Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"05ae9969-1b9e-485e-b1ce-8b0ef68ebe50","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A tervek szerint vasárnap értek volna földet, azonban egy technikai hiba miatt el sem indult az űrhajó, ami visszahozta volna őket.","shortLead":"A tervek szerint vasárnap értek volna földet, azonban egy technikai hiba miatt el sem indult az űrhajó, ami visszahozta...","id":"20250313_Tovabb-csuszik-a-urben-rekedt-asztronautak-hazaterese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ae9969-1b9e-485e-b1ce-8b0ef68ebe50.jpg","index":0,"item":"4ca64b1a-e87f-4305-92d1-2ea75985dd0f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_Tovabb-csuszik-a-urben-rekedt-asztronautak-hazaterese","timestamp":"2025. március. 13. 05:45","title":"Tovább csúszik a űrben rekedt asztronauták hazatérése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6819dab3-160e-4825-9755-73b10b6c8f3c","c_author":"Bridge Budapest","category":"brandcontent","description":"A Legacy Fellowship a Bridge Budapest Legacy programjának ösztöndíja fiatal vezetők számára. Ennek a programnak a végén Soltész Attila, a Planslab pénzügyi tanácsadó cég egyik alapítója és vezetője lett a kiemelkedő résztvevő – azért nem győztes, mert fontos hangsúlyozni, hogy ez nem volt egy klasszikus verseny. ","shortLead":"A Legacy Fellowship a Bridge Budapest Legacy programjának ösztöndíja fiatal vezetők számára. Ennek a programnak a végén...","id":"20250312_Milyen-kozosseget-hagysz-magad-utan-A-Bridge-Budapest-Legacy-Fellowship-programja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6819dab3-160e-4825-9755-73b10b6c8f3c.jpg","index":0,"item":"042380f8-9ede-441b-9cdc-f4e04f20830a","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250312_Milyen-kozosseget-hagysz-magad-utan-A-Bridge-Budapest-Legacy-Fellowship-programja","timestamp":"2025. március. 14. 09:30","title":"Milyen közösséget hagysz magad után? A Bridge Budapest Legacy Fellowship programja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da19262c-338a-445b-9996-344811076b0f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Toyota bZ4X most végre olyan lett, amilyennek talán eredetileg is lennie kellett volna.","shortLead":"A Toyota bZ4X most végre olyan lett, amilyennek talán eredetileg is lennie kellett volna.","id":"20250313_alaposan-felturboztak-a-toyota-bz4x-elso-igazi-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da19262c-338a-445b-9996-344811076b0f.jpg","index":0,"item":"c2b9edc1-89ac-4427-82b9-e690e9d7973d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250313_alaposan-felturboztak-a-toyota-bz4x-elso-igazi-villanyauto","timestamp":"2025. március. 13. 07:59","title":"Alaposan felturbózták a Toyota első igazi villanyautóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95bc852f-ea9e-4698-9ba5-c0c57d200132","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A két életmentő járőrt dicséretben és jutalomban részesítette a budapesti rendőrfőkapitány.","shortLead":"A két életmentő járőrt dicséretben és jutalomban részesítette a budapesti rendőrfőkapitány.","id":"20250314_kispest-tizemeletes-haz-kizuhant-fiu-rendorok-ujraelesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95bc852f-ea9e-4698-9ba5-c0c57d200132.jpg","index":0,"item":"c46aad09-b07a-4bfd-b193-e4c4be2cfeb1","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_kispest-tizemeletes-haz-kizuhant-fiu-rendorok-ujraelesztes","timestamp":"2025. március. 14. 16:04","title":"Rendőrök élesztettek újra egy kispesti panelházból kizuhant 17 éves fiút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46766a19-385e-4e61-b4f0-2e17b710d219","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Aggasztja az erdélyi magyarokat, hogyan reagál majd a román állam a kettős állampolgárok magyarországi kiutasításának lehetőségét megteremtő fideszes ötletre. A viszonosság visszaüthet.","shortLead":"Aggasztja az erdélyi magyarokat, hogyan reagál majd a román állam a kettős állampolgárok magyarországi kiutasításának...","id":"20250314_hvg-hataron-tuliak-allampolgarsaga-jogfosztas-rmdsz-calin-georgescu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46766a19-385e-4e61-b4f0-2e17b710d219.jpg","index":0,"item":"3665d954-d603-4450-81fe-ac9aad7524ff","keywords":null,"link":"/360/20250314_hvg-hataron-tuliak-allampolgarsaga-jogfosztas-rmdsz-calin-georgescu","timestamp":"2025. március. 14. 12:50","title":"A magyar vagy a román állampolgárságukról mondjanak le? Feladja a Fidesz a leckét az erdélyi magyaroknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"490b4100-df40-474d-a99a-06a4566e6898","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A 80-as évek egyik fura, alig koncertező, de így is meghatározó alternatív zenekara volt a Trabant, amit a legtöbben az Eszkimó asszony fázik című filmből ismerhetnek. Első albumuk tavaly jelent meg Angliában, nyáron jön a második.","shortLead":"A 80-as évek egyik fura, alig koncertező, de így is meghatározó alternatív zenekara volt a Trabant, amit a legtöbben...","id":"20250314_Trabant-zenekar-lemez-album","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/490b4100-df40-474d-a99a-06a4566e6898.jpg","index":0,"item":"7312b8cd-b5e4-4935-88f1-d220086dfe8a","keywords":null,"link":"/kultura/20250314_Trabant-zenekar-lemez-album","timestamp":"2025. március. 14. 18:40","title":"A kultikus magyar zenekarnak 40 évig nem volt albuma, most viszont már a második jelenik meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ed0495c-bd4a-4481-8005-62633cbe961d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Niantic továbbra is tulajdonosa és üzemeltetője marad az Ingress Prime és a Peridot AR-játékoknak.","shortLead":"A Niantic továbbra is tulajdonosa és üzemeltetője marad az Ingress Prime és a Peridot AR-játékoknak.","id":"20250312_A-Scopely-35-milliard-dollarert-veszi-meg-a-Pokemon-Go-jatekot-is-fejleszto-Niantic-jatekreszleget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ed0495c-bd4a-4481-8005-62633cbe961d.jpg","index":0,"item":"39480e49-7575-4396-9c51-9436f19c2bdc","keywords":null,"link":"/kkv/20250312_A-Scopely-35-milliard-dollarert-veszi-meg-a-Pokemon-Go-jatekot-is-fejleszto-Niantic-jatekreszleget","timestamp":"2025. március. 12. 19:47","title":"3,5 milliárd dollárért veszi meg a Pokémon GO játék fejlesztőjét a Scopely","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44c7b9b8-924a-47a6-92ef-8ba8bf8dd8ab","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nincs igaza Orbán Viktornak abban, hogy mi a „NATO szíve közepében vagyunk”, és ezért a biztonságunk garantált, ennél egyébként is okosabbnak hitte a magyar kormányfőt – mondta Juhász Ferenc, a Gyurcsány-kormány egykori honvédelmi minisztere. Szerinte Magyar Péterhez hasonlóan Ruszin-Szendi Romulusz is a NER része volt, az pedig bevett szokásnak számított, hogy a vezérkari főnökök hozzájuthatnak szolgálati ingatlanukhoz. Arról is beszélt a HVG-nek az MSZP egykori elnökhelyettese, hogyan jutott el oda, hogy a Tiszára szavazna. Nézze meg Gergely Zsófia interjúját a Fülke Extrában!","shortLead":"Nincs igaza Orbán Viktornak abban, hogy mi a „NATO szíve közepében vagyunk”, és ezért a biztonságunk garantált, ennél...","id":"20250314_Fulke-Extra-Podcast-Juhasz-Ferenc-interju-Tisza-Part-NATO-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44c7b9b8-924a-47a6-92ef-8ba8bf8dd8ab.jpg","index":0,"item":"81486cff-ba05-48d3-9724-f5887d5b1e6d","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Fulke-Extra-Podcast-Juhasz-Ferenc-interju-Tisza-Part-NATO-Orban-Viktor","timestamp":"2025. március. 14. 12:04","title":"Az orrát befogva, de Magyar Péterre szavaz Gyurcsány volt minisztere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Nissan Ariya egy jövőbe mutató, de hamarosan nálunk is kapható elektromos autó, melynek fejlesztéséről és érdekességeiről Szalai Zoltán vezető termékmenedzser árult el részleteket.
A Nissan a nyár közepén leplezte le minden előzmény nélküli elektromos autóját, az Ariyát. Akkor még nem tudtuk, hogy a teljesen új fejlesztésű villanyautó vezető termékmenedzsere egy magyar fiatalember, akivel most sikerült is egy asztalhoz ülnünk.
Szalai Zoltán londoni tanulmányait követően a Nissannál helyezkedett el, és 31 évesen immár 6 éve a japán vállalatnál dolgozik, a cég Japánban található központjában. És ha valaki, akkor ő tényleg mindent tud a Nissan Ariyáról.
Szalai Zoltán
László Ferenc
Mint megtudtuk, az autó fejlesztése 2015-ben kezdődött meg, Zoltán pedig 2017-ben csatlakozott a projekthez. A Nissannál átlagosan 5-6 évig tart egy új modell kifejlesztése, e tekintetben tehát az Ariya sem jelent kivételt. "Nehéz volt, hogy az elmúlt években senkinek sem árulhattam el, hogy milyen izgalmas új autón dolgozom, de most végre beszélhetek róla" – nyilatkozta Szalai, aki elárulta, hogy a termék 100 százalékosan kész, már csak a kötelező engedélyeztetési és homologizációs feladatok vannak hátra. Illetve a gyártás felfuttatása.
A fejlesztésben több száz ember vett részt, de az igazi kemény mag, vagyis a fejlesztést alapvetően meghatározó emberekből álló csoport 10-15 főből áll. A fő célkitűzés az volt, hogy egy olyan "mindent bele" autót készítsenek, mely megmutatja, hogy mire képes most a Nissan, és hogy vázolja számunkra a cég közeljövőjét.
Már a névválasztás sem volt egyszerű, 270 verzió volt a kalapban.
A szanszkrit nyelven tiszteletet, becsületet jelentő Ariya lett a befutó.
Ilyenkor nemcsak azt ellenőrzik, hogy az adott név esetleg le van-e védetve, hanem azt is, hogy adott nyelveken jelenthet-e valami kényeset, illetve, hogy mennyire nehéz kiejteni a világ különböző országaiban. Az Ariya négykerékhajtású változatának e-4ORCE nevét maga Zoltán találta ki, és elmondása szerint most vicces érzés szembesülni azzal, hogy az elnevezés nem feltétlenül tetszik mindenkinek.
Nissan
Az Ariyát még a leleplezés előtt elvitték a legkomolyabb villanyautós piacokra, így például Norvégiába, ahol titoktartási nyilatkozat mellett sok potenciális vásárlónak megmutatták. És rendkívül érdekes, illetve hasznos volt szembesülni a hétköznapi felhasználók észrevételeivel, velős kritikáival. Bár az autót teljes egészében Japánban fejlesztették, a dizájnt egy amerikai főtervező irányításával a cég londoni munkatársai rajzolták meg, mert a cégen belüli tenderen ennek az irodának a pályamunkája tetszett legjobban a Nissan döntéshozóinak.
Zoltán kedvence a hátsó lámpa, ami bár alaphelyzetben olyan sötét, hogy kormolt üvegnek tűnhet, erről szó sincs: fejlett LED-es technológia felel a látványos megoldásért. Érdekesség, hogy ezt a hátsó világítást eredetileg a legerősebb Performance kivitel privilégiumának szerették volna megtartani, végül azonban olyan tetszést aratott a cégen belül, hogy az összes Ariya ilyen lámpát kapott.
Nissan
A 4,59 méteres hosszával a Qashqai és az X-Trail közé eső Ariya egy C kategóriás crossover. A Nissan nem beszél a közvetlen riválisokról, mindenesetre nyilvánvaló, hogy a Tesla Model Y lehet az egyik fő piaci ellenfél. Még akkor is, ha ez az amerikai villanyautó több mint 15 centiméterrel hosszabb és 7 centiméterrel szélesebb a japánnál.
Mivel az Ariya hátsó részét kupésan lecsapták, szóba sem jöhet 7 üléses kivitel. A csomagtartó a kétkerékhajtású modell esetében 468 literes, az összkerekes kivitelbe pedig maximum 415 liternyi pakk fér be. Mint megtudtuk, az utastér mérete leginkább a Muranóéhoz hasonló.
Nissan
A tömeget megpróbálták a lehető legalacsonyabban tartani, így az alapmodell nem nyom többet 1,8 tonnánál, a minden földi jóval megpakolt fullos kivitel viszont már 2,3 tonnás. A legnagyobb tömege értelemszerűen az utastér alá rejtett akkumulátornak van. A kínai CATL által gyártott akkumulátor modernebb a Leafekben használatosnál, ráadásul már nem lég-, hanem folyadékhűtéses.
A kétkerékhajtású alapmodell 65 kWh-s telepe a WLTP-szabvány szerint mintegy 360 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, az ugyancsak elsőkerekeres 90 kWh-s verziót pedig elvileg elég csak 500 kilométerenként töltőre dugni. A 0-100-as sprint mintegy 7,5 másodperc alatt tudható le ezekkel a 215-240 lóerős, 300 Nm-es autókkal, a végsebesség 160 km/h-ra van korlátozva.
Nissan
A 19-20 colos kerekeken gördülő összkerekes Ariyákban nemcsak elöl, hanem hátul is van villanymotor. Ez esetben 275-390 lóerős teljesítményt kapunk, ami mellé 560-600 Nm-es nyomaték társul. Állóhelyzetből 100-ra alig több mint 5 másodperc alatt gyorsulnak ezek az e-4ORCE modellek, melyek akár 200-zal is képesek gurulni.
Szalai Zoltán szerint az erős Ariyák nem egyszerűen csak a gyorsulásról szólnak, hanem egyben a vezetési élményről is, még akkor is, ha a crossover karosszéria és a zöld rendszám láttán nem feltétlen ez jut rólunk elsőre eszünkbe. A normál, eco, sport és csúszós úttest üzemmódok mellett említést érdemel, hogy a hajtást akár 100 százalékban előre, vagy hátra képes küldeni a rendszer.
Nissan
A váltó és összkerék-kormányzás nélküli villanyautó AC-fronton 7,2-22 kW-os teljesítmény mellett tölthető, ha pedig DC-oszlophoz van szerencsénk, akkor a 130 kW jelenti a plafont. Utóbbi ugyan elmarad az egyes riválisok 200-250 kW-os értékétől, ez azonban mégsem jelent azokénál lassabb töltést. A Nissan ugyanis megoldotta, hogy a névleges maximális töltési teljesítmény a töltés lehető leghosszabb ideje alatt elérhető legyen.
A lényeg, hogy 30 perc alatt körülbelül 300 kilométeres hatótávot lehet nyerni. A bal első kerék felett elhelyezett töltőfedél alatt Európában és az USA-ban CCS, Japánban CHAdeMO csatlakozó aljzat található. Az akkumulátorra az eddigiekhez hasonlóan 8 év, illetve 160 ezer kilométeres garanciát kapunk.
Önvezetés fronton ugyanazt az ötből kettes szintet ugorja meg az Ariya, mint a Teslák. A szenzorokkal és radarokkal telepakolt kocsi autópályán elengedett kormány mellett is képes magától közlekedni, erre azonban városban még nem képes. A hagyományos parkolósegéd mellett távirányított parkolást is kapunk, ami az autó mellett állva a kulcsról indítható el, de a folyamat a későbbiekben akár okostelefonról is kezdeményezhető lesz.
Nissan
Szóban kimondott hangparancsokkal nemcsak a kocsi funkciói (hűtés, fűtés, ablaknyitás, stb.) érhetők el, hanem az Alexa-integrációnak köszönhetően akár az okosotthon-vezérlés is. És ez fordítva is működik: a konyhában állva hangutasítással indíthatjuk el például az autó téli előmelegítését.
A műszerfalat két hatalmas, 12,3 colos képátlójú kijelző uralja, melyek közül a középső értelemszerűen érintésérzékeny. A klímavezérlés a már említett hangparancsokon és az érintőkijelzőn kívül a középső panel alatt a faberakásba rejtett dedikált érintőgombokkal is megoldható. Érdekesség, hogy ezek a gombok megvilágítás nélkül alaphelyzetben láthatatlanok.
Nissan
A Japánban 5 millió jenes, vagyis átszámítva mintegy 14,1 millió forintos alapáron kínált Nissan Ariya európai árát egyelőre nem kommunikálják, mindenesetre nagyságrendileg 16 millió forintos kezdőárra lehet számítani. A hivatalos árra 2021 januárjában derül majd fény, ekkor indul a magyarországi előértékesítés is.
Az első autókat Japánban a jövő év nyarán vehetik majd át a vásárlók, a hazai kereskedésekbe pedig várakozások szerint jövő ősszel gurulnak be az első példányok. Összehasonlításképp, az 500 kilométeres hatótávú Tesla Model Y európai ára mintegy 21 millió forint.
Nissan
A japán Tocsigiben a prémium kategóriás Infinitik és a GT-R sportkocsi mellett gyártandó Ariya egy hamisítatlan zászlóshajó modell, egyfajta technológiai erőfitogtatás a Nissantól. A globálisan forgalmazandó felsőkategóriás villanyautó viszont nemcsak mutogatóba készült, hanem komoly mennyiséget kívánnak eladni belőle, és a kínai beszállító ígérete szerint akkumulátorhiány ezt egész biztosan nem fogja hátráltatni.
Aki ennél olcsóbb és kisebb Nissan villanyautóra vágyik, annak ott a már jól ismert Leaf, illetve hamarosan az európai piacra is megérkeznek a Japánban már bevált e-Power modellek. Utóbbiak olyan hibridek, melyek kerekeit mindig villanymotor hajtja, azok energiáját viszont hatékony működésű benzinmotor biztosítja.