szerző:
Tetszett a cikk?

Kicsit könnyebb, némileg erősebb és sokkal drágább, mint egy M4 Competition. Igen, ez az új M4 CSL, mely erősen limitált szériás bajor sportkupéból néhány példány Magyarországra is érkezett – jövünk minden részlettel.

20 év telt el azóta, hogy a BMW legutóbb CSL (Competition, Sport, Leichtbau) modellt dobott piacra. Ez volt az E46-os M3-as BMW legendás CSL verziója, mely mindössze 1 383 példányban készült sportkupé 110 kilogrammal könnyebb, illetve 17 lóerővel erősebb, mint a kiindulási alapmodell.

360 lóerő szorult az M3 CSL-be
BMW

Az azóta eltelt időkben is érkeztek különleges M3-asok, ezek a GTS-ek azonban sokkal inkább a méretes hátsó szárnyról és a bukókeretről szóltak, semmint a Leichtbauról, vagyis a tömegcsökkentésről.

700 darab készült az 500 lovas M4 GTS-ből
BMW

És most itt a vadonatúj M4 CSL, mely újfent a grammok lefaragása fókuszál. A típusnak volt is miből fogynia, hiszen az 1725 kilogrammos indulótömeg sok mindennek mondható, csak éppen alacsonynak nem.

M4 CSL
BMW

Ezerből egy

Az M4 CSL-ből mindössze 1 000 darab készül, és a mellékelt fotókon a 6 hazai példány egyike látható. A kocsival a 2022-ben a legnagyobb eladási mennyiséget lebonyolított hazai BMW kereskedésben, Budapest III. kerületében kötöttünk szorosabb ismertséget.

Aki ilyen különleges autót vásárol, az már jóval a hivatalos bemutató előtt megpróbál képbe kerülni, és nem volt ez másképp ezen konkrét CSL esetében sem. Bizony nem árt jól helyezkedni, mert az ilyen limitált szériás modelleket pillanatok alatt elkapkodják.

A vesék is egyediek
László Ferenc
Gigantikus hátsó légterelő helyett diszkrét kacsafarok
László Ferenc

Az M4 CSL igen rövid ideig volt elérhető a kereskedő konfigurátorában, és mivel egy nagyon különleges típusról van szó, a tulajdonosnak nem kellett túl sok időt fecsérelnie az extrák összeválogatására.

Fényezésből mindössze három volt választható, az exkluzív Frozen Brooklyn Grey, az Alpine White akril és az Sapphire Black metál. Jelen esetben a szürke fényezés lett a befutó, illetve a megrendelő a kétzónás klímára szavazott a néhány dekával könnyebb egyzónás alapmodell helyett.

A spéci logó a BMW M fennállásának 50. évfordulójára készült
László Ferenc
CSL logóból szinte mindenhova jutott
László Ferenc

A kevés extra közül a lézerfényszóró is meg lett rendelve, mely a közelmúltban kijött CS-ekhez hasonlóan sárga menetfénnyel szolgál, ily módon emlékeztetve a GT versenyautókra.

A világelső lézeres hátsó lámpa alapáras tétel és M4 CSL specifikus, az M3 CS-hez nem rendelhető hasonló. A normál M4 lámpánál 40 dekagrammal könnyebb és több mint 2 millió forintos hátsó fényforrással nemrégiben külön cikkben foglalkoztunk.

Nem lesz gyakori látvány a hazai utakon
László Ferenc
A futómű 8 milliméteres ültetést kapott
László Ferenc

+40 lóerő, -100 kilogramm

A 3 literes soros 6 hengeres biturbó benzinmotor a normál M4-esekben 480-510 lóerőt ad le, itt viszont 550 lóerőt kapunk, melyhez 6250-ig kell elforgatni a főtengelyt. A 650 Nm-es nyomaték nem lett nagyobb az M4 Competitionhöz képest, viszont lenyűgöző, hogy a 2750 és 5950 közötti fordulatszám tartományban végig rendelkezésre áll.

A legendás S58-as erőforrás turbónyomását 1,7-ről 2,1 barra növelték, ezenkívül a 3D-nyomtatott hengerfej, az egyedi toronymerevítő, a spéci motortartó bakok és a szuperkönnyű titán kipufogórendszer mellett sem mehetünk el szó nélkül. Utóbbi révén 4 kilogrammot sikerült faragni a tömegből.

László Ferenc
László Ferenc

Az 1625 kilogrammos versenysúly elérésében az alapáras M Carbon ülések játsszák a legfontosabb szerepet. A manuálisan csak előre-hátra tologatható karbon készségek személyre szabásához szerszámra van szükség. A 24 kilogrammos tömegcsökkentést hozó speciális ülések megvilágított CSL logóval és a bukósisakos használat miatt leszerelhető felső résszel rendelkeznek.

A hátsó üléssor elhagyásával és a csomagtér átalakításával 21 kilogrammot sikerült spórolni és további 21 kilogrammos mínuszt jelentenek a spéci könnyűfém-felnik, a feszesebb hangolású egyedi rugók és lengéscsillapítók, valamint az alapáras karbonkerámia fékek.

László Ferenc
László Ferenc

A hangszigetelés csökkentésével 15 kilogrammal, a szénszálas műanyagok széles körben történő használatával pedig újabb 11 kilogrammal sikerült megvágni a tömeget. Ami azért még így is 240 kilogrammal haladja meg a patinás M3 CSL súlyát.

Az alacsony tömeg fetisiszták vélhetően inkább a kisebb M2 felé kacsintgatnak, de feleslegesen, mert ez a csak nyolcfokozatú automata váltóval készülő M4 CSL-től eltérően opcionálisan hatgangos kézi váltóval is rendelhető kompakt élménygenerátor bizony 1,7 tonnás. De majd talán az M2 CS...

Mint megtudtuk, a CS és CSL modellek szervizelés fronton nem különböznek az egyéb BMW-ktől, ugyanúgy 2 év, 30 ezer kilométer az intervallumuk, ami persze versenypályás használat esetén jelentősen rövidülhet.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Van benne akarat

A mintegy 184 lóerős literteljesítményű új CSL minden egyes kilogrammjára 2,95 lóerő jut, így hiába csak a hátsó kerekek hajtottak, a 0-100-as sprint megoldható akár 3,7 másodperc alatt is, a végsebesség 307 km/h.

Viszonyításképp, a szintén hátul kaparó 510 lovas M4 Competition 3,9, az összkerekes verzió pedig 3,5 másodperc alatt tudja le a 0-100-as gyorsulást. E tekintetben tehát valahol középúton jár a CSL, viszont vezetési élmény fronton verhetetlennek tűnik, már amennyiben a sofőr képes megülni a hátul támadó 550 lovat.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Fő ellenség

Az általunk nemrégiben alaposan meghajtott Porsche 911 GT3 komoly vonzerővel bír, hiszen hiába "csak" 510 lovas a 6 hengeres boxer farmotorja, nagy kedvvel forog el egészen 9000-ig, kézi váltóval is rendelhető, ráadásul mindössze 1418 kilogrammot nyom a mérlegen.

A hátsókerék-hajtású és méretes hátsó légterelős GT3 váltótól függően 3,4-3,9 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-ra és 318-320 km/h a végsebessége.

László Ferenc

Van még feljebb!

A fél évvel az M4 CSL után leleplezett 3.0 CSL-ből (Coupe, Sport, Leichtbau) mindössze 50 példányt gyártanak 3 hónap alatt, és információink szerint ebből is jön egy Magyarországra.

Az egyedi retró hangulatú csúcsragadozó 10 lóerővel erősebb, konkrétan 560 lóerős, a 100 Nm-rel szerényebb nyomatékért pedig a hatfokozatú manuális váltó kárpótol. Az 560 lóerő egyébként új rekordot jelent a soros hathengeres közúti BMW-k között.

BMW

A 3.0 CSL 1624 kilogrammot nyom a mérlegen, vagyis egyetlen eggyel kevesebbet, mint a kiindulási alapnak tekinthető M4 CSL.

Hangulatában verhetetlen a 3.0 CSL, azonban nem kérdéses, hogy köridők tekintetében nem érhet fel az M4 CSL szintjére.

BMW

Piszkos anyagiak

A 480 lóerős M4 32 millió forinton, az 510 lovas M4 Competition pedig 33 millió forinton nyit. Ehhez képest sokkoló, hogy az általunk körbefotózott M4 CSL ára 73 millió forint.

Befektetésnek viszont tökéletes választás lehet, csakúgy, mint a nemrégiben egy példányban Magyarországra is megérkezett olasz rivális, a 80 millió forintos Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio GTAm.

GTAm
Fiat Alfa Romeo Kelet-Pest

Más kérdés, hogy 75 millió forintból már egy Porsche 911 GT3 is kijön, igaz csak egy fapados alapmodell, amire könnyen rá lehet még locsolni 20-25 millió forintot.

Amennyiben a pénz nem számít, ott a 3.0 CSL, melyért mintegy 300 millió forintot kérnek el.

A praktikus utasteret a szupersportos vezetési élménnyel kombinálni kívánók számára készült a vadonatúj M3 CS, mely 1765 kilogrammos és 550 lovas összkerekes szedán 58 millió forinttól indul. Ez sem lesz gyakori látvány az utakon, mert mindössze 1500 készül majd belőle.

M3 CS
Germanysfinest43

Az M3-ból a típus több évtizedes történetében most először kombi verzió is létezik, mely 510 lovas Competition modellért alaphangon 34,5 millió forintot kérnek el.

Vezetési élmény/forint tekintetében az új M2 tűnik a legjobb választásnak, ez a 460 lóerős kompakt már 28 millió forint alatt begyűjthető. Ez egyébként a BMW utolsó tisztán benzines, tehát még elektromos rásegítés nélküli igazi petrolhead kocsija.

M2
BMW

Mint a cukrot

A szürke M4 CSL-t értékesítő budapesti kereskedés tavaly megduplázta forgalmát, és mint megtudtuk, nemcsak a normál, hanem az M-es modellek iránt is hatalmas az érdeklődés.

A Magyarországra érkezett tucatnyinál valamivel több 635 lóerős M5 CS-ből csak ebben a kereskedésben kettőt adtak el, pedig ez a limitált szériás nagy sportszedán már a nagy drágulások előtt is 60 millió forint felett nyitott.

M5 CS
László Ferenc

A friss-ropogós M3 CS-ből rögtön az első nap elfogyott a kereskedés hét darabos kvótája, és a kombi M3-ra már hatvan feletti megrendelés van.

A BMW második "echte" M-es modelljére, a 70 millió forint felett nyitó és 653 lóerős zöld rendszámos XM -re is van már 30 vásárló, egyedül ebben a hazai kereskedésben. Ez a 2,7 tonnás és hamarosan 748 lovas verzióban is elérhető SUV viszont már messze nem a Leichtbau csillagzat alatt született.

XM, de nem Citroën
BMW

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!