Az Ikarus 260 hosszú évtizedeken át egészen a közelmúltig a magyar utcakép meghatározó eleme volt, az 1971-ben debütált 11 méter hosszú típusból 2002-ig több, mint 72 ezer példány készült Budapesten és Székesfehérváron.
A budapesti utasok tavaly novemberben találkozhattak utoljára menetrendszerűen közlekedő 260-as busszal, a kalandvágyó buszrajongók pedig a BKV árverésein időről időre lecsaphatnak egy-egy hasonlóan régi Ikarusra. Idén januárban 35 régi busz került kalapács alá 0,62–1,97 millió forintos kikiáltási áron.
Az Ikarus életérzést ennél könnyebben élhető formában is a magunkévá tudjuk tenni, amennyiben beérjük egy 1:12-es méretarányú, az eredetihez megszólalásig hasonló modellel. Ezt a példányt a Pest megyei Gere Andor készítette 2,5 éven keresztül:


Kérdésünkre a fotózásban is jártas építő elmondta, hogy a gyönyörű kék retróbusz alkatrészeit 130 tételben heti bontásban előfizetéses formában vásárolta meg, és összesen körülbelül 450 ezer forintot költött a projektre.
"A csomagok között akadt, melyben egy nagyobb alkatrész volt, és olyan is, melyben több kisebb. Az összerakáshoz szükséges idők nagyon eltérően alakultak, volt amelyikhez elegendő volt 5 perc, és akadt olyan is, mellyel fél órát kellett foglalkozni" – mesélte nekünk Andor, aki a könnyen értelmezhető gyártói dokumentáció alapján elkészült végeredményt meggyőzőnek találja.


A körülbelül 1 méter hosszú kicsinyített Ikarus alváza, eleje, hátulja, oldalai és felnijei fémből, a teteje műanyagból készült. Az apró kiegészítők műanyagok, de például a visszapillantó-tükrök igazi tükrök és világítás is található a fedélzeten.
Kihívást leginkább csak az okozott, hogy néhány alkatrészen nem volt kivágva a menet, illetve egyes csavarok gyengének bizonyultak.
Az Andoréhoz hasonló Ikarus 260-asok mostanában az online piactereken is kezdenek feltűnni, találtunk olyan példányt, melyért nem kevesebb, mint 950 ezer forintot kér a készítője.









Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.