szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ha öt éve valaki egy nagy terepjáróval vitte a gyerekét iskolába, ő volt „a férfi". Ma, aki ugyanezt teszi, „terrorista" – mondja.

Akármennyire is népszerűek manapság a szabadidő-autók, és jelenleg majd minden második eladott új autó ebbe a kategóriába tartozik, a helyzet változni fog. Vincent Cobée, a francia Citroen márka vezetője szerint az SUV-k kihalása elkerülhetetlen. Az Auto Express-nek adott interjúban ugyan elismeri, hogy a számok alapján ezt nehéz elképzelni, de az elektromos autók jelentős változást hoznak majd.

Az egyik fő oka annak, hogy az ipar a SUV-któl ismét a hagyományosabb formák felé fordul az aerodinamika, mondja. Az akkumulátoros elektromos járművek esetén a rossz légellenállási tényező óriási hátrány. Az ilyen szempontból rossz adottságú SUV akár 60–80 kilométer hatótávot is bukik egy szedánnal szemben. Cobée ezzel párhuzamosan azt is mondja, hogy az elektromos SUV-k és crossoverek esetében – akkor még nagyobb akkumulátort kell használni – nem mindig lesz lehetséges. A szabályozás révén, amely például Franciaországban is elindult, a nagy és nehéz járműveket már most is extra adóval sújtják.

A súlygyarapodás egyszerűen elfogadhatatlan, állítja: „Az 1970-es években egy autó 700 kilogrammot nyomott. Ma egy átlagos autó 1300 kilós. „Holnap már két tonna lehet” – mondja. Háromszor több erőforrást használunk fel ugyanarra célra, csak azért, hogy „zöldek” legyünk. Egy olyan autó megvásárlását, amelynek nagyméretű akkumulátorát csak alkalmanként használják, ahhoz hasonlítja, mintha egy többnapos túrára szánt hatalmas hátizsákot vinnénk az irodába. Felesleges.

Cobée szerint egy másik ok, amiért a SUV-k és a crossoverek népszerűsége csökkenhet majd, a megváltozó attitűd velük szemben. A globális klímaválságnak egyre több kézzelfogható jele van, amelyek mentén az SUV-kat könnyen megbélyegezhetik. Erre példaként azt mondja, ha öt éve valaki egy nagy terepjáróval vitte a gyerekét iskolába, azt irigyelték – mondta. Ma, aki ugyanezt teszi, az „terrorista".

A fenti kritika mellett a Citroen mint gyártó, általánosságban más irányba indult el az elektromos autóival: inkább kisebb, akkumulátoros autókkal jelentkeztek. Ilyen a koncepció formájában bemutatott Oli nevű modelljük is. A mindössze egytonnás elektromos autó egy 40 kWh kapacitású akkumulátorból nyeri az energiát, ami az alig 10 kWh-s átlagfogyasztásnak köszönhetően akár 400 kilométeres hatótávot is képes biztosítani.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!