Golfleckét adok-veszek: kipróbáltuk a teljesen új Peugeot 308-at
A Stellantis megújult oroszlán emblémás francia márkája a "tartalomhoz a forma" vezérelv jegyében készítette el új kompakt modelljét, mely design, minőség és technika fronton minden korábbinál magasabbra helyezi a lécet.
Bár az utcaképre mostanság már-már nyomasztóan rányomja a bélyegét a vadul tomboló szabadidőautó-őrület, az eladási mutatók azt vázolják, hogy a hagyományos kialakítású kompakt autók továbbra is igen szép számban fogynak.
Az európai eladási listákat egészen a közelmúltig a Volkswagen Golf uralta, és a rengeteg márkát tömörítő Stellantis is jól tudja, hogy bőven van keresnivalója a szektorban.
Elég csak a nemrégiben leleplezett új Opel Astrára, vagy az általunk már kipróbált DS 4-re gondolnunk, most pedig itt az említett modellek oroszlán logós testvérmodellje, a teljesen új Peugeot 308, amit mi Cannes környékén fogtunk vallatóra.
Felüdül a retina
Hiába a már jól ismert EMP2 platform, az elzászi Mulhouse-ban gyártott új 308-as körülbelül annyira különbözik az új Astrától, mint a ratatouille a currywursttól. Persze, a lemezek alatti építőelemek hasonlóak, de a külső design és az utastér kialakítása teljesen eltér az említett két modell esetében.
A tervezők azon az úton haladtak tovább öles léptekkel, melyen még a nagytestvér 508-as esetében elindultak, a végeredmény pedig egy már-már Alfa-szerűen izgalmas formaterv lett. Horgonyt formázó lámpatestek, szemtornáztató kialakítású hűtőrács, izmokra emlékeztető oldalsó domborítások, oroszlánkarmolás hangulatú hátsó lámpák. Kell ennél több?
A formaterv olyannyira levehet bennünket a lábunkról, hogy kis híján megbocsáthatjuk a mai trendeknek megfelelően kamu kipufogóvégződéseket, illetve az enyhén olcsó hatású frontemblémát. A 308-ason már az új márkalogó figyel, és a hűtőrács közepén figyelő teljesen kilapított műanyag példány funkcionális egység, mögötte szenzorok garmadája rejtőzik.
Hosszúságban 11 centimétert gyarapodott a modell, így 8,3 centimétert ráver az aktuális Golfra, de még mindig 9,3 centiméterrel rövidebb a 3-as Mazdánál. A magasság 2 centimétert csökkent, a Peugeot úgy van vele, hogy aki magas autót szeretne, az bőven talál magának a kínálatban SUV-okat.
Az elődöt sok mindenért lehetett szeretni, de az utastér szűkössége miatt egyáltalán nem. Az 5,5 centiméterrel nagyobb tengelytáv miatt a 2021-es nekifutásban végre már hátul is egész jól el lehet férni. Nem állítanánk, hogy ez a kategória legtágasabb utastere, de legalább már nincs szégyenkeznivalója a típusnak.
A csomagtartó 420-ról 412 literre olvadt, de még így is bőven veri a 8-as Golf 380 literes puttonyát. A hibrid technika persze elrabol némi helyet hátulról, így a zöld rendszámos 308-asokba csak 361 liternyi pakk fér be, ami mellett az utastér különböző rekeszeiben további 34 liternyi tér áll rendelkezésre.
Gyakori nagybevásárláshoz és családi nyaralásokhoz jobb választás a 28 centiméterrel méretesebb kombi, mely tengelytávolság fronton 5,7 centimétert ver az ötajtós változatra.
Előbbi második sora egyértelműen szellősebb kialakítású, a csomagtartóban 608 liternyi cókmók szállítható (Golf Variant: 611 liter), a hibridek esetében pedig 548 liternyit kapunk a jóból. Elektromos csomagtérajtó-mozgatás csak a kombiban érhető el.
Űrhajó
Bár az i-Cockpit mind a mai napig sokaknál kiverheti a biztosítékot, a gyártó kitart a 2012 óta több mint 7 millió Peugeot-ba bekerült futurisztikus műszerfal mellett. És persze folyamatosan fejleszti is azt.
Az egyedi formájú és kompakt kialakítású kormány igen közvetlen áttételezésű, amit a Cannes környéki szerpentineken nagyra értékeltünk, bár a kormányzásérzet lehetne kevésbé szintetikus. A futóműről csak jót tudunk mondani. Kanyargós utakon remekül terelgethető a 308-as, nem billeg, nem bizonytalan, és ezzel együtt mégsem lett túl kemény, a komfort semmit sem csorbult.
HUD-ra nincs szükség, lévén, hogy az alapáron digitális műszeregység igen magasan, a kormány felett található, és a jobban felszerelt példányokban látványos 3D üzemmóddal is bír.
A 10 colos központi érintőkijelző nagyfelbontású és igényes grafikát tár elénk, és végre a tolatókamera sem förtelmesen pixeles képpel szolgál csakúgy, mint a DS 4 esetében. A menetpróba során a rendszer stabilnak bizonyult, de lehetne kicsit gyorsabb. Újdonság a főkijelző alatt elhelyezett vékony érintőpanel, melynek widgetjeit szabadon személyre lehet szabni.
Egy sorral lejjebb egy tekerőgombot és hét billenőkapcsolót találunk, és a természetesen mindenféle vezetéstámogató rendszerrel kiegészített tempomat gombjai felköltöztek a kormány bal oldalára. Az indítógomb a középkonzol elején figyel, és itt keresendő az automata váltó, illetve az üzemmódválasztó kis kezelőszerve is.
A mai elvárásoknak megfelelően a hangvezérlés sem hiányozhat a repertoárból, a világnyelveket támogató rendszer az "OK Peugeot" vezényszóra ébreszthető fel. Kapunk továbbá 360 fokos kamerarendszert, 75 méteres hatótávú holttérfigyelőt, OTA módon frissíthető TomTom navigációt, masszírozó funkciós AGR-üléseket, 10 hangszórós és 690 W-os Focal hifit, illetve mátrix LED fényszórókat, hogy csak a fontosabb tételeket említsük.
Maximálisan érződik, hogy a fejlesztők ezúttal alaposan ráfeküdtek a minőségre, az utastér elemei nemcsak szemre szépek, hanem az általuk biztosított tapintásérzet is nagyon rendben van. Keményebb műanyagokkal csak az alsóbb szekciókban, illetve hátul találkozhatunk.
Érdekesség, hogy a típushoz 3D-nyomtatott flexibilis kiegészítők, így például egyedi szemüveg-, ital- és telefontartó is rendelhető.
Hajtóerő
Hajtáslánc tekintetben különösebb tűzijátékra nem lehet számítani, a konszern már jól ismert motorjait és váltóit kapjuk meg. Az alapot az 1,2 literes 3 hengeres turbós benzinmotor 110 lovas változata és egy hatgangos kéziváltó jelenti, ami felett ugyanezen erőforrás 130 lóerős kivitele és opcionális nyolcfokozatú automata egység található.
Az 1,5 literes 4 hengeres dízelmotor 130 lóerőt és masszív 300 Nm-es nyomatékot tud, az említett kézi-, illetve automata váltókkal, illetve 4 litert alig meghaladó fogyasztással megspékelve.
A hazánkban zöld rendszámozható új 308-asok "szíve" egy 1,6 literes 4 hengeres benzinmotor, ami kiviteltől függően 150, illetve 180 lóerőt tud. Ehhez hozzájön még a villanymotor 110 lóereje, így az összteljesítmény 180, illetve 225 lóerő magasságában alakul, és természetesen csak egyféle automata váltó érhető el hozzájuk.
A menetpróbán a 225 lovas csúcsmodellhez volt szerencsénk, mely ugyan több mint 300 kilogrammal nehezebb a nem hibrid kiviteleknél, ezt a gyakorlatban meglepően jól palástolja. A 0-ról 100-ra 7,5 másodperc alatt felgyorsuló oroszlán végsebessége 235 km/h.
A 12,4 kWh kapacitású akkumulátor a gyártó szerint 60 kilométeres e-hatótávot biztosít, ami a gyakorlatban inkább 50 kilométer magasságában mozog, de sokak számára így is egész napos CO2-mentes használatot biztosíthat. Normál otthoni dugaljról 7 óra egy teljes töltés, ami 3,7 kW esetén kevesebb mint 4 óra alatt megoldható. Az opcionális 7,2 kW-os töltőtechnikával alig 2 óra egy komplett feltöltés.
A hibridek üzemanyag-tartálya 40 literes, a normál 308-asokba pedig 52 liter benzint, illetve gázolajat lehet tankolni.
Konklúzió
+: egyedi design, tágasabb utas- és csomagtér, plugin hibrid hajtás, jól eltalált futómű, remek kombi kivitel. –: még mindig van tágasabb alternatíva, a kormányzás lehetne kevésbé szintetikus, az infotainment rendszer megszokást igényel. |
2014-ben a második generációs Peugeot 308 volt az Év Autója, és a típussal történt első személyes találkozót követően bátran állítjuk, hogy 2022-ben a harmadik generáció jó eséllyel indul harcba a rangos elismerésért.
Az új 308-as sokak örömére egyedi külsőt kapott, ami mellé az eddiginél tágasabb utastér és sokkal fejlettebb technika, immár akár zöld rendszámos plugin hibrid technika társul. Most már csak az a kérdés, hogy mikor és milyen áron vásárolhatunk ilyen kompakt Peugeot-t.
Információink szerint a magyar konfigurátorba várhatóan novemberben kerül be az új 308-as, melynek 110 lóerős motorral és kéziváltóval szerelt alapmodellje körülbelül 7 millió forintos áron fog nyitni. Az összes gyártót érintő chiphiány miatt egyelőre sok a kérdőjel, mindenesetre az első autók az év legvégén, 2022 elején érkezhetnek meg Magyarországra.
2023-ban pedig érkezik a 100 százalékban elektromos hajtásláncú 308-as, ami a nemrégiben leleplezett villany Renault Megane legfőbb ellenfelének ígérkezik.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.