szerző:
Tetszett a cikk?

Az iX3 nem egy a kezdetektől fogva elektromos hajtásúnak tervezett modell, ennek ellenére meglepően hatékony működésű és akár hosszabb távok is bátran bevállalhatók vele.

Nemrégiben részletesen bemutattuk a BMW első olyan szabadidőautóját, az iX-et, melyet már a kezdetektől fogva tisztán elektromos hajtású modellnek terveztek. Ezt az X5-ösnél kicsit nagyobb és az X7-esnél kisebb modellt vezetni ugyan még nem állt módunkban, de az eggyel alacsonyabb kategóriában hadrendbe állított iX3-ból már megkaptuk a tesztautót.

Érdeklődve vágtunk neki a gyakorlati próbának, és mivel az iX-től eltérően az iX3 nem egy dedikált, hanem csak egy átalakított villanyautó, akadt némi előítéletünk vele kapcsolatban. Ezek azonban nagyon gyorsan szertefoszlottak.

László Ferenc

Semmi extravagancia

Értelemszerűen a BMW sem titkolja, hogy az iX3 lényegében nem más, mint egy X3-as, melynek hagyományos belsőégésű hajtásláncát elektromosra cserélték. Olyannyira nincs szó titkolózásról, hogy néhány apróbb eltérést leszámítva a két modell szinte teljesen ugyanúgy néz ki.

Módosultak a lökhárítók, a lényegesen kisebb hűtési igény miatt lefedték a veséket formázó hűtőrácsot, itt-ott néhány kékszínű díszítőelemre lehetünk figyelmesek, a 19-20 colos méretben elérhető könnyűfém-felniket pedig úgy optimalizálták, hogy segítségükkel 10 kilométert nőtt a hatótáv.

Nem tűnik fel, de a magasság közel 1 centiméterrel csökkent, ami picit ugyan, de ugyanúgy csökkenti a légellenállást, mint a teljesen leburkolt padlólemez.

László Ferenc

Érdekesség, hogy a BMW máris felvarrta a képeken látható iX3 ráncait. A gyorsaságot az indokolta, hogy nemrégiben megújult az alapmodell is, a már 2017 óta velünk lévő X3. A típus kicsit nagyobb veséket kapott, a fényszórók viszont vékonyabbak lettek. Utóbbiak mostantól alapáron adaptív LED-es technológiát vonultatnak fel, felár ellenében pedig lézerlámpa is rendelhető.

A ráncfelvarrt iX3 esetében az alapfelszereltség részévé vált az M Sport csomag, megújult a hátsó lámpa, ezenkívül pedig új könnyűfém-felnik is feltűntek a kínálatban.

A műszerfalat is felfrissítették a bajorok, a kormány mögött egy 12,3 colos digitális műszeregység található, hasonló méretű a középső érintőkijelző is, ezenkívül pedig az átalakított középkonzol és az új váltókar mellett sem mehetünk el szó nélkül. A hajtáslánc viszont nem változott.

A facelift után így fest
BMW

3D hatásúak a hátsó lámpák
BMW
Belső értékek

Ahogy a külső, úgy a belső sem sokat változott a normál X3-hoz képest. Itt-ott felfedezhetünk egy-egy kék betétet és az infotainment rendszerben is akad néhány új elektromos vonatkozású feature, de ennyi, semmi több. És szerencsére a minőségérzet sem változott meg, annak ellenére sem, hogy az iX3 Kínában készül.

Az utastérben négyen-öten remekül elférnek és a legnagyobb kényelemben utazhatnak. A csomagtér mérete 550-ről 510 literre csökkent annak következtében, hogy a villanymotor hátul található. Ettől függetlenül a puttony nem nevezhető kicsinek, és remek dolog, hogy a töltőkábelek elrejthetők a padlószint alatti kis rekeszekbe.

László Ferenc
László Ferenc

A gépháztetőt felnyitva egy hatalmas műanyag borítás látványa fogad:

László Ferenc

Ezt egyetlen mozdulattal el lehet távolítani, és ekkor szembesülünk a ténnyel, hogy az iX3 gyakorlatilag félig üres ex-motorterét mennyire kihasználatlanul hagyták a fejlesztők. A Teslákhoz hasonlóan simán ki lehetett volna itt alakítani egy kiegészítő csomagtartót, vagy legalább egy a kábeleket elnyelő kis rekeszt.

László Ferenc

Haladjunk!

286 lóerő és 400 Nm már bőven elegendő a dinamikus közlekedéshez, még akkor is, ha a tömeg 2,26 tonna. Utóbbi 255 kilogrammot ver rá a remek X3 30d-re, azonban megjegyzendő, hogy az iX3 még így is könnyebb a riválisainál.

A mintegy 520 kilogrammos akkumulátor értelemszerűen legalulra, az utastér alá került, ily módon a tömegközéppont minden korábbinál lentebb található. Ennek köszönhetően a vezetési élmény nem sokat csorbul a konzervatívabb hajtású BMW-khez képest, amiben persze többek közt a pontos és közvetlen, mégsem ideges kormányzásnak és a kiváló adaptív futóműnek is komoly szerepe van.

Fokozatok természetesen nincsenek, csak menetirányt lehet váltani
László Ferenc

A hangszigetelés kiváló, a hi-fi remekül szól, és ha kívánjuk, akkor mesterséges motorhang is áradhat a hangszórókból. Mi ez utóbbit kikapcsoltuk, a külvilágot a hangtalanul suhanó villanyautóra figyelmeztető hangot viszont értelemszerűen nem lehet állítgatni.

A 6,8 másodperces 0-100-as szintidő több, mint korrekt, és a rugalmasságra, illetve az elektronikusan 180 km/h-ra korlátozott végsebességre sem lehet panasz. Az önvezetés szokás szerint a 2-es szintet ugorja meg és tapasztalataink szerint finoman teszi a dolgát, autópályán sok terhet levesz a sofőr válláról.

A facelifttel alapáras lett az adaptív LED fényszóró
László Ferenc

Mennyire hatékony?

A nettó 74 kWh kapacitású akkumulátor a gyártó közlése szerint mintegy 460 kilométeres hatótávot biztosít. Ez az a WLTP-érték, amit a gyakorlatban általában nehéz hozni, de az iX3 esetében más a helyzet.

Városi körülmények mellett, teljesen átlagos gázpedál kezelés esetén 13,8 kWh-s átlagfogyasztást mértünk, ami 530 kilométert meghaladó hatótávot vetít előre, ez egyenesen kiváló. Javarészt autópályás, kisebb részt 90 km/h-s szakaszokat tartalmazó próbautunkat pedig azzal a tapasztalattal zártuk, hogy a bajor technika ilyen körülmények mellett körülbelül 400 kilométeres hatótávolságra képes. Mindezt 30-34 fokos külső hőmérséklet mellett, masszív klímázás mellett tudta az autó.

László Ferenc

Remek dolog, hogy alapáras tétel a hőszivattyú, illetve, hogy a regeneratív fékezés nem egyszerűen csak hatékony, hanem nagyon okos is. Ha utolérünk egy lassabb járművet, vagy egy körforgalom felé közelítünk, az iX3 automatikusan lassít és energiát termel vissza, ha pedig úgy kívánja a helyzet, akkor hajtás/visszatermelés nélkül hosszan suhanva kigurul ameddig csak lehet.

Otthoni töltés esetén városban 525 forintból, autópályán pedig körülbelül 705 forintból tehető meg 100 kilométer. Ez 1,2-1,6 liter benzin árának felel meg. Normál 230 V-os dugaljról persze nagyon lassú a töltés, egy teljes procedúra akár 1,5 napig is eltarthat, a publikus gyorstöltés pedig az otthoninál 3-7-szer drágább.

11 kW-os AC-töltővel 7,5 óráig tart egy 80 százalékra történő feltöltés, a DC-fronton támogatott maximum 150 kW-os teljesítmény mellett pedig alig több mint fél óra alatt 80 százalékra tölthető fel a teljesen lemerült telep.

László Ferenc

László Ferenc
Konklúzió, árak

+: általánosan kiváló minőség, remek menetdinamika, korrekt méretű utas- és csomagtér, hatékony működés, gyorstöltési lehetőség.

: kihasználatlan frontrész, csak egyetlen motor-akkumulátor verzió létezik, nincs 22 kWh-os AC-töltés és összkerék-hajtás.

Annak ellenére, hogy nem több egy benzinről/gázolajról áramra átalakított típusnál, a BMW iX3 egy meglepően jól sikerült villanyautó. Kényelem és minőség terén tökéletesen ugyanazt a szintet kapjuk, mint az X3-tól, a nagyobb tömeget egész jól palástolja az instant nyomatékú hajtáslánc és a futóműért is kijár a dicséret a mérnököknek.

A 400 kilométer körüli hatótáv ugyan még nincs az X3 30d szintjén, de a kategóriájában jónak mondható, és ha otthon tudjuk tölteni a megfáradt telepet, akkor lényegében gombokból autózhatunk az iX3-mal.

Ahhoz, hogy ilyen módon tudjunk spórolni, előbb minimum 23,2 millió forintot kell a BMW kasszájában hagynunk, az általunk is kipróbált jobban felszerelt kivitel alapára pedig 24,8 millió forint. Nem kis összegek, de a riválisok sem olcsóbbak, sőt, ráadásul hatótáv terén nem igazán tudják felvenni a versenyt a müncheni zöld rendszámossal. Az ördög persze ott ül a vállunkon: a 286 lóerős 6 hengeres X3 30d már 17,8 millió forint ellenében hazavezethető.

Alig várjuk, hogy kipróbálhassuk a koncepciója miatt még hatékonyabbnak ígérkező, akár 630 kilométeres hatótávú iX-et, melynek 300 lóerős alapváltozata 28 millió forinton nyit, az 500 lóerős kivitel árcéduláján pedig 34 millió forintos összeg olvasható.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!