Tavasszal, amikor fel kell szerelni a nyári abroncsokat, sokan elgondolkodnak, hogy vajon megéri-e használt gumikkal megoldani a cserét. A Magyar Gumiipari Szövetség szakértői néhány pontban foglalták össze a megfontolandó tanácsokat.
Szerintük kerülni kell azokat a vásárokat, piacokat, ahol kéz alól, „teherautóról leesett” vagy bizonytalan feketeimportból származó gumiabroncsokat árulnak. Az alacsony ár ugyanis könnyen megbosszulja magát: már a felszerelésnél vagy az első úton kiderülhet, hogy közlekedésre alkalmatlan dolgot sóztak ránk. Ugyanez vonatkozik a bizonytalan eredetű és online beszerezhető gumiabroncsokra is.
A szakemberek szerint vigyázni kell a külföldi online vásárlásokkal is, mert ebben az esetben a számla Magyarországon nem érvényes, és meghibásodás esetén a garanciát nem lehet érvényesíteni. „Mindig ott vásároljunk, ahol hivatalos számlát adnak a megfelelően tárolt abroncsról, és fel is szerelik azokat” – írták hétfői közleményükben.
A szövetség szerint meg kell nézni, hogy a kiválasztott gumiabroncsot mikor gyártották: erre az abroncs oldalán lévő DOT-szám utal. Az első két szám a gyártás hete, míg az utolsó kettő az évet jelöli.
Ha például a DOT-szám 5016, akkor ezt az abroncsot 2016 decemberében gyártották, azaz bő ötéves.
Fontos, hogy a kiválasztott gumiabroncson ne legyenek repedések, anyaghiányok és szakadások, és érdemes megvizsgálni meg az abroncs oldalfalát is. Ha egy fél pingpong labda méretű kidudorodást látunk, akkor az abroncs szálszakadt. Ez selejt, nem szabad megvenni – hívták fel a figyelmet, hozzátéve, hogy csak azonos gyártmányú, profilú és egyenletesen kopott futófelületű abroncsokért érdemes pénzt kiadni.
A szövetség szerint sokan nem akarnak a tavaszi abroncsváltáskor négy új abroncsot venni, hanem – mondván, hogy elegendő a hajtott tengelyre nyári mintázatút felszereltetni – hátul érintetlenül hagyják a téli abroncsokat. Ez azonban még annál is rosszabb eredményt szül, mintha egyszerűen fent hagynák a téli szettet. Ugyanis a nem egységes abroncskészlet használata rontja az autó irányíthatóságát, tapadását és stabilitását – bármely irányváltási helyzetben –, és egy ilyen módon szerelt autóval megállni sem egyszerű. „Amit talán megspórolunk az elhalasztott abroncscserén, annak többszörösét fizethetjük ki, akár már egy kisebb koccanás esetén karosszériajavításra” – írták.
Szerintük a négy évszakos abroncs is kompromisszumos megoldás, ami elsősorban azoknak jelenthet alternatívát, akik csak rövidebb távon, jellemzően városban és olyan utakon használják autójukat, ahol eltakarítják a havat. Ezen típusú abroncsok futófelületét nem elsődlegesen nyári és nem is kifejezetten a téli útviszonyoknak megfelelően alakítják ki.
A négy évszakos gumiabroncs használata nem feltétlenül csökkenti a nyári, valamint a téli garnitúra megvásárlásával járó anyagi terheket, hiszen egész évben kopik.
A szövetség szerint bár a nyári, valamint a téli gumiabroncsot szezononként át kell cserélni, a négy évszakos abronccsal is célszerű lenne legalább félévente felkeresni a szervizt centrírozás céljából. Ugyanakkor továbbra is az a legjobb, és a szakemberek által is javasolt megoldás, hogy új gumiabroncsokkal oldjuk meg a lecserélendő gumik pótlását. Csak az újonnan és számlával együtt vásárolt gumiabroncshoz jár garancia és energiatanúsítvány.