodositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ae89b7e-6a1f-4de2-b869-442026e79cb1.jpg","index":0,"item":"3edca834-48fa-425c-bed0-6ecffc181088","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Stefano-Bottoni-allampart-kiutasitas-kettos-allampolgarsag-alkotmanymodositas","timestamp":"2025. március. 09. 22:25","title":"Stefano Bottoni a Fidesz új tervéről: Düh és szorongás keveredik bennem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Nissan Ariya egy jövőbe mutató, de hamarosan nálunk is kapható elektromos autó, melynek fejlesztéséről és érdekességeiről Szalai Zoltán vezető termékmenedzser árult el részleteket.
A Nissan a nyár közepén leplezte le minden előzmény nélküli elektromos autóját, az Ariyát. Akkor még nem tudtuk, hogy a teljesen új fejlesztésű villanyautó vezető termékmenedzsere egy magyar fiatalember, akivel most sikerült is egy asztalhoz ülnünk.
Szalai Zoltán londoni tanulmányait követően a Nissannál helyezkedett el, és 31 évesen immár 6 éve a japán vállalatnál dolgozik, a cég Japánban található központjában. És ha valaki, akkor ő tényleg mindent tud a Nissan Ariyáról.
Szalai Zoltán
László Ferenc
Mint megtudtuk, az autó fejlesztése 2015-ben kezdődött meg, Zoltán pedig 2017-ben csatlakozott a projekthez. A Nissannál átlagosan 5-6 évig tart egy új modell kifejlesztése, e tekintetben tehát az Ariya sem jelent kivételt. "Nehéz volt, hogy az elmúlt években senkinek sem árulhattam el, hogy milyen izgalmas új autón dolgozom, de most végre beszélhetek róla" – nyilatkozta Szalai, aki elárulta, hogy a termék 100 százalékosan kész, már csak a kötelező engedélyeztetési és homologizációs feladatok vannak hátra. Illetve a gyártás felfuttatása.
A fejlesztésben több száz ember vett részt, de az igazi kemény mag, vagyis a fejlesztést alapvetően meghatározó emberekből álló csoport 10-15 főből áll. A fő célkitűzés az volt, hogy egy olyan "mindent bele" autót készítsenek, mely megmutatja, hogy mire képes most a Nissan, és hogy vázolja számunkra a cég közeljövőjét.
Már a névválasztás sem volt egyszerű, 270 verzió volt a kalapban.
A szanszkrit nyelven tiszteletet, becsületet jelentő Ariya lett a befutó.
Ilyenkor nemcsak azt ellenőrzik, hogy az adott név esetleg le van-e védetve, hanem azt is, hogy adott nyelveken jelenthet-e valami kényeset, illetve, hogy mennyire nehéz kiejteni a világ különböző országaiban. Az Ariya négykerékhajtású változatának e-4ORCE nevét maga Zoltán találta ki, és elmondása szerint most vicces érzés szembesülni azzal, hogy az elnevezés nem feltétlenül tetszik mindenkinek.
Nissan
Az Ariyát még a leleplezés előtt elvitték a legkomolyabb villanyautós piacokra, így például Norvégiába, ahol titoktartási nyilatkozat mellett sok potenciális vásárlónak megmutatták. És rendkívül érdekes, illetve hasznos volt szembesülni a hétköznapi felhasználók észrevételeivel, velős kritikáival. Bár az autót teljes egészében Japánban fejlesztették, a dizájnt egy amerikai főtervező irányításával a cég londoni munkatársai rajzolták meg, mert a cégen belüli tenderen ennek az irodának a pályamunkája tetszett legjobban a Nissan döntéshozóinak.
Zoltán kedvence a hátsó lámpa, ami bár alaphelyzetben olyan sötét, hogy kormolt üvegnek tűnhet, erről szó sincs: fejlett LED-es technológia felel a látványos megoldásért. Érdekesség, hogy ezt a hátsó világítást eredetileg a legerősebb Performance kivitel privilégiumának szerették volna megtartani, végül azonban olyan tetszést aratott a cégen belül, hogy az összes Ariya ilyen lámpát kapott.
Nissan
A 4,59 méteres hosszával a Qashqai és az X-Trail közé eső Ariya egy C kategóriás crossover. A Nissan nem beszél a közvetlen riválisokról, mindenesetre nyilvánvaló, hogy a Tesla Model Y lehet az egyik fő piaci ellenfél. Még akkor is, ha ez az amerikai villanyautó több mint 15 centiméterrel hosszabb és 7 centiméterrel szélesebb a japánnál.
Mivel az Ariya hátsó részét kupésan lecsapták, szóba sem jöhet 7 üléses kivitel. A csomagtartó a kétkerékhajtású modell esetében 468 literes, az összkerekes kivitelbe pedig maximum 415 liternyi pakk fér be. Mint megtudtuk, az utastér mérete leginkább a Muranóéhoz hasonló.
Nissan
A tömeget megpróbálták a lehető legalacsonyabban tartani, így az alapmodell nem nyom többet 1,8 tonnánál, a minden földi jóval megpakolt fullos kivitel viszont már 2,3 tonnás. A legnagyobb tömege értelemszerűen az utastér alá rejtett akkumulátornak van. A kínai CATL által gyártott akkumulátor modernebb a Leafekben használatosnál, ráadásul már nem lég-, hanem folyadékhűtéses.
A kétkerékhajtású alapmodell 65 kWh-s telepe a WLTP-szabvány szerint mintegy 360 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, az ugyancsak elsőkerekeres 90 kWh-s verziót pedig elvileg elég csak 500 kilométerenként töltőre dugni. A 0-100-as sprint mintegy 7,5 másodperc alatt tudható le ezekkel a 215-240 lóerős, 300 Nm-es autókkal, a végsebesség 160 km/h-ra van korlátozva.
Nissan
A 19-20 colos kerekeken gördülő összkerekes Ariyákban nemcsak elöl, hanem hátul is van villanymotor. Ez esetben 275-390 lóerős teljesítményt kapunk, ami mellé 560-600 Nm-es nyomaték társul. Állóhelyzetből 100-ra alig több mint 5 másodperc alatt gyorsulnak ezek az e-4ORCE modellek, melyek akár 200-zal is képesek gurulni.
Szalai Zoltán szerint az erős Ariyák nem egyszerűen csak a gyorsulásról szólnak, hanem egyben a vezetési élményről is, még akkor is, ha a crossover karosszéria és a zöld rendszám láttán nem feltétlen ez jut rólunk elsőre eszünkbe. A normál, eco, sport és csúszós úttest üzemmódok mellett említést érdemel, hogy a hajtást akár 100 százalékban előre, vagy hátra képes küldeni a rendszer.
Nissan
A váltó és összkerék-kormányzás nélküli villanyautó AC-fronton 7,2-22 kW-os teljesítmény mellett tölthető, ha pedig DC-oszlophoz van szerencsénk, akkor a 130 kW jelenti a plafont. Utóbbi ugyan elmarad az egyes riválisok 200-250 kW-os értékétől, ez azonban mégsem jelent azokénál lassabb töltést. A Nissan ugyanis megoldotta, hogy a névleges maximális töltési teljesítmény a töltés lehető leghosszabb ideje alatt elérhető legyen.
A lényeg, hogy 30 perc alatt körülbelül 300 kilométeres hatótávot lehet nyerni. A bal első kerék felett elhelyezett töltőfedél alatt Európában és az USA-ban CCS, Japánban CHAdeMO csatlakozó aljzat található. Az akkumulátorra az eddigiekhez hasonlóan 8 év, illetve 160 ezer kilométeres garanciát kapunk.
Önvezetés fronton ugyanazt az ötből kettes szintet ugorja meg az Ariya, mint a Teslák. A szenzorokkal és radarokkal telepakolt kocsi autópályán elengedett kormány mellett is képes magától közlekedni, erre azonban városban még nem képes. A hagyományos parkolósegéd mellett távirányított parkolást is kapunk, ami az autó mellett állva a kulcsról indítható el, de a folyamat a későbbiekben akár okostelefonról is kezdeményezhető lesz.
Nissan
Szóban kimondott hangparancsokkal nemcsak a kocsi funkciói (hűtés, fűtés, ablaknyitás, stb.) érhetők el, hanem az Alexa-integrációnak köszönhetően akár az okosotthon-vezérlés is. És ez fordítva is működik: a konyhában állva hangutasítással indíthatjuk el például az autó téli előmelegítését.
A műszerfalat két hatalmas, 12,3 colos képátlójú kijelző uralja, melyek közül a középső értelemszerűen érintésérzékeny. A klímavezérlés a már említett hangparancsokon és az érintőkijelzőn kívül a középső panel alatt a faberakásba rejtett dedikált érintőgombokkal is megoldható. Érdekesség, hogy ezek a gombok megvilágítás nélkül alaphelyzetben láthatatlanok.
Nissan
A Japánban 5 millió jenes, vagyis átszámítva mintegy 14,1 millió forintos alapáron kínált Nissan Ariya európai árát egyelőre nem kommunikálják, mindenesetre nagyságrendileg 16 millió forintos kezdőárra lehet számítani. A hivatalos árra 2021 januárjában derül majd fény, ekkor indul a magyarországi előértékesítés is.
Az első autókat Japánban a jövő év nyarán vehetik majd át a vásárlók, a hazai kereskedésekbe pedig várakozások szerint jövő ősszel gurulnak be az első példányok. Összehasonlításképp, az 500 kilométeres hatótávú Tesla Model Y európai ára mintegy 21 millió forint.
Nissan
A japán Tocsigiben a prémium kategóriás Infinitik és a GT-R sportkocsi mellett gyártandó Ariya egy hamisítatlan zászlóshajó modell, egyfajta technológiai erőfitogtatás a Nissantól. A globálisan forgalmazandó felsőkategóriás villanyautó viszont nemcsak mutogatóba készült, hanem komoly mennyiséget kívánnak eladni belőle, és a kínai beszállító ígérete szerint akkumulátorhiány ezt egész biztosan nem fogja hátráltatni.
Aki ennél olcsóbb és kisebb Nissan villanyautóra vágyik, annak ott a már jól ismert Leaf, illetve hamarosan az európai piacra is megérkeznek a Japánban már bevált e-Power modellek. Utóbbiak olyan hibridek, melyek kerekeit mindig villanymotor hajtja, azok energiáját viszont hatékony működésű benzinmotor biztosítja.
Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.