szerző:
Tetszett a cikk?

A világ első elektromos raliautója nem erősebb az utcai alapmodellnél, de kicsit könnyebb és sokkal feszesebb annál – üléspróbát vettünk az Opel Corsa-e Rallyban.

Az Opel 2019-ben dobta piacra népszerű városi kisautója, a Corsa aktuális hatodik generációját, melynek tisztán elektromos hajtású verziójából ralipályákra szánt versenyváltozat is készül. Berlinben ismerkedtünk meg testközelből a Opel Corsa-e Rallyval.

A színes matricázáson és az egyedi kéttónusú fényezésen kívül elsősorban a Michelin Pilot Sport gumikkal szerelt fehér könnyűfém felnik, a piros Brembo féknyergek és a gépháztetőre szerelt LED-fénysor árulkodik arról, hogy ez nem egy hétköznapi elektromos Corsa.

László Ferenc
László Ferenc

Az utastérből minden felesleges alkatrészt, így például a komplett hangszigetelést kidobták, így az 1530 kilogrammos tömeget 1480 kilogrammra sikerült csökkenteni. Viszonyításképp, a régi kupás Astrák 820 kilogrammosak – más világ.

A beszállás nem egyszerű, ügyesen át kell préselni magunkat a bukókeret, a méretes kagylóülés és a sportkormány szentháromságán, és amint behuppantunk a helyünkre, már mozdulni sem tudunk, úgy fog a kiváló oldaltartást biztosító versenyülés. És akkor még be sem kötöttük magunkat a hatpontos biztonsági övvel.

László Ferenc
László Ferenc

A remek fogású kormány mögött a szériamodell puritán digitális műszeregysége fogad, de természetesen ralis használatra kihegyezett formában. A középkonzolról eltűnt az infotainment kijelző, melynek helyét méretes áramtalanító kapcsoló és további billenőkapcsolók vették át.

A klímavezérlő panel a helyén maradt, mint ahogy a Stellantis konszern jól ismert PRND váltókarja is és üzemmódválasztó gombja is. Váltani persze itt sem kell, hiszen a közúti elektromos Corsához hasonlóan itt sincs váltószerkezet, cserébe viszont kapunk egy hatalmas kézifékkart, melynek révén látványos kilinccsel előre manőverek bonyolíthatók le.

László Ferenc
László Ferenc

Az anyósülés előtt egy tűzoltókészülék található, a hátsó ülések és a csomagtér helyén pedig bukókeretre és egy pótkerékre lehetünk figyelmesek.

A kívülről is áramtalanítható versenyautó gépházteteje alatt ugyanaz a villanymotor található, mint a normál Corsában, vagyis 136 lóerő és 260 Nm gyötri az első kerekeket (régi kupás Astra: 100 lóerő és 135 Nm).

A 216 cellás lítium-ion akkumulátor nettó 46 kWh kapacitású, a feszített tempó miatt a hatótáv jelentősen elmarad az utcai verzió 350 kilométer körüli WLTP-értékétől.

László Ferenc
László Ferenc

Versenykörülmények mellett alig 60 kilométeres hatótávra lehet számítani, az utcai verziójéhoz hasonlóan fékezéskor működik a rekuperációs energia-visszanyerés, 100 kW-os DC-töltővel pedig körülbelül 30 percig tart egy 0-80 százalékos feltöltés.

0-ról 50-ra 2,8, 0-ról 100-ra 8,1 másodperc alatt gyorsul fel az elektromos versenyautó (utcai verzió: 8,7 másodperc), a végsebesség 150 km/h. Az elsőkerék-hajtású és sperrdiffis kocsi száraz verseny, esős verseny és utcai üzemmódokkal bír.

László Ferenc
László Ferenc

Bár a villanyautók szinte hangtalanul suhannak, az elektromos versenyautók messze nem némák, hiszen semmilyen hangszigetelés nincs bennük, és nemcsak a villanymotor cincogása hallatszik bennük tompítatlanul, hanem a kerékzaj is igen hangsúlyos.

A menetstabilizátor, a kipörgésgátló és az ABS ki van iktatva, a 17 colos felnik mögött elöl 332x28, hátul 264x12 milliméteres féktárcsák feszítenek, a felfüggesztést a Bilstein szállítja.

A 4,06 méter hosszú, 1,77 méter széles, 1,44 méter magas és 2,54 méteres tengelytávolságú Corsa-e Rally alján a hajtásláncot és az akkumulátort védő lemez található.

László Ferenc
László Ferenc

A kocsival az ADAC Opel e-Rally Cup nemzetközi versenyein állnak rajtvonalhoz a német, oszták, holland, finn, svéd, brit és román csapatok.

Az árcédulán 54 900 eurós (20,3 millió forint) ár szerepel. Viszonyításképp, az elektromos Corsa utcai verziója felszereltségtől függően 13,7-14,5 millió forintba kerül, a normál Corsa 75-130 lovas belső égésű motoros változatait pedig 5,4-8,2 millió forintos áron jegyzik.

László Ferenc
László Ferenc

Hamarosan megérkezik a kereskedésekbe a ráncfelvarrt Corsa, mely frissített designnal és modernizált elektromos hajtáslánccal támad. Újdonság a 156 lóerős villanymotor, ami mellé 51 kWh-ra növelt kapacitású, 400 kilométeres hatótávot biztosító akkumulátor társul.

A 2024-től modernizált logót viselő Opelek egyre nagyobb arányban részben vagy teljesen elektromosak, olyannyira, hogy 2028-tól már csak 100 százalékban elektromos modellek lesznek elérhetők a német cég kínálatában.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!