szerző:
Tetszett a cikk?

Amennyiben rettentően unalmasnak találjuk a kompakt kategória összes modelljét, akkor a DS Automobiles újdonságát végre pontosan nekünk találták ki. Vezettük a DS 4-et, mely nagyon más, mint bármi más a piacon.

DS, DS, DS. 2021-ben még mindig ott tartunk, hogy egyelőre csak ízlelgetjük ezt a francia márkát, ami nem is csoda, hiszen ez az óvatosan az ötvenes évekre visszautaló brand csak 2015-ben vált ki a Citroënből. És lett a PSA, illetve most már a Stellantis konszern francia luxusmárkája. Körülbelül a Toyota-Lexus, illetve a Nissan-Infiniti mintájára.

2010-et írtunk, amikor Citroën DS 4 néven debütált a Citroën C4 luxusváltozata, és amely sokakban leginkább csak azzal hagyott nyomott, hogy nem lehetett leengedni a hátsó ablakait. 2021 viszont már arról a teljesen új DS 4-ről szól, mely egyrészt már teljesen maga mögött hagyta a citroënséget, másrészt pedig a kompakt kategóriában minden korábbinál többet ad a francia luxusból.

A DS 3 Crossback, a DS 7 Crossback és a DS 9 után a márka negyedik modelljeként jegyzett újdonságot Párizs közelében próbáltuk ki.

László Ferenc

Más

Egyedi formaterv tekintetében az eggyel kisebb méretkategóriában támadó DS 3 Crossbacknek sem volt szégyenkezni valója, a DS 4 azonban ezúttal úgy vonultat fel semmi máshoz nem hasonlítható designt, hogy közben semelyik irányból nézve sem nevezhető megosztónak a külseje.

A frontrészt a hatalmas, de valahogy mégsem tolakodóan otromba hűtőrács határozza meg. Aztán ott vannak a szigorú tekintetről gondoskodó fényszórók, melyek a legmodernebb mátrix LED-es megoldásnak köszönhetően kiválóan megvilágítják az utat. És ha esetleg ez is kevés lenne, akkor bekapcsolható a 200 méterre "ellátó" infravörös rendszer, mellyel nem is olyan régen még csak a sokkal magasabb kategóriában versenyző luxusautókban találkozhattunk.

László Ferenc

A felnik hatalmasak, konkrétan 19-20 colosak, jól mutatnak, és a remek adaptív futóműnek köszönhetően még a peres gumik sem rondítanak bele a komfortba. A kilincsek belesimulnak a karosszériába, ami egyrészt jól mutat, másrészt hatékonyan csökkenti a légellenállást.

A C oszlopot mintha egy picit túlgondolták volna a designerek, hátul pedig króm díszcsíkkal összekötött egyedi lámpákra, illetve a mai trendeknek megfelelő kamu kipufogóvégződésekre lehetünk figyelmesek.

László Ferenc

Minek nevezzelek?

A DS 4-nek alapvetően az 1-es BMW, az A3-as Audi és az A-osztályos Mercedes lenne az ellenfele, azonban a típusnak még akkor is akad némi crossoveres, divatterepjárós beütése, ha a nevében ezúttal nem szerepel ott a CrossBack jelzés.

Az újdonság ugyanarra az EMP2 platformra épül, mint amelyre a nemrégiben debütált Peugeot 308 és az Opel Astra, és most először Rüsselsheimben, vagyis az Opel főhadiszállásán készül. A 4,4 méteres hosszúság mellé 1,47 méteres magasság, illetve 2,67 méteres tengelytávolság társul. Viszonyításképp, a 8-as Golf 12 centiméterrel rövidebb, 1 centiméterrel alacsonyabb és 5 centiméterrel szerényebb tengelytávú.

László Ferenc
László Ferenc

Az utastér méretére sem elöl, sem pedig hátul nem lehet panasz, mindenhol kényelmesen el lehet férni. A csomagtér 430 literes térfogata korrektnek mondható, bár megjegyzendő, hogy a hibrid változat esetében be kell érnünk 390 literrel.

A külsőhöz hasonló a belső is abszolút egyedi hangulatúra sikeredett és szerencsére a minőségre sem lehet egyetlen rossz szavunk sem. A műszerfalon és környékén nemcsak kézzel varrt bőrfelületekre, hanem ízléses és valódi fából készült betétekre lehetünk figyelmesek, az elektromos állítású ülések kényelmesek, hűthetőek és fűthetőek is egyben. Sőt, még masszírozó funkciót is kapunk.

László Ferenc

A kellemes fogású kormány mögötti kijelzőt esetleg kicsinek találhatjuk, de csak addig, amíg be nem kapcsoljuk a méretes képpel szolgáló, szélvédőre vetítő HUD-ot. A középső érintőkijelzőn teljesen új szoftver fut, melyet a későbbiekben a márka egyéb modelljei is megkapnak majd.

A grafika ízléses, a rendszer gyorsan és stabilan teszi a dolgát, valamint végre a tolatókamera képe sem kelt szekunder szégyenérzetet bennünk. A középkonzolra egy leginkább telefonkijelzőkhöz hasonlítható méretű érintőpanel került, melynek révén gesztusvezérléssel is kezelhetjük az infotainment rendszer. Ennek gyakorlati hasznosságáról inkább majd csak az alaposabb tesztet követően nyilatkoznánk.

A szellőzés annak ellenére is hatékonyan tette a dolgát a 30 fok körüli hőségben, hogy a fúvókáit megpróbálták elrejteni a szemünk elől. Az ablakmozgató gombok viszont nagyon is fókuszba, konkrétan az ajtók felső peremére kerültek. És igen, a hátsó ablakok is mozgathatók, a 14 hangszórós és 690 W-os Focal Electra hifi pedig remekül szól.

László Ferenc

László Ferenc
Mi hajtja?

Első körben a 225 lóerős soros 4 hengeres 1,6 literes motorral fogtuk vallatóra a DS 4-et. Ez a 300 Nm-es egység 7,9 másodperces 0-100-as szintidőt, illetve 235 km/h végsebességet tesz lehetővé, a tesztfogyasztás pedig 9 literre jött ki.

Utóbbiból 1,5 litert sikerült lefaragnunk a plugin hibrid, vagyis hazánk zöldrendszámozható változattal. Ennek 1,6 literes benzines egysége 180 lóerőt és 300 Nm-t tud, amihez hozzájön még a villanymotor 110 lóereje és 320 Nm-es nyomatéka. A végeredmény 225 lóerő és 360 Nm, ami 7,7 másodperces 0-100-as gyorsuláshoz, illetve 233 km/h-s végsebességhez elegendő.

László Ferenc

A mintegy 200 kilogrammos tömegtöbbletet egész jól palástolja a hibrid DS 4. A 12,4 kWh kapacitású akkumulátor 50 kilométer körüli e-hatótávot biztosít, és maximum 7,4 kW-os teljesítmény mellett tölthető. Az üzemanyagtartály 40 literes, szemben a normál benzines változat 52 literes értékével. Összkerék-hajtás nincs, és csak egyetlen nyolcfokozatú Aisin automata váltóval szerelik a típust.

A belépőszintet az 1,2 literes 3 hengeres benzinmotor jelenti a maga 130 lóerejével, ami felett az 1,6 literes egység 180 lovas változata található a rangsorban. Egyetlen dízelverzió rendelhető: az 1,5 literes 4 hengeres gázolajos motor 130 lóerős teljesítményű.

A tisztán elektromos változatra még várnunk kell, az pedig nyílt titok, hogy 2024-től teljesen átáll majd a gyártó az villanymotoros hajtásra.

László Ferenc

László Ferenc
Konklúzió

+: egyedi külső és belső, francia luxushangulat, fejlett technika.

: megszokást igénylő kezelés, lehetne kicsit olcsóbb.

A háromféle felszereltségi szinttel készülő DS 4 tulajdonképpen nem más, mint egy szemrevaló kavics, melyet a DS Automobiles francia eleganciával hajított bele a kompakt autók piacának állóvizébe. A minőség nagyon rendben van, a technika is fejlettnek mondható, és ha a kisebb ergonómiai bakik felett szemet tudunk hunyni, akkor bizony a DS 4-gyel nagyon is lehet, sőt kell is számolni a maga kategóriájában.

A márka ismertsége egyelőre persze még elég alacsony, így nem valószínű, hogy az elkövetkezendő években tömegével árasztanák el az utakat a DS 4-ek. Információink szerint minimálisan 10 millió forint alatt alakul a hazai alapár, ami már bőven az 1-es BMW, az A3-as Audi, illetve a Mercedes A-osztály szintje, de elmarad a kicsit hangsúlyosabban crossoveres német riválisok árától.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

László Ferenc Autó

Unatkozni nincs idő: teszten a DS 3 villanyautó

Miközben a legtöbb kompakt szabadidő-autó láttán leginkább csak ásítani van kedvünk, addig a franciák készítettek egy olyan crossovert, mely így, vagy úgy, de minden négyzetcentiméterén izgalmas. Túl szép, hogy igaz legyen?