szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Volvo 1959-ben bevezetett találmánya a hárompontos biztonsági öv, amelyet a média, az emberek szkeptikusan, kételkedve, dühösen fogadtak anno.

Elég erős videót készített a Volvo, annak kapcsán, hogy 2020-tól minden új autójukban maximalizálták 180 km/h-ban az elérhető legnagyobb sebességet. Példaként a hárompontos biztonsági övet hozzák az intézkedésükre, amely milliók életét mentette meg hatvan év alatt. (A videó angol nyelvű, a feliratot érdemes bekapcsolni hozzá.)

1959. augusztus 13-án érkezett egy fontos pillanathoz az autóipar, ekkor látott ugyanis napvilágot az a Volvo PV 544, mely a világ első olyan sorozatgyártású személyautója volt, melyben alapfelszereltség volt a kétpontos öveknél sokkal nagyobb biztonságot adó hárompontos öv. A feltaláló Nils Bohlin volt, akit egy évvel korábban a Saabtól igazolt le a Volvo. Bohlin ötletének lényege az volt, hogy a has és az egész felsőtest is védve van. Ennek a gondolatnak köszönhetően jött létre a hárompontos biztonsági öv, ami azóta is az autók egyik legfontosabb biztonsági eleme.

A svédek ugyan levédették a hárompontos biztonsági övet, de annak használatát ingyenessé tették minden autógyártó számára. A riválisok érdekes módon lassan reagáltak, adott esetben évekkel vagy évtizedekkel később, és sok esetben még mindig csak opcionális extraként kínálták az életmentő eszközt.

A biztonsági övek széles körben történő elterjedését az 1968-os Bécsi Egyezmény gyorsította fel, mely előírta az új személyautók biztonsági övvel történő ellátását. Hazánk késve reagált, de 1976-tól kezdve végül is Magyarországon is kötelezővé vált a biztonsági övek első ülésen történő használata.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!